Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste man köpa ny dator för nytt os?


Thomas Nordlander

Rekommendera Poster

Thomas Nordlander

Tjenare alla (speciellt min idol Weyland)!!!

Nu är det så att jag är lite trött på mitt gamla Windows 95, det har jag all rätt till!!! Hänger sig ofta som ******!! I dag var jag ialla fall inne för att köpa Windows 2000 och RAM (är uppe i 320 MB nu!). Där får jag höra att Windows endast säljs tillsammans med datorer!!! Vad är detta för **** ******? Är detta Microsofts idiotiska idé? Bu för Microsoft!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse Ljung

Det du sett är nog en sk OEM-licens som bara säljs tillsammans med en dator, ett moderkort eller någon annan komponent och då till ett lägre pris än normalt. Självklart kan du köpa en vanlig licens av Win2K. Exempelvis hos Dustin för ca 3500:- inkl moms. Om du redan har en licens för Win95 kan du köpa en uppgradering till Win2K för ca 2000:-

 

// Lasse

 

 

[inlägget ändrat 2001-07-24 21:45:31 av LarsLjung]

[inlägget ändrat 2001-07-24 21:47:06 av LarsLjung]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det för idiot du pratade med?!? Självklart kan du köpa Windows 2000 utan att köpa en dator, det ska du kunna göra i vilken datorbutik som helst...

 

Gå till nån annan än den där skumma typen du pratade med är mitt råd... eller beställ från nätet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Nu när jag tänker efter så sa han att det skulle räcka med att jag bara köper en hårddisk till... skulle gå på 3000:- sammanlagt :) billigare än dina alternativ... tack ändå. Då tänkte jag dessutom köra mitt gamla win95 på min 4gb hd och win2k på den hd jag ska köpa, 30 gb. Är detta enkelt att fixa? Jag har knappt några kunskaper om avancerade funktioner och programmering, snacka i enkla termer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Ehh, okej, en grej jag inte fattar: Hur startar man win95 då? Finns det nåt lätt sätt att fixa så win2000 startas automatiskt och win95 om man sätter i nån diskett innan man startar? Kan som sagt ingenting avancerat så var tydlig och överförklara gärna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur startar man win95 då? Finns det nåt lätt sätt att fixa så win2000 startas automatiskt och win95 om man sätter i nån diskett innan man startar?

 

Win 2000 installerar automatiskt en "boot manager", där inte oväntat Win2k står överst som alternativ, och alltså bootas om du inte rör datorn alls ;) Trycker du på piltangenten neråt i boot managern hittar du en rad som markeras; "Microsoft Windows"; det är din gamla Win95 på C-disken som då bootas istf Win2k. Busenkelt. Givetvis går det att lägga till fler OS och alternativa bootningar på dessa rader, men det är en annan historia...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Gör det så att standarden ändras eller? Måste man alltså först öppna win2000, ändra och sen starta om med win95? Startas win95 då även nästa gång jag startar om? Jag har bara 300 mhz till mina 320 mb RAM, det tar lååååång tid att starta om för mig, vill helst slippa det. Diskettsättet vore väl bättre då eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2

När du startar datorn får du upp en meny där du väljer vilket OS du vill ladda - win2k eller win95. väljer du win2k laddas win2k, väljer du win95 laddas win95. Enkelt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Ja, det var ju rätt enkelt... okej. Tack för hjälpen!!! Nu drar jag och köper win2000 och en 40gb hårddisk!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har naturligtvis kollat upp din hårvara och allt sådant ? Windows 2000 är inte direkt förlåtande.

 

Kolla in http://www.microsoft.com/hcl

 

Kolla ochså upp att du har drivrutiner för all hårdvara som funkar med Windows 2000.

 

Inte för att det är direkt lagligt men känner du någon som äger W2k så testa installera hans kopia innan du springer och köper din egen kopia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Helvete!!! Åkte tillbaka till affären där jag skulle köpa. Visade vilket moderkort jag har. Får höra att det bara klarar hårddiskar på upp till 8 gb!!! FAN! Det blir nog inget av det här förrän jag har lyckats uppgradera till t-bird 1,2 eller nåt... (från pII 300)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får höra att det bara klarar hårddiskar på upp till 8 gb!!!

 

Vad för moderkort har du? Jag har sällan stött på ett Socket5/7-moderkort som inte haft en BIOS-uppgradering väntandes på tillverkarens hemsida som löser problemet.. ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Okej... vad är ett kontrollerkort? Stoppar man in det i en PCI-port och sätter i hårddisken i det eller?

 

Moderkortet heter "KR632", jag tror det är tillverkat av GVC... jag kollade hemsidan efter uppdateringar till bios. Det fanns nån till "KR632LXA"... det står i instruktionerna till moderkortet att det använder "Intel 440LX AGPset"... samma kort? Uppdateringarna va ialla fall för win98, kör ju 95... Spelar det nån roll? Vill ju inte att datorn inte startar efter att ha laddat nåra uppdateringar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Support Intel Celeron CPU and over 8GB Hard Disk"

 

Det tycker jag säger allt. BIOS-uppgraderingar påverkar inte vilket OS du kan köra, så den delen behöver du inte oroa dig för.

 

http://www.gvc.com.tw/eng/asia/driver/mbbios/632lx/kr632a08.rom

 

Det enda jag inte hittar är ett program att flasha bios-filen med - någon som kan klura ut det?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag inte hittar är ett program att flasha bios-filen med - någon som kan klura ut det?

Precis vad jag satt och klurade på...du tog orden ur tangentbordet på mig.

 

Jag skulle kontakta tillverkaren på deras hemsida och fråga efter flashprogram.

 

 

 

 

 

- My eyes have been so red, I've been mistaken for dead... But not tonight. (DM)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar sig att GVC var sammanslaget med http://www.bcmcom.com mellan '94 och '00.

 

BCM har moderkort med samma namn, så det finns en chans att deras flash och bios funkar för dig.

 

Vågar du, så testa. Skyll inte på mig om det inte funkar tack ;-)

 

- My eyes have been so red, I've been mistaken for dead... But not tonight. (DM)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog rätta mig själv. BCM's bios klarar endast av 12Gb HDD, så de lär inte hjälpa dig tyvärr.

 

Nytt moderkort kanske?

 

- My eyes have been so red, I've been mistaken for dead... But not tonight. (DM)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Hmm, nytt moderkort... då behöver jag väl en ny processor också... antagligen så kommer det (moderkortet) inte ha några ISA-platser, nytt ljudkort... ta ur ALLT ur datorn och försöka koppla in det i ett nytt moderkort... har nog inte råd...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag: Flasha med GVCs BIOS-fil men med BCM's flashprogram...?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

 

Nu är det ju så att mitt moderkort inte finns med på BCMs sida... Det kort som ligger närmast, QS440BXP, är inte ett dugg lik till namnet men har nästan samma kretsar, 440BX istället för 440LXA. Filen från GVCs sida var *.rom, ingen av filerna från BCMs zip hade den ändelsen! Lite virrig nu...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

 

Menar du att jag ska använda "kr632a08.rom" från GVC tillsammans med "Flash.bat" och "AwdFlash.exe"?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...