Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min HP-laptop startar ej ordenligt


CallePG

Rekommendera Poster

Hej!

 

(Denna tråden är snarlik "http://eforum.idg.se...-problem-hjalp/" , men hoppas kunna få hjälp baserat på mitt exakta ärende)

 

Har en HP Compaq 6735b som någonting verkar ha gett upp i. Den är snart 2 år gammal. Garantin har dock gått ut.

 

Det hela började med att jag fick meddelande från virus-programmet om att några processer krockade med varandra, om jag minns rätt. Vet att explorer.exe var en av dem, vilket inte var alltför trevligt. Snart dags för formatering då ja.

 

Stängde popupen, men det återkom. Så jag slog av datorn i tanke om att fixa den vid ett senare tillfälle.

I övrigt fungerade den helt korrekt.

Den har tills igår legat i stilla frid på skrivbordet utan att bli startad på ca 2 månader.

 

När jag då igår startade upp, i tron om att få ordning på den... så låter allt precis som vanligt, MEN, skärmen förblir helt svart.

 

Alla lampor på min touch-panel tänds. Varav 2 inte reagerar när man trycker på dem.

Indikatorn för hdd'n blinkar i exakt takt med ungefär 1 sekunds mellanrum, vare sig jag har hdd'n i eller inte.

 

Har provat:

 

Starta om den flertalet gånger

Provat trycka "FN+F4" vilket är min tangentkombination för att byta skärm.

Kopplat in extern skärm. Självklart tryckt FN+F4 även här.

Tagit ur ram-minnet och hdd'n.

Testat med både nätadaptern och på batteri.

Tagit bort nätadapten och batteriet, hållt startknappen inne för att försöka återställa den.

Vickat på skärmen, tryckt ner tangentbordet vid uppstart. (VIlket enligt en guide skulle kunna hjälpa om connectorn har glapp)

Lyst med lampa på skärmen, men det går inte att ana det minsta.

Men datorn beter sig precis likadant hur jag än gör. Så jag tänkte göra ett sista försök genom att posta mitt problem här. Behöver jag vara mer specifik än vad jag redan varit på något, säg till.

 

Tacksam för allt som kan hjälpa mig!

 

Mvh Calle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. hade samma problem som du. Jag löste det genom att koppla in en extra skärm och sen sätta på datorn, efter ca 7-8 minuter kom Windows upp på den extra skärmen. Felet för mig var att BIOS hade fått något fel, och behövde återsätlla sig automatiskt.

Vet ej om din BIOS har sån funktion men det är lätt värt ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. hade samma problem som du. Jag löste det genom att koppla in en extra skärm och sen sätta på datorn, efter ca 7-8 minuter kom Windows upp på den extra skärmen. Felet för mig var att BIOS hade fått något fel, och behövde återsätlla sig automatiskt.

Vet ej om din BIOS har sån funktion men det är lätt värt ett försök.

 

Tack för tipset! Dessvärre så hjälpte inte detta på min dator. Men det var ju absolut värt ett försök, precis som du sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har fortfarande inte nått nån framgång... Testade också att plocka bort CMOS-batteriet, lät den ligga 1 timme.

Men ingen skillnad. Känns väldigt tråkigt att kanske behöva skrota den.

 

Ingen som har någon som helst idé om vad felet skulle kunna vara eller förslag på något mer jag kan prova?

 

Hade varit guld om jag fick liv i den igen!

 

//CallePG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att det är svårt att felsöka bärbara datorer. Vissa fel på moderkort och processor kan leda till att fläktar går men att processorn aldrig börjar köra BIOS-programmet.

 

Även om garantitiden har gått ut har du tre års möjlighet att reklamera ursprungliga fel. Det borde vara ett ursprungligt fel om moderkortet eller processorn går sönder inom tre år, under förutsättning att du inte har handskats ovarsamt med datorn och t ex orsakat sprickor i moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att det är svårt att felsöka bärbara datorer. Vissa fel på moderkort och processor kan leda till att fläktar går men att processorn aldrig börjar köra BIOS-programmet.

 

Även om garantitiden har gått ut har du tre års möjlighet att reklamera ursprungliga fel. Det borde vara ett ursprungligt fel om moderkortet eller processorn går sönder inom tre år, under förutsättning att du inte har handskats ovarsamt med datorn och t ex orsakat sprickor i moderkortet.

 

Jo, jag vet... det är ju dessvärre så. Nej, jag har skött den varsamt och den har aldrig fått nån smäll eller liknande. Så jag får väl försöka gå den vägen och se vart det leder.

 

Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...