Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win7 nyinstallerad men tar "timmar" att starta


Morgankane

Rekommendera Poster

installerade win 7 över xp, och följde exact alla instruktioner.

tog hela natten och nu halva dan. Starta är nästan en omöjlighet, testar nu i felsäkert läge, har anv. en halvtimme hittils att öppna.

 

Vad sjutton göra??

provade starta direkt från skivan med den ville inte, fast jag gav den kommandot att göra så...(bios)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Hade du något problem med XP?

Körde du Windows 7 Upgrade Advisor för att få reda på om det finns några kända kompatibilitetsproblem?

Hur mycket RAM-minne finns det i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du något problem med XP?

Körde du Windows 7 Upgrade Advisor för att få reda på om det finns några kända kompatibilitetsproblem?

Hur mycket RAM-minne finns det i datorn?

 

Hej.

Hade inga kända problem med XP

Ja, jag körde Upgrade.

har 1 Gb ram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 GB RAM är lite väl snålt för Windows 7. Men fullt så segt som du beskriver ska det ju inte bli. Hur gammal är datorn?

 

Det var väl en installation med formatering så att det inte ligger kvar något från XP som kan störa?

 

Har du kunnat köra Windows Update eller kunnat installera drivrutiner från dator- eller moderkortstillverkarens webbplats? För avsaknad eller felaktiga drivrutiner för chipset kan ju ge väldigt konstiga problem. Likaså en BIOS-version som inte är gjord för Windows 7, även om Upgrade Advisor för det mesta märker det så kan den ju tänkas missa ibland, särskilt om det är ett moderkort från någon mer ovanlig tillverkare.

 

Har du installerat några program?

Har du något mer än tangentbord och mus anslutet till datorn? I så fall ta bort det.

Hittar t o m förslag om att ta ut t ex ljudkort ur datorn. http://www.sevenforums.com/installation-setup/27921-another-slow-install-slow-boot.html

 

Hur uppför sig lysdioden för hårddiskaktivitet? Några konstiga/ovanliga ljud från datorn?

 

Ytterligare tips: http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/49256-very-slow-boot-stalls-starting-windows.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du något problem med XP?

Körde du Windows 7 Upgrade Advisor för att få reda på om det finns några kända kompatibilitetsproblem?

Hur mycket RAM-minne finns det i datorn?

 

Hej.

Hade inga kända problem med XP

Ja, jag körde Upgrade.

har 1 Gb ram

 

fick öppnat i felsäkert läge,efter lååång väntan, funkade bra att öppna fönster,utforskaren etc. Stängde ner, gick rätt snabbt, startade igen, och här står den och gör inget....

hd'n roterar men läser inte från den.

 

är van användare, och löst många problem, men detta var nytt....:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 GB RAM är lite väl snålt för Windows 7. Men fullt så segt som du beskriver ska det ju inte bli. Hur gammal är datorn?

 

Det var väl en installation med formatering så att det inte ligger kvar något från XP som kan störa?

 

Har du kunnat köra Windows Update eller kunnat installera drivrutiner från dator- eller moderkortstillverkarens webbplats? För avsaknad eller felaktiga drivrutiner för chipset kan ju ge väldigt konstiga problem. Likaså en BIOS-version som inte är gjord för Windows 7, även om Upgrade Advisor för det mesta märker det så kan den ju tänkas missa ibland, särskilt om det är ett moderkort från någon mer ovanlig tillverkare.

 

Har du installerat några program?

Har du något mer än tangentbord och mus anslutet till datorn? I så fall ta bort det.

Hittar t o m förslag om att ta ut t ex ljudkort ur datorn. http://www.sevenforums.com/installation-setup/27921-another-slow-install-slow-boot.html

 

Hur uppför sig lysdioden för hårddiskaktivitet? Några konstiga/ovanliga ljud från datorn?

 

Ytterligare tips: http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/49256-very-slow-boot-stalls-starting-windows.html

 

hej och tack för respons.

Jo, 1 Gb är litet, skulle köpa mera kommande vecka var planen om jag lyckades.

Datorn är några år, men har 2,8gb cpu, och andra data verkade rätt annars.

Tror jag har rätt bra drivrutiner, på det som finns på datorn, med undantag för bios, som jag inte fick till att uppgradera.

 

Oavsett, så skall inte den bete sig så här, nu har den stått för uppstart (Windows startas) i minst 20 minuter, och lampan för hd lyser konstant, men hör inga rörelser på hd'n.

 

I felsäker läge, hittade den varken ljudkort eller grafikkort, alt kördes som standard kort.

 

Nu har jag flera diskar, så jag kan koppla in den gamla "C" disken i tillägg och starta xp via den, men det vore bäst att kunna hitta problemet här. Verkar som det finns något som inte går ihop med win7...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är bios som är konstigt? Man kan väl på nåt sätt göra en bios uppgradering i windows??? tror det heter WinFlash eller något sånt. Det kanske är virus men du kanske ska virussöka den ? Det är allt jag tror.

EDIT: Om du inte har formaterat om disken du har Win7 på och har flera os på den och XP så är den nog väldigt seg. Har du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är bios som är konstigt? Man kan väl på nåt sätt göra en bios uppgradering i windows??? tror det heter WinFlash eller något sånt. Det kanske är virus men du kanske ska virussöka den ? Det är allt jag tror.

EDIT: Om du inte har formaterat om disken du har Win7 på och har flera os på den och XP så är den nog väldigt seg. Har du det?

 

 

Installationen av win7 var en anpassad installation, som måste göras när man har xp på den, och Bill säger att det kan ta flera timmar...det gjorde det ja.

Har du Vista så håller det med en uppgradering.

 

så jag får väl formattera om disken och starta från början. som tur var, så har jag inget på den jag inte sparat. Enda irritation är att jag måste in med alla drivrutiner till skärm ljudkort etc...mycket arbete för lite...

 

Hoppades på att win 7 skulle göra vardagen lättare, men det blev visst tvärt om..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem känner jag igen! Du bör nog ändra inställningarna i BIOS och hur BIOS hanterar hårddisken. Det kan tänkas att du måste ställa om BIOS så att din hårddisk tolkas som AHCI för att Windows 7 skall fungera korrekt.

Vilken dator har du?

Vet du hur du kommer in i BIOS? Om svaret är ja, välj "Advanced" för där bör du hitta inställningarna för hårddiskarna och hur de skall hanteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem känner jag igen! Du bör nog ändra inställningarna i BIOS och hur BIOS hanterar hårddisken. Det kan tänkas att du måste ställa om BIOS så att din hårddisk tolkas som AHCI för att Windows 7 skall fungera korrekt.

Vilken dator har du?

Vet du hur du kommer in i BIOS? Om svaret är ja, välj "Advanced" för där bör du hitta inställningarna för hårddiskarna och hur de skall hanteras.

 

 

Hej Åge, tack för tips.

 

Har gått igenom och hittade endast CHS, LBA, Large och Auto.

Då jag ändrade till CHS klagade den att ntdlr saknades, så jag återställde till auto.

Datorn är hemmabyggd för några år sedan.

 

Fungerade utmärkt med xp, så något hat hänt vid installation (anpassad) av win7

Den kommer till windows startar, så blir det tyst, dvs. inget sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen av win7 var en anpassad installation, som måste göras när man har xp på den, och Bill säger att det kan ta flera timmar...det gjorde det ja.

Har du Vista så håller det med en uppgradering.

 

så jag får väl formattera om disken och starta från början. som tur var, så har jag inget på den jag inte sparat. Enda irritation är att jag måste in med alla drivrutiner till skärm ljudkort etc...mycket arbete för lite...

 

Hoppades på att win 7 skulle göra vardagen lättare, men det blev visst tvärt om..

Jag hade Vista och det tog 30 minuter att uppgradera från Vista och det tog 50 att uppgradera från XP. På båda formaterade jag om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Vista och det tog 30 minuter att uppgradera från Vista och det tog 50 att uppgradera från XP. På båda formaterade jag om.

 

väl, olika erfarenheter ser jag :-)

win 7 har nu jobbat med att reparera sig själv, och det har pågått några timmar.....intressant att se vad blir slutresultaten..den får hålla på ett tag till :-)

 

Du skriver att det tog 50 minuter att uppgradera från XP, men skriver också att du formaterade om hdd...men då är ju disken tom, så varför uppgradera från XP på en formaterad disk?

 

Du menar väl nyinstallation från en formateerad disk som tidigare innehöll XP? Eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att uppgradera Windows XP till Windows 7. Vid en sådan "uppgradering" måste en ren installation göras. En ren installation innebär att hårddisken som operativsystemet skall installeras på formateras om. Det i sin tur innebär att allt raderas från den aktuella disken.

 

Vista går att uppgradera till Windows 7 däremot utan att man behöver göra en ren installation. Jag föreslår ändå att en ren installations görs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att uppgradera Windows XP till Windows 7. Vid en sådan "uppgradering" måste en ren installation göras. En ren installation innebär att hårddisken som operativsystemet skall installeras på formateras om. Det i sin tur innebär att allt raderas från den aktuella disken.

 

Vista går att uppgradera till Windows 7 däremot utan att man behöver göra en ren installation. Jag föreslår ändå att en ren installations görs.

 

Hei Åge,

windows kallar det en anpassad installation, och man får de två alternativen när man startar.

 

nu skall jag se om jag kan formattera disken, så jag blir klar med eländet nångång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Morgankane,

 

Det må vara hänt att installationen kallas för anpassad. Det blir likafullt en ren installation eftersom XP inte kan uppgraderas på samma sätt som Vista.

Du har inte svarat på vad du har för moderkort. Du kanske inte vill berätta vilket du har. Om så är fallet accepteras det fullt ut.

Jag har provat att installera Windows 7 på en gammal bärbar dator med en Intel Celeron-CPU M530 som rullar med 1,73GHz och med 1GB internminne. Det gick på 22 minuter så var den klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Morgankane,

 

Det må vara hänt att installationen kallas för anpassad. Det blir likafullt en ren installation eftersom XP inte kan uppgraderas på samma sätt som Vista.

Du har inte svarat på vad du har för moderkort. Du kanske inte vill berätta vilket du har. Om så är fallet accepteras det fullt ut.

Jag har provat att installera Windows 7 på en gammal bärbar dator med en Intel Celeron-CPU M530 som rullar med 1,73GHz och med 1GB internminne. Det gick på 22 minuter så var den klar.

 

Hej Åge, jag har inget emot att berätta vilket moderkort det är, men har inte taget fram info om det....det är från 2004 tror jag eller 2006. Jag plockade upp det från min sons dator och monterade in det. kikade in i burken med ficklampa, men såg inget av värde att berätta för dig :-)annat än at det var gjord i ....ja var tror du...kina så klart :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge, jag har inget emot att berätta vilket moderkort det är, men har inte taget fram info om det....det är från 2004 tror jag eller 2006. Jag plockade upp det från min sons dator och monterade in det. kikade in i burken med ficklampa, men såg inget av värde att berätta för dig :-)annat än at det var gjord i ....ja var tror du...kina så klart :-D

 

Jaha, så har jag formatterad disken, och matar in skivan...men icke...nu tjatar den om att NTLDr saknas..

 

något jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har sannolikt missat att sätta datorn till att starta från skivan.

Har du satt datorn till att starta från skivan men får ändå NTDLR saknas missar du sannolikt att trycka ned valfri tangent från att starta från skivan.

 

NTDLR betyder "New Technology Loader" och den tillhör startsektorn i ett Windowssystem tillsammans med MBR. Du får upp detta felmeddelande p.g.a. att det inte finns en startsektor att starta upp. Ingen disk innehåller någon. Har du formaterat hårddisken är det självklart att du får NTDLR.

 

Se till att starta från skivan och tryck på valfri tangent när du får det meddelandet.

 

Ditt moderkort bör ha ett tillverkarnamn och modellnamn om det är gjort av någon hyfsat känd tillverkare. Majoriteten av alla moderkort tillverkas i Kina av den enkla anledningen att det är mycket billigt.

Många gånger finns modellnamn mellan de olika PCI, PCIe och AGP - kortplatserna, beroende på moderkort. En del nyare moderkort har modellnamnet mellan AGP/PCIe x16 och CPU-sockeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har sannolikt missat att sätta datorn till att starta från skivan.

Har du satt datorn till att starta från skivan men får ändå NTDLR saknas missar du sannolikt att trycka ned valfri tangent från att starta från skivan.

 

NTDLR betyder "New Technology Loader" och den tillhör startsektorn i ett Windowssystem tillsammans med MBR. Du får upp detta felmeddelande p.g.a. att det inte finns en startsektor att starta upp. Ingen disk innehåller någon. Har du formaterat hårddisken är det självklart att du får NTDLR.

 

Se till att starta från skivan och tryck på valfri tangent när du får det meddelandet.

 

Ditt moderkort bör ha ett tillverkarnamn och modellnamn om det är gjort av någon hyfsat känd tillverkare. Majoriteten av alla moderkort tillverkas i Kina av den enkla anledningen att det är mycket billigt.

Många gånger finns modellnamn mellan de olika PCI, PCIe och AGP - kortplatserna, beroende på moderkort. En del nyare moderkort har modellnamnet mellan AGP/PCIe x16 och CPU-sockeln.

 

Hittade denna beteckningen på kortet och en etikett: EP-P4MKI

 

Tillbaka till uppstarten,

 

I bios finns info om vilken DVD-spelare jag har

I advanced bios står det att det är en CD-spelare, och om detta har betydelse vet jag ej. CD-spelaren blev utbytt för ett ca. år sedan mot en dvd brännare.

Jag misstänker att det kan ha betydelse, därför den gör inget försök på att starta dvd läsaren alls, oavsätt om jag trycker enter eller ej. Trycker jag inte enter, får jag nästan direkt besked om att NTDLR saknas.

 

Har försökt att ställa in de tre första alternativen till att starta på cd.spelaren...men inga försök göres.

Har utförd alla möjliga ändringar, nästan :-) i advanced bios, men inget får den till att ändra beteende :-)

 

Första gången jag upplever att den inte försöker söka på skivorna.

så jag ser nu inte skogen för bara träd :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett moderkort från tillverkaren EpoX. Jag har försökt att hämta hem en bruksanvisning för ditt moderkort med EpoX kräver att man är medlem hos dem för att kunna göra detta. Något fånigt om jag får säga det.

 

Här hittar du Epox:

 

http://www.epox.com/article.asp?ID=1368

 

När det gäller bytet från CD-spelare till DVD-brännare brukar det sällan ge upphov till problem. Det står ofta att det är en CD-spelare i BIOS även om det är en DVD-enhet som är ansluten.

Jag skall se om jag kan skapa ett konto så jag kan hämta hem manualen. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skapat ett konto och fått användarnamn samt lösenord. Kan tyvärr inte logga in då jag får ett felmeddelande om att lösenordet är felaktigt. Det sker trots att jag kopierar lösenordet och klistrar in det.

 

Återkommer igen för nu har jag e-postat EpoX om problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skapat ett konto och fått användarnamn samt lösenord. Kan tyvärr inte logga in då jag får ett felmeddelande om att lösenordet är felaktigt. Det sker trots att jag kopierar lösenordet och klistrar in det.

 

Återkommer igen för nu har jag e-postat EpoX om problemet.

 

Schysst Åge!

Mycket tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått svar från Epox idag med ny länk och nytt användarnamn med tillhörande lösenord. Tyvärr fungerar inte det heller. Jag får felmeddelande "425 Download error".

Har tagit kontakt på nytt med Epox om problemet. Återkommer igen när jag fått svar igen.

Tråkigt att Epox skall vara så märkvärdiga med det här. Asus och Gigabyte kräver inga lönenord och kontoregistrering för sådant här.

 

Som sagt, jag återkommer när Epox löst inloggningsproblemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Jag har fått svar från Epox idag med ny länk och nytt användarnamn med tillhörande lösenord. Tyvärr fungerar inte det heller. Jag får felmeddelande "425 Download error".

Har tagit kontakt på nytt med Epox om problemet. Återkommer igen när jag fått svar igen.

Tråkigt att Epox skall vara så märkvärdiga med det här. Asus och Gigabyte kräver inga lönenord och kontoregistrering för sådant här.

 

Som sagt, jag återkommer när Epox löst inloggningsproblemen.

 

Hej igen,

jag har också skrivit mail till Epox, men inget svar. Så jag kommer tydligtvis inte längre.

Ser inte ut som det finns uppdatering av bios nyare än den jag har. Hittade datum och serienummer på kortet.

 

Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...