Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera om winme?


Nackakurre

Rekommendera Poster

Amos Bronson Alcott

Hej och väl mött igen

Lever det "gamla ME" eller är det en ny skapelse som skall ghostas eller?

 

Jo, när jag tänker efter så finns det en sak som det kan bero på.

Om det är så här att Ghosten stannar när det klonat ung 2 GB, så tror jag att det beror på en inställning i Ghost som man förhoppningsvis kan göra något åt.

 

Har själv aldrig behövt studera detta eftersom mina Kloner alltid är under 2 GB. Den största jag klonat (systemet) har varit på knappt 3 Gb. Eftersom jag använder "High Compression" blir det då ändå under 2 Gb.

 

Men det är inget konstigt om den stannar efter 2Gb och säger att disken är full. Här hittade jag lite material om det på nätet...........

 

http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/1999042710415525?Open&src=&docid=1999020412133425&nsf=ghost.nsf&view=docid&dtype=&prod=&ver=&osv=&osv_lvl=

 

Och

 

http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/2001021208382625?Open&src=&docid=1999042710415525&nsf=ghost.nsf&view=docid&dtype=&prod=&ver=&osv=&osv_lvl=

 

Det är ingen idé att jag ger mig in på några spekulationer om hur du skall lösa det här, för jag känner att jag är ute på lite hal is när det gäller det här.

 

Men Ghostning fungerar bra om du använder "High Compression" och då får du in c:a 3Gb i en 2 Gb-klon.

Det funkar i varje fall för mig.

 

Lycka till

Amos

 

Ps. Om du lyckas få Ghosten att läsa mer än 2Gb, så vore det väldigt intressant att få reda på hur du gjorde.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-25 01:22:06 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer infor om vad som hände (det är samma gamla WinME, som jag reparerade enligt ovan):

 

Programmet stannar när 25 % är kopierat och påstår att disken är full (det är väl troligen 2GB) Jag gick in i Nortons support-sida, och sökte på "disk full". Då finner man att man skall använda MS-DOS på boot-disketten och inte PC-DOS (default på min dator, och pc:n kunde inte hitta MS-DOS filerna) Dessutom säger Norton att att felet finns bara på ett fåtal datorer (problem med samverkan mellan win och bios), och dit hör tydligen min. Sedan tittar jag vidare i en lång beskrivning och vad jag så långt kan finna ut, så kan jag skapa MS-DOS 7.?, som dock inte stöder FAT32, och det vill jag minnas att jag använder. Vad jag kan förstå så måste jag antingen gradera upp bios på moderkortet, eller byta moderkort??

 

En tröst i bedrövelsen är att jag nu installerat GoBack på min WinME-dator,

för systemåterställningsfunktionen i ME är värdelös, den förutsätter ett

fungerande operativsystem, och det är ju just ett icke fungerande dito, som

åstadkommer dom stora problemen.

 

Men jag fick ytterligare ett fel i går, när jag skulle starta upp datorn. Jag fick då en massa problem, som troligen beror på GoBack:s samarbete med WinME i felsituationer. Jag hade nämligen måst stänga av datorn med knappen, gången innan (det händer ofta både i Win98 och WinME). När jag sedan startade datorn, gick Scandisc igång (men i ett text-fönster, inte Win-fönster). Det kördes sedan flera gånger tills besked gavs att inga fel fanns kvar. Men efter det gick det inte alls att starta upp normalt, (Scandisc gick igång hela tiden) så jag använde start-disketten. Inte heller då funkade det, felsäkert läge kom inte igång, utan jag gick in via DOS i Windows och skrev Win, och då startade Win och sa samtidigt att man backat registret. Sedan funkade det, även om en del inställningar ändrats.

 

Dessutom har jag införskaffat Partition Magic, för jag måste utöka C:-storleken,

så jag kanske klarar mig ett tag till. Men jag har inte använt det ännu, beroende på problemen, beskrivna ovan.

 

Men jag skall prova Ghost enl Amos beskrivning, tack för det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej igen

 

Personligen skulle jag inte använda GoBack. Du kan t.ex troligen inte använda Partition Magic om du har det installerat. Inga ändringar av disken kommer att tillåtas. Sedan att använda det ihop med ett redan korrupt OS, ja jag undrar om det är så bra.

Men det är ju högst personliga åsikter.

Men du måste nog avinstallera det om du skall använda Partition Magic, läs i GoBack-manualen, det står säkert något om det där.

 

Att skapa en Ghostdiskett med MS-dos gör du nog enklast så här i WinMe, eftersom det inte går att skapa en vanlig systemdiskett vid formatering.

 

Skapa en WinMe-startdiskett eller kopiera den du redan har.

Tag sedan bort alla filer utom IO.sys Msdos.sys och Command.com

Kopiera sedan in Ghost.exe på disketten.

Den kan heta GhostPE eller Ghost75 eller något annat beroende på vilken Ghostversion du har.

Du borde hitta den i programkatalogen för ditt installerade Ghost och det skall vara en dos-fil.

Starta sedan med disketten och skriv efter dos-prompten det som den inkopierade ghostfilen heter t.ex GhostPe eller bara ghost, så borde Ghost startas.

Visserligen utan musdrivrutiner, men dom behövs ju inte egentligen.

Amerikansk teckenuppsättning gäller.

Detta tillvägagångssätt fungerar för mig.

 

Det där felet mellan Bios och Win som du skriver om vet jag inget om, men jag hoppas att ovanstående metod för att skapa Ghostdiskett fungerar trots detta.

 

 

OFF-TOPIC

Konstigt vad "stor" texten har blivit i den här "tråden". Med "stor" menar jag inte att tecknen blivit stora, utan att ytan där texten står fyller upp nästan hela skärmen I SIDLED. Så brukar det inte vara. Det är inget strul med min upplösning tror jag, eftersom alla andra "trådar" är normala. Är det likadant på andra datorer tro???????

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-25 14:12:45 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag misstänkte nästan det, dvs det här med att Goback ska man vara försiktig med om man har andra liknande programvaror (som är inne och rotar i det innersta). Speciellt om man har problem, som jag haft, GoBack stökade ju till det. Nu ska jag prova, tack för råden, jättebra /Kurt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skapat en startdiskett för WinME, men jag hittar inte io.sys och msdos.sys, men väl command.com. Kan man göra något med den diskett som man skapar i Ghost?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta den snabba frågan, nu har jag hittat filerna genom att ändra visningen. Glöm alltså förra frågan :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu blev det problem med ghost.exe. Jag har två alternativ i katalogen: GhostPE.exe och Ghostexp.exe??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Det är GhostPE.exe som du skall använda till disketten. Om det står något Licence-nummer när du sedan startar disketten, så skall du skriva upp det. Du behöver det numret om du skall återställa imagen senare.

 

Ghostexp.exe är en annan förnämlig funktion i Norton Ghost. Den arbetar i Windowsläge och kallas för Ghost Explorer.

Med den kan du "öppna" en image. Du får då ett användargränssnitt likt Windows Explorer, men som bara berör allt som finns i imagen.

Där kan du, om du har imagen liggande på HD, både kopiera "ut" filer och mappar och dessutom kopiera in (lägga till) filer och mappar i imagen. Från och till det vanliga Windows alltså.

Om du har imagen bränd på CD-skiva kan du även där "kopiera ut" data, men naturligtvis INTE kopiera in (lägga till). Mycket användbart om du vill ha tag på en fil som du vet finns i imagen på ett snabbt och enkelt sätt.

 

Ps. Jag har aldrig provat Ghost Explorer på en Image som ligger uppdelad på FLERA CD, men det fungerar utmärkt om den fått plats på EN CD.

 

När du startat på disketten, så sätter du igång Ghost genom att i A-prompten skriva ghostpe

Sedan använder du piltangenter och tab-tangenten eller shift-Tab (bakåt) och enter.

 

Piltangenter för att bläddra.

Tab-tangenten för att "ändra lägen" (svårt att förklara)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-31 15:08:43 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Hittade den här länken med massvis av upplysningar om Ghost-disketter och olika sätt att göra dom. Längs ner på sidan även länkar till andra funktioner i Ghost.

 

http://service4.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/2000042409333225

 

Det står något om en fil som heter "ghost.env", som i vissa fall skall vara med på disketten.

Du kan ju plocka med den för säkerhets skull om du vill.

 

Testade att köra en kloning av mitt C:\ (3.1 Gb) Jag körde det okomprimerat för att se vad som hände vid 2 Gb.

Ghost stannade mycket riktigt vid 2Gb och sa "Span Volyme Done" och "insert media and press enter".

Jag tryckte bara OK, så fortsatte den.

I slutet sa den "Reinsert 1 st portion of Image". Jag tryckte OK där också och då blev den klar.

 

Då låg det två Image-filer i katalogen, varav den ena var en fortsättning av den första.

 

Vid återställandet så stannade den också efter ett tag och tyckte att "Span volym done" och "Insert next media and press enter". Jag tryckte OK där också (imagefilerna låg ju i samma katalog).

Då hittade den nästa fil och fortsatte återställningen.

Slutresultatet blev perfekt.

 

Detta test körde jag med GhostPe.exe från Ghost 2002. Jag hade ingen Ghost.env på disketten, men du kan ju kopiera in den till disketten om du vill.

Slutligen så körde jag okomprimerat.

 

Disketten var framställd på det sätt som jag beskrivit i tidigare inlägg.

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-03 00:11:06 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för det, men nu när man precis andats ut, så blir det problem med hårddisken (trasig?) som win och program ligger på, innan jag tog en image. Jag la upp frågan på Datorer, kolla gärna där och kom med tips, tack på förhand.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...