Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmdump


Fubbick

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en helt färsk användare av Macintosh och kör MacOS9 på en Powerbook G3. Nu undrar jag hur man tar skärmdumpar. Har noterat att det finns en text "prt screen" under F9 tangenten. Om man håller "fn" nere samtidigt som man klickar på F9, så borde man ju ta en dump, eller?. Hur får jag sedan in denna i t ex Word?. Jag provade att öppna Word och sedan gjorde jag en paste, men då klagade programmet på att det fanns för lite minne. Är jag helt fel ute, eller finns det något annat sätt?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på ordet "kortkommandon" eller "tangentkommandon" i Mac Hjälp under Hjälp-menyn. Där står allt du behöver veta.

 

- Skärmdump av hela skärmen: alternativ-skift-3

 

- Skärmdump av en del av skärmen: alternativ-skift-4 och dra med musen

 

- Skärmdump av endast det aktiva fönstret: alternativ-apple-skift-4

 

Det finns fler kommandon.

 

Bilderna sparas direkt på hårddisken i formatet PICT, ett bitmappat format som motsvarar BMP i Windows. Kan redigeras/konverteras med till exempel Photoshop eller GraphicConverter.

 

Lycka till!

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangenterna prt screen och en del annat krafs som står uppe vid F-tangenterna är lämningar efter Apples terminalemuleringsprogram för kommunikation med IBM:s stordatorer.

 

Det finns såvitt jag vet ingen praktisk användning för dem idag och de borde tas bort från tangnetbordet på Mac och pc - liksom skiftlås! Vad f-n är vitsen med skiftlås? Den tangenten ska väck.

 

Säg mig en sak: vad ska Insert, Prt Sc, Sys Rq, Scroll Lock, Pause, Break och Num Lock vara bra för på pc:n? Det där är gammalt skräp från DOS- och stordatortiden.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-11 11:12:48 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vissa program använder de nämnda tangenterna, men visst: det är inte många och en del härstammar från IBM:s första tangentbord (till IBM PC) från 1981.

 

Caps lock tycker jag däremot är bra då man i vissa fall ska skriva ord med versaler (då det behövs).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta skriver man längre texter med versaler? Inte så ofta. Nej, hör upp Apple! Ta bort skiftlåstangenten nu. Skrivmaskinens tid är definitivt slut.

 

Om man vill skriva versaler skulle det fungera utmärkt med att använda exempelvis skift-L om man ville ha skiftlås, eller kanske skift-alternativ-L.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Caps-lock håller jag verkligen med Staffan om - bort med eländet (Det är rätt enkelt att helt enkelt fysiskt ta bort knappens verkningsförmåga i ett vanligt tangentbord - men...).

 

Nå'n som känner till ett vinklat alfa-numeriskt tangentbord UTAN separat numerisk del? Funderar på att dela mitt rakt itu om inte annat ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett shareware-hack för Mac OS och säkert för Windows också.

 

Men man kan ju alltid limma fast tangenthelvetet med epixilim så att den sitter benhårt fast i 100 000 år eller fram till nästa istid. Eller helt enkelt operera bort den eller öppna tangentbordet och skära av ledningarna med hjälp av en skalpell. Lobotomi kanske är bästa lösningen?

 

Vinklade tangentbord med numerisk del (öhhh, alltså UTAN separat numerisk del?

 

Jo, på pc-sidan finns det i alla fall. Microsoft har ett (USB-versionen funkar även till Mac) liksom Logitech. Men är det inte bättre att slippa den numeriska delen?

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-05-16 16:10:41 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

? Jag sa vinklat alfa-numeriskt utan separat numerisk del.. alltså den alfa-numeriska delen på ett tangentbord är där du skriver - och siffrorna sitter på en lång rad ovanför bokstäverna (alfa+numerisk ;)

 

Jag vill ha bort den separata numeriska delen som sitter till höger på de flesta tangentbord, jag vet att det finns vanliga tangentbord utan separat numerisk del - men finns det vinklade? (som inte kostar $$$).

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu är jag med. Jo, jag har sett ett sånt. Det finns hos DHS-data på Hornsgatan i Stockholm. Endast för pc, dock (PS/2-anslutning, ej USB).

 

Jag vet att man inte bör göra reklam här men här är länken i alla fall: http://www.dhs.se

 

Har glömt vad det heter men det var rätt OK och steglöst anpassbart, fast en aning tjockt och klumpigt på något vis och med för lång slaglängd på tangenterna, vilket gör det lite svampigt. En vanesak kanske.

 

Jag gillar distinkta, exakta tangentbord som Apples klassiska Extended Keyboard II till exempel eller Apples nyaste. alldeles utomordentliga tangentbord.

 

Listan på dåliga tanbgentbord kan göras lång men Compaqs nyste är exempelvis helt kass.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh tusan, jag får väl gå förbi å kika in då :) Som du säger, anslagskänslan i ett tangentbord är otroligt viktig och skiljer sig enormt. Själv är jag en keytronics-nisse (avgudar iofs Amiga4000-tangentbordet oxå) och har svårt för exempelvis microsofts klassiker eller det fåniga lilla skämtet som följer med dagens Mac'ar :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, anslaget, och framför allt frånvaron av svampighet är viktigt. Men det är inget fel på Microsofts tangentbord. De är tvärt om riktigt hyfsade. Tycker jag. Fast de borde göras lite mindre klumpiga. Keytronics är OK men har definitivt billighetsprägel (de kostar 200 kr eller så) och saknar charm.

 

Jag håller med om att Apples lilla tangentbord som tidigare levererades med de flesta Mac-modeller var jobbigt, men sedan ett år tillbaka har alla Macar ett mycket bättre tangentbord som är helt i klass med ärevärdiga (fast tyvärr beiga) Apple Extended Keyboard II.

 

Vi kanske skulle starta ett särskilt forum för tangentbords- och muskrig? :)

 

Amiga-datorer har jag inga som helst erfarenheter av. Jag har knappt sett några. Jo, jag har sett en Amiga 1200 någon gång och vid samma tillfälle en Atari Falcon, och det var väl inget fel på dem i och för sig. Men det var flera hundra år sedan.

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-05-17 09:15:17 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Jakob Nanneson
Jag vill ha bort den separata numeriska delen som sitter till höger på de flesta tangentbord, jag vet att det finns vanliga tangentbord utan separat numerisk del - men finns det vinklade? /Weyland

 

Den numeriska delen av tangentbordet är helidiotisk. Det är ju precis där man vill ha musen för att det ska vara bekvämt, dessutom bör man skriva miniräknare (liknelse) med vänster hand, så att man har möjlighet att skriva text med högerhand. Förstår inte att att det vanligaste datortillbehöret kan vara så knasigt utformat... /jakob.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Den numeriska delen borde vara en separat USB-enhet. Det skulle göra tangentborden mindre och mer ergonomiska.

 

Tangentborden borde och vara svängda som bananer, alltså med tangenterna i V-formation så att de passar människans anatomi, händernas vinkling.

 

Skiftlåstangenten och en del andra tangenter som inte används borde opereras bort, amputeras. F-tangenterna är däremot bra att ha eftersom de numera är programmerbara.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den numeriska delen av tangentbordet är helidiotisk. Det är ju precis där man vill ha musen för att det ska vara bekvämt, dessutom bör man skriva miniräknare (liknelse) med vänster hand, så att man har möjlighet att skriva text med högerhand. Förstår inte att att det vanligaste datortillbehöret kan vara så knasigt utformat... /jakob.

 

I know.. fast musen går lika bra, om inte bättre, att placera framför tangentbordet istället.. så man slipper böja ut armen utan håller den mot magen ungefär...

 

Tycker mest den numeriska delen är onödig idag - tar en massa plats i onödan som kunde tillägnas fler cola-glas, kaffe-glas och snabbmat...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Den numeriska delen borde vara en separat USB-enhet. Det skulle göra tangentborden mindre och mer ergonomiska

 

Gör som jag, ditcha tagentbordet och kör med VR-Gloves istället..

 

/nix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson
fast musen går lika bra, om inte bättre, att placera framför tangentbordet istället.. så man slipper böja ut armen utan håller den mot magen ungefär...

 

Nah, eller jag ska iofs inte säga nej. Jag har ju världens spejsade tangentbort med stöd för handdleder vilket gör att det inte finns så mycket plats framför (Logitech).

 

Men det vore helt enkelt toppen om man kunde ha en löstagbar numerisk de, som du säger. Visst kan du göra dessa tangenter programerbara också, men som det är nu tar de bara massa plats

 

Mitt projekt till ominstallationen av datorn är att börja använda tangentbordet mer, jag har hört att det ska gå fortare när man väl vet vad man ska trycka. Det gäller alltså att mappa om några tangenter och lära sig några snabbkomandon. Till min hjälp använder jag det fina programmet On Hand (reklam).

 

Vore skönt att typ nästan kunna slippa musen helt ibland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nah, eller jag ska iofs inte säga nej. Jag har ju världens spejsade tangentbort med stöd för handdleder vilket gör att det inte finns så mycket plats framför (Logitech).

 

Mitt tangentbord tar säkert 25cm i djup med det farliga handledsstödet.. (Ez 3D) vilket leder till nästa ergonomipunk: skrivbordet. Bordsskivan måste vara tillräckligt djup för att du ska få plats juh ;)

 

Handledsstödet är läskigt. Det finns vissa dyra tangentbord som har finessen att de inte går att skriva på om någon hand vilar på stödet, klart fiffigt och kanske enda sättet att lära sig skriva ordentligt utan att skada lederna? =]

 

(för de som undrar, ja - man vilar händerna på handledsstödet mellan skrivandet, det är vad det är till för.. det är iaf tanken)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har fanimej helt rätt. Jag hatar alla tangentbord oavsett tillverkare. Musen hatar jag också.

 

QWERTY-sättningen är en sorglig lämning från de mekaniska skrivmaskinernas era (de med långa typarmar och klonkiga tangenter alltså, inte IBM-maskinerna med kula).

 

Denna fullkomligt briljanta tekniska lösning standardiserades någon gång i slutet av 1800-talet av en sadistisk ingenjör på Remington eller någon annan skrivmaskinstillverkare.

 

Det är dags att hitta på något bättre. Jag vill skriva med gåspenna eller liknande på ett tryckkänslig platta eller plugga in elektoder direkt i centrala nervsystemet.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh.. elektroder låter som en bra ide ;)

 

Har sneglat en del på 90-gradersbord, dvs två tangentbordshalvor som sitter upprätt, med knapparna utåt (brukar komma med små speglar så nybörjare kan se vart de trycker)...

 

..känns lite sci-fi över dessa - om man lärde sig ackordskrivning och reducerade antalet knappat på dessa tangentbordshalvor, samt monterade dem typ i stolens armstöd eller liknande skulle jag få upp intresset mer. Mera StarTrek åt folket =D

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma kille på Remington(?) tyckte att man skulle kunna skriva ordet "typewriter" på översta (QWERTY) raden...taskig layout, eller? ;)

 

MVH

/Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he,

 

Star Trek hade en röststyrd, intelligent dator redan i slutet av 60-talet och det hade Stanley Kubrick också i "2001: A Space Odyssey" från 1968.

 

Fan vad den tekniska utvecklingen går trögt! Vi ligger redan efter "2001"!

 

I filmen fanns det redan en bas på månen nu i år och man hade upptäckt monoliterna och kunde skicka en expedition till Jupiters månar och ännu längre bort!

 

Vi är ju helt kass ju. Vi sitter här med våra sunkiga Windows-burkar och Macar som pruttar på i 1,4 GHz - i bästa fall.

 

Är det någon som sett filmen "Silent Running" av Douglas Trumbull förresten? Jag såg den på tv för länge sedan och den var rätt kul.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Star Trek hade en röststyrd, intelligent dator redan i slutet..."

 

Även min dator tror sig vara röststyrd av bla DragonDiktate, men den är inte speciellt intelligent... ;)

 

Finns det defacto någon som fått dessa progs att fungera drägligt?

 

MVH

/Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...