Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intern Hårddisk, Extern Hårddisk, USB-Minne, Minneskort


Amazonite

Rekommendera Poster

Jag hade en EXTERN hårddisk på 400GB som pajade så jag fick överföra grejer från den till datorn som hade 115GB. Jag tömde den EXTERNA hårddisken till att jag bara hade ca 1GB på datorn.
Dagen efter försökte jag överföra musik till mobilen, det gick inte. Inte heller att ta bort något på minneskortet via datorn. Inte heller att ta bort filmer på USB-Minnet. Det gick bara att kopiera saker från de olika källorna till datorn men inget från datorn till de olika hårddiskarna.
Nu har jag fått tillbaka hårddisken helt lagad och funkar perfekt men det går inte att överföra något från datorn till hårddisken(Har ca 3GB ledigt på datorn).

Jag får upp det här meddelandet: Det går inte att skapa eller ersätta Övrigt: Disketten är skrivskyddad. Ta bort skrivskyddet eller använd en annan diskett.
Om jag tar bort skrivskyddet kommer det tillbacka ändå hur jag än försöker även om jag "verkställer" först före "ok". Det hjälper inte att byta namn på mapparna för att det ska gå att överföra och det hjälper inte om man försöker med ett USB-Minne eller Minneskort; alla lagringskällor funkar inte att överföra filer från datorn till dem.

VAD SKA JAG GÖRA???





Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att den externa hårddisken fungerar om det inte går att flytta filer till den?
Hur tar du bort skrivskyddet på en extern hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting fungerade perfekt tills hårddisken pajade så jag var tvungen o skickade den på service. Innan jag skickade den på service så överförda jag de viktigaste sakerna från hårddisken till datorn. Kvar blev 1GB. Efter det kunde jag varken överföra något till minneskortet i mobilen, psp eller usb-minne. Nu är hårddisken tillbaka från service och fungerar perfekt eftersom jag provat  den på annan dator. För tillfället finns det nu 11GB ledigt minne av 115.
Skrivskyddet är inte på hårddisken utan på filerna. Så fort jag tagit bort skrivskyddet och tryckt på OK och sedan på egenskaper för att kolla om skrivskyddet försvann så är det fortfarande skrivskydd på filen. Det hjälpte inte att byta namn eller skapa ny mapp/fil eller nånting, det funkar inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går inte att skapa en mapp på hårddisken. Det går inte heller att flytta, ta bort eller skapa något på mitt usb-minne heller.

Om det är jag som filmat en film, hur kan det då inte vara jag som är "ägaren"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller ägare i Windows betydelse så är det inte frågan om vem som gjort filen utan vilken användarid som har skapat filen på hårddisken och eftersom du har flyttat på filen så kan det ha blivit något knas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går inte att skapa en mapp på hårddisken. Det går inte heller att flytta, ta bort eller skapa något på mitt usb-minne heller.

Om det är jag som filmat en film, hur kan det då inte vara jag som är "ägaren"?


Varför ville du veta om jag kunde skapa en mapp på hårddisken?, läs längre upp så hittar du svaret...


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kolla om det gick att göra något med hårddisken.
Det är inte så att det finns någon omkopplare på hårddisken som gör att man inte kan skriva till den? Någon sorts skydd mot oavsiktilig skrivning.

Jag hoppas att andra har några fler förslag Fundersam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vad du pratar om men jag tror att det inte finns någon omkopplare. Det säger jag för att jag har överfört bilder, filmer, spel och en massa annat till hårddisken utan några problem innan jag proppade datorn full med en backup.

Problemet såg jag tydligt: När datorn hade 90GB, allt funkade perfekt.
När datorn hade 1GB gick det inte att överföra något till psp, usb-minne, minneskort eller hårddisken. Men nu har jag 11GB och ändå så funkar det inteOsäker




Ska försöka genomföra ditt förslag om att göra filer "mina", har inte haft riktigt med tid me det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha provat med det förträffliga lilla gratis-programmet "Unlocker" det har räddat många knepiga situationer för mig, hämta här www.ccollomb.free.fr/unlocker/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZIPPER det här programmet är lösningen på hur jag ska ta mig ur det här problemet. Du är verkligen bäst MEN problemet är att jag inte hittar UNLOCK knappen när jag trycker höger på en mapp. Gör jag kanske fel???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan installera om det, när du gör det så kommer du till en ruta där du ska välja komponenter att installera då väljer du alla  utom ebay-shortcuts, starta om datorn.
när du sedan högerklickar på en fil kommer en meny upp i den menyn är ett av valen Unlocker, klicka på den då kommer en liten ruta upp som frågar vad du vill göra med filen eller filerna om du valt fler, gör ditt val ock exekvera.
Du kan ju börja och testa på några filer som inte är av nåt värde för dig innan du ger dig på
de andra.
Låt oss veta hur det går, lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger i det att jag tog bort e-bay och två grejer till så att det var en grej kvar ska instller om nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag Unlock-knappen när jag tryckte höger musknapp.
Resultat: Programmet säger att det INTE finns några lås men att det kan hjälpa mig med att radera, byta namn eller flytta filen. Jag trycker flytta och får välja till vilken plats filen/mappen ska flyttas. Det går 1 min och programmet säger att filen inte kunde flyttas och frågar om jag vill flytta filen efter en omstart och jag trycker "ja". Efter omstart händer samma sak.

Kanske borde formatera datorn???
Problemet är bara att jag har bilder o sånt som inte får försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppna en mapp o markera filerna i den sedan väljer du egenskaper för dem o tar bort skrivskyddet på filerna inte på mappen sedan försöker du med Unlocker igen på filerna inte på mappen.

TESTA, vad händer ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde precis som du gjorde samma sak. Filerna har inget skrivskydd, mapparna har det. Jag flyttade bara en fil och det såg ut att funka en stund eftersom överföringsrutan kom fram men utan minutvisning på hur många minuter det var kvar men sen så kom samma meddelande upp om att det inte går att flytta filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag inte överföra mina filer på något sätt eftersom jag verkligen har bestämt mig för att köpa en ny datorn?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har den nya datorn så kanske det går om du flyttar över hårddisken med filerna till den nya datorn som intern extradisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du det var inte en lätt nöt att knäcka så här på avstånd utan kunna pilla med den själv,
låt mig grunna lite på detta !
Under tiden kan du fundera på att skaffa en HDD till att sätta in i datorn som Master och använda den gamla som slav om du nu har IDE-gränssnitt, har du Sata-gränsnitt så sätter du bara in den nya disken och bara drar ur sladdarna på den gamla tills dess att du installerat Operativet på den nya, då sätter du tillbaks sladdarna på den gamla och den blir automatiskt "slav", då kanske du kan flytta filerna som vanligt igen när den inte är bootdisk längre.
Konstigare saker har hänt, och du har ju iallafall kvar dina foton o allt annat du sparat tills dess att vi löst problemet......vad tror du om det ??

Finns det ngn annan som har någon åsikt om detta så är det välkommet.....kom igen ni här ute !!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstod när det blev för lite plats på hårddisken. Jag kan möjligen frigöra ca 83GB genom att radera men kan jag verkligen riskera om vi inte vet om det sedan kommer att fungera att överföra filerna eller inte.

Kommer då ha ca 94GB av 115GB ledigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här programmet var också bra MEN problemet är att filerna inte är låsta på något sätt utan det är fel på datorn. Eftersom jag tänkt köpa en ny dator så kommer jag inte köpa hårddisken Zipper gav förslag på.

Jag har hört att det finns program som kan överföra filer från en gammal dator till den nya...
Jag tänker köpa en ny datorn nu så jag undrar om det finns ett sätt att överföra mina filer till den nya datorn?! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här programmet var också bra MEN problemet är att filerna inte är låsta på något sätt utan det är fel på datorn. Eftersom jag tänkt köpa en ny dator så kommer jag inte köpa hårddisken Zipper gav förslag på.

Jag har hört att det finns program som kan överföra filer från en gammal dator till den nya...
Jag tänker köpa en ny datorn nu så jag undrar om det finns ett sätt att överföra mina filer till den nya datorn?! 
Bara stoppa in den gamla HDD:n i den nya datorn när du installerat operativet så är dom där !!!! Är filerna inte låsta längre, hur kan det komma sig???????????????????????????????
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...