Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 2000 hänger sig....


MickeS

Rekommendera Poster

Windows 2000 hänger sig på min AMD 900, med 128 i ram, och Geforce2 GTS, när jag surfar eller ser på film(har inte prövat spelat). I Win98 fungerar det hur bra som helst, och där använder jag samma drivrutiner och program osv, som i W2k.

Har installerat Via 4in1 osv....

 

Är det någon som vet eller kanske har något tips på hur man ska göra för att det ska börja fungera normalt igen?!

 

MvH: Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Till att börja med kan du leta reda på Win2k-drivrutinerna till diverse hårdvara. Förhoppningsvis är det bara det som är problemet. Du kan inte räkna med att drivrutiner skapade för 98 ska fungera i 2000.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju klart att jag använder drivrutiner för W2k!

 

----------------------

 

Tyvärr blev det ingen skillnad med det här uppdateringarna, W2k hänger sig ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket moderkort och vilka kretsar?

 

Den sista filen som föreslogs är såvitt jag minns endast om du har AMD-kretsar på kortet. Jag antar att du har VIA-kretsar ;)

 

De båda "uppdateringarna" tidigare är egentligen en och samma reg-fix. Den bör lösa problemet - men om du har problem så föreslår jag att du dels rensar systemet helt på VIA 4in1 (ev. format/reinstall) och prövar utan, samt såklart ser över eventuella irq-konflikter mellan grafikkortet och ljud eller nätverkskort. Avinstallera ACPI om du anser att detta är orsaken - mycket mera info på http://www.geforcefaq.com eller vad adressen nu var. Använd även NVIDIA detonators 6.34 eller 7.52 då de är de absolut stabilaste versionerna under win2k (enligt rykte).

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland:

Det är möjligt att de är till för moderkort med AMD-kretsar, men mitt w2k kraschade i spel innan jag körde den patchen.. och då hade jag installerat tidigare nämnda patchar/reg-fixar och allt vad det heter utan att det hjälpte.

 

Om det ändå är en format/install man riskerar så kan man ju alltid testa. ;)

 

Har själv en T-bird 850@1002 (jaaa givetvis är det viktigt med de extra 2 MHz ;)) med ett ABit KT7A moderkort med Nvidia 6.50-drivisar samt som sagt, de tidigare nämnda filerna. (Cardexpert GF2 MX golden sample är graffekortet btw)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... whatever - vill dock ha total systemspec från ursprungsinlägget - särskilt elaka ljud och nätverkskort kan orsaka frysningar, utöver de skäl du tagit upp.

 

/Weyland ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... whatever - vill dock ha total systemspec från ursprungsinlägget - särskilt elaka ljud och nätverkskort kan orsaka frysningar, utöver de skäl du tagit upp.

 

/Weyland ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan det ju vara bra att kolla vilka pci-platser som är utnyttjade också, detta pga delad irq mellan vissa av dem och sånt kan ju göra att det fungerar mindre bra.

 

Förutom nämnda önskan om total systemspec från weyland kan det ju vara bra att veta exakt vilka drivisar, patchar och reg-filer som du har installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat det som troligen är felet!

Ljudkortet och Nätverkskortet har samma IRQ(9). Hur ändrar jag IRQn och vilken är det bäst att ändra på? Det gick inte att ändra från Enhetshanteraren iaf vad jag såg.

 

Tack i förhand!

/Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I Win98 fungerar det hur bra som helst...", nä där hade jag verkligen fel, Win98 hängde sig nyss också!

 

/Micke ;~(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel så är det fler som haft samma problem som du men det har löst sig vid flytt av nätverks- och/eller ljudkortet till en annan pci-plats.

 

Antingen kan du flytta om lite slumpmässigt eller så kollar du i manualen för ditt moderkort och ser om det står vilken pci-plats som delar irq med agp-platsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

I enhetshanteraren så finns en checkbox som heter:

 

Use automatic settings under resources

 

På vissa är den gråmarkerad så du inte kan ändra den, men på vissa kan du om du kryssa av den så kan du trycka på kanppen brevid och sätta dina egna värden...

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenna!

 

Du får gärna säga till om du får det att funka..

Har nämligen samma problem.

TB1000Gz, 256MB cas2 ram, ASUS Geforce2 32.. å nått e seriöst fel!

 

Min plan va å installera winMe.. men tydligen så hjälper inte det.. tack iaf, slapp en massa jobb.

 

Nån mer med samma problem? (eller ännu bättre, med en lösning?!)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du kör i CAS3 hänger det sig lika ofta då? har du provat?

 

_________________________________________________

"Compaq FAQ: Where is the ANY Key? (FAQ2859)"

 

[inlägget ändrat 2001-03-07 18:55:29 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cas3.. japp, har testat lite olika..

Ändrade också på strömmen till gfx-kortet.. det hjälpte inte heller..

Har installerat alla konstiga drivrutiner.. men nope.

 

Här är förresten specen för datorn.. då det va en del som frågade MickeS om det.

 

 

1 st AOHX08X (AOpen HX08 FullTower 300W utan nätsladd ATX (AMD OK))

1 st ASA7V (ASUS A7V KT133 5PCI 1AGP 3DIMM UDMA100 SocketA m. switchar ATX)

1st THU1000 (AMD Athlon Thunderbird 1000MHz 256Kb 0.18 .... )

1 st CODP56H51 (CoolerMaster DP5-6H51 kylare för FCPGA/SocketA)

2 st 128SD133MOS (Mosel Vitelic 128Mb SDRAM 168pin cas2!! 7ns PC133 (AMD OK))

2 st 75GXP461 (IBM Deskstar 75GXP 46.1Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE)

1 st FL144 (Standard 1.44Mb 3.5" diskettstation)

1 st ASUSDVD8 (ASUS DVD E608 8X DVD/40X CD bulk IDE Regionsfri!) 1 st ASV7700DLX (ASUS V7700 Deluxe GeForce2 GTS 32Mb DDR Tv-ut/Video-in Retail AGP)

1 st SB1024 (Creative SoundBlaster Live! 1024 Value bulk PCI)

2 st 3C905 (3Com 3C905 Etherlink III 10/100Mbit TP, bulk, PCI)

1 st KT61X (Keytronic Phoenix KT1000, PS/2)

1 st MSITRE (Microsoft Trekker mus med hjul, PS/2)

 

 

 

kan inte ge er nån lista på drivrutiner.. då jag inte vet hur man får fram nån snabbt.

 

Tackar för all hjälp.

 

[inlägget ändrat 2001-03-07 22:23:34 av d4M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat köra burken med bara ett av minnena samt rycka ut SBLive!-kortet? För att gallra ut ev. felorsaker tycker jag att du ska prova iaf..

 

Har du två 905B i burken? Du skriver inte vilken revision av korten nämligen, ryck ut dem oxå när du ändå håller på..

 

Du kan oxå fått en kass PSU, dåliga 300W kan orsaka problem som bra 250W inte gör i tunga AMD-system. Pröva ev. en annan.

 

Återkom när du ryckt ut alla kort utom grafikkort, samt bara ett minne i å berätta huruvida det fortfarande hänger sig eller inte.....

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu hittat felet! Det är LiveWare som hänger datorn.

 

Men nu har jag ett annat problem, hur ska jag få ljud i mina alla fyra högtalare, utan att installer LiveWare? För tillfället fungerar bara två högtalare...

 

Tack i förhand!

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör in liveware och välj bara drivrutinerna och audiohq.. (custom install) - se såklart till att du dragit ner rätt liveware ifrån sblive.com och rensat datorn på tidigare drivrutiner.

 

Det finns rena drivrutiner på soundblaster.com för ditt kort oxå - men de är samma som följer med liveware...

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

LiveWare dödar igen... ;/

 

_________________________________________________

"Compaq FAQ: Where is the ANY Key? (FAQ2859)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag BARA installerar AudioHQ och Drivrutinerna, så hänger sig datorn ändå! Jag vill ha några andra drivrutiner, går det att få dirv. från MS istället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från MS? De följer juh med Windows...

 

Om det hänger sig iaf så är det nå't annat problem - troligtvis en IRQ-konflikt eller liknande.. vilka kort delar SBLive-kortet IRQ:er med i din dator?

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör det ju! Men jag hur gör jag då i Win98, där finns det inga drivrutiner till Soundblaster Live! 1024?

 

---------------------

 

Jo, jag tycker också det ät lite konstigt, men datorn hänger sig inte, om man INTE har installerat något från LiveWare-skivan.

 

Grafik-, ljud- och nätverkskortet ligger på samma IRQ(9)...

 

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...