Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste man köpa ny dator för nytt os?


Thomas Nordlander

Rekommendera Poster

Hej Conio!

Kolla vad det står i bios under uppstart Om det finns nån stor flashig logga nånstans med ett företagsnamn, lägg det på minnet. Om det inte finns nån häftig logga, leta efter en textsnutt som är ett riktigt ord, inte typ kdgljdf.stsk.23420 utan t.ex award eller phoenix. (Står ofta längst ned på skärmen).

 

Sen går du in på BIOS-tillverkarens hemsida, letar reda på och laddar ned deras biosflashnings-program och använder den tillsammans med kr632a08.rom.

 

Flashningen går till så att du skapar en bootdiskett (finns utmärkta på http://www.bootdisk.com,

kopierar in flashningsprogramvara

kopierar in biosfilen (kr632a08.rom)

bootar datorn med disketten

kör igång flashningsprogrammet och följer instruktionerna.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så.. på BCM's hemsida står det vilket flashprogram du skulle använda till deras version av KR632 - typ FlashXXX eller vad det hette.. pröva det.

 

Om du kör programmet (från en ren dos-diskett förstås) så säger det alltid till om något är galet först, förmodligen måste du övertyga programmet att du verkligen vill använda en annorlunda bios-fil för att det ens ska hända något. Om det är fallet kan du juh återkomma först.. flashning av BIOS är alltid riskabelt och jag frånsäger mig såklart allt ansvar ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Nu börjar jag nästan hänga med lite. American megatrends var tillverkaren. På deras sida hittade jag grejer för att flasha bios.

 

Vilken av bootdiskarna ska jag göra då? Det finns ju massor av dos-disketter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

 

Eh, filen man fick av AMI (American Megatrends) var visst en *.com. I instruktionerna står det att man ska kopiera rom-filen till en diskett som inte behöver vara bootbar. De nämner ingenting om sin egen com-fil!

 

Den andra readme:n säger att man bara ska köra filen från dos. Sen ska man få säkerhetsspara sitt nuvarande BIOS nånstans på hårddisken, välja "y" nåra gånger och sen starta om... AMI Har bara en BIOS-fil!

 

Vad händer sen när jag har flashat? Kommer jag kunna använda hårddiskar som e större än 8 gb?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en bootdisk med windows9x bara.. stoppa i en, formattera den och välj "kopiera systemfiler" eller vad det kan heta samtidigt... voila.

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

 

Ehh, okej. Vad gjorde jag då? Vad är det på disketten nu?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde jag då? Vad är det på disketten nu?

 

Skapade en ren bootdiskett. Som svar på frågan: "Vilken av bootdiskarna ska jag göra då? Det finns ju massor av dos-disketter!"

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-07-25 18:46:50 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

 

 

Ahhh, okej... så det är där jag ska lägga ami703e.com från AMI alltså?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

 

Jag har ju nu två filer att välja mellan, den från tillverkaren av moderkortet (GVC, kr632a08.rom) och den från tillverkaren av BIOS:et (AMI ami703e.com), vilken ska jag använda tro?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, alltså grejen var att du skulle flasha ditt BIOS med kr632a08.rom (den ifrån GVC's hemsida) med hjälp av BCM's flashprogram Flash.exe som finns i följande zip-fil: http://www.bcmcom.com/tech/kr632/bios/632-a10.zip

 

Kopiera flash.exe samt rom-filen (döp om den till bios.rom för enkelhetens skull) till den bootbara disketten och boota datorn ifrån disketten. Skriv 'flash' och följ instruktionerna...

 

Detta var proceduren jag föreslog.

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

 

Ahhhhhaaa... dååå fattar jag nog... du kommer antagligen få vänta på resultatet tills 17 augusti, åker på semester imorrn och vill inte behöva oroa mig över allt som kommer paja nu... Fixar det här så fort jag kommer tillbaka. Tills dess tackar jag otroligt mycket för hjälpen!

 

Du e bäst Weyland!!!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomorron!

 

Det är tyvärr inte ens säkert att du lyckas flasha biosen.

 

På GVC's hemsida stod det 'support over 8 gb', frågan är hur mycket över 8 gb....

 

Tyvärr verkar du inte kunna få så mycket hjälp av GVC. På en sajt hittade jag en drös med kommentarer från folk som försökt få kontakt med dem angående drivisar etc utan att lyckas.

 

Men jag tycker ändå att du ska försöka, speciellt eftersom du har tills den 17:e Aug på dig. Vem vet, de kanske svarar? Man ska aldrig ge sig förrän det är dags att ge sig.

 

 

 

- My eyes have been so red, I've been mistaken for dead... But not tonight. (DM)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Thomas Nordlander

*h, jag har gett upp med det där nu, moderkortet verkar inte ens klara win2000 (ska det spela nån roll?)... väntar nåt år tills brorsan köper en dator istället!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...