Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar ej - piper bara!


Yellow dog

Rekommendera Poster

Skulle behöva lite hjälp med en HP Pavilion a1419.se Desktop PC (Win XP).

 

Brorsan hade barnen på besök och då skulle de spela lite fast då havererade datorn.

 

Händelse förloppet:

Datorn startade normalt.

De satte in en cd i spelaren och därefter kom rutan upp i XP som frågar vad man vill göra.

 

Då tryckte han avbryt och då frös bilden på bildskärmen och han beskriver det som det blev pixlar över hela skärmen som sedan blev grumliga.

 

De försöker då starta om datorn men utan resultat.

Fläkten går och datorn piper, med långa pip.

______________________________________________________________________________________

 

Vad kan ha gått sönder?

Har lyft på skalet och kollat in och på ytan ser allt OK.

 

Hårdisken verkar fungera, har kopplat den till min dator via en adapter och jag kunde läsa delar av innehållet.

 

Har även laddar ner och kört seagates program för kontroll av hårdisken och det verkade OK.

 

Kan det vara modekortet som har gått eller är det något annat?

Vad betyder dessa långa pip som datorn förmedlar.

 

Grafik kort?, förmodar att det sitter integrerat på modekortet efter som det står (Video Graphics Integrated graphics)???

 

Bra tipps mottages tacksamt!

Här är en länk till HP:s sida: HP Pavilion a1419.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pip tyder på ett hårdvarufel, att något i datorn helt enkelt gått sönder. Hur pipen "ser ut" kan användas för att förstå vad som datorn hittat.

 

När datorn startar utförs ett POST-test. Om allt är ok kommer ett pip, alla andra ljud indikerar ett fel. För att identifiera signalen måste man veta vad för BIOS.

 

jag hamnar tillslut på denna sida

http://h10025.www1.h...849620&key=null

 

Under Award Bios hittar jag

Continuous beeping without pause - Serious system related problem such as CPU overheating

Vilket, med den beskrivning du ger, låter som en trolig orsak.

 

Med andra ord - identifiera vilket BIOS som sitter i datorn och exakt hur pip-koden låter.

 

ed: Vidare sökning tycks indikera att det är ett Award-bios. Kontrollera CPU-kylaren samt övriga kylkretsar i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi

Lyfte dän processorn och lyckades fixa stiften på den så nu är den definitivt trasig!

Han får skaffa något bättre begagnat som fungerar.

 

Men tack ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böjda stift på processorn? När böjdes de?

 

Men men, nu vet ni vad som är galet ivartfall. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böjda stift på processorn? När böjdes de?

 

När jag skulle åter montera den efter att jag hade loss den :angry:

Var ju inte lätt att se hur den där skulle sitta.....

 

Fast förhoppningsvis lär man sig genom sina misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Finns det "pinnar" på processorn (vilket inte alltid är fallet) och dessa är lätt böjda och i övrigt hela, kan det gå att fixa detta med hjälp av en liten spetstång med smala käftar. Se till att du sitter ned med bra stöd för händer/armbågar och bra lyse.

Tången skall hållas rakt ut, i linje med pinnen som skall rätas ut och sedan försiktigt böjer man och klämmer till över pinnen.

 

Man måste vara extremt försiktig med dessa pin's och inte minst tänka på hur man skyddar elektroniken mot ESD-skador.

 

Du måste också rengöra processorn + processorkylare från gammal kylpasta och applicera ny kylpasta i ett väldigt tunt lager innan processorkylaren återmonteras. Tex. Isopropanol eller kemisk ren bensin samt tops fungerar bra att rengöra med.

 

Länk till exempel på hur man monterar processorn och kylpasta etc. NordicHardware-Datorbyggarskolan

 

Ett exempel på en spetstång, men det måste vara smala spetsar.

Det bästa är att hålla den som på bilden och Processorn vilande på bordet med pinnarna upp.

 

post-73434-0-34653000-1293900567_thumb.png

 

[Edit] Efter riktning av pin's så får man titta från sidan på alla rader från alla 8 hållen noggrant (inkl. diagonalerna), för att verifiera att pinnen/pinnarna verkligen är raka, eller åtminstone änden har rätt position i förhållande till övriga - alltså den delen av pinnen som skall passa i processorsockelns motsvarande hål på moderkortet. En lupp eller förstoringsglas kan vara en fördel. Processorn skall monteras utan att något våld behöver tillgripas. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Flyfisherman pinnarna är kvar försökte "pilla" dem rätt med nagel men det var inte lätt.

Har nog en sån där tång.

Skall nog "våldföra" mig lite till på den, fast inte i kväll.

 

Tack för tipset!

 

Vad menar du med det sista?

Använde inte så mycket våld, men den ville ju inte trilla på plats så jag fick ju försöka hjälpa den lite på traven. :unsure:

 

Tycker den var lite underdimensionerad. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för P.

Nja ibland så kan våld faktisk lösa problem...tex. min frys bukar föra lite oväsen från kompressorn ibland på natten och då...:lol:

 

Processorsockeln på moderkortet har i regel en låsning eller bygel som man måste se till att den är uppfälld och när man monterar processorn så håller man den helt vågrätt. Kolla gärna monteringsexemplen i länken ovan.

 

Anledning att spetsarna skall vara smala, är för att om pinnarna som skall riktas sitter inne i en klunga, så blir det för trångt att komma åt. Men det där märker du. Man kan också ta hjälp av en smal och tunn skruvmejsel, för att få isär pinnen ifall den ligger emot en annan pinne - för att därefter använda spetstången och rikta. Var försiktig så du inte böjer en annan pinne nnär du håller på - då tar det längre tid...

Egentligen inga större problem, bara man är noggrann.

 

Har gjort detta fler gånger än jag kan hålla reda på, fast då på betydligt mer delikata komponenter på jobbet. Det räcker ju med att en sådan PGA (Pin Grid Array) tappas i golvet och den landar "fel" för att pinnarna skall böjas.

 

Lycka till och Bättre Fortsättning på det nya året...:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades rätta alla stiften på processorn enligt tipps från Flyfisherman, dock verkade skadan ändå vara skedd då jag nu fick upp cpu faild.

 

Men det finns ju de som lever på att sälja beg. dator delar så nu lever liket igen.........

 

Vi får se hur länge! :D

 

Tack för alla tipps och moraliskt stöd :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...