Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teliasupporten kan ej identifiera ADSL-modemet


CDP

Rekommendera Poster

Hallå Cecilia!

 

Nu har jag hittat vad det är.

Det är ett program som min datorbyggare laddade ner för att söka vilka uppdateringar som finns till Bios i min dator.

Detta för att försöka komma tillrätta med att datorn hänger sej ibland när jag ansluter USB-minnet.

 

PS. Det här inlägget tordes jag inte redigera in i förra inlägget då det vart så konstigt med texten vid den tidigare redigeringen.

Vore tacksam om du vet och kan tala om vad som hände med texten då, annars törs jag inte använda redigeraren nåt mer. DS. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som hände, det är tyvärr lite för svårt att förstå det från din beskrivning, antagligen behöver man ha sett det med egna ögon.

 

Var det i samband med installationen av Easyware som du började få problem med webbläsarna, dvs i början av september?

Uppdaterades BIOS eller någon drivrutin pga vad Easyware kom fram till?

Vad har du för moderkort i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

"Jag vet inte vad som hände, det är tyvärr lite för svårt att förstå det från din beskrivning, antagligen behöver man ha sett det med egna ögon."

 

Jag redigerade bara ett par felstavningar och klickade sen på skicka.

Jag klistrade in den näst intill obegripliga texten i inlägget ovan 01:20.

Som du ser så vart det en massa versaler i texten + att en del ord gjorts om till Engelska !!!

 

 

"Var det i samband med installationen av Easyware som du började få problem med webbläsarna, dvs i början av september?"

 

Svar nej. Det var senare.

 

 

"Uppdaterades BIOS eller någon drivrutin pga vad Easyware kom fram till?"

 

Svar ja. Vi uppdaterade Bios.

 

 

"Vad har du för moderkort i datorn?"

 

Moderkortet är ASUS P5QPL-AM

 

 

Och på din tidigare fråga: "Men jag kan se att det är något som är tokigt med din internetanslutning. I Loggboken finns då och då felmeddelanden av typen:

Sådana fel kan uppstå därför att man har blockerat någon Windows-fil i brandväggen. Har du kontroll på vad som är tillåtet resp. blockerat i brandväggen?"

 

Jag har provat att avaktivera Normansbrandväggen och aktiverade istället Windowsbrandväggen, men det vart ingen förändring i internettrögheten.

 

Fråga: Kan jag som ett experiment ändå prova att Radera blockeringsreglerna i Norman Personal Firewall?

 

//CDP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som hände med redigeringen, jag har redigerat inlägg många gånger men aldrig råkat ut för något sådant.

 

När började webbläsarna att krångla då? I ditt första inlägg skrev du "för ett par månader sedan" och det blir ungefär när Easyware var nytt.

 

Hämtades ni BIOS från Asus webbplats?

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Jag förstår inte varför EasyWare skulle användas för det är ju bara att kolla på Asus-sidan om där finns någon nyare BIOS.

Vet du varifrån EasyWare hämtades? Det finns ju många skumma program av den typen.

 

Jag föreslår att du installerar programmet "Asus Update" och kollar om Asus har släppt någon nyare drivrutin än de du har installerade.

 

Du kan ju börja med att berätta (skärmdump etc) vad du har blockerat i brandväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som hände med redigeringen, jag har redigerat inlägg många gånger men aldrig råkat ut för något sådant.

 

När började webbläsarna att krångla då? I ditt första inlägg skrev du "för ett par månader sedan" och det blir ungefär när Easyware var nytt.

 

Hämtades ni BIOS från Asus webbplats?

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Jag förstår inte varför EasyWare skulle användas för det är ju bara att kolla på Asus-sidan om där finns någon nyare BIOS.

Vet du varifrån EasyWare hämtades? Det finns ju många skumma program av den typen.

 

Jag föreslår att du installerar programmet "Asus Update" och kollar om Asus har släppt någon nyare drivrutin än de du har installerade.

 

Du kan ju börja med att berätta (skärmdump etc) vad du har blockerat i brandväggen.

 

 

Hej.

De här frågorna kan jag inte svara på därför att det var min datorbyggare som hämtade EasyWare och uppdaterade Bios.

Och jag får inte tag på honom den här veckan.

 

Är inte så hemma på Norman ännu så jag vet inte var man hittar blockeringar.

Tittade i Regelredigerare under expertverktyg, men där fanns inget blockerat.

Vi/datorbyggaren var in på ASUS update och hämtade nya drivrutiner till USB.

Att kolla efter nya drivrutiner och ev. installera dom klarar jag inte av själv (kan ju ej Engelska) så det måste jag skaffa hjälp till.

 

Får kanske ta en paus tills jag får tag i min datorbyggare och få svar på de frågor du ställer. :(

 

//MVH. CDP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se om det dyker upp någon som använder Norman och kan vägleda dig, annars så får vi nog vänta på att Telia fixar något eller att din datorbyggare är åtkomlig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se om det dyker upp någon som använder Norman och kan vägleda dig, annars så får vi nog vänta på att Telia fixar något eller att din datorbyggare är åtkomlig igen.

 

 

Ja, Cecilia vi får nog göra så.

 

Men som jag nämde tidigare i tråden så provade en bekant till mej Telia supportassistenten och han fick ju också samma meddelande som mej att SA: inte kunde identifiera modemet.

Och nu har jag hört med ännu en bekant som haft samma problem.

 

Det förefaller ju som att det finns någon bugg av nåt slag på SA. nya version 4.0.0.

Tycker det i så fall är anmärkningsvärt att Telia inte skulle känna till detta utan som i mitt fall börja prata om att jag skulle ha för lång modemkabel, (5 m.)

Och när nu tre av mina bekanta har samma problem så borde ju logiskt sett någon av alla de som läst denna tråd och har Telia också har råkat ut för detta.

Om är fallet, varför skriver man då inte in till denna tråd och talar om detta?

Det skulle ju kunna bidra till att vi kunde engagera Telia att försöka åtgärda felorsaken.

 

Jag har ej riktig kläm på hur ADSL fungerar i detalj, men tänker att om modemet inte kan identifieras av internetleverantören så kanske den (Telia) inte kan koppla in optimal IP adress till mej / mitt modem, eller att något annat inte fungerar optimalt och därmed skapar de problem jag har.

Tänker jag rätt?

 

//Ha det bra så länge Cecilia och tack för all hjälp hitils. CDP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia ADSL men har aldrig installerat någon supportassistent och anslutningen har fungerat utmärkt för mig i flera år nu. Att ett program i datorn inte vet vad det är för modem påverkar knappast kommunikationen mellan telefonstationen och modemet.

 

Min gissning är att förslaget om den långa kabeln var på grund av dina internetproblem och inte på grund av supportassistens problem med att veta vad det är för modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

 

Lite lägesrapport.

 

Det drar ut på tiden för mej.

Har inte lyckats få tag på min datorbyggare för att få svar på dina frågor.

 

Relacom har kontrollerat mina ledningar och bytt kabelpart i telekabeln till mej då det var en liten avledning på den.

Men problemen kvarstår.

 

Har kontaktat Telia igen om SA, dom lovade skicka en tekniker hem till mej före onsd. för att mäta på mitt modem som supp. sa, men har fortfarande nu på fred-kväll inte sett till någon.

Får nog ta förnyad kontakt med Teliasupp. i nästa vecka.

 

Har varit inne i Loggboken i kontrollpanelen och kikat.

Under system visar den ett Fel varje gång jag sätter på datorn!

Det står:

Fel / Källa Dhcp Händelse 1000 Avsändare saknas.

Och när jag dubbelklickar på den:

Lånet av IP-adressen "XX" för kortet med nätverksadressen "NN" har förlorats.

Vet du vad som menas med detta?

 

//CDP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt vanligt felmeddelande efter att datorn har varit i vänte- eller viloläge. Har den varit avstängd på det sättet eller har du valt "Stänga av"?

 

Informationssida: http://eventid.net/display.asp?eventid=1000&eventno=1921&source=Dhcp&phase=1

 

 

Hej.

Tack för svaret.

Den har nog mest varit i vänteläge.

Ska kolla om loggfelet även kommer vid påsättning efter riktig avstängning.

 

//CDP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...