Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win7 nyinstallerad men tar "timmar" att starta


Morgankane

Rekommendera Poster

Hej Morgan,

 

Jag har nu lyckats få Epox att ge mig access till deras server för hämtning av bruksanvisning och drivrutiner. Jag ser att du har ett moderkort utan SATA-anslutningar och då har du inte heller AHCI-valet att göra.

 

Jag föreslår att du kopplar bort alla hårddiskar som inte skall ha Windowsinstallationen. Den hårddisk du skall ha Windows på sätter du som "Master" på disken (du byglar på baksidan av disken) och kopplar in den på IDE-buss nummer 1.Denna buss skall vara den IDE-kontakt som sitter ungefär på mitten på långsidan av kortet som vänder in i datorn.

Beroende på dina IDE-kablar skall "Masterdisken" sitta på mittenkontakten eller på den yttre kontakten. I äldre datorer med äldre IDE-kabel är det vanligast att "Masterdisken" sitter på den mittersta kontakten på en IDE-kabel. På lite nyare datorer skall "Masterdisken" sitta på den yttersta kontakten.

 

DVD-spelaren kopplar du med fördel in på IDE2-bussen, som är den IDE-kontakt som sitter närmast hörnet på moderkortets sida som vänder inåt i datorn och sannolikt nedåt i lådan. Montera DVD-spelaren på samma sätt som hårddisken, som "Master". Även här byglar du bak på DVD-spelaren. Det framgår på baksidan, eventuellt ovanpå DVD-spelaren (även hårddisken) hur byglingen skall sitta för att sätta enheterna som "Master".

 

Med tanke på "åldern" på din dator kan Windows hamna i konflikt när det finns fler än en hårddisk installerad.

Prova detta och se om det fungerar för dig.

 

Jag har hämtat allt jag kunnat till ditt moderkort. Tyvärr släpper inte Epox BIOS för kortet. Drivrutiner och manualer har jag i alla fall fått tillgång till. Trägen vinner!

Vill du ta del av dem, säg till så lägger jag upp dem på en länk åt dig.

 

Det är fullkomligt idiotiskt att man måste bli medlem hos en tillverkare för att hämta sådant här. Att de dessutom har svårt att besvara support gör inte saken bättre.

 

Du skulle också kunna prova att gå in i BIOS och ladda in "Fail-Safe Defaults". Du hittar detta val genom att trycka på F6 när du är i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar
Morgankane

Hej Morgan,

 

Jag har nu lyckats få Epox att ge mig access till deras server för hämtning av bruksanvisning och drivrutiner. Jag ser att du har ett moderkort utan SATA-anslutningar och då har du inte heller AHCI-valet att göra.

 

Jag föreslår att du kopplar bort alla hårddiskar som inte skall ha Windowsinstallationen. Den hårddisk du skall ha Windows på sätter du som "Master" på disken (du byglar på baksidan av disken) och kopplar in den på IDE-buss nummer 1.Denna buss skall vara den IDE-kontakt som sitter ungefär på mitten på långsidan av kortet som vänder in i datorn.

Beroende på dina IDE-kablar skall "Masterdisken" sitta på mittenkontakten eller på den yttre kontakten. I äldre datorer med äldre IDE-kabel är det vanligast att "Masterdisken" sitter på den mittersta kontakten på en IDE-kabel. På lite nyare datorer skall "Masterdisken" sitta på den yttersta kontakten.

 

DVD-spelaren kopplar du med fördel in på IDE2-bussen, som är den IDE-kontakt som sitter närmast hörnet på moderkortets sida som vänder inåt i datorn och sannolikt nedåt i lådan. Montera DVD-spelaren på samma sätt som hårddisken, som "Master". Även här byglar du bak på DVD-spelaren. Det framgår på baksidan, eventuellt ovanpå DVD-spelaren (även hårddisken) hur byglingen skall sitta för att sätta enheterna som "Master".

 

Med tanke på "åldern" på din dator kan Windows hamna i konflikt när det finns fler än en hårddisk installerad.

Prova detta och se om det fungerar för dig.

 

Jag har hämtat allt jag kunnat till ditt moderkort. Tyvärr släpper inte Epox BIOS för kortet. Drivrutiner och manualer har jag i alla fall fått tillgång till. Trägen vinner!

Vill du ta del av dem, säg till så lägger jag upp dem på en länk åt dig.

 

Det är fullkomligt idiotiskt att man måste bli medlem hos en tillverkare för att hämta sådant här. Att de dessutom har svårt att besvara support gör inte saken bättre.

 

Du skulle också kunna prova att gå in i BIOS och ladda in "Fail-Safe Defaults". Du hittar detta val genom att trycka på F6 när du är i BIOS.

 

 

Hej Åge,

tackar så mycket för att du försöker hjälpa till.

Allt du förslår här har jag redan försökt, och dubbelkollade igen i dag, men ingen skillnad.

DVD spelaren har alltid stått som master.

Den stora disken står som master och inkopplat på IDE1. Nu är det flera uttag på

kabeln, men ingen spänning på den andra hårddisken, så då är de ju "döda" :-)

 

Den känner inte alls efter dvdspelaren. alt. ett, står den och väntar på att jag skall trycka "enter" utan att något sker, eller så går den direkt och säger att NTLDR saknas, tryck på ctrl-alt-del för omstart.

 

Så försökte jag med att sätta in XP skiva på min ordinarie hd, och den bootade mot den.

Därmed måste det vara disken jag har som är problemet?

 

När xp skivan startade, stängde jag strömmen med huvudbrytaren. Detta för att undvika att den utförde några operationer på disken.

Nu kan jag inte starta från min huvuddisk, får disk boot failure, insert systemdisk och tryck enter......:-/

 

Skedde detta därför jag påbörjade boota några sekunder från XP skivan och stängde strömmen?

 

 

 

Jag har en master och 2 slave,varav en slave är inkopplat som alltid tidigare. Har utan problem haft 2 slave 1 dvd 1 diskett utan problem.

 

Ombygling är känd för mig så det är inga problem.

Varför reparera det som fungerar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Hej Åge,

tackar så mycket för att du försöker hjälpa till.

Allt du förslår här har jag redan försökt, och dubbelkollade igen i dag, men ingen skillnad.

DVD spelaren har alltid stått som master.

Den stora disken står som master och inkopplat på IDE1. Nu är det flera uttag på

kabeln, men ingen spänning på den andra hårddisken, så då är de ju "döda" :-)

 

Den känner inte alls efter dvdspelaren. alt. ett, står den och väntar på att jag skall trycka "enter" utan att något sker, eller så går den direkt och säger att NTLDR saknas, tryck på ctrl-alt-del för omstart.

 

Så försökte jag med att sätta in XP skiva på min ordinarie hd, och den bootade mot den.

Därmed måste det vara disken jag har som är problemet?

 

När xp skivan startade, stängde jag strömmen med huvudbrytaren. Detta för att undvika att den utförde några operationer på disken.

Nu kan jag inte starta från min huvuddisk, får disk boot failure, insert systemdisk och tryck enter......:-/

Den hittar inga diskar alls. Har även kollat att de roterar och att det finns ström på ledningarna.

Skedde detta därför jag påbörjade boota några sekunder från XP skivan och stängde strömmen?

 

Jag har en master och 2 slave,varav en slave är inkopplat som alltid tidigare. Har utan problem haft 2 slave 1 dvd 1 diskett utan problem.

 

Ombygling är känd för mig så det är inga problem.

Varför reparera det som fungerar??

Har du något telnummer jag kan ringa dig på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Morgan,

 

Vad händer om du kopplar bort IDE-kablarna från de diskar som inte har ström? Har du provat att byta ut IDE-kablarna? Kan det vara så att någon av dem skadats?

Har du tillgång till en annan optisk enhet för att se om det gör skillnad?

 

De IDE-kablar du använder, är det originalkablar från inköpet av moderkortet? Om de är gamla kanske de är av modellen med 40 ledare kanske du skall byta dem mot de nyare med 80 ledare. Har du köpt en DVD-spelar kan den mycket väl ha problem med att fungera om du använder den äldre typen av IDE-kabel.

Du ser skillnaden mellan kablarna genom att de äldre har ett klart bredare avstånd mellan varje tråd medan de nya är betydligt tätare.

 

Här är en länk som visar en nyare modell av IDE-kabel:

 

http://www.computerkabel-kabel-stecker.de/kabel/IDE-Kabel.jpg

 

Här kan du se lite äldre modeller. Notera den som är till höger på bilden och delad.

 

http://sua.proxxi.org/galleri/9/24-Marie-Iggy_skaer.jpg

 

Att du nu får boot fail efter att avbrutit installationen kan mycket väl bero på att du stängde av strömmen istället för att avbryta installationen genom mjukvaran. Det borde dock inte föranleda till annat än att du nästa gång du startar upp skall kunna få igång XP-skivan. Genom XP-skivan skall du kunna partitionera och formatera disken. Nu krävs det sannolikt att du gör detta eftersom startsektorn är skadad.

 

Eftersom du inte lyckas med någon installation kan jag inte heller säga hur du skall göra för att reparera. Reparationen finns annars en bit in på installationen. Den reparationsfunktion som finns i början av installationen är inte så lätt att hantera då den kräver DOS-kommandon. Om man påbörjar en installation och kommer så långt som till att välja disk kan man också göra en reparation där XP-skivan själv gör vad den kan.

 

Ser också ett dolt meddelande som endast kommer upp när jag svarar på ditt inlägg klockat till 10:53. Det dolda ligger klockat till 11:10 och det ser jag inte när jag kikar på ditt inlägg.

 

Jo, jag har ett telefonnummer om du skulle vilja ha lite hjälp över telefon. Vi skulle kunna ta det den vägen och sedan lägga ut resultatet här. Det är ju bra om Forum får ta del av resultatet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Hej Morgan,

 

Vad händer om du kopplar bort IDE-kablarna från de diskar som inte har ström? Har du provat att byta ut IDE-kablarna? Kan det vara så att någon av dem skadats?

Har du tillgång till en annan optisk enhet för att se om det gör skillnad?

 

De IDE-kablar du använder, är det originalkablar från inköpet av moderkortet? Om de är gamla kanske de är av modellen med 40 ledare kanske du skall byta dem mot de nyare med 80 ledare. Har du köpt en DVD-spelar kan den mycket väl ha problem med att fungera om du använder den äldre typen av IDE-kabel.

Du ser skillnaden mellan kablarna genom att de äldre har ett klart bredare avstånd mellan varje tråd medan de nya är betydligt tätare.

 

Här är en länk som visar en nyare modell av IDE-kabel:

 

http://www.computerkabel-kabel-stecker.de/kabel/IDE-Kabel.jpg

 

Här kan du se lite äldre modeller. Notera den som är till höger på bilden och delad.

 

http://sua.proxxi.org/galleri/9/24-Marie-Iggy_skaer.jpg

 

Att du nu får boot fail efter att avbrutit installationen kan mycket väl bero på att du stängde av strömmen istället för att avbryta installationen genom mjukvaran. Det borde dock inte föranleda till annat än att du nästa gång du startar upp skall kunna få igång XP-skivan. Genom XP-skivan skall du kunna partitionera och formatera disken. Nu krävs det sannolikt att du gör detta eftersom startsektorn är skadad.

 

Eftersom du inte lyckas med någon installation kan jag inte heller säga hur du skall göra för att reparera. Reparationen finns annars en bit in på installationen. Den reparationsfunktion som finns i början av installationen är inte så lätt att hantera då den kräver DOS-kommandon. Om man påbörjar en installation och kommer så långt som till att välja disk kan man också göra en reparation där XP-skivan själv gör vad den kan.

 

Ser också ett dolt meddelande som endast kommer upp när jag svarar på ditt inlägg klockat till 10:53. Det dolda ligger klockat till 11:10 och det ser jag inte när jag kikar på ditt inlägg.

 

Jo, jag har ett telefonnummer om du skulle vilja ha lite hjälp över telefon. Vi skulle kunna ta det den vägen och sedan lägga ut resultatet här. Det är ju bra om Forum får ta del av resultatet också.

 

 

Hej.

Har ny 80 ledare IDE kabel.

Har provat koppla från andra diskar tidigare

Har ingen annan dvd enhet, den jag har blev inköpt tillsammans med moderkortet.

Tror inte den har några fel.

 

Får göra en reparation på XP, hadde hoppats att slippa det, då det tar tid och det tar så lång tid att återkopiera sp1, 2 3 mm.

Disken er uppdelat i 2 partitioner, så jag berör väl inte mina dokument.

Men då jag har flera "små" diskar, ville jag ha en större, och den nya är på 200 gb

 

Skall prova fråge en datorbutik i Hässleholm om disken, tänkte ändå handla mera minne av dem.

Planerar att utöka till 2gb, om det låter sig göra.

 

Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra installationen enklare för dig kan du använda programmet nLite. Med det programmet integrerar du enkelt SP1, SP2 och SP3 i din installation och behöver inte installera dem i efterhand. Det låter som att du har en första utgåva av XP.

Med nLite kan du också integrera alla hotfixar och andra uppdateringar till XP. Såväl IE 8 som MP11 går att integrera och du får en perfekt skiva att installera från. Du kan även lägga in din licensnyckel i installationen, anpassa den som du vill ha den (som vida dolda filer och mappar, visa detaljerad lista med Utforskaren m.m.) och installationen tar inte längre tid än vad den gör med originalskivan idag. Drivrutiner går att integrera till en viss gräns också!

 

nLite är ett gratisprogram och mycket enkelt att använda. När du är klar med integreringen av allt du vill ha skapar programmet en ISO-fil om du vill. Den kan du bränna till en skiva och du har skapat dig en egen installationsskiva.Du hämtar programmet här:

 

http://www.nliteos.com/download.html

 

För att integrera MP11 i installationen behöver du ett program som fixar till MP11 så integreringen går att göra. Programmet integrerar MP11 automatisk in din installation. MP11 Slipstream hämtar du här:

 

http://www.boooggy.org/slipstreamer/

 

Även detta program är gratis.

 

Du har något underliga fel på din dator måste jag tillstå.

 

Vad händer om du enbart har DVD-spelaren inkopplad? Startar skivan då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

För att göra installationen enklare för dig kan du använda programmet nLite. Med det programmet integrerar du enkelt SP1, SP2 och SP3 i din installation och behöver inte installera dem i efterhand. Det låter som att du har en första utgåva av XP.

Med nLite kan du också integrera alla hotfixar och andra uppdateringar till XP. Såväl IE 8 som MP11 går att integrera och du får en perfekt skiva att installera från. Du kan även lägga in din licensnyckel i installationen, anpassa den som du vill ha den (som vida dolda filer och mappar, visa detaljerad lista med Utforskaren m.m.) och installationen tar inte längre tid än vad den gör med originalskivan idag. Drivrutiner går att integrera till en viss gräns också!

 

nLite är ett gratisprogram och mycket enkelt att använda. När du är klar med integreringen av allt du vill ha skapar programmet en ISO-fil om du vill. Den kan du bränna till en skiva och du har skapat dig en egen installationsskiva.Du hämtar programmet här:

 

http://www.nliteos.com/download.html

 

För att integrera MP11 i installationen behöver du ett program som fixar till MP11 så integreringen går att göra. Programmet integrerar MP11 automatisk in din installation. MP11 Slipstream hämtar du här:

 

http://www.boooggy.org/slipstreamer/

 

Även detta program är gratis.

 

Du har något underliga fel på din dator måste jag tillstå.

 

Vad händer om du enbart har DVD-spelaren inkopplad? Startar skivan då?

 

 

 

Jaa du Åge,

 

här har skett olika saker i dag.

Min huvud disk med xp, program och dyligt på, har visst slutat rotera i dag....

Jag upptäckte att datorn inte hittade någon disk, så det var mkt konstigt.

Tog ut hd'n och skulle testa den i en extern låda jag hade, men hittar så klart inte rätt trafo till den...

 

Sen kopplade jag in den nya disken igen, och testade med XP skivan, och den lät sig installera. så nu i kväll har jag installerat Xp med alla servicepack.

När allt det är klart, skall jag igen kolla om jag kan få se mina andra diskar, en i taget.

Skall också partitionera den stora disken så jag har så där 40 gb till win o ch div. program.

 

Så får vi se vad sker imorgon söndag....

 

Jag undrade på hur mycket tid jag har lagd ner på datorer sen 1993, men det har nog gått åt ett år, bara med felsökning, installationer osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Okej, så har jag installerad Xp + sp2, fått igång USB men inte nätverkskortet. Så gick denna dagen också :-)

Har letat på nätet utan att hitta något bra svar, annat än att jag måste ha drivrutiner till det.

I och med att du ÅGE fick några dokument på moderkortet, kan vi lista ut vad det är för nätverkskort? Det är integrerad på m.kortet.

De kort som syns i enhetshanteraren är 5 WAN miniportar och en direkt parallell. Alla skal visst fungera, men jag kommer inte ut på nätet. Tror nog det skall vara ett annat kort som inte sysn. Har letat i Bios, men ser inget som ger mig svar där. Konstigt, kommer inte ihåg att jag hade dessa problem senast jag installerade XP.

 

Men du har säkert flera vettiga tips än mig :-)

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Morgan,

 

Du har så rätt! Med bruksanvisningen hämtad (plus alla drivrutiner som Epox själva lagt ut) är det en barnlek för mig att berätta för dig vad du har för nätverkskort. Du har ett VIA 6103PHY.

 

Drivrutinen för denna hämtar du bäst på VIAs hemsida. Då får du också den senaste. Du kan hämta den här:

 

http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp

 

Välj först operativsystemstillverkare (Microsoft)

Välj sedan vilken OS-version du vill hämta till (XP)

Välj sedan Ethernet (Networking/LAN/WAN)

Välj sedan VIA 6103 Rhine (PHY)

 

På den nya sidan du får upp klickar du på den blåfärgade länken: Download version 3.84A

så får du hem den senaste versionen till ditt nätverkskort.

 

Vill du kan jag lägga upp hela drivrutinspaketet jag fått hem från Epox hemsida så du kan hämta hem dem. Paketet innehåller drivrutiner till flera versioner av Epoxs moderkort, vara ett är det du har.

Ge mig besked bara så fixar jag detta. Tänk bara på att de är äldre än de som du kanske kan hämta på nätet hos andra, som VIA.

 

Eftersom du har VIAs chipset också kan du lika gärna hämta hem nya drivrutiner till det också. I chipsetet hittar du USB-stödet, IDE-stöd m.m. Det chipset du har är VIA P4M266A. Du hittar drivrutinerna för chipsetet på samma sida som nätverket.

 

Välj först operativsystemstillverkare (Microsoft)

Välj sedan vilken OS-version du vill hämta till (XP)

Välj sedan Hyperion Pro (4in1) chipset drivers

 

Du får nu upp en ny sida där du kan hämta hem två varianter av drivrutin. Du skall välja ned nedre av de två, " Retro chipset VIA 4in1 drivers " , Driver version 4.43. Detta är den drivrutin som passar ditt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Tackar, tackar Åge, det går sakta framåt. Har uppdaterad chipdrivrutinerna, det gick bra, men med nätverkskortet är det svårare.

Detta därför den visar endast de dolda korten, och det var de jag nämnde innan.

Att uppgradera driver på dessa fungerar inte. Därmed kan jag inte "se" VIA kortet och uppdatera driver.

 

Nu är detta det sista som är kvar att lösa.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du går in i Enhetshanteraren och avinstallerar de 5 WAN-kort du fått upp?

Har du provat att manuellt installera LAN-kortet?

Vet du hur man gör en sådan manuell installation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgankane

Vad händer om du går in i Enhetshanteraren och avinstallerar de 5 WAN-kort du fått upp?

Har du provat att manuellt installera LAN-kortet?

Vet du hur man gör en sådan manuell installation?

 

Har inte försökt av installera dem, men kan göra det. Visste väl det en gång, hur jag installerar manuellt,menar jag, men du kan gott fräscha upp litet.:-D

 

Beträffande ljudkortet så kan jag gott spara den filen också. Men jag har separat soundblaster kort nu av bra kvalité

Och där har jag alla drivers på cd :-o

 

 

Går inte att avinstallera dessa WAN miniportar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag frächa upp ditt minne lite! :-)

Så här gör du:

 

1. Klicka på "Start".

2. Markera "Inställningar" och välj i den meny som faller ut, "Kontrollpanelen".

3. Om du använder klassisk visning får du nu upp ett nytt fönster.

4. Välj "Lägg till maskinvara" i menyerna som du har fått upp.

5. I första fönstret, "Välkommen till guiden Lägg till maskinvara", du får upp klickar du direkt på "Nästa".

6. Datorn börjar nu söka efter ny maskinvara. Vänta tills sökningen stannar och visar "Är maskinvaran ansluten?".

7. Markera "Ja, jag har redan anslutit maskinvaran" och klicka på "Nästa".

8. Du får ett nytt fönster med ett litet fönster som har rubriken "Installerad maskinvara".

9. Rulla ned till den sista posten i rullmenyn och välj "Lägg till en ny maskinvaruenhet". Klicka på "Nästa".

10. I fönstret du får upp markerar du "Installera den maskinvara som jag väljer manuellt i en lista (avancerat). Klicka på "Nästa".

11. Du får ett nytt fönster med ett litet fönster som har rubriken "Vanliga maskinvarutyper".

12. Rulla ned till "Nätverkskort" i rullmenyn, markera och klicka sedan på "Nästa".

13. Du får upp ett nytt fönster med två små fönster i. Under det högra fönstret finns en knapp som heter "Diskett finns...". Klicka på denna.

14. Du får på nytt upp ett nytt fönster. I nedre högra hörnet har du en knapp som heter "Bläddra...". Klicka på den.

15. Leta upp platsen där du sparat drivrutinen. Nu är det viktigt att du packat upp den så du har en .inf - fil.

16. Markera .inf - filen och klicka på "Öppna" (eller dubbelklicka på filnamnet). Då återkommer till det tidigare fönstret.

17. Klicka nu på knappen "OK". Du återgår till ett tidigare fönster.

18. I fönstret skall du nu kunna se ett eller flera alternativ av nätverkskort. Välj det som passar dig och klicka på "Nästa".

19. Följ resten av instruktionerna du får och starta om datorn när du är klar.

 

 

Prova att starta datorn i "Felsäkert läge" och avinstallera WAN miniport när du är där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A never ending story Åge,

 

1. Jag kände till allt under din senaste "utbildning" :D

Har testat detta tidigare flera gånger, utan att hitta nätverkskortet i sista bilden.

Efter att jag packade ut drivers, kom det fram nätverkskort, och följde bakuppskriften hela vägen.

Nytt kort kom, VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter, (ja även RhineIII) mm, men alltid med ett (!) på ikonet.

har försökt olika krumsprång utan att den vill lyssna på mig :-(

Drivrutinsdatum är juni 2009, så det borde inte vara problemet nu.

 

2. Att avinstallera Wan gick inte varken i normal eller felsäkert läge, men jag kunde inaktivera dem.

 

PS. Hittade ett trådlöst kort, så jag åtminstone kan koppla upp mig....DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har sannerligen besynnerliga fel.

Nu när du skriver att du har ett trådlöst nätverkskort i datorn kan detta förklara dina WAN Miniport!

Har du antivirusprogram och brandvägg installerade? En hel del antivirusprogram skapar WAN Miniport när de installeras. Det kan förklara varför du inte kan avinstallera dem i så fall.

 

Utropstecknen innebär att drivrutinen inte är korrekt installerad. Frågan är om Epox använt annat LAN-kort än det som de anger i specifikationerna.

Vill du att jag kollar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har sannerligen besynnerliga fel.

Nu när du skriver att du har ett trådlöst nätverkskort i datorn kan detta förklara dina WAN Miniport!

Har du antivirusprogram och brandvägg installerade? En hel del antivirusprogram skapar WAN Miniport när de installeras. Det kan förklara varför du inte kan avinstallera dem i så fall.

 

Utropstecknen innebär att drivrutinen inte är korrekt installerad. Frågan är om Epox använt annat LAN-kort än det som de anger i specifikationerna.

Vill du att jag kollar detta?

 

Nej, det förklarar inte WAN Miniport, därför jag har int haft detta kortet installerad för i går.

MEN, min son Danny använde det då han hade detta moderkort för några år sedan, kan detta ha legat lagrad i moderkortet? Dessutom, när jag installerade det, fick jag installera ett nytt nätverkskort och ny drivrutiner för detta.

 

Nej , har inga antivirus än, endast XP, och Xp-s brandvägg kanske är aktiverad.

 

Har försökt ominstallera drivrutinerna några gånger, taget bort nätverkskortet som kom upp osv. men fortfarande ingen lösning, så något är det som inte passar ihop.

OM jag får stoppat in win7 ovanpå xp, skulle detta lösa problemet, eller är det moderkortet som kommer att fortsätta jäklas?

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dirvrutinspaketet jag kunde ta hem från EpoX hemsida ingår även drivrutiner till Realtek LAN 8139.

Du skulle kunna prova att installera drivrutinen till denna och se om det löser problemet. Enligt bruksanvisningen till ditt moderkort är det VIA-LAN du har men de kan, som tidigare nämnt, ändrat detta under moderkortets livstid.

 

Här kan du hämta den senaste drivrutinen till Realtek 8139:

 

http://www.realtek.com.tw/downloads/RedirectFTPSite.aspx?SiteID=1&DownTypeID=3&DownID=101&PFid=6&Conn=4

 

Du skadar inte datorn genom att installera denna drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dirvrutinspaketet jag kunde ta hem från EpoX hemsida ingår även drivrutiner till Realtek LAN 8139.

Du skulle kunna prova att installera drivrutinen till denna och se om det löser problemet. Enligt bruksanvisningen till ditt moderkort är det VIA-LAN du har men de kan, som tidigare nämnt, ändrat detta under moderkortets livstid.

 

Här kan du hämta den senaste drivrutinen till Realtek 8139:

 

http://www.realtek.com.tw/downloads/RedirectFTPSite.aspx?SiteID=1&DownTypeID=3&DownID=101&PFid=6&Conn=4

 

Du skadar inte datorn genom att installera denna drivrutin.

 

 

Hej Igen....har blivit några gånger det nu :-)

 

Nej det löste inte problemet, då blev fönstret med alternativa kort helt tomt, blankt

 

De WAN korten som ligger där, berördes inte av det trådlösa kortet, det kom upp som eget kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket jobb skulle det vara för dig att installera om datorn igen och nu med Windows XP? Vad jag kan se av tråden fungerade datorn normalt med Windows XP.

Min tanke är så här, om du orkar installera Windows XP igen med alla drivrutiner tillhörande detta och får datorn att fungera normalt skulle vi kunna ta reda på mer om systemet än vi vet idag.

Om du orkar med detta kan du hämta ett program som heter "Advisor". Programmet analyserar din dator och ger dig information om den hårdvara som finns i datorn, liksom mjukvara. Utifrån den kan vi kanske se om de drivrutiner som EpoX levererar till moderkortet är de rätta.

Tänk bara på att du inte bör lämna ut hela filen som "Advisor" skapar då den innehåller information om din mjukvara som bara du bör veta. Hårdvaran däremot kan du utan problem dela med dig av.

 

"Advisor" hämtar du här:

 

www.belarc.com

 

Du för muspekaren över "Free download" och väljer i menyn "Download".

 

Programmet installerar du och följer de instruktioner du får. När programmet analyserat datorn presenteras informationen som en internetsida.

Med den informationen kan vi se om hårdvaran verkligen är den som EpoX anger.

 

Vad tror du om detta? Orkar du installera Windows XP med alla drivrutiner till kortet? Du behöver inte uppdatera Windows XP, bara installera grunden. Har du alla originaldrivrutiner till Windows XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge.

jag chansade, försökte igen att installera win7 exakt så som Bill Gates killar skriver man skall göra, och denna gång kom jag litet längre, men så var det på'n igen, den felsökte i timmar varför den inte kunde sarta ordentligt. Till slut tröttnade jag, och håller nu på att formatera disken igen, och skall köra in XP på nytt, lägga in alla kära drivrutiner du har hjulpet mig med, så får vi se hur det går denna gången.

Sen skall jag GE FAEN i win 7, jag har klarat mig bra med XP i många år. Idiotiskt av mig att reparera något som inte är trasigt...fast orsaken till att jag började, var att jag hoppades på l i t e t bättre dator.

Istället har jag fortfarande en bra dator, men en ny HDD, och några andra diskar som jag hoppas jag kan koppla till vi USB eller nåt sånt senare, och använda som backupdiskar.

 

Så, ja, jag skall göra ett nytt försök i kommande vecka, så som du skriver så får vi se vad det blir.

Det är ju en liten "challenge" också att kunna få till det en gång :-)

 

Jag hör av mig senare.

Hjärtligt tack så länge,

tillsammans är vi stärk! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hoppas att allt förlöper som det skall med dig och din dator. Jag inväntar dina besked om hur det går för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Jag hoppas att allt förlöper som det skall med dig och din dator. Jag inväntar dina besked om hur det går för dig.

 

Hej åke.

Efter en tid med stiltje har jag gjord försök igen.

Jag använde det program du föreslog, och buntade ihop xp, + alla servicepack + litet annat.

Det som inte fungerade, var att förbereda svar under installationen, samt radera olika komponenter i xp.

Sen gjorde jag ett fel, nu senast, jag formatterade inte partitonen, så nu har jag 2 xp på disken. Men den andra går väl att ta bort.

 

Det nya som sen har skett, efter uppgradering på kortet med de driver du föreslog, så kan jag nu inte ens få igång det trådlösa kortet.

Så jag stannar på att jag kommer inte ut till Internet.

 

Har också börjat kika litet på Ubuntu. Har en skiva nu, och tänker köra litet från den först, innan jag installerar. Men jag gissar att även om jag installerar den, så kommer jag ändå inte ut på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej åke.

Efter en tid med stiltje har jag gjord försök igen.

Jag använde det program du föreslog, och buntade ihop xp, + alla servicepack + litet annat.

Det som inte fungerade, var att förbereda svar under installationen, samt radera olika komponenter i xp.

Sen gjorde jag ett fel, nu senast, jag formatterade inte partitonen, så nu har jag 2 xp på disken. Men den andra går väl att ta bort.

 

Det nya som sen har skett, efter uppgradering på kortet med de driver du föreslog, så kan jag nu inte ens få igång det trådlösa kortet.

Så jag stannar på att jag kommer inte ut till Internet.

 

Har också börjat kika litet på Ubuntu. Har en skiva nu, och tänker köra litet från den först, innan jag installerar. Men jag gissar att även om jag installerar den, så kommer jag ändå inte ut på nätet.

 

För att komma ut på nätet, kanske denna programvara kan hjälpa dig att återställa dina bekymmer!

http://majorgeeks.com/WinSock_XP_Fix_d4372.html

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma ut på nätet, kanske denna programvara kan hjälpa dig att återställa dina bekymmer!

http://majorgeeks.com/WinSock_XP_Fix_d4372.html

 

Mvh

Mats H

 

Hej Mats!

 

Tack för tips, tyvärr ändrades inget. Lägger in driver för det trådlösa kortet, men får besked, kan inte starta. Det gjorde det tidigare.

 

Åge hade info om vilket inbyggd nätverkskort som fanns på moderkortet, samma problem där; "kan inte starta" ( ! tecken vid kortet.)

 

Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...