Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 2000 hänger sig....


MickeS

Rekommendera Poster

"Hittat felet" - trodde jag. Datorn hänger sig när jag kollar på film!

 

Grafik-, ljud- och nätverkskortet ligger på samma IRQ(9)...

finns det någon fel i de kanske, någon som har något tips?

 

Tack i förhand!

/Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan göra, men det är inte säkert... du kan pröva att avinstallera ACPI-stödet å starta om, då kommer alla enheter att få en egen IRQ enligt gamla normer... funkar det så - så grattis.

 

Hjälpte det inte måste du installera om Windows för att återfå ACPI-stöd.

 

/Weyland

 

PS. Det står på geforcefaq.com hur man gör, men vi kan annars ge steg-för-steg anvisning här. Går i princip ut på att uppdatera drivrutinen för ACPI PC-enheten till Standard PC istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade avinstallera dirvrutinerna till ljudkortet i Win98(däe har jag samma problem). Sedan satte jag på en film, stängde av skärmen, och kom tillbabka efter en halvtimme. Datorn hade inte hängt sig, annars brukar den hänga sig efter bara fem minuter. så det kanske är något med ljudkortet iaf!

 

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tar fram enhetshanteraren (högerklicka på den här datorn, välj 'manage' och sedan 'device manager') och högerklickar på ljudkortet - välj uninstall från menyn. Om du bara vill stänga av kortets drivrutiner utan att installera nya vid nästa reboot väljer du istället disable ifrån menyn.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är min spec. på min dator:

 

AMD tb. 900

Asus a7v KT133, VIA 4in1 v.4.28

128mb PC133 3:e part

Ibm 46 gb 75 gxp

Asus v7700, Asus v.6.49 (win98 v.6.31)

Netgear FA311 10/100mbit

Sounblaster Live! 1024, LiveWare v.3.0

MS IntelliEye Explorer(USB), MS Internet Keyboard(USB)

BIOS: KT1003a

 

Datorn hängde sig fast jag inte hade installerat mitt ljudkort.

Börjar bli ganska less på min dator!

 

/Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem.

 

Hur hänger sig din dator ?

Min hänger sig med en sorts blue screen och sen startar den om utan förvarning.

 

Min brorsas hängde sig hela tiden,

men då låste den sig helt.

Lösningen var splitternya drivisar till allt i datorn. modekort, videokort, ljudkort m.m...

 

Men min dator har jag inte hittat någon lösning. Men jag misstänker starkt IRQ, har minst 7 "devices" som delar på IRQ 9. Varav alla dom "devices:arna" är de "tunga" i datorn. Grafikkort, kontrollkort, ljudkort, zip, nätverkskort.

 

Jag har en PIII 500 128 ram TNT2, soundblaster Live! value, Fasttrack 100 kontrollkort, Netgear 10/100.

 

Jag har från andra hört att win2k är extra känsligt för IRQ-delning och att ha det som jag har är oacceptabelt.

Flera har sagt att den enda lösningen är att slita ut allt ur datorn som inte är nödvändiga. (grafikkortet och kontrollkortet). Sen så stoppar man in ett kort i taget och installerar det..

 

Låter som ett skitjobb, men jag är nära att göra det...

 

Tjoff

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...