Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutin


corado

Rekommendera Poster

Hej

När jag skulle uppdatera mitt grafikkort ATI Radeon HD 3870 fanns den vanliga drivrutinen, Catalyst Software Suite, och en ny som jag aldrig sett förut:

 

AMD Catalyst™ Accelerated Parallel Processing (APP) Technology Edition.

 

Vad är detta? Är det något som kan göra mitt ganska slöa graffekort lite snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD Catalyst™ Accelerated Parallel Processing (APP) installerar en speciell OpenCL driver för dom grafikkort och operativsystem som stöder detta.

 

nVidias motsvarighet till Amd:s APP heter Cuda som också använder OpenCL.

 

Kortfattat så stöder det multiprocessing mellan moderkorts-processorn (CPU) och grafikkorts-processorn (GPU).

Program som är speciellt skrivna för att utnyttja GPU:n via OpenCL tillsammans med OpenGL kan då avlasta CPU:n vid krävande uppgifter.

 

Ex. på detta är GPU use in Photoshop CS5 and CS4 där programmet utnyttjar grafikkortets GPU med hjälp av OpenCL och OpenGL, för att "optimera prestandan" vid avancerad fotoredigering (kräver Vista el. Windows 7).

 

Ett annat exempel är videoavkodare för högupplöst HD-video (H.264), som då tar hjälp av GPU och avlastar därmed CPU:n. Det är inte så många av dessa "video players" som fungerar bra med detta stöd än.

 

Ett tredje exempel är inom forskarvärlden där man ibland använder extremt beräkningsintensiva och resurskrävande applikationer, som då kan utnyttja grafikkortet och dess GPU i körningarna.

 

Det är fortfarande förhållandevis få applikationer/program som har stöd för detta och oftast är det endast stöd för Vista/Windows 7, Linux och någon mer, men det kommer nog mer och mer program och jag tror inte man skall räkna med att dessa program kommer att ha stöd för Windows XP.

 

Grafikkortet blir inte snabbare av denna driver - utan det är dom applikationer som är speciellt skrivna för att kunna utnyttja grafikkortet som utför sitt arbete snabbare.

 

Den som orkar kan fördjupa sig mer på Khronos Group som skapat OpenCL.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...