Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virusprogram haka upp sig


Villaforever

Rekommendera Poster

Villaforever

jag använder mig av avira antivir. Idag när jag skulle göra viruskoll på min laptop så lämna jag den ifred ett tag under den gjorde sökningen när jag kom tillbaka efter nån kvart var det helt svart kunde inte göra nått... Stängde av datorn satte på antivirusprogrammet sen när jag kom in i windows när den kom upp till 11% haka den upp sig.

 

vad är det för fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara överhettning. Det jobbas på rätt bra när det gäller att söka igenom hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Skulle kunna vara överhettning. Det jobbas på rätt bra när det gäller att söka igenom hårddisken.

 

Okej. Vad gör man åt det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att öppna luckor på undersidan av datorn och lysa i ventilationshålen för att se om där finns damm. I så fall kan man försöka blåsa bort det med tryckluft på burk. Det finns även kylplattor att köpa som sänker temperaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Du kan ju börja med att öppna luckor på undersidan av datorn och lysa i ventilationshålen för att se om där finns damm. I så fall kan man försöka blåsa bort det med tryckluft på burk. Det finns även kylplattor att köpa som sänker temperaturen.

 

tryckluft på burk, vad är det. Inte vanlig dammsugare eller?

hur funkar dessa kylplattorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckluft på burk ser ut ungefär så här: http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=143851&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf

Finns i de flesta datoraffärer och i en del andra affärer. Det blåser bort dammet på ett något lugnare sätt än en dammsugare, vilket minskar risken för att datorn blir skadad av statisk elektricitet. Dessutom med det smala röret går det att komma åt även i trånga utrymmen som i en kylfläns.

 

Kylplatta: http://pan2.fotovista.com/dev/2/5/03623752/l_03623752.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Villaforever

Tryckluft på burk ser ut ungefär så här: http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=143851&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf

Finns i de flesta datoraffärer och i en del andra affärer. Det blåser bort dammet på ett något lugnare sätt än en dammsugare, vilket minskar risken för att datorn blir skadad av statisk elektricitet. Dessutom med det smala röret går det att komma åt även i trånga utrymmen som i en kylfläns.

 

Kylplatta: http://pan2.fotovista.com/dev/2/5/03623752/l_03623752.jpg

 

Har köpt en tryckluftsburk och kört med den idag (bättre sent än aldrig :) Tyst blev datorn iaf. Så det är ju skönt, har dock inte testat o köra virusprogrammet än ska göra det imorgon. Datorn har blivit rätt seg nu också tycker jag, jag installerade mozillas nya version igår 4.0 tycker inte det borde ha nån betydelse, men det är efter det det blivit lite segare. har varit segt förut också, men tycks som det är mer nu.

 

Eller är det så att mjukvare programmen nu förtiden bara anpassade till supersenaste datorerna?? Min dator är kanske 3 år, det tycker inte jag är gammalt på en dator så att jag tycker den ska klara av att göra en uppdatering av ett program utan att sega ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Vad bra att datorn har blivit svalare! Det mår den bättre av.

 

Svalare vet jag inte, bar aatt den har blivit tystare. Men den är rätt seg nu istället efter jag gjorde den dära uppdateringen, men jag tycker som sagt att man ska kunna göra en uppdatering utan att datorn ska sega ihop.

 

Jag återkommer mer när jag har gjort viruskollen, om den hakar upp sig eller inte, som tråden faktiskt handlar om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Nu har gjort en v viruskoll igen. Men den fastna ju mitt i precis som förra gången :(

Vad kan det vara för fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se vad temperaturerna i datorn ändras under viruskontrollen. Om du inte har något temperaturvisningsprogram från datortillverkaren kan du se om HW Monitor fungerar på din dator.

 

Det kan ju också vara något problem med hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn

Nu har gjort en v viruskoll igen. Men den fastna ju mitt i precis som förra gången :(

Vad kan det vara för fel??

 

Har du provat att avinstallera och sedan installera om ditt antivirusprogram ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Har du provat att avinstallera och sedan installera om ditt antivirusprogram ?

 

det är ju tyvärr inte bara detta virusprogram som hakar upp sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Du kan ju se vad temperaturerna i datorn ändras under viruskontrollen. Om du inte har något temperaturvisningsprogram från datortillverkaren kan du se om HW Monitor fungerar på din dator.

 

Det kan ju också vara något problem med hårddisken.

 

Om det är något problem med hårddisken borde man väl upptäcka det på andra sätt än bara att den hakar upp sig vid viruskoll... Just nu t ex är datorn väldigt varm, det känns på benen trots jag har dator kudde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är en datorkudde konstruerad? Det är ju viktigt att inget täpper till datorns ventilationshål som ofta finns på undersidan av den utan att det kommer fram frisk luft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Hur är en datorkudde konstruerad? Det är ju viktigt att inget täpper till datorns ventilationshål som ofta finns på undersidan av den utan att det kommer fram frisk luft.

 

 

Jaha okej, men en bärbar står ju på ett bord så täpper den väl till hålet isåfall.

en datakudde är ju en sådan man kan köpa på ikea, en kudde och det är en platta på kudden som datorn står på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bärbar har små fötter som gör att den kommer upp från bordsskivan och luft kan passera till/från ventilationshålen. Om datorn står på en hård platta ovanpå en kudde ska det förstås ge samma effekt som när den står på en bordsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

En bärbar har små fötter som gör att den kommer upp från bordsskivan och luft kan passera till/från ventilationshålen. Om datorn står på en hård platta ovanpå en kudde ska det förstås ge samma effekt som när den står på en bordsskiva.

 

jo man tycker ju det, så vad ska man göra? hårddisken som sagt, vad kunde det vara med den, och man borde väl se effekt på annat håll också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för temperaturer i datorn, när den inte gör något resp. när antivirusprogrammet skannar hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Vad är det för temperaturer i datorn, när den inte gör något resp. när antivirusprogrammet skannar hårddisken?

 

Hur kollar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Villaforever

Så här är temperaturen just nu. Återkommer med ny temp under viruskoll imorgon

 

Men säger denna bild något om mitt problem är det höga siffror, vad betyder dem?

post-70301-0-68645000-1306273215_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är mycket varmt i datorn. I vila, dvs när datorn inte gör något särskilt, brukar temperaturer ligga kring 40 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Ja, det är mycket varmt i datorn. I vila, dvs när datorn inte gör något särskilt, brukar temperaturer ligga kring 40 grader.

 

 

ojdå och dessa grader precis nu när jag startat datorn för dagen, efter ha varit avstängd hela natten... Vad kommer den då visa när on jobbar för fullt med virusprogrammet....

 

ny bild kommer sen när jag gjort viruskollen, eller rättare sagt när den har fastnat i viruskollen.

post-70301-0-99752200-1306314439_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog få bort en del damm från ventilationskanaler mm och kanske använda en kylplatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...