Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gtx 460...


wigge_w

Rekommendera Poster

Ja du cecilia jag vet faktiskt inte,får väl öppna datorn och kika efter ....såg dock en annan sak jag körde Everest home edition och på DMI står det en varning att noggrannhet gällandes DMI kan ej återställas....ska det vara så? Det verkar som det inte beror på att datorn blir varm den fryser även nu när skärmsläckaren gått en kort stund??!!

 

Nåt konstigt har det blivit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag frågar igen:

Kört Memtest86+?

 

Något är galet. Det kan vara ett hårdvaruproblem, det kan vara en kylproblem, det kan vara drivrutiner, kanske det löses genom uppdatering av BIOS på moderkort/grafikkort.

 

MEN som sagt!

Kör CPU Burnin x2 (en för varje kärna)

Övervaka med HWMonitor temp och spänningar. (ta gärna ett skärmklipp av programmet när klart) Kör i minst 10 minuter, gärna längre. Avbryt om CPUn temp stiger över 65 grader.

 

Kör rthdribl

http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/

se till att maxa grafikkortet så gott du kan. verkligen kräma ut allt som går.

Samma sak där, övervaka. Om grafikkortet stiger upp mot 95 grader är det nog bäst att säga stopp. Kör 10 minuter minst!

 

Kombinera de två, en CPU burnin och en rthdrib. Borde kunna dra upp en kärnan på processon till max, andra till 40-50 % och GPU till max.

Låt gå en tid, övervaka och avbryt om för varmt. Håll koll även på spänningarna.

 

Notera - vi kan på detta vis kanske diagnostisera en orsak men det är inte givet att detta ger något för, ärligt, det verkar som om det är något annat än värmen som orsakar problemen.

 

En annan väg att gå är att ladda hem en Linux dist, exempelvis Ubuntu, och starta upp denna från CD och låta gå en stund. Om denna kraschar också då är det hårdvara. Om den inte kraschar då vet vi inget mer...

 

Men som sagt, KÖR Memtest!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag kört en massa ...började med Burnin test och stabilety test 2ggr samtidigt det gick utan problem 55 grader på bägge kärnor...

Sen körde jag rthdribl och burn in test samtidigt då hängde sig datorn när grafikkortet nåde detta:

Valve 52 grader Min 32 grader Max 60 grader

Volt 0,91 0,88 0,98

 

Kärnorna låg på 55 grader... grafikortet tål alltså inte mer än 60 grader?

 

Har info om nätagrigattet: Delta electronics.Inc

Model DPS-460 DBA

Output +5v/13A

Maxpower +12 a,b och c

460 w

 

Har inte kört memtest för jag vet inte vilket jag ska ladda ner det finns 6 olika ?? tips om vilken vore bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

memtest, någon av dessa

http://www.memtest.org/#downiso

Zip-fil om du ska bränna till CD.

http://www.memtest.org/download/4.20/memtest86+-4.20.iso.zip

Zip fil som kan skapa bootbart USB-minne..

http://www.memtest.org/download/4.20/memtest86+-4.20.usb.installer.zip

 

Temperaturerna verkar inte vara höga, ganska goda marginaler.

 

460 W ska vara nog men har aldrig hört talas om ditt nätagg förr.

Samt när du kört Burning och GPU test har du väl inte haft några problem med spänningar som fluktuerat?

 

Nä, jag vet inte. Man kan bara testa, provocera, byta ut komponenter, uppdatera drivrutiner, BIOS... och se vad som påverkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej....ska testa någon av dom du tipsa om Monshi får vi se ....

 

nej spänningen har legat jämnt inget upp och ner om det är det du menar. jag har en volvo dator en hp . kan det vara fel på grafikkortet kanske ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En leasad dator? Varför inte felanmäla den?

 

Fel på grafikkort? No idea. Enklaste testa är att testa med annat grafikkort..

fel på moderkort? Testa med annat moderkort..

Fel på nätagg? ja, du kan mönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den är inte leasad den är köpt via nå avtal vi hade som volvo anställd ....ja det är väl bara att testa sig fram ....kanske prova ett annat nytt grafikkort...

När jag installerade det första gången hade jag nå strul med videostyrenhet kan det vara det.....för scannar jag om uppdateringar för drivrutiner blir det BAd på dom..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla ändå med supporten du har för datorn. Hur gammal är datorn? Har du garanti kvar? Kanske det finns en möjlighet där?

 

Annars är mina tips nu nere i

1: testa med Memtest

2: Om möjligt, testa med andra komponenter

3. Installera om Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska höra med supporten vad dom säger men eftersom den funkar med det mitt andra orginalkortet så är det nog tveksamt om man får nå hjälp där...ska följa dina råd och börja köra memtest och se vad det blir av det:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, in med CDn och starta om datorn från denna.

 

Men kanske det är läge för att du gör en resumé av vad för problem du har egentligen samt vad du har testat.

Om datorn fungerar stabilt med ett annat grafikkort (ditt gamla) med inte med nya så

1: Kanske nya kortet är trasigt?

2: kanske nätagget inte, trots allt, orkar leverera nog med kraft

3: Moderkort och grafikkort gillar inte varandra.

4: Du kanske fuskat och inte avinstallerat det gamla kortets drivrutiner innan du installerat det nya...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör nu memtest är kvar ca 15% vad ska jag göra sen? när den är klar ? såg vad skrev i ditt senaste inlägg få väl kolla saker och ting i turordning ..ska kolla igenom drivrutiner men jag tror jagfått bort dom gamla .

ja det har ju hänt tidigare att saker varit trasigt när man köpt nytt:-/ ska se om jag kan testa det i en annan dator ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre varv torde vara okej. Det vill säga inget fel på minnena. men om du gillar att tittar på fiskar i ett akvarium kan du ju alltid köra ett tag till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha jaghar 2 akvarium redan :rolleyes: det innebär att jag kan stänga av testen? och gå vidare i felsökning då...får väl gå in på drivrutiner då och se om det finns gamla kvar som ligger och stör lr? kanske avinstallera alla som finns till grafikkort och lägga in en ny till gtx kortet ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, korrekt uppfattat. Men som sagt kanske en resumé av din dators problem.

 

Starta från början med när den fungerade, vad du ändrade, vad för problem du fick då, när problemen uppstod och vad du har testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt nätaggregat ligger på gränsen. Rekommendationerna för GTX 460 varierar mellan 450W 0ch 500W. Vad jag kan se har du 2 hårddiskar, 2 CD/DVD enheter och fyra "removable drives" vad det nu är. Har du sedan några fläktar installerade, kan det bli för mycket för nätaggregatet.

 

Om jag har hittat rätt nätdel på nätet, så har du 2st 12V linor på vardera 18A. Om inte linorna "samarbetar" och det är mycket kopplat på samma som grafikkortet kanske du har problemet där.

 

Prova att koppla bort några enheter och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vertpre det är ett sånt jag har....CD/DVD enheterna är den som sitter i och en via deamon tools ,sen har jaf en hårdisk som man kan ta ut ...dom andra removable drives är hm har haft en del mobiler som man kopplat in och det har liksom lagts till med åren :blink: kan man bara ta bort dom lr krävs nå speciellt?

 

SEn om man ska koppla ur saker i datorn för att se om den orkar med blir det inte nå galet då när man startar om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så då har du egentligen bara 2 hårddiskar och 1 CD/DVD spelare. Daemon är bara en virtuell spelare. Då tror jag i.o.f.s. inte att det gör någon skillnad.

 

Det är ingen fara att dra ur ström kontakten till en hårddisk och DVD spelaren, om du vill testa. Bara du har hårddisken med operativsystemet ansluten. Tänk bara på att jorda dig när du gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis men jag har flyttbar disk G H I J fyra st som jag inte vet vad det är egentligen? Oke så jag kan koppla ur när datorn är igång om jag jordar mig :blink: det kan bli spännanade.....men kan jag inte stänga av datorn koppla ur och sen sätta igång den igen? det måste väl gå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...