Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virusprogram haka upp sig


Villaforever

Rekommendera Poster

Ta bort alla luckor du kan och kolla fläkten för cpu, den senaste bilden visar betydligt lägre temperatur (vilket du säkert ser) men fortfarande lite för höga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Du behöver nog få bort en del damm från ventilationskanaler mm och kanske använda en kylplatta.

 

 

Hej

Så här såg det ut när virusprogrammet stannade upp. ca 32 minuter höll den på och genomförde 12,6 %.

 

En kylplatta säger du. Du skrev något om det början av detta forum. Hur funkar den rent praktiskt sen. Kan man ställa dator normalt på ett bord eller hur funkar den, hur stor är den.

 

Rensat ut damm har jag som jag skrivit tidigare i tråden gjort med tryckluftsburken som du tipsade mig om.

 

LARSAS skrev ju en massa i min andra tråd också.(//eforum.idg.se/topic/329603-barbar-dator-gar-segt/page__p__1544003#entry1544003) Men många av dessa förslag ligger över min förmåga men även de som jag kanske klarar av kanske är meningslösa ändå för datorn kanske ändå fastnar mitt i en defragmentiering t ex.

post-70301-0-06171800-1306318012_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Ta bort alla luckor du kan och kolla fläkten för cpu, den senaste bilden visar betydligt lägre temperatur (vilket du säkert ser) men fortfarande lite för höga

 

 

För att kolla om det finns en massa damm där eller vad? (kanske fick bort all damm när jag kördetryckluftsburken)

 

fläkten för cpu, vad är det för nått, det finns väl bara en fläkt eller?? om det finns fler hur vet man om det är för cpu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte undra på att datorn lägger av när det blir så varmt.

 

En kylplatta kan man ställa på ett bord (eller i knät) och sedan ställer man datorn ovanpå. Den innehåller ett par fläktar som se till att det blir sval luft under datorn. Prisjakt har några länkar: http://www.prisjakt.nu/search.php?s=kylplattor&r=1#rparams=ss=kylplatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Inte undra på att datorn lägger av när det blir så varmt.

 

En kylplatta kan man ställa på ett bord (eller i knät) och sedan ställer man datorn ovanpå. Den innehåller ett par fläktar som se till att det blir sval luft under datorn. Prisjakt har några länkar: http://www.prisjakt.nu/search.php?s=kylplattor&r=1#rparams=ss=kylplatta

 

 

http://fyndiq.se/elektronik/datorer-tillbehor/laptop-kylplatta/

den här borde väl funka fint

hittar dock ingen info om hur stor plattan är om den passar för min bärbara eller om den är passbar för större eller mindre.

 

sen ser jag att den går på usb vet redan nu att jag har fullt på alla usb platserna, men det borde väl finnas nån manick som har flera usb posrtar som man lätt kan sätta dit? har nån bra förslag var det kan finnas eller vad det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker du skriver vad som står under Value. På den senaste bilden står det ju 87, 84 resp 57 grader och det är alldeles för mycket även om den belastas straxt innan du tog bilden. Det är siffrorna vid Core som är av störta intresse.

Om problemet beror på damm eller kanske kan det va så att fläkten lagt av, du skrev att datorn blev tyst men när den är så här varm så tycker jag att fläkten borde gå på max hela tiden. Ja det ska bara va en fläkt men lys med ficklampa och jag tycker även att du bör fundera på att lufta upp fläkten, den sitter väl med ett par skruv och en vit kontakt (vilken du nog inte behöver lossa). Eller om det finns nån typ av kåpa för fläkten som kan tas bort så man ser att hela utrymmet är rent. Det kan vara packat med damm

 

http://remixboy.wordpress.com/2009/06/02/acer-aspire-5002wlmi-fan-cleaning/

 

http://www.insidemylaptop.com/clean-replace-cooling-fan-dell-xps-m1530-laptop/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Det räcker du skriver vad som står under Value. På den senaste bilden står det ju 87, 84 resp 57 grader och det är alldeles för mycket även om den belastas straxt innan du tog bilden. Det är siffrorna vid Core som är av störta intresse.

Om problemet beror på damm eller kanske kan det va så att fläkten lagt av, du skrev att datorn blev tyst men när den är så här varm så tycker jag att fläkten borde gå på max hela tiden. Ja det ska bara va en fläkt men lys med ficklampa och jag tycker även att du bör fundera på att lufta upp fläkten, den sitter väl med ett par skruv och en vit kontakt (vilken du nog inte behöver lossa). Eller om det finns nån typ av kåpa för fläkten som kan tas bort så man ser att hela utrymmet är rent. Det kan vara packat med damm

 

http://remixboy.wordpress.com/2009/06/02/acer-aspire-5002wlmi-fan-cleaning/

 

http://www.insidemylaptop.com/clean-replace-cooling-fan-dell-xps-m1530-laptop/

 

 

Jag lägger upp två bilder hur datorn ser ut under. De röda prickarna är för skruvar som jag anser är skruvar för att ta bort hela under delen. De gula är för de mindre kåparna. Jag tog loss de gula och kåparna de sitter för det var inga problem men så värst mycket damm var det inte under. Jag får dock inte loss den stora kåpan. Men behöver jag ta bort skruvarna under batteriet också eller är det meningslöst.

 

 

Sen blev jag lite fundersam när du skrev att fläkten kanske hade lagt av, jag försökte titta på fläkten om det nu är fläkten som inringat i blått och jag kunde inte se om det hände något med den när jag startade datorn. Vad händer om den lagt av, vad gör man åt det isåfall?

 

Som det ser ut som så finns det inga skruvar för just fläkten eller vad tycker ni? Sen när jag tittar ner till fläkten så tycker jag att det ser ut som att det är damm där men jag är inte säker. Men fråan är ju hur man ska komma åt det.

post-70301-0-34743400-1306353287_thumb.jpg

post-70301-0-90435500-1306353302_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara skruvat i laptops där det fanns det en till större lucka. Dom som man ser på bilden är väl endast till minnen resp disk. Jag har aldrig lossat hela baksidan så jag inte om det är nåt man bör vara försiktig med då. Dessutom kan det va så att man måste lyfta tgt-bord först så det hela kan vara komplicerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Jag har bara skruvat i laptops där det fanns det en till större lucka. Dom som man ser på bilden är väl endast till minnen resp disk. Jag har aldrig lossat hela baksidan så jag inte om det är nåt man bör vara försiktig med då. Dessutom kan det va så att man måste lyfta tgt-bord först så det hela kan vara komplicerat.

 

 

okej, vad gör man dådå?

Som sagt hur gör man om fläkten har lagt av, kan den ha gjort det, bör man se den gå igång när man sätter igång datorn. Jag vet t ex att man såg fläkten gå igång på mina föräldrar gamla stationära.

 

och är det nån ide att köpa en kylplatta om fläkten har lagt av?

om fläkten har gått av borde väl datorn dö ännu mer än vad den gör? och sega... Det är ju inte alltid som den är seg liksom. Eller varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01035677.pdf

 

Hittade den här repmanualen för datorserien din dator bör ingå i.Det är tydligen mycket skruvande för att byta fläktpaketet.Paketet kostar nog en slant om man nu inte hittar själva fläkten.

 

Du hade ju 95 96 grader som max när den bröts .Det är väldigt högt.Fläkten borde om den eller dess styrning fungerat varvat upp högst hörbart.Osäkert om processorn skulle vid låg belastning komma ner till 40 grader :Min egen går sällan under 48 grader men vår nyare bärbara med en modern I3 processor kan komma ner till 40 grader.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01035677.pdf

 

Hittade den här repmanualen för datorserien din dator bör ingå i.Det är tydligen mycket skruvande för att byta fläktpaketet.Paketet kostar nog en slant om man nu inte hittar själva fläkten.

 

Du hade ju 95 96 grader som max när den bröts .Det är väldigt högt.Fläkten borde om den eller dess styrning fungerat varvat upp högst hörbart.Osäkert om processorn skulle vid låg belastning komma ner till 40 grader :Min egen går sällan under 48 grader men vår nyare bärbara med en modern I3 processor kan komma ner till 40 grader.

 

LARSAS

 

okej så fläkten borde gått sönder när jag sprutade in tryckluftburken då eller vad?

Snällt av dig att leta upp en manuall, men tyvärr var den på eng så det hjälper nog inte så mycket :(

 

hjälper en kylplatta om fläkten har gått av?

 

varför blev han så tyst då när jag körde med tryckluftsburken? var det att den gick sönder då tro, trodde man kunde köra med en sådan burk utan att något skulle gå sönder??

 

 

Nu t ex är temperaturen nere på 44 på core 0... datorn har varit avstängd i flera timmar innan... Är fläkten verkligen av då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

en print screen på att tempen inte är så hög nu, som sagt är fläkten verkligen av då?

post-70301-0-98851800-1306411020_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Man borde höra om fläkten varvar upp när processorn blir varm .Man kan också känna om den blåser ut luft ,partiet runt munnen är rätt känsligt för att känna varm luft.Enligt manualen så kan fläkten vara avstängd vid låg värme för att sedan öka och minska allt efter belastningen..

Det behöver inte vara fel på fläkten som orsakar den höga värmen vid belastning.Kylaren vid fläkten är förbunden med processorn via en s.k heatpipe.Det är ett rör som bl.a innehåller en vätska .I röret råder undertryck så att vätskan förgasas vid relativt låg temp.Vätskan förgasas vid processorn och kondenserar vid kylaren och går tillbaks i ett kretslopp,Det kan bli fel på en heatpipe så att den fungerar sämre exempelvis läckage så att vätskan ej förgasas.Det kan också vara dålig kontakt emellan heatpipen och processorn.

 

Men du är ju osäker på om fläkten fungerar när processorn blivit varm så det lutar kanske åt att det är fel på fläkten

eller dess styrning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Cecilia

 

Jag kanske ska ta tryckburken igen då just där fläkten är, så får vi se vad som händer. Ingen risk att den kan skadas då, det blir ju lite fukt när det kommer ut blås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luften kan inte ha sönder något och jag skulle blåsa bakifrån så dammet blåses ut på sidorna, om det finns nåt. Nu verkar det ju som att datorn kyler väldigt dåligt vid belastning, har det alltid varit så?

 

Om du kör det här programmet så visas även hastigheten på fläkten under sensors

http://www.gtopala.com/download/siw.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Luften kan inte ha sönder något och jag skulle blåsa bakifrån så dammet blåses ut på sidorna, om det finns nåt. Nu verkar det ju som att datorn kyler väldigt dåligt vid belastning, har det alltid varit så?

 

Om du kör det här programmet så visas även hastigheten på fläkten under sensors

http://www.gtopala.com/download/siw.exe

 

jag vet inte om det alltid har varit så, men den har ju iaf inte haft några problem att göra virussökning och sånt förut som den har nu. Den har nog blivit varmare på senare tid

 

ska kolla det där programmet senare ikväll.. tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pga eventuell kondens är det bäst att hålla datorn avstängd medan man blåser och en stund efteråt. Om möjligt även hålla fast fläkten med en pinne så att den inte snurrar fortare än vad den är gjort för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Pga eventuell kondens är det bäst att hålla datorn avstängd medan man blåser och en stund efteråt. Om möjligt även hålla fast fläkten med en pinne så att den inte snurrar fortare än vad den är gjort för.

 

Nu har jag kört tryckluft igen. Det kom ut lite dam man inga super mängder. Dock verkar det vara en liten virvel som inte vill komma ut som bara virvlar runt hela tiden. Lite irriterande när man inte kommer åt.

 

Och nu tog jag en pinne, och jag kunde röra fläkten även när datorn är under påstart, den snurrar alltså inte... Vad betyder nu detta. Är fläkten sönder då eller?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-65974800-1306520263_thumb.jpg

 

 

Utdrag ur manualen för din dator.I kortversion .Fläkten styrs av en sensor så när temperaturen är tillräckligt hög så startar.fläkten.Den kan alltså stå still när datorn startas.

 

Kör en virussökning och kolla om fläkten startar .Startar den inte så är det fel.Man både hör och känner om den startar.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

post-57552-0-65974800-1306520263_thumb.jpg

 

 

Utdrag ur manualen för din dator.I kortversion .Fläkten styrs av en sensor så när temperaturen är tillräckligt hög så startar.fläkten.Den kan alltså stå still när datorn startas.

 

Kör en virussökning och kolla om fläkten startar .Startar den inte så är det fel.Man både hör och känner om den startar.

 

LARSAS

 

aha okej, men då ska jag göra det :) tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

har nu gjort viruskoll igen, och datorn fastnade utan att någon fläkt varken lät eller var i rullning... Sönder med andra ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Vad gör man nudå, för den verkar ju vara sönder fläkten. Frågan är bara hur länge, om den har vart sönder hela tiden då den varit rätt varm, då undrar jag vadd et var som lät och blev tyst när jag körde tryckluftsburken första gången.

 

Om den gick sönder när jag körde tryckluftsburken, då kan man undra varför den var varm innan och virusprogrammet stannade upp...

 

Vad kan det kosta och lämna in en dator för att få fläkten lagad, för att öppna datorn sj verkade ju rätt avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Har skrivit nytt inlägg om denna datorn i en annan tråd //eforum.idg.se/topic/329784-garantitid-pa-barbardator-reklamationstid/

 

läs gärna det och svara om ni kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Villaforever

Nu senaste veckan har datorn börjat låta igen. Kollade om fläkten var igång, och av någon konstig anledning så verkar den funka igen. Den var ju sönder, har kört med datorn sen i maj utan göra något åt problemen och nu helt plötsligt börjar han låta som ett tröskverk igen och fläkten verkar vara igång....

 

Konstigt värre tycker jag. Hur kommer detta sig tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar tråden från "Virus, skadliga program & botemedel" till "Hårdvara - övrigt".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...