Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows xp startar


Håkan

Rekommendera Poster

Dell med xp startar inte efter uppdatering gjord av win-live update. kan inte starta felsäkert eller annat sätt. blå skärm med tekn. info 0x0000007E. ingen xp install. cd. förslag eller tfn kontakt skulle uppskattas!

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara rätt många som har drabbats av det problemet.

//eforum.idg.se/topic/217760-blue-screen-pa-min-packard-bell/

i inlägg #4 så finns länkar till sidor där det står hur du avinstallerar uppdateringarna samt en länk till ett inlägg om hur man får en skiva med återställningskonsol om det inte finns en sådan på din installationsskiva för XP.

 

----------

Jag flyttar din tråd från "Support - Datorer och hårdvara > Allmänt om datorer" till "Support - Övrigt > Windows".

Cecilia, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du får igång datorn igen se till att du bränner recovery-skivor med Dells program så att du har möjlighet att installera om Windows även om hårddisken går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag stöter på liknande problem som andra....I RC så hittas inte floppy eller CD. Får det inte att funka med "CHDIR $NtUninstallKB977165$\spuninst"

There is no floppyor CD in the drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag stöter på liknande problem som andra....I RC så hittas inte floppy eller CD. Får det inte att funka med "CHDIR $NtUninstallKB977165$\spuninst"

There is no floppyor CD in the drive

Det är ju hårddisken som ska hittas. Det är kanske det som står i punkt 1 på http://forums.techguy.org/7205522-post15.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sata ansluten hd

C: i prompten

men när jag ger kommando så svarar datorn med There is no floppy disk or CD in the drive.

Antar jag ger någon slags oklar information....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började skriva mitt förra inlägg så började jag med att kolla upp vad som kunde behöva göras för att du skulle få igång "recovery"-konsolen, men medan jag höll på med det så hittade jag inlägg som tog upp att en trolig orsak till att uppdateringen ledde till blåskärm är att datorn är infekterad av ett ovanligt svårfunnet och besvärligt rootkit av typen TDSS.

http://blogs.technet.com/msrc/archive/2010/02/12/update-restart-issues-after-installing-ms10-015.aspx

https://patrickwbarnes.com/blog/2010/02/microsoft-update-kb977165-triggering-widespread-bsod/

 

Eftersom du har problem med att få "recovery"-konsolen att fungera och troligen en besvärlig infektion så kanske det är bäst att du installerar om Windows. Har du filer som du behöver rädda inför ominstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det vore ju bra om man kunde rädda filer.....

Har haft problem med trojan Alureon innan uppdateringen satte hela

system ur spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det säkert kombinationen av den trojanen och uppdateringen som blev spiken i kistan så att säga.

 

Enklast är om du har möjlighet att flytta över hårddisken till en annan dator som extra-disk. Kan du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte tråden från "Patrickwb..." som du angav som länk skulle kunna funka....

När det gäller Alureon så verkade den undsmita både Windows defender och malwarebyte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ingen burk i närheten som jag kan komma åt hårddisken från men får väl kanske försöka hitta någon som e villig att upplåta sin dator ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://patrickwbarnes.com/blog/2010/02/microsoft-update-kb977165-triggering-widespread-bsod/

kräver ju också en fungerande "recovery"-konsol.

 

När det gäller denna infekterade atapi.sys så kan man nog säga att just inget som kör med Windows igång, dvs när den infekterade atapi.sys används, kan göra något åt atapi.sys. Utan man kan bara byta ut den när man har startat datorn från en CD-skiva, annan hårddisk etc.

 

Ett alternativ till att flytta över hårddisken är att starta datorn från en CD-skiva med Puppy (kanske lättare att få en skiva bränd än att låna en dator). Dels så har du då antagligen möjlighet att byta ut atapi.sys och dels går det att säkerhetskopiera filer. Dock eftersom det då är en annan sorts konsol så stämmer inte Barnes kommandon.

http://puppylinux.org/main/index.php?file=Overview%20and%20Getting%20Started.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får försöka få tillfälle att prova använda Puppy. Tack för alla goda råd

och din tid C. Jag återkommer när det finns något att delars sig av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tittar om jag kan ändra SATA till PATA så hårddisken hittas av RC. Under Drives/SATA operations kan man ändra från ACTH till ATA. Är det korrekt ställe att ändra på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AHCI skall det vara, ursäkta. Har provat och RC hittar både hårddisk och cd-Rom med kommando map. Där är det sedan stopp, om jag kör chkdsk så står det unrecoverable problems. Borde det inte vara c:\Windows ?

Får väl köpa ny dator.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är prompten (det står på först på raden du ska skriv ett kommando på)?

Vad händer om du skriver:

dir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...