Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur installerar jag nya drivrutiner?


RaZorwire

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har försökt läsa runt lite och tror att jag fattat det, men bara för att vara på den säkra sidan så jag inte strular till det; Hur installerar jag nya drivrutiner till grafikkortet?

 

Jag har ett Radeon 5850, och som många andra har jag fått märkliga flimmer-artefakter på skärmen när jag spelar vissa spel. Enligt det jag läst bör det kunna avhjälpas med en drivrutinsuppdatering.

 

Så... Hur gör jag för att installera nya drivrutiner? Vilken är den senaste för mitt kort (Jag har letat runt på AMD/ATi:s sidor, men de är aningen svårnavigerade och jag har hittat flera som verkar stämma)? Hur vet jag vilken drivrutin jag har nu? Måste jag avinstallera de gamla drivrutinerna först? Hur gör jag det?

 

Kanske värt att nämna att jag har Windows 7, 64 bit.

 

Många dumma frågor, alltså. Ledsen om jag låter korkad, men jag har en del dåliga erfarenheter från tidigare om vad som händer när man bara rullar på utan att veta hur man gör, så jag vill gärna kolla ordentligt.

 

Väldigt tacksam för svar. :)

 

MVH

Nemo van den Brink

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ladda hem Catalyst paketet, det innehåller dels kontrollcenter dels nya drivrutiner (för hela 5xxx serien) och är enkelt att installera. Programvaran känner själv av vilken hårdvara och vilken drivrutin som redan finns installerad. Du sparar filen på lämplig plats på disken och sedan så startar/kör du bara installations programmet. Jag brukar välja anpassad installation och bocka ur demo-versionen av nåt spel den annars också vill installera. Det hela är ganska enkelt faktiskt.

 

Du hämtar så här (jag utgår fån att du har en Desktop dator) så jag har bockat i alternativen som du angett, som visas på bilden nedan:

http://www.amd.com/s...MDHomePage.aspx

 

Välj i rullgardins listerna rätt efter vad du har i burken:

 

post-73434-0-81702900-1292599007_thumb.png

 

Sedan View results. Här kan du välja om du vill den nya Preview Catalyst Control Center eller standard Catalyt Control Center. Båda innehåller iallafall den senaste drivrutinen.

 

Men eftersom den nya endast är en preview och inte officiellt släppt än, så skulle jag rekommendera att ta den vanliga.

 

post-73434-0-64322100-1292599731_thumb.png

 

Håller du på med bild och video redigering så kan du välja att ta AMD Catalyst™ Accelerated Parallel Processing (APP) som också innehåller senaste drivrutinerna. Vad detta är har jag skrivit några rader i en annan tråd: http://eforum.idg.se...5599-drivrutin/

 

post-73434-0-30565000-1292599759_thumb.png

 

Slutligen den längst ned är en profil för Crossfire, om du har flera grafikkort hopkopplade i datorn.

 

post-73434-0-17993100-1292600343_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow. Det var en fantastiskt utförligt svar. Tack så mycket, det uppskattas! :)

Det krävs alltså inte att man avinstallerar de gamla drivrutinerna innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope!

Det är möjligt att du skall högerklicka på setup-filen och välja "Kör som administratör". Det skadar i varje fall inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen!

 

Nu har jag tankat ned Catalyst och kört det, men... Flimret jag nämnde är tyvärr fortfarande kvar. Det enda tips jag hört är att ladda ned nya drivrutiner, så nu när det inte fungerade, är det någon som har en annan idé om hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej,

Vad har du för dator/modell?

CPU?

Minne?

Grafikkortet var väl Radeon 5850, men vilken tillverkare HIS, XFX, ASUS, AMD,etc?

Operativet var väl Windows 7 -64.

 

Vilka spel är det som det flimrar i?

Är det alla spel?

Vilka grafikinställningar har du i spelen?

Har du testat med andra inställningar?

 

Det finns nog andra här på forumet som kan hjälpa dig bättre än jag om detta, om dom får reda på lite mera detaljer.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min processor är en Intel i5-760 2,8 GHz, grafikkortet är från Sapphire, 4Gb Kingston DDR3 minne, 550 W Corsair VX Strömförsörjning. Skärmen är en Benq G2420, 24 tum.

 

Det flimrar inte i alla spel, nej. F.E.A.R. 2 verkar vara helt flimmerfritt. I Dragon Age och Mass Effect brukar det flimra ett tag, för att sedan försvinna. I Starcraft II flimrar det precis hela tiden, även i menyer, utom i laddningsskärmar, av någon anledning.

 

Hittills har jag inte pillat runt mycket i grafikinställningar (förutom att ställa om upplösningar etc., men det ska jag göra. I allmänhet kör jag dem ganska högt.

 

Det kanske kan vara värt att nämna att ett annat problem jag har är att bilden blir förskjuten och vissa bitar av den saknas (såväl i spel som i Windows) när jag ställer om upplösningen till något annat än 1920:1080 (även upplösningar i 16:9, dvs). Jag vet dock inte om det är relaterat.

 

Det faktum att jag inte har några bekymmer i Windows (inte ens när jag går tillbaka till Windows efter att ha spelat en lång stund) och att flimret försvinner efter ett tag i vissa spel får mig att tro att det inte handlar om överhettning eller så... Men jag kan ju ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poängen.

 

Har du fått nån ordning på "flimret" i spelen?

Upplösningen som du ställer in för skärmen i Catalyst Control Center (brukar vara en liten ikon längst ned till höger i aktivitetsfältet) skall vara den som är rekommenderad från skärmtillverkaren och vad skärmen är byggd för, helst inget annat. Detta är för att kunna utnyttja optimal prestanda vid normal visning.

 

Sedan har ju många spel en möjlighet att justera grafik och skärminställningar inne i spel-setupen och där kan du testa att ställa ned grafiken och 3-d settings, rendering etc. till en lägre nivå, för att se om felet fortfarande är kvar. Vissa spel har ju en funktion för att ställa in optimal settings för den hårdvara som finns i datorn och det kan vara värt att kontrollera om det valet finns också. Dessa inställningar gäller bara så länge spelet/programmet är igång och när man avslutar spelet så återgår inställningarna till standard inställningarna igen.

 

Får du inget mera svar i denna tråd som heter "Hur installerar jag nya drivrutiner?" så kanske du skall starta en ny tråd med lämpligt namn på rubriken som återspeglar ditt problem, samt i den nya tråden beskriva vad du har för problem, vad du hittills gjort samt vad burken innehåller (som du gjort här).

 

Det kanske hjälper att någon uppmärksammar ditt problem och kanske har en lösning.

Den här rubriken har ju så att säga redan fått en lösning...

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hejsan. Ledsen för det sena svaret. Har inte fått någon ordning på flimret än, men det har blivit bra mycket bättre i vissa spel, utan att jag gjort något annat än att flytta på datorlådan (!). Jag lutar därför lite åt att grafikkortet därför helt enkelt glappar, även om jag inte kan komma på varför det bara visar sig i vissa spel och inte i, t.ex. Windows.

 

Jag har provat att pilla med grafikinställningarna och sänka effekter, shaders och upplösning till lägsta. Det flimrar ändå, men upplösningen verkar göra flimret mer utsmetat och mindre irriterande.

 

Så tja, nästa steg blir att testa om det funkar att flytta grafikkortet till den andra PCI-E-porten. Som den sitter nu sitter strömsladdarna lite tokigt och drar i grafikkortet, vilket kan göra att det sitter glapp.

 

Vi får se hur det går. Funkar inte det skapar jag nog en ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...