Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows xp startar


Håkan

Rekommendera Poster

Är inte vid datorn just nu men har testat kommando map och då dök både hårddisken upp, som C: och CD-ROm driven som H:

Mer exakt än så kan jag inte vara just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte vid datorn just nu men har testat kommando map och då dök både hårddisken upp, som C: och CD-ROm driven som H:

Mer exakt än så kan jag inte vara just nu.

Felet kan bero på att filsystemet på hårddisken eller hårddisken är korrupt. Kommandot map anger att monteringspunkten för hårddiskens aktiva partition är C:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget mer förslag när det gäller "recovery"-konsolen utan hoppas att fagerja eller någon annan kan tipsa dig vidare. Mitt hopp står till Puppy Live-CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommando map

C: 131072MB \Device\Harddisk4\Partition1

H: \Device\CdRom0

 

C:\>

Hur stor är din hårddisk? 131072MB = 128 GiB, vilket är maximistorleken för XP utan servicepack. Om din hårddisk är större och inte uppdelad i flera partitioner så kan XP:s bootoader inte läsa från disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor är din hårddisk? 131072MB = 128 GiB, vilket är maximistorleken för XP utan servicepack. Om din hårddisk är större och inte uppdelad i flera partitioner så kan XP:s bootoader inte läsa från disken.

Okej, kan då vara förklaringen om jag förstår rätt. Men hur lyder lösningen fagerja?

;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kan då vara förklaringen om jag förstår rätt. Men hur lyder lösningen fagerja?

;-)

Har du data på hårddisken, som du inte vill mista? I så fall måste du först kopiera det till en annan disk (extern) eller USB-minne. Starta datorn med en live-CD Linux-distribution, din interna hårddisk monteras i de flesta automatiskt på /media/hdd. Anslut den externa (monteras på /media/hdd1 eller /media/removable). Flytta dina dokumentfiler från /media/dd till /media/hdd1. Windowsmappen skall du inte flytta. När du flyttat ditt data avmonterar du diskarna med kommandona: umount /media/hdd1 och umount /media/hdd i en terminal eller konsolen (motsvarar Windows cmd). Till en terminal kommer du med CTRL + Alt + F2 och tillbaka till GUI med CTRL + Alt + F7.

 

Med programmet gparted (linux) kan du sedan krympa partitionen på hårddisken så att den blir mindre än 128 GiB. I Linux heter din hårddisk /dev/sda (SATA) eller /dev/hda (PATA). Partitionen anges med en siffra efter enhetsnamnet: /dev/sda1. När partitionen är krympt borde det gå att starta Windows från disken. Installera sedan SP1 - SP3. Därefter kan du skapa en partition till i diskhantering på resten av disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tillbaks med nya frågor angående blåskärmsfel efter Windows uppdateringar 9-10 Februari. Har kvar hårddisken som nämnts tidigare i tråden, men nu har jag övergett RC och köpt en laptop, ett chassi och räddat de filer jag ville komma åt. Om jag nu INTE vill installera om XP utan först testa att få bort de filer som gav upphov till problemet, var ska jag då börja med att ta bort och hur gör jag det? Kör Windows 7 från laptop som kan läsa den crashade disken via eSATA. Har Norton 360 som kan scanna den gamla HD om det nu skulle vara till hjälp. Om jag vill ersätta atapi.sys enligt Mr Barnes hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, så det blev en ny dator till och med. :)

 

Börja med att söka igenom hårddisken från den andra datorn efter alla filer som heter något med atapi.sys. Du behöver ställa in så att du ser alla filer i Datorn/Utforskaren:

Kontrollpanelen - Mappalternativ - Visning

 

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

 

Jag tror att ovanstående stämmer även i Windows 7 och inte bara i XP och Vista. Skriv här i vilka mappar du hittar filer som heter atapi.sys. Skriv också när filerna är skapade och ändrade. Du får fram det t ex genom att högerklicka på en fil och välja Egenskaper. Utifrån den listan så bör det gå att hitta den bästa filen att ersätta din infekterade som finns i mappen x:\Windows\system32\drivers. Det är första steget därefter gäller det att bli av med resten av infektionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G:\Windows\ServicePackFiles\i386 ändrad 2008-04-13

 

G:\Windows\system32\drivers ändrad 2008-04-13

 

G:\i386 ändrad 2004-08-04

 

G:\Windows\system32\Reinstall\BAckups\0010\driverfiles\i386 ändrad 2004-08-04

 

jag hade väntat mig att hitta ett med ändringsdatum 2010-02-10.....sedan vet jag inte med vilken fil jag skall ersätta den "nyaste".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt namn på atapi.sys i mappen G:\Windows\system32\drivers till atapi.sys.bad.

Kopiera atapi.sys i mappen G:\i386 och klistra in den i G:\Windows\system32\drivers.

 

I din nya dator ladda ner Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) från:

http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html

Dubbelklicka på mbam-setup för att installera programmet.

 

Se till i slutet av installationen att det är bockar för:

Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware

Starta Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck på Slutför

Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

 

När programmet startar så välj "Utför fullständig skanning" och tryck på Skanna.

Om du ser till någon möjlighet att bara välja skanning på G: så välj det.

Skanningen tar ett tag.

När den är klar så tryck på OK och sedan "Visa resultat".

Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.

När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

 

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.

Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.

Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

 

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på fliken Loggar i MBAM.

Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malwarebytes' Anti-Malware 1.44

Databasversion: 3769

Windows 6.1.7600

Internet Explorer 8.0.7600.16385

 

2010-02-21 13:58:23

mbam-log-2010-02-21 (13-58-23).txt

 

Skanningstyp: Fullständig skanning (G:\|)

Antal skannade objekt: 247141

Förfluten tid: 1 hour(s), 14 minute(s), 53 second(s)

 

Infekterade minnesprocesser: 0

Infekterade minnesmoduler: 0

Infekterade registernycklar: 0

Infekterade registervärden: 0

Infekterade registerdataposter: 1

Infekterade mappar: 0

Infekterade filer: 0

 

Infekterade minnesprocesser:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade minnesmoduler:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade registernycklar:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade registervärden:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade registerdataposter:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoActiveDesktopChanges (Hijack.DisplayProperties) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.

 

Infekterade mappar:

(Inga illasinnade poster hittades)

 

Infekterade filer:

(Inga illasinnade poster hittades)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan http://www.virustotal.com trycker du på Bläddra-knappen och klistrar in följande filnamn i rutan, tryck på Skicka Fil och vänta tills resultatet är klart (Närvarande status blir genomförd). Klistra in resultatet från de olika antivirusprogrammen (inte Övrig information) eller en länk till resultatet här.

G:\Windows\system32\drivers\atapi.sys.bad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan http://www.virustotal.com trycker du på Bläddra-knappen och klistrar in följande filnamn i rutan, tryck på Skicka Fil och vänta tills resultatet är klart (Närvarande status blir genomförd). Klistra in resultatet från de olika antivirusprogrammen (inte Övrig information) eller en länk till resultatet här.

G:\Windows\system32\drivers\atapi.sys.bad

http://www.virustotal.com/sv/analisis/b4df1d2c56a593c6b54de57395e3b51d288f547842893b32b0f59228a0cf70b9-1266944287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en fullkomligt normal atapi.sys. Eftersom Kaspersky och MBAM dessutom inte hittar något så tror jag knappast att det var någon infektion i gamla datorn som orsakade problemet. Det måste vara något annat som orsakade problemet. Pröva med att flytta tillbaks hårddisken nu när atapi-filen är utbytt och se om datorn startar. Om det inte hjälper så kan vi pröva med att försöka avinstallera uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är redan tillbaka, efter att ändrat atapi.sys, (som kanske var onödigt), och att jag plockade bort KB977165 enligt:

http://forums.techguy.org/7205522-post15.html

windows startade, sedan scannat med Norton 360 utan att hitta några konstigheter.

Tror dock att jag kommer få Windows defender meddelande om Alureon-trojanen efter lite användande. Det får bli en ny tråd om så är fallet. Avslutar denna och tack för den tid Ni har lagt på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...