Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU-användning - För Hög!


TheManWhoSoldTheWorld

Rekommendera Poster

TheManWhoSoldTheWorld

Jag har på senare tid märkt att min dator har börjat lagga och hänga sig mer och mer under tillfällen som den normalt inte brukar, trots att jag inte hade gjort några medvetna systemförändringar eller liknande. Så i förrgår tog jag upp aktivitetshanteraren för att se hur cpu-användningen såg ut och upptäckte att jag, bara av att flytta aktivitetshanteraren över skärmen, fick cpu-användningen att öka till mellan 90%!!! Detta trots att alla program och onödiga processer var stängda!

(vanligtvis brukar det vara 20-30 % när jag gör samma sak)

Jag har haft det här problemet förr och det slutade med att jag fick lämna in datorn för att få den fixad men nu har det tydligen kommit tillbaka igen.

 

Hur ska jag göra för att få ner cpu-användningen och få datorn att sluta lagga???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

 

hejsan!!!

jag kan inte hjälpa dej men har ett liknade problem så jag bevakar hjälpen du får så kanske mitt också löser sig

 

mvh henrik 951

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

kolla i aktivitetshanteraren vilka/vilken process det är som drar all kraft från cpu´n. Eventuellt kan du ha en massa spyware eller något virus som ligger och suger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Tråkigt att säga detta, men det är mycket möjligt att din hårddisk börjar ge sig. Hade exakt det problemet, en tid senare gick det bara att gå in i Windows, men det gick inte att göra mer sen.

 

Så om du kan lämna in datorn, så är det nog bäst att du gör det, så byter dom förhoppningsvis hårddisk!

 

/ Mvh Magge ^^

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

okej, de processer som tar mest av cpu-användningen är i storleksordning:

explorer.exe

system vänteprocess

taskmgr.exe

(detta när jag flyttar aktivitetshanteraren över skärmen utan att har några övriga program på)

 

jag har kollat sånt här förut också så om det är ett virus så tror jag inte att det kommer ses blan processlistan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

jag har gjort en scanning med hijackthis och jag tänkte att ni kanske ville se loggfilen

 

Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 17:25:49, on 2006-02-12

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program\F-SECU~1\backweb\4476822\Program\SERVIC~1.EXE

C:\Program\ewido anti-malware\ewidoctrl.exe

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Anti-Virus\fsgk32st.exe

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\backweb\4476822\Program\fspex.exe

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\backweb\4476822\program\fsbwsys.exe

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Anti-Virus\FSGK32.EXE

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Common\FSMA32.EXE

C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Common\FSMB32.EXE

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Anti-Virus\fssm32.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\Program\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe

C:\Program\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Common\FCH32.EXE

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Common\FAMEH32.EXE

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\FWES\Program\fsdfwd.exe

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Common\FSM32.EXE

C:\Program\D-Link\Air Utility\AirCFG.exe

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Anti-Virus\fsav32.exe

C:\Program\F-Secure Anti-Virus\FSGUI\fsguiexe.exe

C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Program\MSN Messenger\msnmsgr.exe

C:\Documents and Settings\Martin Lundberg\Mina dokument\HijackThis.exe

 

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.se/

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localhost

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar

O1 - Hosts: 72.36.164.138 L2authd.lineage2.com

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: bho2gr Class - {31FF080D-12A3-439A-A2EF-4BA95A3148E8} - C:\Program\GetRight\xx2gr.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll

O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe

O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Manager] "C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Common\FSM32.EXE" /splash

O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure TNB] "C:\Program\F-Secure Anti-Virus\TNB\TNBUtil.exe" /CHECKALL /WAITFORSW

O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Startup Wizard] "C:\Program\F-Secure Anti-Virus\FSGUI\FSSW.EXE" /reboot

O4 - HKLM\..\Run: [D-Link Air Utility] C:\Program\D-Link\Air Utility\AirCFG.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O8 - Extra context menu item: Download with GetRight - C:\Program\GetRight\GRdownload.htm

O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000

O8 - Extra context menu item: Open with GetRight Browser - C:\Program\GetRight\GRbrowse.htm

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll

O9 - Extra button: Referensinformation - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL

O9 - Extra button: Real.com - {CD67F990-D8E9-11d2-98FE-00C0F0318AFE} - C:\WINDOWS\system32\Shdocvw.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204

O16 - DPF: {5ED80217-570B-4DA9-BF44-BE107C0EC166} (Windows Live Safety Center Base Module) - https://scan.safety.live.com/resource/download/scanner/en-us/wlscbase3401.cab

O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/MsnMessengerSetupDownloader.cab

O16 - DPF: {FE0BD779-44EE-4A4B-AA2E-743C63F2E5E6} (IWinAmpActiveX Class) - http://pdl.stream.aol.com/downloads/aol/unagi/ampx_en_dl.cab

O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\Program\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)

O23 - Service: F-Secure Anti-Virus 2005 (BackWeb Plug-in - 4476822) - Unknown owner - C:\Program\F-SECU~1\backweb\4476822\Program\SERVIC~1.EXE

O23 - Service: ewido security suite control - ewido networks - C:\Program\ewido anti-malware\ewidoctrl.exe

O23 - Service: F-Secure Gatekeeper Handler Starter - F-Secure Corp. - C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Anti-Virus\fsgk32st.exe

O23 - Service: fsbwsys - F-Secure Corp. - C:\Program\F-Secure Anti-Virus\backweb\4476822\program\fsbwsys.exe

O23 - Service: F-Secure Anti-Virus Firewall Daemon (FSDFWD) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Anti-Virus\FWES\Program\fsdfwd.exe

O23 - Service: F-Secure Management Agent (FSMA) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Anti-Virus\Common\FSMA32.EXE

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

O23 - Service: SoundMAX Agent Service (SoundMAX Agent Service (default)) - Analog Devices, Inc. - C:\Program\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe

O23 - Service: StarWind iSCSI Service (StarWindService) - Rocket Division Software - C:\Program\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe

 

meddela mig gäran om ni ser nåra virus eller spyware

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

explorer.exe

system vänteprocess

taskmgr.exe

 

Är standard, så allt det ser bara bra ut. Kan inte det där med hijackthis, men någon som kan?

 

/ Magge ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

den här är lite skum men det har inte med ditt problem att göra.

det är allstå en ändring i hostfilen

 

O1 - Hosts: 72.36.164.138 L2authd.lineage2.com

 

 

hur många procent står explorer.exe i?

 

har du nån "onödig kosmetisk" inställning för visning av filer i mappar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

hostsfils ändringen har jag gjort själv så den är det ingen fara med.

jag förstår inte riktigt vad du menar med

"onödig kosmetisk inställning för visning av filer i mappar"

var görs sånna inställningar ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

förlåt om jag är lite trög men, vilken visa meny?

den i internet explorer, eller?

för där kan jag inte hitta någon flik som heter visning eller liknande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det är ju mappar vi pratar om så då är det ju inte i ie du ska kolla. om du öppnar en mapp så ser du menyn visa

(förutsatt att du har samma visning på alla mappar)

 

berätta gärna vad som händer med processen exlorer.exe och hur mycket cpu den tar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

filerna visas som samanfattningar om det är det du menar, om det inte är vad du menar så säg exakt vad jag ska göra, jag har inte så jätte bra koll på just det här.

 

explorer.exe tar upp ungefär 55% av cpu-användningen när jag flyttar runt aktiviteteshanteraren som mest.

 

men det är inte alltid explorer.exe eller system vänteprocess som tar upp mest, om jag t.ex. har igång steam så är det det som tar nästan allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

sammanfattning borde inte va nåt problem, däremot vet jag att det varit problem när det varit valt miniatyrer och sen windows haft problem med att visa den så kunde explorer.exe rusa iväg

 

vadå flyttar runt, du ska öppna aktiviteteshanteraren och sen kolla processerna

 

steam har ju med nåt spel att göra

 

kolla/markera expoler.exe i det här programmet. i det undre föstret ser du förhoppnings nåt som är markerat

http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

okej, så här är det, jag hade den gamla (tror iaf att det är den gamla) versionen av aktivitetshanteraren så om jag bara hade den på så användes 0% av cpu:n därför behövde jag flytta runt den för att se vad som användes.

jag laddade ner den nya från länken du visade men jag kna inte se något nedre fönster, däremot så fanns det några processer som var mörkröd markerade, några som var ljusrögmarkerade, några blå (vilketjag antar är standard processerna) och några vita.

Kan du förklara det här systemet lite för mig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

som jag skriver så måste du ju markera en process för nåt ska synas i det nedre fönstret.

min cpu används ju bara till 5% men en gång har jag sett att det blinkat till i det nedre fönstret (när jag tex hade markerat brandväggen). då antar jag att i ditt fall när explorer används hela tiden så borde väl nåt va markerat där hela tiden, i rött troligtvis.

om man sen blir hjälpt av det man ser osv är ju en annan historia

 

vadå gamla? och vilken är den nya isf??

menar du att explorer.exe är låg när du inte "flyttar runt" men stiger när börjar "flytta runt"?

 

det enda som är intressant i en normal dator är aktivitetshanteraren>fliken proceser>där kollar man i typ 15 sekunder processerna för sig i kolumnen cpu. i mitt fall när datorn är helt still så ligger systemets vänteprocess på 98-99%

 

[inlägget ändrat 2006-02-14 01:21:31 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

Jag tror jag har missförstått vissa saker du sagt och jag har förmodligen uttryckt mig rätt dåligt så jag ska försöka ge dig så mycket information som möjligt nu.

 

Mitt problem är att min dator har blivit mycket långsammare och laggat mer under bara några få dagar.

 

Jag hade samma broblem för några månader sedan och då hjälpte varken formatering eller vanliga virussökningar med f-secure.

 

Jag lämnade in datorn och fick din fixad men fick inte riktigt veta vad det var som var problemet.

Förmodligen var det ett virus som inte kunde tas bort med hjälp av windows formatering av hårddisken och därför stannade kvar alla de gånger jag formaterade.

 

Jag är inte säker på att detta är precis samma.

 

När jag öppnar Aktivitetshanteraren (ctrl + alt+ delete) och kollar på processer (när datorn inte gör någonting och jag inte rör något)så får jag följande information.

 

System vänteprocess 98%

explorer.exe 2%

 

När jag öppnar Process Explorer som jag laddade ner från länken du gav mig så syns.

 

System Idle Process 97-99%

explorer.exe/Procexp.exe (varierar) 1,5%

DPCs/Interupts (varierar och förekommer ibland) 1,5%

 

Det nedre fönstret som du pratar om existerar inte, på båda finns bara ett fönster.

 

Anledningen till att jag har "flyttat runt" Aktivitetshanteraren är för att se (under fliken "Prestanda") hur mycket av CPUn som tas upp bara av detta vilket i vanliga fall brukar vara 20-30% men nu är 60-80%

 

Jag hoppas att du förstår mitt problem bättre nu.

 

[inlägget ändrat 2006-02-14 10:21:53 av TheManWhoSoldTheWorld]

[inlägget ändrat 2006-02-14 10:23:16 av TheManWhoSoldTheWorld]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

datorn verka helt ok men det är ingen process som ska "ändras" bara för att du flyttar runt ett fönster, vare sig 10 eller 50%.

drar du fönstret runt i en cirkel, eller?

är det exeplorer.exe som ökar i användning då?

 

hur mycke minne har du och hur är swapfilen ställd?

 

är det inget du har ändrat eller har installerat under dessa dagar?

 

jag tror inte vi får nån användning av process explorer men i visa så bockar du för show lower pane

 

[inlägget ändrat 2006-02-14 14:55:53 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

det är när jag drar aktivitetshanteraren runt i en cirkel som det ökar uppåt 80% men även när jag bara drar den en gång relativt snabbst åt sidan så ökar det 20%

 

om jag inte har igång något program är det explorer.exe som ökar framförallt men om jag t.ex. har igång internet är det Iexplorer.exe som ökar mycket, det varierar beroende på program

 

jag har 512mb internminne

swapfilen använder 200mb vanligtvis, jag är inte helt säker på hur den är inställd.

 

jag kan inte påminna mig att ha installerat eller ändrat något program under den tiden då allt försämrades.

 

Föresten så upptäckte jag att när jag öppnar system information på process explorer så finns det mörkröda linjer i tabellen som nästan når upp till de gröna.

Jag vet inte om det betyder nåt men tyckte det var bäst att kolla

 

jag har en idé som skulle förenkla hela denhär processen.

Om du addar mig på msn

martin.lundberg@hotmail.com

så skulle du kunna ta kontroll över min dator och sen göra tester själv och se resultaten så slipper jag förklara allt i detalj (vilket jag inte är så bra på)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

ledsen, det här blev ett dubbelt inlägg så jag tog bort vad jag skrev

[inlägget ändrat 2006-02-14 16:07:33 av TheManWhoSoldTheWorld]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag använder inte msn och jag inte inte varför det blir så här eller vad man gör åt det.

 

testa ställa in swapfilen som windows vill, du kan även ställa den högre. det är bara testa lite olika alt.

du ser ju om det ger resultat, åt nåt håll.

 

möjligt att det kan hjälpa att installera om windows

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

saken är den att jag först måste reda ut huruvida detta är en felinställning av något slag eller ett virus.

 

finns det inget program som återställer alla winows inställningar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

virus är det def inte.

 

du kör väl inte med fat32?

 

kan du göra systemåterställning?

 

vet du inte vad dom fixa när du lämna in den sist?

kanske du kan fråga just den butiken/supporet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheManWhoSoldTheWorld

för det första

vad är fat32 ???

 

jag vet inte om jag kan göra en systemåterställning, var gör jag det i sånna fall ?

 

kan en bios updatering eller reset hjälpa ?

 

jag har försökt kontakta dem förut men de säger att dom inte riktigt kan minnas vad felet var

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...