Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop problem. Hjälp!


Taz.cl

Rekommendera Poster

Hej, jag har en LG R405 - S.CPNMV som har fungerat hur bra som helst tills min bror installerade One care safty på den och datorn krävde omstart, Men sen vill den inte starta upp igen.

 

Ska försöka att förklara problemen så gott jag kan.

 

Datorn får ström för lampor lyser på den när man trycker på power och dvd enheten låter som den brukar göra när man startar upp datorn, men sen händer det inte något mer alls,

Skärmen är svart, och lampan till hårddisken blinkar några gånger men blir sedan svart även den så det enda som verkar ha liv är power knappen och batterie lampan. Tror inte ens BIOS startar upp.

 

Vad kan vara fel?

 

Jag har provat att ta ur minnet samt hårdisken och testat att byta ut dessa men utan resultat, datorn beter sig likadant varesig om minnet och hårdisken sitter i eller ej.

 

Jag vet att en dator som har någon hårdvara som är trasig brukar ge ifrån sig en slags felmedelande med pip ljud men den är helt tyst "ovanligt tyst", vet inte ens om fläkten i den snurrar.

 

Så alltså.

Ingen bild på skärmen

HDD tänker inte

Inget felmedelande

Ingen fläkt som startar

------------------------------------

Power knapp lyser samt andra lampor.

Dvd enheten låter som vanligt när man startar.

 

Uppskattar alla hjälpsamma svar.

 

// Taz.cl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att ta ur batteriet och sedan montera tillbaks det igen?

 

Ja jag har tagit ur batteriet och låtit datorn stå ett tag men ingen skillnad.

 

En kompis sa att han trodde att felet beror på BIOS eller att processorn är död. jag vet inte :/ men om processorn var död så borde väl datorn pipa vid start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har tagit ur batteriet och låtit datorn stå ett tag men ingen skillnad.

Jag kom ihåg nu en notebook som jag satt och försökte få liv i förra året. Den betedde sig på samma sätt, om den var kopplad med nätadaptern i väggen, men inte om den gick på enbart batteriet. Det gick emellertid bra att starta datorn med batteridrift och sen efteråt bara plugga in nätadaptern. Men att försöka starta direkt med nätadaptern gick alltså inte.

 

När datorn väl hade vaknat så visade den sig ha flera fel – korrupta områden på hårddisken, en gammal drivrutin till en skrivare som inte hade använts på åratal som orsakade problem och datorn hade dessutom några smittor att bli av med. Jag lyckades få till alla dessa problem vilket var skönt då ägaren hade foton på den ifrån när barnen var små m m. Och när detta tjorv inte längre låg i vägen så började datorn också att starta precis som den skulle – med eller utan nätadaptern(!)

 

Poängen med ovanstående är att datorproblem kan bero på precis vadsomhelst..! Det går sällan att på förhand helt tvärsäkert bara säga att fel beror på "det eller det".

 

Att din dator har fått knas med bios:en kan väl vara möjligt men brukar inte vara vanligt förekommande, så jag bedömer det inte som troligt (att den bara har fått nåt spel som gör att datorn inte längre startar). Om processorn är död så piper inte datorn, nej... Det är nämligen hårdkodning i processorn, som då man trycker startknappen så att ström börjar flyta, skickar en signal till bios:en att denna ska sätta igång med post-processen. Men att processorer dör är mycket ovanligt, åtminstone har inte jag hört talas om många fall, så att din nu skulle vara trasig känns inte speciellt sannolikt.

 

Så pröva allt du kan komma på att pröva och även sånt som känns långsökt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket till hjälp från denna sida märker jag..

Om jag hade sett den här texten innan så skulle jag inte ha postat mitt senaste svar alls!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att felsöka en bärbar datorn, tyvärr.

 

men om processorn var död så borde väl datorn pipa vid start?
Nej, det är ju processorn som kör BIOS-programmet som testar om annan väsentlig hårdvara verkar fungera. Om processorn eller moderkortet är trasigt kommer inte BIOS att startas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att felsöka en bärbar datorn, tyvärr.

 

Nej, det är ju processorn som kör BIOS-programmet som testar om annan väsentlig hårdvara verkar fungera. Om processorn eller moderkortet är trasigt kommer inte BIOS att startas.

 

för det första med citatet jag skrev om att det inte verkade finnas mycket till hjälp på denna sida var för att det inte verkade göra det med tanke på att det enda svar jag fick på ett par dagar var att kolla batteriet.. och sen är jag ganska frustrerad över datorn. men som sakt jag är tacksam över den hjälp jag kan få. Om något eller några tog illa vid sig av det citatet så får jag be så mycket om ursäkt.

 

Det är ju precis det som inte händer, Bios startar inte alls. har provat att byta ut HDD samt minne i den men det är ingen skillnad.

 

kan jag då utgå ifrån att processorn eller moderkortet är trasigt? (fast dvd läsaren verkar fungera som den ska)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag hade sett den här texten innan så skulle jag inte ha postat mitt senaste svar alls!

 

Du var då en lätt stött och känslig person må jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis det som inte händer, Bios startar inte alls. har provat att byta ut HDD samt minne i den men det är ingen skillnad.

 

kan jag då utgå ifrån att processorn eller moderkortet är trasigt? (fast dvd läsaren verkar fungera som den ska)

Hårddisken behöver inte inte ens sitta i för att BIOS ska dra igång i en fungerande dator.

 

Det beror ju lite på hur din dator är konstruerad, möjligen att där finns något separat för strömhantering som kan ha gått sönder. För även om vissa spänningar som finns, som får DVD att kunna åka ut/in och lysdioder att lysa, är det inte säkert att alla spänningsnivåer finns.

 

I många bärbara är processorn fastlödd på moderkortet så att de två delarna kan betraktas som en del.

 

Om datorn är yngre än tre år försök att reklamera den. Om den är äldre är det troligen inte lönt att försöka få den reparerad (om det ens går).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du var då en lätt stött och känslig person må jag säga.

Detta är ingen realtidschatt utan ett forum var folk ger tips och råd när de har tid och lust. Att då komma med en barnslig kommentar och ge utlopp för din frustration hjälper dig knappast. Men lycka till med ditt problem.

 

Edit:

Lättstött är jag inte utan istället en person som egentligen låter saker gå för långt. Min livssituation gör emellertid att jag ibland har alldeles för låg toleransnivå, det får jag erkänna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken behöver inte inte ens sitta i för att BIOS ska dra igång i en fungerande dator.

 

Det beror ju lite på hur din dator är konstruerad, möjligen att där finns något separat för strömhantering som kan ha gått sönder. För även om vissa spänningar som finns, som får DVD att kunna åka ut/in och lysdioder att lysa, är det inte säkert att alla spänningsnivåer finns.

 

I många bärbara är processorn fastlödd på moderkortet så att de två delarna kan betraktas som en del.

 

Om datorn är yngre än tre år försök att reklamera den. Om den är äldre är det troligen inte lönt att försöka få den reparerad (om det ens går).

Även jag tycker det verkar som att något fallerar med strömförsörjningen. Som jag antydde i andra inlägget så kan datorn bete sig olika beroende på om den är kopplad med batteri eller nätadapter. Är detta prövat – alltså har det överhuvudtaget nån betydelse ifall den drivs av batteri eller inte? För om det är nätadaptern som bråkar så brukar sådana finnas att köpa lösa från datortillverkaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...