Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillåtna bildformat


Monshi

Rekommendera Poster

I mitt tycke behövs inte stöd för att ladda upp bilder i bitmap-format till Eforum. Format som bmp och Tiff tycker jag kan plockas bort.

 

Några anledningar: De är utrymmeskrävande, de visas inte av webbläsare och det finns mycket bättre lämpade format. Jpeg för naturtrogna/större bilder, PNG för "tecknade" bilder och skärmdumpar exempelvis.

 

Tre exempel

Bitmap, 230 kB

BPMexempel.bmp

Tiff, okej de komprimeras oftast såsom denna, 25 kB

TIFexempel.tif

PNG, utmärkt format, 11 kB

post-8996-0-72502000-1304583824_thumb.png

som är det enda som Firefox, ivartfall, renderar.

 

Okej, tar med JPG med. 18 kB med 84 % kvalité

post-8996-0-09354700-1304583978_thumb.jpg

 

Alternativt, lägg in en funktion i Eforum som konverterar bitmap-format till PNG eller JPG.

Mitt främsta argument är att bitmap-formaten tillför inget och renderas inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del verkar ha väldigt svårt att över huvud taget klara av att ladda upp bilder och skulle man begränsa de möjliga formaten skulle det väl bli ändå mer problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En del verkar ha väldigt svårt att över huvud taget klara av att ladda upp bilder och skulle man begränsa de möjliga formaten skulle det väl bli ändå mer problem.

Varför inte slå ett slag för testhörnan samt kanske lägga in en liten guide där med bilder i första tråden?

En plats för test - Fria tyglar

Då kunde man ju hänvisa dit i dom fall vederbörande har svårt för detta.

 

För hjälpen om inlägg kanske inte är så lätt första gången och kanske en ny medlem kunde få denna information direkt vid påloggning?

 

Det har jag funderat på en längre tid faktiskt.

Mvh :)

[Edit] I övrigt håller jag med Monshi.

Jpeg är väl också ett av dom absolut vanligaste formaten som dom flesta känner igen skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del verkar ha väldigt svårt att över huvud taget klara av att ladda upp bilder och skulle man begränsa de möjliga formaten skulle det väl bli ändå mer problem.

 

men en liten varning samt en motor på servern som automatiskt konverterar torde fungera.

 

Typ:

:excl:Filformatet på filen är ej önskvärt på forumet. Om du laddar upp denna fil kommer den att konverteras till PNG om möjligt annars JPG.

 

fast du har en poäng. En del har lite svårt för det där med bilder, det händer ju titt som tätt att vi får i Word-dokument i vilken bilden/bilderna är lagda i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en liten guide, rent allmänt, där det presenteras förslag på olika verktyg, som min favorit WinSnap, hur de fungerar/kan användas.

Hur kortkommandon fungerar med operativens resp. egna verktyg.

 

Ja en del lyckas med att infoga en bild i ett dokument som sedan bifogas och en del laddar upp bilden på någon sajt och länkar till den sajten.

 

Finns väl inget rätt eller fel men varför gå över ån efter vatten?

 

Kanske detta med sorteringsordningen kan ses över/utprovas. Jag har nån tråd om detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte slå ett slag för testhörnan samt kanske lägga in en liten guide där med bilder i första tråden?

En plats för test - Fria tyglar

Då kunde man ju hänvisa dit i dom fall vederbörande har svårt för detta.

 

För hjälpen om inlägg kanske inte är så lätt första gången och kanske en ny medlem kunde få denna information direkt vid påloggning?

 

Det har jag funderat på en längre tid faktiskt.

Mvh :)

[Edit] I övrigt håller jag med Monshi.

Jpeg är väl också ett av dom absolut vanligaste formaten som dom flesta känner igen skulle jag tro.

Det största problemet ligger oftast inte i att ladda upp filer utan att skapa en fil med en skärmdump i ett bildformat. Det är många steg och om de dessutom måste hålla koll på vilket filformat som Paint sparar i blir det ändå mer.

 

Tiff kan jag inte komma ihåg att någon har försökt använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en liten guide, rent allmänt, där det presenteras förslag på olika verktyg, som min favorit WinSnap, hur de fungerar/kan användas.

Jovisst :)

Någon frivillig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst :)

Någon frivillig?

hmm. jag skulle ju kunna göra en snabbguide hur det funkar i XP & i WinSnap men WinSnap är inte ett gratisprogram så det kanske blir knas, någonstans, om man rekommenderar detta. Man får kanske dela in detta i kategorier då..

Om jag greppat rätt så är det ett bra verktyg inbyggt i W7 (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Windows Vista / Windows 7 har Snipping tool / Särmklippverktyget som är ett bra verktyg.

http://eforum.idg.se...ost__p__1538234

 

Samt Microsoft egna instruktion Ta skärmdumpar med hjälp av Skärmklippverktyget

 

På min Laptop med Windows XP använder jag Screenprint32 som är gratis och ett bra verktyg.

Dock kan man inte köra denna på Vista / Windows 7 - men det finns heller ingen anledning.

Man får konfigurera / ändra i nån inställning så det passar en, men jag trivs med detta.

Tex. konfigurerar hur "Screen capture" utförs samt att antingen direkt spara till fil eller till urklipp etc. Bl.a. har jag ställt in "Prompt User for Capture Area" och till vilken katalog den skall spara till. Går att skriva ut också om man bockar i det istället för att spara till disk.

 

[Edit] Ett urval som diskuterats tidigare: Använder du något “Print Screen” program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...