Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera om winme?


Nackakurre

Rekommendera Poster

Hej, hoppas jag kan få hjälp - om det går - med följande:

Beroende på trassel vid installation av ny hårdvara och nytt program (PCTV Pro), så får jag meddelandet "explorer.exe saknas, installera om Windows". Jag försöker installera om, men det är för litet utrymme på C:. Nu står jag alltså inför att köra fdisk, format etc, vilket ju innebär att jag måste installera om alla program. Har någon något tips om hur jag kan undvika detta? Jag har försökt plocka bort filer via DOS, men det går ändå inte att installera om WinME (jag måste göra det via DOS, eftersom Win inte alls fungerar). Har försökt massor med gånger. Hjälp....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Om det är så att du skulle vara hjälpt av att få tag i filen "explorer.exe", så finns den på Win ME-Cdn.

Den ligger i katalogen "win9x" och sedan i Cab-filen "Win_16.CAB"

 

Den finns även i motsvarande fil på

C:\Windows\Options\Install\Win_16.CAB

 

Det går att extrahera den med t.ex Winrar (jag använde det, men fungerar säkert också med Winzip el liknande)

 

Går visst att göra det där i Dos också, men jag har glömt hur man gjorde.

Men har du en annan dator än den som ej startar så slipper du ju det.

 

Explorer.exe är på 220 kB

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har själv en OEM-version av ME och den kan vara annorlunda än en fullversion. För min del ligger .cab-filerna i C:\Windows\Options\Cab. Har faktiskt "reparerat" ME genom Install.exe i den mappen och då fick jag behålla allt jag själv installerat. Fick efteråt höra att det inte är att rekommendera då det ofta blir problem efteråt eller också fungerar det ändå inte och man får göra formatering och nyinstallation.

Men om ditt problem dök upp efter en misslyckad installation av ny hårdvara + nytt program så kanske en systemåterställning skulle fungera, eller du kan alltså inte starta upp med operativsystemet ?

Annars låter väl Amos tips bra...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mejram

 

Ja ha ha, man skall nog alltid tillägga meningen "så fungerar det hos mig, förhoppningsvis även hos dig", när man skriver något.

 

Låg explorer.exe i samma Cab-fil hos dig åtminstone? Win_16.CAB

 

Har också "reparerat" ME genom "Options-katalogen". Det gick halvbra, men USB-modemet slutade fungera bl.a

 

Det här med att kopiera in Explorer.exe manuellt till Windows-katalogen är väl lite av en chansning.

Det kan ju lika gärna vara något annat som gått fel, något som gör att Explorer.exe inte hittas, trots att den ligger där den skall.

Men försöka duger, ibland.

 

Men jag fick uppfattningen att "Nackakurre" försökt att "repinstallera", men att det inte fungerat, så därför detta lilla "långskott" med Explorer.exe. Ibland går ju även dom skotten in.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos!

 

Nej, du behöver inte alls lägga till något i dina inlägg som alltid är utförliga och väldigt informativa. Fortsätt skriva precis som tidigare :)

Att det sedan skiljer en del mellan olika datorer verkar ju snarare vara regel än undantag därför la jag till raden om var cab-filerna ligger på min dator. Vi är ju två av ett fåtal som fortfarande "kämpar" med ME...

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-28 17:18:42 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Nej, du behöver inte alls lägga till något i dina inlägg som alltid är utförliga och väldigt informativa. Fortsätt skriva precis som tidigare :)

 

Det var roligt att höra att du tycker på det sättet, sådant blir man glad av. Får väl även kontra med att jag tycker precis likadant om dina inlägg.

Sedan får väl "klubben för inbördes beundran" (skrattar) avslutas för tillfället och fokusera lite på ursprungsfrågan för tråden.

 

Ang Mijs fråga

 

Om du startar installationen, får du inte frågan om du vill installera om eller reparera?

 

På mitt ME och min dator, så kommer inte den frågan upp om jag försöker installera över en befintlig ME-installation. Finns det redan ett ME på hårddisken och jag väljer att installera i samma katalog som den (C:\Windows i mitt fall), så gör den en reparationsinstallation och detta utan att fråga om jag vill göra det.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-28 20:04:05 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaaha...där ser man...det visste jag inte..

 

Jag har aldrig hållt på med ME, men man kan ju lära sig så här också.. :)

 

Tackar för upplysningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för informativa svar på min ursprungsfråga. Sitter inte vid den trilskande datorn just nu, men skall prova alla knep när jag kommer åt den. Jag har ju inget att förlora! Såvitt jag kommser ihåg, så finns explorer.exe med i win-katalogen på datorn, så Amos' förmodan är nog rätt, dvs filen finns men något gör att den inte hittas. Man kan väl ta bort och kopiera in igen från installationsfilerna?? Hyser ringa förhoppning att det skulle gå. Men om det går, även om det skulle funka halvdant, så är mycket vunnet. Då kan jag ju använda systemåterställning, förhoppningsvis. Men man vet ju aldrig.

 

Lite ytterligare info: När jag manuellt tog bort filer så att det skulle bli plats för installation, så gick det ju dåligt i alla fall. Men installationen lyckades i alla fall så långt (sett ur programmets synvinkel), att nu blev det ännu mindre plats i datorn, en stor fil på 280 MB hade lagt sig i windows! Kommer inte ihåg just nu vad den heter. Försökte då ta bort den och prova igen, men det gick inte. Det är nog små utsikter att det lyckas, men jag skall som sagt prova alla knep.

 

Det är första gången jag använder detta forum och jag måste säga att jag är överförtjust för responsen, snabbt och kunnigt! Tack alla, så länge.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Nackakurre

 

Jag vet inte vad det är för ytterligare fil du fått på 280 Mb.

Men under installationen brukar man få frågan om man vill spara gamla systemfiler (om du nu kom så långt). Om man då väljer Ja, så får man en väldigt stor fil som, jag tror, lägger sig i roten på C:\. Vad jag minns, så heter den "undo.dat" eller liknande, men den ligger nog snarare på 180 Mb än 280 Mb.

 

Sedan finns det två saker till som du kan försöka med innan du ger upp.

 

Du kan starta med Me-startdiskett, "minimal start" räcker.

När du startat så skriver du

scanreg/fix

Då "lagas" registret.

 

Detta tror jag inte kommer att hjälpa, men prova om du vill, vem vet.

Nästa sak tror jag däremot mycket mer på.

 

Samma som förra, men skriv istället

scanreg/restore

Då kommer "datorn" att leta upp fem registeråterställningspunkter. Om du ser att någon av dom punkterna är skapad INNAN dina problem uppstod, så kan du välja den.

OBS att det skall stå "Startat" efter punkten.

Återställningspunkter där det står "Ej Startat" skall inte användas.

 

Win ME gör automatiska registerbackuper 1 st per dag och 5 dagar bakåt. (inte samma sak som systemåterställningspunkter)

 

Om du väljer en punkt INNAN problemen började, så finns det stora chanser att ME startar upp efter det.

Vad som händer är att HELA REGISTRET ersätts med en säkerhetskopia av detsamma.

Du kommer naturligtvis att få problem med hårdvara och program som är installerade efter det datumet som du återställer registret ifrån eftersom dom inte är registrerade, men det är inte mycket att göra åt.

 

Ps Dessa två "registertrick" är ju menade att få "uppstartsreferensen" till Explorer.exe att fungera (så att den hittas), så det är ju viktigt att Explorer.exe också verkligen ligger i Windows-katalogen, annars har jag svårt att tro att det skulle kunna fungera.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-29 02:34:18 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tänkte bara nämna att om filen Msvcrt.dll inte finns eller är skadad så kan man få just det där meddelandet...explorer.exe saknas..o.s.v.

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hittade faktiskt en väldigt intressant sak på nätet.

 

Hur man startar Systemåterställningen ifrån startdisketten (dosläge alltså), skrivit av självaste Microsoft. Att användas när systemet ej kan startas och "Felsäkert läge" ej fungerar.

 

Visste inte att man kunde göra så här, så jag har aldrig provat det.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q279/7/36.ASP&NoWebContent=1

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-29 10:48:32 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, verkligen bra svar som kommit in nu de senaste dagarna, tidigare svar inte att förglömma. Ska testa genast när jag kommer tillbaks till datorn. Ha det bra, allihopa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu följer fortsättningen av mitt WinME-problem. Jag har nu använt Amos' utmärkta råd om att backa registret. Tyvärr utan resultat. Även med utbyte av Shell=explorer.exe mot Shell=progman.exe (enl Microsofts råd) så får man samma svar, dvs "Explorer/Progman kunde inte laddas, installera om Windows ME".

 

Efter alla kommentarer och svar, kanske det är bäst att beskriva problemet fullständigt från början. Därefter följer min idé om hur gå vidare. Men jag vill gärna ha kommentarer och råd för att undvika total omkonstruktion av datorn med formatering och ominstallation av alla program.

 

Det började alltså med att jag försökte installera ny hårdvara, drivrutin och program för PCTV Pro (används för att hämta in analoga videofilmer för vidare redigering med Pinnacle Studio). Hårdvaruinstallationen var OK, men vid installation av programvaran gick något snett, varför jag startade om datorn. Då begynner det initialt beskrivna problemet, dvs jag får rådet "installera om WinME". När jag sedan försöker med det (OEM-version som ligger på en annan hårddisk i datorn), installera från DOS, får jag efter ett tag beskedet att det saknas utrymme på C:, där Win och program ligger (Data ligger på en annan partition - F: - , men på samma hård-disk, allt enligt min ambition att vara smart och dela upp hårddisken i en del för program och en del för data). Tydligen hade jag slarvat med dimensioneringen av C: eller också lagt in för många program, lekt alltså. Så kan det gå.....

 

Nästa steg var att jag via startdisketten och DOS började ta bort program-filer, dvs en handplockning utan all like, för jag vet inte vilket kommando jag skall använda för att ta bort en hel huvudkatalog med tillhörande underkataloger och filer. Hur som helst lyckades jag frigöra utrymme så att Win ME:s krav på merutrymme utöver vad som redan fanns fritt, kunde tillmötesgås. Med marginal.

 

Och så nytt försök, vilket också gick fel. Installationsprogrammet avbröts av någon anledning som jag just nu inte kommer ihåg. Jag försöket installera igen, och fick då beskedet - hör och häpna - att det nu fanns ännu mindre utrymme kvar på C: än när jag började seanserna. När jag gick in och kollade, så såg jag att det plötsligt i Windows katalogen fanns en ny jättefil WIN386.SWP, 214 MB.

 

Sedan försökte jag alltså följa Amos' vänliga råd om att backa registret, det gick ju i och för sig bra, men det hjälpte inte. (Operationen lyckades men patienten dog) Det verkar som om systemet inte hittar vare sig explorer.exe eller progman.exe, om man gör detta byte, enligt MS's råd.

 

Vad jag nu tänkte mig att försöka, innan det - som det nu verkar - det bittra slutet inträder, dvs formatering och ominstallation av allt, är att ta bort office-programmen (dom tar ju stort utrymme), ta bort även win386.swp på 214 MB enl ovan (kan man det???, jag har ju redan gjort det, men kan lägga tillbaks den igen) och kanske en del annat. Vad tycks om det? Finns förresten något bra dos-kommando som tar bort kataloger med underkataloger och filer?? Just nu finns 378 MB ledigt på C:, vilket väl inte räcker för WINME. I denna siffra är WIN385.SWP borttagen. Om denna fil skulle ligga kvar, finns alltså bara 378-214 dvs 164 MB ledigt.

 

Ytterst tror jag alla problem emanerar i att jag har haft för lite ledigt på C:. Slarvigt!!!

 

Som sagt, kära vänner, har ni någon bra idé hur gå vidare???

 

PS Eftersom jag tror att det inte är något fel med explorer.exe i sig, utan att datorns väg dit fallerar, har jag inte använt de goda råden att lägga in explorer.exe på nytt från cab-filen. Förresten vet jag inte hur man skulle göra detta. Kollade också Humanoids förslag om msvcrt.dll. Den filen finns med, men jag vet ju inte om den är skadad. Hur lägga in den igen??DS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej igen!

 

1. Doskommando för att ta bort en hel katalog med alla underkataloger inklusive alla filer är

deltree.exe

Den finns inte på WinMe.startdiskett, men du hittar den i

C:\windows\command

(var försiktig vid användandet av den)

 

2. Filen WIN386.SWP är Windows växlingsfil (virtuella minnet).

Den borde du rimligtvis kunna ta bort eftersom, vad jag vet, den återskapas varje gång Windows startas.

Jag tycker även att du skulle kunna ta bort Office-katalogen om det behövs (prova deltree.exe), för att sedan installera Office igen när du fått igång Windows.

(ta det försiktigt med deltree.exe, så du bara tar bort det du skall ta bort, den är väldigt effektiv)

 

3. Ett annat alternativ. Om du har programmet Partition Magic (och rescue-disketten till programmet), är ju att helt enkelt utöka C:\, så att Windows utan problem får plats.

Men detta är om du har Partition Magics rescue-diskett.

(Denna pärla bland disketter)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-06 22:47:38 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för råden! Hur använder man deltree.exe, ser ut att vara ett program, inte kommando?? Partition Magic verkar bra. Har Norton Ghost och hade jag använt det på rätt sätt, så hade jag nog klarat det här från början!!! Man lär sig av misstagen, verkligen - bra men dyr skola.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en bra förklaring.

 

Deletes a directory and all the subdirectories and files in it.

 

To delete one or more files and directories: DELTREE [/Y] [drive:]path [[drive:]path[...]]

 

/Y Suppresses prompting to confirm you want to delete the subdirectory.

[drive:]path Specifies the name of the directory you want to delete.

 

Note: Use DELTREE cautiously. Every file and subdirectory within the specified directory will be deleted. Once deleted you cannot recover the information.

 

EXAMPLES

 

deltree c:\windows\fake010 = Deletes the fake010 directory and everything in it.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Tack Mij

Då slapp jag förklaringen.

 

Enda att tillägga är väl att du måste "förflytta" dig till den katalog där deltree.exe befinner sig för att kommandot skall gå att använda.

I Win ME

C:\windows\command

 

Sedan så brukar även deltree fråga om man verkligen vill ta bort exempelvis

c:\windows\fake010

(Mijs exempel)

Då får man svara ja eller nej.

Det är lite lugnande att man i varje fall blir tillfrågad, utifall man skulle ha skrivit något fel.

 

Kort sammanfatning

Om du t.ex vill ta bort katalogen busberra som ligger i program-katalogen så...............

 

1. Förflytta dig till C:\Windows\command

2. Skriv

deltree C:\program\busberra (tryck enter)

3. Du får då frågan om du vill ta bort hela C:\program\busberra (ja/nej)

4. Välj då ja (j) och tryck på enter.

5. Katalogen raderas (kan ta ett tag om det är mycket)

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-07 01:05:40 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver man väl inte göra...förflytta sig till katalogen alltså.. :o) , eftersom deltree är ett DOS-kommando så spelar det ingen roll vart man står..så är det väl med allt som ligger i command mappen..bara att köra igång MS-DOS-prompten och använda..typ. Så det räcker att stå vid C:Sen behöver man inte skriva C:\ heller framför de mappar man vill ta bort...räcker med t.ex.

deltree test\test2

Om man i DOS-prompten står vid C:Står man däremot i en mapp där..t.ex. C:\Windows eller annan mapp så får man skriva hela sökvägen.

deltree C:\Test\Test2

 

Tänkte bara nämna det....

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]Humanoid skrev:

Det behöver man väl inte göra...förflytta sig till katalogen alltså.. :o) , eftersom deltree är ett DOS-kommando så spelar det ingen roll vart man står..så är det väl med allt som ligger i command mappen..bara

Osv Osv[/CITAT]

 

Javisst ja, du har naturligtvis helt rätt. Jag börjar visst bli lite gaggig. Blandade ihop det där och mer därtill. Får skylla på den sena timmen, för något måste man ju skylla på.

 

Tack för påpekandet.

Amos

 

Ps. Nackakurre, bry dig alltså inte om allt jag skrev i förra inlägget, det fungerar visserligen, men är ju onödigt omständigt. Och principiellt felaktigt.

I Humanoids inlägg framgår det varför.

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-07 02:59:43 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goddag igen, det oundvikliga slutet tycks närma sig. Tack vare det utmärkta kommandot deltree lyckades jag frigöra 940 MB och startade installationsprogrammet. Det gick bra intill ca 50 % av installationsfilerna kopierats. Då fick jag följande

 

SUWIN

An error has occurred in your application, press close or ignore. Där kunde jag bara trycka på Close. Då fick jag följande felmeddelande:

 

SUWIN caused a general protection fault in module verx.dll at 0002:24ae.

 

Har någon nån aning om vad man kan göra nu? I och för sig kan jag väl gå in och leta på MS supportsidor, men Ni kanske vet nåt??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Har någon nån aning om vad man kan göra nu? I och för sig kan jag väl gå in och leta på MS supportsidor, men Ni kanske vet nåt??

 

Formatera C:\, nyinstallera ME och alla program m.m och sedan göra en "Ghost-image" av det hela, som du bränner till en CD och sedan leva lyckligt i alla dina dagar.

 

Men, det var väl inte det du ville höra förstås. Så................

Jag vet inte om du försöker installera från en CD.

I så fall kan du istället prova med att installera från katalogen "Options"

Adress C:\Windows\Options

I själva Options-katalogen eller i en underkatalog till den (olika för olika ME-versioner), så finns en "install.exe" fil. Kör den filen, så startar installationen från HD istället.

 

Använd då inte CDn, utan kör hela installationen från Options-katalogen.

Har själv kört rep-installation på det sättet.

 

Om inte det fungerar så återstår kanske till exempel detta. Här är en länk till en "lösning" som är Tja, vad säger man, en orginell lösning kanske. (Tror inte det fungerar faktiskt, men vem vet)

I varje fall "Responce 5"

http://www.computing.net/windowsme/wwwboard/forum/30734.html

Detta är inget jag kan rekommendera förstås, lät mest roligt bara.

 

Det står rätt mycket om "SUWIN caused a general protection fault in module verx.dll at 0002:24ae"

på nätet, men det är ingen rolig läsning precis.

 

Det "oundvikliga slutet" kommer närmare och närmare gissar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, slutet närmar sig, men vi är inte där än. Tackar för rådet Amos, nu har jag kollat den intressanta siten och ser ju där ytterligare tips. Det gäller tydligen att ta bort Internet Explorer (eller flytta) och Windows Mediaplayer Beta. Dock kan jag inte alls hitta filen verx.dll i C:. Jag använde C:\DIR VERX.DLL /S för att leta igenom hela på c:, det tog sin lilla tid. Kan någon förklara?

 

Nu håller jag på att försöka hitta Windows Media Player och IE6 för att ta bort dom. WMPLOC.DLL, som också ska tas bort, ligger i WINDOWS\SYSTEM; den har jag hittat. Kan någon vänlig skäl, som har ett fungerande WINME, tala om var man hittar Windows Media Player och IE? Jag kan inte hitta IE i WINDOWS\PROGRAMS som anvisas i tipset (denna katalog finns inte överhuvudtaget i min dator)

 

Det är följande tips jag nu följer:

 

"when i tried to reinstall widnows i also recieved a stoppage at 65% I and got the erro 'SUWIN GENERAL PROTECTION FAULT IN MODULE VERX.DLL AT 0002:24AE

i fixed this problem by deleting windows media player and wmploc.dll , i then moved internet explorer folder from C:\windows\programs to recycle bin,, i wasnt able to uninstall IE6 so i moved it,, and low and behold i was able to reinstall windows me, then i just moved the IE6 back from the recycle bin and everything works fine now"

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurra, detta är skrivet på ett nyinstallerat WinME! Lyckades ta bort både WMP och IE från C: och dll-filen som spökade. Sedan gick installationen någotsånär, även om jag fick hoppa över några filer vid laddningen av Win. Lite oreda kvarstår men Norton Windoctor fixade en del. Tack alla för all hjälp, nu är man ju nästa expert på att fixa windowsproblem. Ska nog skaffa Partition Magic i alla fall, och lära mig Norton Ghost. Ha det bra.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det gick inte att använda Norton Ghost. Han stannar och påstår att hårddisken är full, trots att det är 60 GB kvar. När jag går in och läser på olika ställen, verkar det som om jag har något problem som beror på moderkortet och dess samarbete med win. Har någon möjligen någon kommentar till detta??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...