Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte in i Windows 7 pro 64


K Olagus

Rekommendera Poster

Goddag!

 

Tålamod...Hm!

 

Det blev sent inatt och jag ber om ursäkt om senaste inlägget blev en smula förvirrat.

KORT repitition:

SSD-disken har 1TB-diskens SATA-kabel och 1TB-disken har SSD-diskens SATA-kabel. Övriga diskar urkopplade och ingen extern disk eller apparat igång. Skulle boota nyss för första gången idag. Satte på strömknappen därbak, satte på den fram. Pip och sen tvärdog den. Hann inte ens till BIOS. Men den startade om spontant och kom in i Windows och jag kan därför skriva detta.

Två diskar igång alltså, men överväger att koppla ur 1TB-disken också, även om det svider eftersom jag har bildarbete igång där.

 

Undrar bara varför den stoppade? Blev lite rädd faktiskt. Skulle gärna pyssla med kablarna på moderkortet om jag kom åt. Men det är så himla trångt (sa t.o.m. Inet) att jag inte kan.På diskarna är det inte svårt - om jag sätter på mig "förstoringsglas" (på väg att bli halvblind också, det är skrutt med både kärringen och datorn!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Skapad
  • Senaste svar
Flyfisherman

Glappkontakt?

Är det trångt som du säger så är risken stor att någon kabelkontakt kommit ur läge när du eller Inet mekat.

Mycket viktigt att verifiera att kontakter och annat sitter som dom skall.

Är det så trångt så koppla loss kablage från ett par hårddiskar så du lättare kommer åt.

Anslut sedan dessa i tur och ordning efter hur trångt det är.

 

Men spara med det tills du kört burken ett tag utan hårddiskar inkopplade.

 

Tex. SATA-kontakterna på moderkortet och även andra änden mot disken kan ibland sitta väldigt dåligt - lätt för att komma loss alltså.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.., du tror alltså att den snabba omstarten kan tyda på glappkontakt?

 

Tycker du att jag ska koppla bort 1TB-disken också?

 

Kollade alla ström- och SATAkablar på diskarna igår. Fick hjälp med dem också och de satt där de skulle. Har f.ö. rätt bra SATA-kablar av nyare sort som har en liten "snäppmojäng" så man hör när den går in riktigt. Strömkablarna är väl lite kinkigare, men tyckte nog att de satt där de skulle. Men som sagt, jag har inte kunnat komma åt kontakterna på moderkortet - än. Timmen blev sen igår och det var definitivt inte läge att böka runt mer. Jag avvaktar med det precis som du råder mig till.

Du lär väl inte slippa mina inlägg än, är jag rädd.

Tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja det var det här jag menade, men var kanske lite otydlig:

 

Är det så trångt så koppla loss kablage från ett par hårddiskar så du lättare kommer åt att kontrollera kontakerna.

 

Anslut sedan dessa i tur och ordning efter hur trångt det är.

Men spara med det tills du kört burken ett tag utan hårddiskar inkopplade.

 

Alltså spara med att koppla in kablaget - och ja koppla ur alla hårddiskar och kolla så minnesmoduler och grafikkort sitter riktigt som jag redan tidigare skrivit.

 

Nu gäller det att du åtminstone kan starta burken utan att den direkt stänger ned sig innan ens Windows börjar på laddas. Det tyder ju på något hårdvarufel eller kontaktproblem etc.

 

Sedan kan du kontrollera vilken BIOS version du har och ifall det finns en nyare (Ej Beta version av BIOS).

Det finns tydligen 2 versioner av ditt moderkort, så du måste finna ut vilken av dessa du har. Länkar: GA-X58A-UD3R (rev. 1.0) samt GA-X58A-UD3R (rev. 2.0)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten rapport i natten:

 

Har haft datorn igång sen den startade om spontant efter den plötsliga avstängningen före BIOS. Gjort en del jobb, så jag kom ikapp lite. (Både ssd-disken och 1 TB-disken igång, med skiftade kablar som jag ju nämnt.)

 

Sen tog jag sats sent ikväll och stängde av burken.

Studerade ALLA kontakter och kablar, kände efter så att de satt i riktigt både på moderkortet och i diskarna, kollade även minnena och grafikkortet. Allt verkar vara i sin ordning.

 

Skiftade tillbaka kablarna så som de suttit förut (från början). Men då startade inte Windows.

 

Satte då tillbaka 1TB-diskens SATA-kabel på ssd-disken och lät bli att koppla in 1TB-disken. Windows startade inte.

 

Kopplade då in 1TB-disken igen (med ssd-diskens SATA-kabel). Windows startade normalt.

Det verkar alltså som Windows är beroende av 1TB-disken, vilket är förbryllande.

När jag installerade Windows, så hade jag bara ssd-disken inkopplad. Jag har för vana att alltid göra så vid installation av operativsystem och Office, för de brukar ha en benägenhet att sprida ut filer lite varstans annars. Kör uppdateringar först också. Därefter kopplar jag in övriga hårddiskar.

 

Studerade sen hela min stora 1TB- hårddisk med foton/bilder. Det tog sin tid. Ville se om Windows lagt någon/några filer där. Men jag kunde inte se några. Däremot har något hänt med disken, för mina foton har delvis försvunnit och/eller dubblerats. Så jag får försöka inventera noggrannare och tillfälligt lägga över det jag har på en annan, extern disk. Jag har trippelbackup, så det borde inte vara så farligt, men jag behöver nog kolla de externa diskarna där backupen ligger också, så det inte har gått galet där med. Foton/bilder finns även på dvd.

 

Har startat om igen och det har fungerat.

 

Ska ta och köra CHDSK på de tre partitionerna nu, så får vi se.

Alltså, jag kör med två hårddiskar igång, för annars verkar det inte funka. Förklara det du!

 

Ett PS: Svårt hitta BIOS-versionen. Ska synas på Gigabyteloggan, men där står bara 2X i nedre vänstra hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Det verkar alltså som Windows är beroende av 1TB-disken, vilket är förbryllande.

När jag installerade Windows, så hade jag bara ssd-disken inkopplad

Ja om du inte har någon annan systemfil på hårddisken som behövs av operativet?

 

Öppna "Dator" eller utforskaren (Windows Explorer) > Verktyg > Mappalternativ > Visning > bocka i "Visa dolda filer och mappar" > bocka ur "Dölj skyddade operativsystemsfiler" => Så skall du kunna se om operativet lagt någåt på din hårddisk.

 

Sedan kan du återställa dessa alternativ.

 

Ett PS: Svårt hitta BIOS-versionen. Ska synas på Gigabyteloggan, men där står bara 2X i nedre vänstra hörnet.

Det syns när du går in i BIOS, troligen i huvudmenyn men det skall stå där.

 

Hur har det annars avlöpt?

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Go'kväll!

 

Jag trodde att det skulle funka så som jag skrev inatt, men tji fick jag. Windows startade inte imorse. Testade med "NORMAL" start, men det hjälpte inte. Systemreparation gick inte heller.

 

Öppnade burken, satte tillbaka ssd-diskens "egna" SATA-kabel. Drog ur kraft och SATA på 1TB-disken, så som du ju egentligen tyckte att jag skulle göra. Vid starten valde jag återigen "NORMAL". Det tog lååååååååång tid, men jag tänkte: nu ger jag mig inte, Windows ska starta! Och det gjorde det. Sen har jag inte vågat stänga av utan sitter här med öppen, väl ventilerad burk och försöker backupa så mycket jag kan. Manuellt, systemavbildning, True Image på samtliga enheter på disken till externa diskar.

 

Hade tanken igår - den flög tyvärr lite hastigt rätt igenom skallen - att jag skulle bocka ur dolda operativsystemfiler, men som sagt, det föll ur skallen! Det hade onekligen besparat mig en del jobb/tid. Trött efter alla dessa manövrer, så är det lätt att få hjärnsläpp. Men jag har inte medvetet lagt något på den hårddisken som har med operativet att göra. Däremot vet jag ju att Windows är "invasive" som engelsmännen säger!!! Lite som ogräs. (Det är därför jag brukar vara noga med att bara ha systemdisken inkopplad när jag kör installationen.) Men man har ju nollkoll sen i ändå. Det dräller in allt möjligt. Måste säga att jag längtar tillbaka till gamla XP efter ett knappt års erfarenheter av Windows7 Pro! Så mycket som jag inte behöver!

 

Angående BIOS, så skall jag kolla när jag tvingas stänga av burken inatt.

 

Utifrån vad jag berättat nu, har du några teorier?

 

Själv läste jag i FOTO för en tid sedan att det nästan är regel när Windows inte vill starta att det är hårdvarurelaterat. Det sa Microsofts support också när jag ringde och pressade dom lite (har ju ingen support nu, men man kan lura dom att svara ändå). Fast å andra sidan är det väl svårt för Microsoft att tillstå att det kan finnas problem i deras operativsystem.

Och min kusin, som tillsammans med IDG, är min bästa hjälp, tror att det kan vara flera problem. Men han bor så långt bort att det inte går att få mer än telefonhjälp.Det räcker en bit, men när man kommer till fysiska ingrepp i burken, då är det kört för mig!

 

Det skulle vara fantastiskt om jag, med den hjälp jag har nu, kan lösa detta. Så att jag slipper åka iväg med burken till Inet. Dom har varit väldigt duktiga och är det sannolikt fortfarande (möjligen med några få undantag). Dock gick det, enligt mitt förmenande, fort och fel förra sommaren! Felen har ju varit ungefär desamma vid varje reklamationstillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ute och fiskar?

 

Hej!

 

Problemen kvarstår, även om jag då och då kommer in.

Endast ssd-disken inkopplad med sin "egna" SATA-kabel. Idag fick jag starta om två gånger. När jag väl kom in så var det inga problem, men det tog c:a 10 minuter. (Hade tid att vänta).

 

Min kusin, som tyvärr inte bor nära, tyckte jag skulle testa avinstallera nätverkskortet via Enhetshanteraren och köra så ett tag. Jag tror jag har glömt att nämna det, att det några gånger inte har velat vara med. Antingen har det varit uppkopplat när jag väl har kommit in i Windows efter åtskilliga försök, eller så har det varit stört omöjligt att stänga ner. Det problemet kom strax innan jag lämnade in burken till Inet senast. Men dom tyckte att det var inga problem att aktivera det igen. Kanske har kusinen en poäng där? Tror jag skall kunna hitta rätt driver på moderkortsskivan sen, om jag måste lägga in den igen.

 

Annars tyckte kusinen att jag borde lämna in burken till Inet, slå näven i bordet och kräva att dom fixar felen (som ju i princip har varit dom samma vid varje inlämningstillfälle). Minns inte, men har för mig att man efter tre reparationsförsök har rätt till ny dator? Undrar om det gäller specialbygge också? Får väl ringa Konsumentkontoret.

 

Lite missmodig nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flugfiskarn? Är du där idag?

Först: GLAD MIDSOMMAR!

 

Har nu varit tålmodig i 5 dagar. Det verkar som om min ssd-disk vill starta (eller om det är Windows som vill). Ditt recept verkar fungera, men frågan är när jag vågar ta nästa steg och i så fall VAD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Glad midsommar själv.

Jo av och till är jag väl här men inte hela tiden dock, även om jag ibland brukar lämna datorn på och inloggad - särskilt laptopen vid soffbordet brukar stå på...

 

Eftersom jag nästan tappat tråden :D (dåligt skämt) på allt som hänt, så tror jag att jag måste läsa igenom den för att på kläm på helheten igen.

 

Till att börja med 5 saker:

1. Vilken version av moderkort har du (se inlägg #29) annars kanske fråga 2 räcker?

2. Vilken BIOS ver. har du (du ser detta om du öppnar BIOS troligen i huvudmenyn)?

3. Vilket märke/fabrikat och modellbeteckning är det på din SSD?

4. Vilken Firmware ver. har din SSD (vissa SSD och dess Firmware har bekräftade fel som orsakar Blue Screen etc.)?

5. Strular nätverkskortet eller den inbyggda nätverksenheten? Ja det kan räcka i sig!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, jag nästan skäms över att störa!

 

1-2/ GIGABYTE GA-X58A-UD3R BIOS Fb11, det är vad jag kan hitta!

 

3/ Corsair CSSD-F160GBP2 ATA Device

 

4/ Version 6.1.7600.16385 - om man skall tro Enhetshanteraren.

 

5/ Ja, ibland, när jag inte har kommit in i Windows och sen gör det igen. Då händer det att jag är uppkopplad när jag inte borde vara det/inte kan koppla upp mig. (Inbyggt nätverkskort Realtek PCIe Family Controller - enl Enhetshanteraren drivrutin 7.17.304.2010 - och jag har inte hittat någon nyare.)

 

Ät nu surströmming och ha det bra! Hoppas vädret är bättre än på "framsidan"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, inga problem. Du kan inte störa mig, eftersom jag själv väljer om och när jag läser/svarar på inlägg om jag tycker att det är något som jag kanske kan tillföra.

Sedan kanske någon annan kliver in med nya fräscha idéer också...

Då händer det att jag är uppkopplad när jag inte borde vara det/.

Vad betyder detta att du är uppkopplad när du inte borde det?

Vilken typ av internetuppkoppling har du, mobilbredband, adsl, annat?

 

1-2/ GIGABYTE GA-X58A-UD3R BIOS Fb11, det är vad jag kan hitta!

Hmm skumt för jag kan inte se denna BIOS version Fb11 på Gigabytes sida på något av dom två moderkorten. Det finns tydligen två versioner av ditt moderkort, så du måste finna ut vilken av dessa du har. Länkar: GA-X58A-UD3R (rev. 1.0) samt GA-X58A-UD3R (rev. 2.0)

 

5/ (Inbyggt nätverkskort Realtek PCIe Family Controller - enl Enhetshanteraren drivrutin 7.17.304.2010 - och jag har inte hittat någon nyare.)

Är detta en Microsoftdrivrutin enligt enhetshanteraren?

Konstigt nog så har den ver. 7.17.x.x. var kommer denna ifrån?

 

Gör så här på Gigabytes webbsida (länk nedan): välj först Driver och sedan operativsystem Windows 7 64 bit, hämta hem dom senaste drivruinerna från Gigabyte, spara på lämplig plats på disken och installera därefter dessa.

Börja först med Chipset drivrutinerna:

 

Chipset > Intel INF installation ver. 9.1.2.1007 möjligen skall du högerklicka på filen och välja installera.

Lan > Realtek LAN Driver ver. 7.038

SATA RAID > GIGABYTE SATA2 Driver ver 1.17.59.0

 

Dessa drivrutiner är samma till båda moderkortsversionerna, sedan skiljer det.

Dessutom finns det en Realtek Ethernet Diagnostic Utility ver. 1.0.0.4 som du skulle kunna köra för att diagnostisera nätverksproblem - om inte driver installationen ovan löser det.

Länk: http://www.gigabyte....305&dl=1#driver

 

Det kan vara bra att först skapa en återställningspunkt, ifall något går galet så kan du återgå till samma status som innan.

 

Start > i sökfältet skriv Skapa en återställningspunkt > Klicka på Skapa > Skriv något i rutan och klicka Skapa => Då skapas en systemåterställningspunkt.

 

Mvh

 

Ps. Jo Surströmming blir det i em. och kanske något annat gott till också...:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

Uppkopplad när jag inte borde vara det betyder att jag alltid kopplar ner när jag stänger burken, men att jag av någon konstig anledning var uppkopplad när jag kom in i Windows efter allt strul.Hade alltså även svårt att koppla ner. Har kabel - Comhem.

 

Har inte lyckats finna vilken version av moderkortet jag har. Everest, som jag har, känner inte ens igen vilket kort jag har! Enhetshanteraren vet inte. Inets faktura säger inget. BIOS säger inget. Så hur?

 

Drivisar nerladdade enligt din instruktion. Sen får jag nog vila mig ett tag innan jag tar itu med dom...

 

Realtekdrivrutinen kom med moderkortscd:n. När jag försöker få en ny drivrutin via Enhetshanteraren säger den bara att det inte finns någon nyare. När jag kommer till sidan som du länkade till (har varit där tidigare och försökt), så kommer jag inte vidare. Tvärstopp, trots sänkta cookies.

 

Vi lär väl få anledning att återkomma...

Hoppas det smakar/-de bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Uppkopplad när jag inte borde vara det betyder att jag alltid kopplar ner när jag stänger burken, men att jag av någon konstig anledning var uppkopplad när jag kom in i Windows efter allt strul.Hade alltså även svårt att koppla ner. Har kabel - Comhem.

Varför kopplar du ned internetuppkopplingen när du skall stänga av datorn?

Detta är ej nödvändigt och tar ju bara mer tid.

Att Windows automatiskt kopplar upp sig är ju normalt om man har en fast internetuppkoppling.

 

Har inte lyckats finna vilken version av moderkortet jag har.

Prova med gratis Speccy och se vad detta rapporterar.

 

I ditt förra inlägg:

4/ Version 6.1.7600.16385 - om man skall tro Enhetshanteraren.

Så är väl detta drivrutinen och inte Firmware?

Det är stor skillnad. En Firmware är ett litet styrprogram som finns lagrat direkt i hårdvaran - det här fallet i SSD och styr hur SSD-kontrollern skall arbeta internt.

Men du borde kunna se vilken version det är i Enhetshanteraren >högerklicka på enheten > Egenskaper > Information > Egenskap - rullgardinslisten välj Maskinvaru-ID => så står Firmware versionen till höger på första eller alla raderna.

 

När jag försöker få en ny drivrutin via Enhetshanteraren säger den bara att det inte finns någon nyare

Ja och det är därför att Microsoft inte har någon nyare.

Därför skall du hämta och installera drivrutinerna direkt från tillverkaren av hårdvaran tex. Gigabyte.

 

När jag kommer till sidan som du länkade till (har varit där tidigare och försökt), så kommer jag inte vidare. Tvärstopp, trots sänkta cookies.

Det där förstår jag inte helt. Du säger ju samtidigt att du laddat ned "drivisar" och då måste du ju ha kunnat komma in?

 

Någon (eller allihop) av dessa drivrutiner helt säkert nyare än motsvarande som du har på din Cd-skiva som följde med moderkortet från Gigabyte.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då tar jag nya tag! (Hur 17 citerar man, det har jag inte fattat! Och inte heller få in skärmdumparna på ett vettigt sätt!)

Ursäkta mitt förvirrade jag, det är ganska mycket att hålla reda på för en amatör som gärna vill försöka klara sig själv.

 

Varför kopplar du ned internetuppkopplingen när du skall stänga av datorn?Detta är ej nödvändigt och tar ju bara mer tid.

Att Windows automatiskt kopplar upp sig är ju normalt om man har en fast internetuppkoppling.

 

Varför vill jag inte vara uppkopplad? Jo, för att jag är ängslig av mig. Jag gillar helt enkelt inte att det händer saker medan jag gör annat som är viktigt. Det dräller in saker från Microsoft och andra, sånt som jag vill ha järnkoll på. Påminnelser och rutor om en massa saker som skall uppdateras. När jag kopplar upp mig, då vet jag att det händer saker och kan ha "ett getöga" på det. Modem och router drar ström, stänger det med när jag sagt hejdå till min dator och stängt. Livet är, som du ju vet, lite annat också än datorer - även om man stundtals undrar...

 

Prova med gratis Speccy och se vad detta rapporterar.

 

Har Speccy sedan länge på rekommendation från förträffliga Cecilia på forumet! Kolla vad skärmdumpen säger om moderkortet.

 

Så är väl detta drivrutinen och inte FirmwareDet är stor skillnad. En Firmware är ett litet styrprogram som finns lagrat direkt i hårdvaran - det här fallet i SSD och styr hur SSD-kontrollern skall arbeta internt.

Men du borde kunna se vilken version det är i Enhetshanteraren >högerklicka på enheten > Egenskaper > Information > Egenskap - rullgardinslisten välj Maskinvaru-ID => så står Firmware versionen till höger på första eller alla raderna.

 

Återigen, jag är amatör. Men nu har jag lärt mig något nytt. Tack för det! Skickar en skärmdump, så får du se vad Enhetshanteraren säger.

 

Ja och det är därför att Microsoft inte har någon nyare.

Därför skall du hämta och installera drivrutinerna direkt från tillverkaren av hårdvaran tex. Gigabyte.Någon (eller allihop) av dessa drivrutiner helt säkert nyare än motsvarande som du har på din Cd-skiva som följde med moderkortet från Gigabyte.

 

Drivrutinerna du rekommenderade via länken har jag hämtat. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag verkar virrig. Jag hade inte alls problem med dom drivisarna, det var jag som var ute och cyklade på Realteks sida. Det var alltså där det var tvärstopp, men inte idag. Men det är alltså inte där jag skall vara väl?

(http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=13&PFid=5&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false)

 

En fråga till bara? Varför skall jag uppdatera BIOS?

post-62800-0-06682600-1309008354_thumb.jpg

post-62800-0-27368500-1309008370_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
OK, då tar jag nya tag! (Hur 17 citerar man, det har jag inte fattat! Och inte heller få in skärmdumparna på ett vettigt sätt!)

Enklaste sättet är att kopiera in texten från inlägget som skall citeras, markera denna och tryck på Citat-knappen i verktygsfältet (inringad).

Sedan skriver man bara sitt svar under och efter sista "/quote" koden.

 

Bilder och annat ställ markören på en rad i rutan där du vill att denna bild skall vara och sedan klickar du in "Lägg till i inlägg"

post-73434-0-55110300-1309011387_thumb.png

 

Den här koden kan du också markera och flytta upp eller ned i texten beroende på var du vill den skall vara, speciellt om man har flera bilder och vill ha dessa i en viss ordning efter varann.

Vissa begränsningar finns ju förstås tex. så fungerar det inte så bra att ha flera bilder sidledes om dessa är stora, utan då blir dessa undervarann.

post-73434-0-66392100-1309011493_thumb.png

I övrigt rekommenderar jag Eforums förnämliga Testhörna, där man kan utforska redigeraren och prova olika saker. Du skapar helt enkelt en ny tråd och testar. Dessa kommer inte med i forumöversikten över nya trådar och inlägg och tas också bort med jämna mellanrum. Kolla in denna: http://eforum.idg.se...plats-for-test/

 

Nej du skall inte hämta och installera några drivrutiner från Realteks sida eftersom dessa inte nödvändigtvis passar med dom inbyggda Realtek-kretsarna på moderkortet och kan orsaka så Windows inte fungerar som det skall eller blir instabilt (ungefär om dina symptom då).

Hämta enbart drivrutiner för moderkortets inbyggda kretsar från moderkortstillverkarens eller i förekommande fall datortillverkarens webbsida (tex Laptop eller färdigköpt stationär märkesdator).

 

Citat:

Audio drivers available for download from the Realtek website are general drivers for our audio ICs, and may not offer the customizations made by your system/motherboard manufacturer. To be sure you obtain the full features/customizations provided in your original audio product, please download the latest drivers from your system/motherboard manufacturer's website.

 

Nja BIOS uppdatering var jag kanske otydlig med, men om man kanske skall kolla på senare BIOS versioner än den du har för att se om något blivit ändrat som kanske påverkar ditt problem. Eller vet du om Inet har uppgraderat BIOS ifall detta står i servicerapporten?

 

Normalt brukar man inte uppgradera/uppdatera BIOS om inte den nyare versionen tillför något som man har behov utav tex. stöd för annan processor, minnen eller förbättrade egenskaper på annat sätt som anses viktiga.

 

Men börja med att installera Chipset samt övriga drivrutiner du hämtat från Gigabyte, så skall jag försöka se vad din Firmware version 1.1 till SSD-disken kan ge för info hos tillverkarens supportsida, men det blir inte idag.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Eforum, t ex hur man citerar, kan du läsa lite i hjälptexten:

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT TACK BÅDA TVÅ! NI ÄR RIKTIGA PÄRLOR!!!!

HADE JAG TITTAT ORDENTLIGT I VERKTYGSFÄLTET, SÅ HADE JAG FÖRSTÅS SETT CITATFUNKTIONEN. NU VET JAG.

 

Får återkomma med resultatet av installationer av drivrutiner. Behöver samla mig lite märker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara skriva in här vad jag hittade på moderkortscd:n - och som jag har installerat (för kännedom):

 

 

BROWSER CONF. UTILITY 1.1.18.0

 

INF UPDATE UTILITY 9.1.2.1007

 

REALTEK AUDIO DRIVER 5.10.0.6077 OR 6.0.1.6077

 

REALTEK 8111/8168 LAN DRIVER FOR GIGABIT (W7) 7.017.0304.2010

 

MARVELL IDE/AHCI VDRIVER 1.0.0.1027

 

GIGABYTE SATA AND RAID DRIVER 1.17.55.0

 

NEC USB DRIVER 1.0.18.0

 

ON/OFF CHARGE 1.0

-------------------------------------------------------------------

SOFTWARE

REALTEK ETHERNET DIAGNOSTIC UTILITY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

 

Då skrev du fel sist och det förbryllade mig då var denna kom ifrån:

5/ (Inbyggt nätverkskort Realtek PCIe Family Controller - enl Enhetshanteraren drivrutin 7.17.304.2010 - och jag har inte hittat någon nyare.)

 

Följande 2 från Gigabytes nedladdade drivrutiner är nyare och då behöver du bara installera dessa av dom du tagit hem:

 

Lan > Realtek LAN Driver ver. 7.038 2011-02-11

SATA RAID > GIGABYTE SATA2 Driver ver 1.17.59.0

 

Fortfarande återstår att klura ut om du har moderkortsmodell 1.0 eller 2.0 men troligen det senare, men vi måste vara säker annars fungerar det inte att uppdatera resten av drivrutinerna (om det skulle visa sig behövas).

 

Ja ett sätt är att titta efter en långsmal etikett (vit el. gul?) på moderkortet med ett långt serie nr. och kanske står det revision (rev) 1.0 eller 2.0 etc.

 

Mvh

Ps. Ja dessutom - tack för poängen.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har gjort lite sådant som jag inte kunnat förut:

 

1/ Öppnade burken och letade efter ev. etiketter på moderkortet.Hittade inga på själva kortet, men väl på något som jag inte vet vad det är på kortets vänstra sida. Se bild (ursäkta kvalitén, har inte min riktiga utrustning tillgänglig idag)!post-62800-0-23931000-1309099808_thumb.jpg Siffror och bokstäver på två etiketter (den vänstra som är både vit och lite gul "6CF049EC20DF", den högra som är helt vit "1C6F653167F1").

 

2/ Pluggade in min 1TB-disk - den som ligger under ssd-disken. Startade om och kom in i Windows!

 

3/ Bockade ur "Skyddade operativsystemfiler" och kollade vad som fanns på de tre partitionerna på 1TB-disken:

 

$RECYCLE.BIN

(innehåller två papperskorgar varav en med hänglås)

 

Thumbs.db (vanligast) i fotomappar

 

Desktop.ini i fotomappar

 

System Volume Information - med hänglås (tom och går ej att öppna)

 

Likadant i samtliga tre partitioner.

 

4/ Bockade i igen. Startade om och kom in i Windows!!

 

Har alltså inte tagit in några drivrutiner än. Har hämtat de två rekommenderade, packat upp dom och ser att det finns flera exe-filer, vilket gör att jag blir osäker vilken exe-fil jag skall klicka på. På LAN-drivern finns skärmdumpar som säger, om jag nu fattar rätt, att man skall avinstallera den gamla drivern först. Ska man det och hur? Via Enhetshanteraren? (Hinner hur som helst inte det förrän på tisdag.)

 

PS. Har ett synhandikapp som gör det lite svårt att orientera mig inne i datorburken. Har dessvärre lite lätt också att kasta om siffror, så om det blir fel, så ber jag om ursäkt. Brukar för det mesta kopiera och klistra in just för att det ska bli rätt. Tror jag gjorde det betr. nätverkskortet också, men....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

SETUP.EXE är den du skall köra precis som bilden visar och välja repair enligt instruktionen för snabb borttagning av tidigare driver samt installation av nya.

Inga konstigheter.

 

Sedan kontrollerar du att det ser bra ut och att rätt version är installerad i Enhetshanteraren.

 

Allt övrigt ser ju bra ut.

Du behöver inte be om ursäkt och det var inte menat som kritik, utan endast ett konstaterande om driver versionen från min sida.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Alla Gigabytes moderkort har en märkning (silkscreen) direkt på moderkortet i övre vänstra hörnet och där står vilken revision det är på moderkortet.

Du behöver nog en bra (fick)lampa annars är det svårt att se detta.

 

Exempel nedan på ett Gigabyte moderkort var den finns.

Mvh

 

post-73434-0-28710600-1309159474_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ang. Corsair CSSD-F160GBP2 med Firmware ver. 1.1

Så står det på Corsairs supportforum för Force serien, att det finns en nyare Firmware ver. 2.0 men att denna i huvudsak adresserar problem med ett fåtal SSD och att det då kan vara problem efter att datorn vaknat ur Sleep/Hibernate (Strömsparläge/Viloläge) eller ibland att starta Windows.

 

Enligt Corsair så är första steget då om man har dessa problem att se till att BIOS inställningen för Quick Boot är satt till Disabled.

Det kan se lite olika ut beroende på vilket moderkort och BIOS man har.

Bildexempel hur man ändrar detta i BIOS i denna länk: http://forum.corsair...ead.php?t=94440

 

Andra steget är att uppgradera BIOS om moderkortstillverkaren har en nyare.

 

Tredje steget om inget hjälper är att uppdatera SSD Firmware till ver. 2.0

 

Men givetvis så bör man först och främst se till att ha uppdaterade drivrutiner och att hårdvaran är felfri.

Tex. en felande hårddisk kan som sagt tidigare ställa till det.

Så efter att du kopplat in din första hårddisk och kört datorn ett tag utan problem, så kan du ju testa med att koppla in resten också. Börjar problemen dyka upp igen då så kan man ju misstänka någon av hårddiskarna?

 

Uppdatera båda drivrutinerna samt öppna enhetshanteraren och kontrollera att det ser bra ut och den nya revisionen är laddad.

Kolla också efter rev.läget på moderkortet enligt bilden i mitt tidigare inlägg.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...