Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett annat synsnätt


blubb

Rekommendera Poster

Jag har redan satt in det här på Computer Swedens hemsida med anledning av Bo Nordins artikel "Erbjud personalen rätt hemdator" på http://computersweden.idg.se/text/010606-CSD5 men ändå.

 

Istället för att fokusera på tekniska specifikationer menar jag att man bör lägga tonvikten på vad datorn ska användas till och vem som ska använda den samt på vilka egenskaper man vill att datorn ska ha.

 

Jag har gjort ett enkelt frågeformulär som är indelat i två avdelningar: egenskaper och användning:

 

Egenskaper syftar inte på datorns utrustning, operativsystem och program för sig utan på systemet som helhet.

 

Användning handlar om vad datorn ska användas till i realiteten, vad man tänker göra med sin nya dator.

 

Det här frågeformuläret borde finnas i varenda datorbutik.

 

 

Egenskaper

 

snygg design

litet format

enkelhet, smidighet

säkerhet på internet

prisvärde

platt skärm

möblerbarhet, flyttbarhet

utbyggbarhet

externa tillbehör

prestanda

driftsäkerhet, krångelfrihet

barnvänlighet

support

ändamålsenlighet

anslutningar, t ex Firewire-portar, trådlöst nätverk

ergonomi

skydd mot datavirus

 

 

Användning

 

videoinspelning och -redigering

musikinspelning och -redigering

video- och musikbränning

ordbehandling

kalkylering, hushållsekonomi

webbdesign

ritning och målning

bank på internet, aktieaffärer

surfing

bildbehandling, fotoredigering och hantering

spelande, t ex vålds- och äventyrsspel

lek- och lärprogram

säkerhetskopiering

 

 

Vad tycker du om det?

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet med personalköp är att det är "experter" som väljer dator vilket tar bort valfriheten - både på Mac och PC-sidan.

 

Har företaget fått för sig att erbjuda Compaq Presario och jag vill ha en Dell eller en Mac går det inte i allt för många fall.

 

Detta skapar problem för användarna, företagen (som säljer datorer) m.fl. De enda som tjänar på det är IT-cheferna (det blir så enkelt om alla får Compaq).

 

Nej, avskaffa personalköpen och ta bort momsen på datorer för privatpersoner eller sänk den radikalt (till 5 % eller liknande). Det ger bättre villkor än personalköp.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att slopa momsen för privatpersoner kan du nog glömma. Men i övrigt håller jag helt och fullt med dig om att det är tekniker, så kallade experter, som plockar ihop hemdatorpaketen.

 

Det är de tekniska specifikationerna som styr, inte användarens *verkliga* behov, inriktning, önskningar eller intressen (se listan i mitt tidigare inlägg).

 

Frågorna man måste ställa sig är:

 

Vad ska jag ha datorn till? Vad vill jag göra? Hus ska datorn se ut och vara beskaffad? Vad finns det för olika system på marknaden? Måste det vara en Windows-burk eller är Mac OS bättre *för mig*?

 

Vi ska inte starta ett blodigt datorkrig här men bästa datorn för hemanvändare är många gånger en Mac.

 

Jag köpte en personal-Mac 1999 (blåvit Power Mac G3) och den har aldrig strulat eller konstrat - bortsett från att skärmen "poppat och zoomat", men det är fixat nu.

 

Datorn fungerar felfritt är är fortfarande pigg, särskilt nu när vi har reptilsnabbt bredband hemma. Vi har haft mycket glädje av den och min G3 kommer att tjänstgöra i fler år till.

 

Min nästa dator bli en Mac. Utan några som helst tvivel. Det blir nog en iBook. Men jag ska absolut köpa en bärbar eller stationär pc också eftersom jag behöver en sådan i jobbet.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte fråga varför man skall ha en dator hemma? Känns lite som personaldatorköp också var för att ge ungarna en leksak :P

 

//blueluna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst. Man kan ju köpa en PS2 istället. En ny, fin tv. Och en digitalkamera. Och...

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle *aldrig i livet* skaffa en personalköpsdator som det ser ut nu. Jag anser att det är ett absolut *minikrav* att få välja själv.

 

När man ska skaffa dator är det fel att någon "expert" väljer Compaq under parollen "andra märken är sämre - vi vet bäst - take it or leave it!!!"

 

När man hade personalköp i Malmö (en bekant fick erbjudande) hade man enbart sunkiga Siemens Nixdorf-maskiner med en lika sunkig Canon BJC-4300-skrivare. Jag hade min 8500/120 vid det tillfället, en klart vettigare och effektivare dator.

 

När jag frågade angående möjligheterna att välja ett annat system fick jag svaret att det inte gick, vilket ledde till att jag rev erbjudandet och skickade ut det med pappersinsamlingen.

 

Därefter köpte jag min G4 hos Comit Apple Center med egen konfiguration, med tillbehör och program jag valt själv. Det är mycket trevligare att välja själv och få ett system som passar ens behov istället för att prackas på skräp.

 

Jag skulle kunna tänka en MP-PC med Linux eller W2K om jag skulle vara intresserad och då gråter jag när man erbjuder en usel dator med W98/Me (lika eländigt som när man inte erbjuder Mac).

 

Nej, personalköp suger kanalvatten som det är idag. RATA DESSA OCH KÖP SJÄLV!

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till 100 procent. Det finns bättre datorer på öppna marknaden.

 

Och ja, Windows ME (och Win 98) suger mer än något annat system i världen.

 

Man skulle kunna tro att det utvecklats av samma östtyska ingenjörer som konstruerade Trabant.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar det sista först: teknikerna och konstruktörerna på Sachsenring (den tillverkare som tillverkade Trabant och regeringsfordonet Räpresentant) var tämligen låsta. Det samma gällde andra tillverkare i öst.

 

I många fall hade de prototyper framme till modeller som prestanda- och designmässigt kunde mäta sig med de västkonstruerade, men politikerna (som inte vet vad en bil är) förbjöd direkt tillverkningen med motivet: "Det är för dyrt att tillverka moderna produkter, det är billigare att tillverka gamla (som redan betalat sig).

 

För att ta det andra:

 

*Personalköpen betyder ju faktiskt att staten förlorar skattemedel (i form av skatteavdrag och slopad moms). Däremot skadar de datormarknaden totalt genom att valfriheten på både Mac och PC-sidan försvinner. Resultatet är ganska enkelt att räkna ut: företag förlorar pengar helt i onödan p.g.a att "experterna" slår ut dem vid valet.

 

*Förlusten av skattemedel som personalköpen innebär gör att man lika gärna kan slopa momsen på privata avbetalningsköp. För att få det att fungera bör man då kräva fast anställning (som krav för att få köpa en dator momsfritt).

 

*Kundkretsen blir då personer som arbetar inom privat/offentlig sektor, d.v.s de som idag får erbjudanden om "personalköp".

 

*I det läget spelar det ingen roll om man har personalköp eller "Tax-free-shopping" för privatpersonerna. Fördelen med det senare är att regeringen inte medverkar till snedvriden konkurrens och på sikt till ekonomiska problem för datorföretag (som inte får beställningar).

 

*En annan nackdel är ju att lönen minskas, vilket ju påverkar pension, sjukförsäkring m.m i negativ bemärkelse. Därför håller jag inte alls med de som lovsjuner personalköpen och ropar: "missa inte detta - det är mycket bättre än att köpa själv!"

 

Villkoren kring personalköpen är också tveksamma. Man kan ju förlora datorn vid sjukskrivning eller om man måste lämna sitt arbete m.m. Dessutom brukar det vara "förbjudet" att uppgradera eller på annat sätt anpassa sin dator.

 

Att få uppgradera och anpassa sin dator är i mina ögon ett absolut krav. Eftersom de flesta maskinerna är byggda för det är det viktigt att dessa möjligheter inte hindras av klumpiga avtal.

 

*De personaldatorer som erbjuds är nästan alltid av undermålig kvalitet, konstruktion och programmen/tillbehören likaså.

 

*En tax-free-försäljning av datorer skulle göra att fler kan skaffa sig en. Det blir ju många tusenlappar som sparas in vilket dessutom gör att fler kan skaffa sig maskinen kontant och därmed slippa avbetalning. På sikt skulle Sverige vinna på en tax-free-reform genom att IT-kompetensen ökar mer än idag, genom att folk får välja själva och skaffa sig erfarenheter istället för att få dåliga datorer serverade på fat enligt "taket it or leave it!"

 

Därför blir min slutsats:

 

1. Personalköp medför fler nackdelar för kunderna och företagen än fördelar.

 

2. Regeringen bör inte medverka till konkurrensförstörelse på ett så viktigt område som datormarknaden.

 

3. Personalköpen är en ekonomisk risk och bör avskaffas.

 

4. Ersättningen blir momsbefrielse för anställda privatpersoner som köper dator kontant eller på avbetalning.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför blir min slutsats:

 

1. Personalköp medför fler nackdelar för kunderna och företagen än fördelar.

 

2. Regeringen bör inte medverka till konkurrensförstörelse på ett så viktigt område som datormarknaden.

 

3. Personalköpen är en ekonomisk risk och bör avskaffas.

 

4. Ersättningen blir momsbefrielse för anställda privatpersoner som köper dator kontant eller på avbetalning.

 

Verkar vara bra synpunkter, Matts-Erik. Jag kan inte omedelbart se någon svaghet i logiken i ditt resonemang. Det skulle väl vara just den saken som du nämner: att det är politiker som beslutar i såna här frågor i Sverige, i Östtyskland beslutade dom om bilindustrins investeringar i detalj, i Sverige beslutar dom om medborgarnas dator-investeringar i detalj. Eftersom dom inte begriper ett skvatt fick; Östtyskland: Trabant. Sverige: Packard-Bell & Compaq...

 

Framtiden ser inte hoppfull ut i personal- eller medborgar-köps frågan :( Men kanske politikerna kan förmås inse vikten av att Svenskarna inte tappar det pyttelilla försprång inför framtiden som vi byggt upp, kanske dom tom inser vikten av att accellerera försprånget...

 

(personal/medborgar-köp är inte nog. Bevisat kompetent och brett tillgänglig högre utbildning inom området är betydligt viktigare)

 

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses vad du kan om Trabant och DDR-tiden! Hur kan det komma sig? Vad vet du om den andra DDR-bilen, Wartburg?

 

Rätt: personalköpen borde förbjudas. Jag har inget mer att tillägga där.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför alla var så negativa inför personalköp.

 

Ok, personalköp är inget för vana datoranvändare men för personer som inte har en dator hemma och den enda gången han/hon använder datorn är i ett ordbehandlingsprogram (ex.word) på jobbet så tycker jag att personalköp är rimligt.

 

"Villkoren kring personalköpen är också tveksamma. Man kan ju förlora datorn vid sjukskrivning eller om man måste lämna sitt arbete m.m. Dessutom brukar det vara "förbjudet" att uppgradera eller på annat sätt anpassa sin dator."

 

Det där med sjukskrivning vet jag inget om, men att uppgradera/anpassa datorn är förbjudet eftersom personalköp innebär att man "hyr" datorn i x antal månader. När tiden har gått ut så får man antagligen köpa datorn (för ett mycket billigt pris) eller lämna in den och eftersom den dator man lämnar in måste vara densamma som man fick så får man inte bygga om i den.

 

Men för den som sitter i ett ordbehandlingsprogram och har en son/dotter som spelar backpacker så behöver man inte uppgradera/anpassa datorn, och även om man hade velat så hade bristen på kunskapen ändå bromsat ner det.

 

För en vanlig person så ser jag inget emot ett sådant köp eftersom datorn är relativt billig (man skiter ju i moms och liknande).

 

De system som dom bygger åt en innehåller program som en sådan data-ovan person behärskar, alltså win9x, word, m.m. som andra mer erfarna kanske inte uppskattar. För de som är helt ovana med datorer så är inte anpassning det största kravet, utan hur enkelt det är. Och när man jämför macen med PCn så hade iaf min farsa möjlighet att välja mellan dessa, men personalköpet (antar jag) går efter det företaget använder. Det är ju inte så bra om en person som sitter med en PC på jobbet har en mac hemma (som inte är intresserad eller kan speciellt mycket om någon av dom)..

 

När det kommer till videoredigering m.m. så har de företag som sysslar med detta större anpassningsmöjligheter i företaget när det kommer till köp av datorer, och jag kan inte tänka mig att det finns någon personalköps dator som är lämpad för videoredigering. Men den som håller på med detta är antagligen ganska van vid datorer och bör därför inte köpa en dator från personalköp.

 

Jag håller med om att anpassningsmöjligheterna är kass men för vissa är detta ett enkelt och bra sätt att skaffa sig en dator smidigt och relativt billigt.

 

Min farsa blev bland annat erbjuden en PIII 500 TNT 2 128 i ram med soundblaster live value (det var ett tag sedan). Men denna dator anser jag var ett mycket bra paket för den ovane, eftersom alla spel fungerade på den samt att det följde med ett antal "basic" program.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa samma dator till liknande pris i handeln, men då är du fri att uppgradera precis hur mycket du vill.

 

Nackdelarna med personalköp har andra skribenter tagit upp tidigare så det behöver jag inte upprepa.

 

Angånde valet mellan Mac eller pc vill jag säga detta:

 

Den som inte vet speciellt mycket om datorer eller som inte är intresserad av att mecka köper med fördel en iMac, iBook eller ett billigt pc-paket med support, återställningsskiva osv.

 

Den som har högre krav köper en Power Mac G4 eller en HPD-pc.

 

Vad man har för dator på jobbet har mindre betydelse.

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, man kan köpa samma dator i handlen, men priset är inte i närheten, om du inte har en firma som tar bort momsen eller nåt...

 

Det är en ganska stor skillnad vilket lockar en del..

 

Anledningen till att jag menade att man skulle ha PC/MAC både hemma och på jobbet är för att det är onödigt att byta operativsystem, sen blir det ju problem om du ska jobba hemma eller jobba extra hemma. Då fungerar det ju inte för att du har ett annat operativsystem hemma än vad du har på jobbet.

 

Prisskillnaden är ganska stor och när man inte bryr sig om anpassning m.m. så spelar det ju ingen roll om du får det eller inte.

 

Tjoff

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har eget företag så jag slipper momsen och kan sprida kostnaderna på två år.

 

(Om du bara har en bra affärsidé så kostar det dig ingenting att starta en enskild firma. Det är bara att köra igång. Om du vill registrera ett firmanamn hos PRV så kostar det omkring 800 kr.)

 

Men bortsett från det kan du visst köpa en bra dator till lågt pris ute i handeln och du har frihet att byta leverantör eller installera vad tusan du vill i burken.

 

Du kan sälja datorn när som helst om du vill.

 

Jag använder Windows NT och Mac OS 9.1 (och har experimenterat med Linux på x86 och PPC) och det är inga som helst problem att byta miljö eller skicka filer mellan systemen.

 

Macen hanterar de flesta Windows-format och vice versa, så det argumentet håller helt enkelt inte längre.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag menade att man skulle ha PC/MAC både hemma och på jobbet är för att det är onödigt att byta operativsystem, sen blir det ju problem om du ska jobba hemma eller jobba extra hemma. Då fungerar det ju inte för att du har ett annat operativsystem hemma än vad du har på jobbet.

Verkar ju jättetrevligt då slipper man ju jobba hemma om man inte har samma operativsystem där. :)

Jag skaffar inte dator för att jobba hemma inte.

 

_______________________________________

blueluna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att argumentera på det sättet att personalen måste ha samma dator hemma som på arbetet. I.s.f, om man ska dra det ytterligare blir ju resultatet enkelt: vi har IL-96M (416 pax) och måste erbjuda den som personalflygplan, för om vi erbjuder en Robin DR400 lär sig piloterna inte det de ska lära sig.

 

Om bilar: posten har högerstyrda bilar. Alltså måste personalbilarna också vara högerstyrda, för annars går det inte.

 

Jag har beskrivit problemen med personalköp och anser att mitt förslag med momsbefrielse är bättre. Personalköp *skadar konkurrensen* vilket är förkastligt.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är intresserad av industrin och tycker östindustri och produkter är intressanta att närma sig (med så få fördomar som möjligt).

 

Angående IFA-Wartburg:

 

1. Den första bilen med namnet Wartburg rullades ut 1896 i Eisenach (där Luther översatte Bibeln). Den döptes efter slottet Wartburg (där Luther också befann sig då man utfärdat bannbullan). Bilen hade en toppfart på 40 km/h.

 

2. Under den kommande åren tillverkade fabriken bilar med namnet Dixi. Fabriken köpte också rättigheterna till en av Austins modeller och började tillverka den. BMW köpte fabriken i slutet av 20-talet och började producera BMW-bilar. I början tillverkade man modellen BMW Dixi, senare kom BMW 327 och 328.

 

3. Efter andra världskriget hamnade fabriken i östzonen. Efter krigssultet återupptog entusiaster tillverkningen av BMW 328, även om fabriken inte längre ägdes av BMW. Man sålde bilarna i väst, vilket gjorde väst-BMW putta och återförsäljaren av öst-BMW i Stuttgart stämdes.

 

Lösningen blev att bilarna döptes om till EMW (Eisenacher Motoren Werke). Samtidigt hade man börjat tillverka DKW-modeller i Auto Unions gamla fabrik i Zwickau (där Sachsenring sedan huserade). 1955 introducerade man ersättaren till IFA F8 med namnet IFA Wartburg. Denna bil drevs av en tvåtaktsmotor, men chefskonstruktören (Horst Ihling) tog fram en fyrtakts boxermotor till Wartburg. Politikerna lät dock inte fabriken tillverka den, utan ansåg att tvåtaktaren dög.

 

Han sade 1990 att detta ledde till att Wartburg-exporten var problematisk.

 

Den senaste Wartburg-modellen med elegant design var 311:an, som 1968 ersattes av 353, den bil som tillverkades fram till 1991 (motorn byttes till en VW-Polo-motor 1988).

 

4. Under 70-talet hade Skoda tagit fram prototyper till modellerna 760, 761, 763 och 765 (sedan, tvådörrars halvkombi, kupé och kombi). Enligt planerna skulle dessa tillverkas både i Mlada Boleslav (det är en intressant stad, jag har besökt Skoda-museet där i somras bl.a) och Eisenach, i det senare fallet som Wartburg. Bilarna skulle dela bottenplatta och drivlinor, men ha egna karosser. Skodans kaross ritades av Guigiaros ItalDesign vilket gav bilen ett utseende som påminde om Alfa Romeo 33 (till en del). Skoda 760 och dess Wartburg-broder var fullständigt moderna bilar, men politikerna satte återigen stopp. Vare sig Skoda eller IFA-Wartburg fick tillverka dem.

 

5. 1985 insåg Wartburg att den gamla DKW-deriverade tvåtaktaren var katastrofalt omodern (den hade ersatts med en modern fyrtaktare i den tänkta samkonstruktionen med Skoda) och monterade dit elektronisk bränsleinsprutning. Detta hjälpte inte och 1988 installerades en VW Polo-motor på 1,3 liter i 353:an. Bilen blev därmed bättre, men var omodern p.g.a politikernas stoppande av ersättaren på 70-talet.

 

6. Efter murens fall blev Trabanten nästan osäljbar, medan Wartburgen kunde säljas. Fabriken tillverkade då 75000 bilar per år, 60000 sedaner och 15000 kombibilar (Wartburg 353 Turist).

 

7. 1991 rullade den sista Wartburgen ut och fabriken började istället tillverka Opel.

 

Fabrikens historia är med andra ord:

 

1. Wartburg.

2. Dixi.

3. BMW.

4. EMW.

5. IFA-Wartburg AWE (Automobil Werke Eisenach).

6. Opel.

 

Det är historien så långt.

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag står kvar...

 

Staffan Kjell:

Jag vet att man kan arbeta med de vanligaste formaten i nästan alla operativsystem, men nu skackar jag om personer som är ovana. Dom kanske inte kastar in Linux det första dom gör..

 

För dom så kanske det inte är så lätt att arbeta hemma med ett annat operativsystem..

 

 

Blueluna.

"Jag skaffar inte dator för att jobba hemma inte."

 

Kanske inte, men det är ett av användingsområdena som datorn har. Och är man ovan så är det mycket enklarare att sätta sig in i sitt arbete (eller vad som helst) om man arbetar med det operativsystem man känner till.

 

 

Jag menade inte att man skulle köpa datorn för att enbart jobba hemma med den, det var ett exempel på vad man kunde använda den..

 

Matts-Erik:

Jag tycker inte att dina exempel är särskilt passande.

 

Tar Bli exemplet som exempel.

Om bytet från högerstyrning till vänsterstyrning skulle innebära att du var tvungen att ta ett nytt körkort så tror jag att du hellre skaffar en högerstyrd.

 

Jag är van vid att förklara saker för människor som är helt obekanta med datorer, ibland måste man förklara var någonstans "start-menyn" ligger. Att byta operativsystem utan att sätta sig in sig i grunderna fungerar inte lika bra som att behålla det gamla och förhoppningsvis lära sig grunderna för det operativystemet.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta OS är inga problem. WinNT4 använder jag därför att jag måste. Det drar in pengar till mat, whisky och andra förnödenheter.

 

Mac OS använder jag därför att jag vill det, därför att det är ett rent nöje. Jag tjänar inga pengar på min Mac-användning just nu men har gjort det för inte så länge sedan.

 

Linux använder jag inte. Ville bara lära mig lite om hur det fungerar. Som skrivbordsoperativsystem är det helt ointressant.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ser inget emot att byta operativsystem, har aldrig sagt det heller..

 

jag har sagt att den Ovane inte bör göra detta..

 

Eftersom du jobbar i NT, använder MACen hemma och har testat på Linux så tror jag knappast att du är helt ovan.. Du vet ju till ex. hur man installrear linux vilket iof inte är så svårt om man är van, men är man ovan... Det är det jag menar, att ovana som aldrig använder datorn mer än på jobbet bör ha samma operativsystem.

 

Tjoff

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, man vänjer sig nog snabbt. Det är som att byta från joggingskor till loafers ungefär. Du har väl vita tubsockor till dina loafers hoppas jag? Och hockeyfrilla? ;D

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

[inlägget ändrat 2001-06-12 11:20:14 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller att *man kan använda olika system hemma och på jobbet* på samma sätt som man kan använda en högerstyrd Peugeot Partner på jobbet och en vänsterstyrd Volvo S60 privat.

 

Det handlar om valfrihet. Ingen "expert" ska bestämma vad jag ska använda för dator hemma eller hur denna dator ska vara konfad. Det SKA jag ha RÄTT att bestämma själv.

 

Min kritik mot personalköp gäller bristen på valfrihet och det alldeles för vanliga: "Vi har Compaq på jobbet och därför ska ni ha Compaq i hemmet, eftersom det är samma".

 

Korrekt är istället: "Vi har Compaq på jobbet, men om ni vill ha en Dell, Mac, IBM, Josty eller vad det nu är går det bra också".

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, valfriheten ska man aldrig ifrågasätta..

 

men en ovan vill inte välja om han/hon ska ha ett Soudblaster live! value eller soundblaster PCI 128...

 

dom vill bara ha en dator som fungerar. Att byta från högerstyrd till vänsterstyrd bil tycker jag inte är ett bra exmpel eftersom bilen fungerar på samma sätt i övrigt samt den enda skillnaden är placeringen (som att ha windows knappen på höger sida istället, det är ingen konst att ändra sig efter).

 

Men att byta ut alla program, inte känna igen en enda meny och det enda man vill göra är att skicka ett mail (för tillfället).

 

Det är ju ganska svårt att skaffa ett avtal med Compaq, dell, mac, ibm bara för att alla ska få valfrihet.. om dom nu är intresserade eller vet vad de ska ha datorn till så är det bra att få välja själv, men då köper man inte på personalköp.

 

Tjoff

(ska iväg en vecka nu så jag kommer inte att kunna försvara mina argument förrns om en vecka... )

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kör Netscape, Mozilla, Internet Explorer etc (vilket de flesta gör) spelar det ingen roll om datorn har det ena eller det andra systemet. Programmen fungerar på samma sätt.

 

Jag började med Amiga och PC innan jag fortsatte med Macen. Jag har inte haft problem någon gång med e-post, webb eller liknande eftersom grunderna är desamma.

 

M.a.o: man ska kunna välja själv, det ska inte heta "alla måste ha samma som på jobbet", utan det får man själv avgöra - annars är det oacceptabelt och det vidhåller jag.

 

Personalköp bör slopas och ersättas med momsfrihet för privatköpta datorer. Detta har jag skrivit innan.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personalköp bör slopas och ersättas med momsfrihet för privatköpta datorer. Detta har jag skrivit innan.

 

Men om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det kommer inträffa (men jag tycker att det är bättre än personalköp), personalköp finns ju redan...

 

Visst, grunderna är desamma. Men för en ovan så är det inte så enkelt. Du är antagligen inte ovan eftersom du har testat det mesta och behärskar det. En ovan person vet kanske inte ens att det finns andra operativsystem än windows eller tvärt om.

 

Tycker att personalköp är rimligt för den som är ovan då den får mycket gratis.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...