Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur snabbt?


Mats Adolfsson

Rekommendera Poster

Mats Adolfsson

Jag har lite funderingar om hastigheten på OS X. Eftersom det är ett modernt system tycker man ju att det borde vara snabbt och bra. Verkligheten kanske inte är som man tycker alla gånger. Betan är väl inte perfekt men någon slags känsla för hur snabbt det är jämfört med OS 9 borde väl infunnit sig?

Själv sitter jag med en iMac DV 400 med 192 Mb RAM. Är mycket sugen på OS X men blir det segt?

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X Beta är en betaversion med betoning på BETA! Den innehåller en massa debugger-kod och är inte optimerad.

 

Senare byggen - senare än det som Steve Jobs visade på Macworld Expo i San Francisco - är upp till tre gånger snabbare.

 

En iMac DV 400 med 192 MB RAM borde med andra ord gå hur fint som helst.

 

X ska ju fungera på alla moderna G3-Macar utom de beiga och alla iMac-datorer, alla Powerbook G3 utom den första och alla Power Mac G4 inklusive Cube. Däremot inte på kloner och gamla Macar (PM 7600, 8600, 9500 osv).

 

Men med det nya systemet kommer förstås betydligt bättre maskiner. Räkna med betydligt mer rå muskelstyrka under skalet.

 

Ett alternativ är förstås att behålla iMac-datorn för dina befintliga program och invetera i en ny monster-Mac när Mac OS X är riktigt moget, vid version 2.0 eller så. Det är nog precis vad jag kommer att göra. Jag tror att det är den smartaste lösningen.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

[inlägget ändrat 2001-02-09 12:03:09 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Men Staffan?

 

Visst skall väl beiga G3:or kunna köra X? Det påstod i alla fall den Applenisse som demade X på Macromedia-seminariet i höstas. Eller har du någon info som jag inte vet om?

 

Däremot är det väl tveksamt med G3-korten folk slängt i sina gamla burkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Jag skulle tro att du kommer att kunna köra OS X även på gammla 604 burkar dock inte med apples hjälp med med andra varianter av OS-kärnan.

Såg på en sida att du kunde ladda hem en omkompilerad kärna just för att köra betan på äldre macar.

 

Micke

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

(°¿°)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Adolfsson

Ditt alternativ låter ju riktigt trevligt, att köpa en ny snabb G4!!!

Har du några trevliga råd om finansieringen. CSN sponsrar knappast...

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, men de fungerar sannolikt bäst med originalsystemet.

 

Varför slänga ut pengar på dyra uppgraderingar? Det blir oftast bättre att köpa en ny dator. Då får man X på köpet - och systemet är dessutom optimerat för den nya datorn.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen. Men det kommer att gå långsamt. X är gjort för moderna datorer, och tre eller fyra år gamla datorer är inte moderna. Bättre att använda det system som datorn är byggd för.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälja morsan till en rik oljeschejk? Gå på stritan? Sälja snö?

 

Skämt åsido: om du *verkligen, verkligen behöver* en sprillans ny Power Mac G4 med 733 hk under motorhuven för dina studier så är det antagligen värt att ta ett banklån.

 

Fundera på om du *behöver* en så kompetent dator eller om det skulle funka med ett aningen billigare alternativ.

 

Så fort det kommer en ny Mac suger det som attan i VILL HA NU!-tarmen men det är ofta inget bra underlag för ett rationellt beslut.

 

Om man inte har en tjock aktieportfölj eller är pojken med guldbyxorna måste kompromissa, menar jag. Köp den Mac som är bäst - *för dina behov*!

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, X ska fungera *rent tekniskt* på beiga G3 233, men det går nog inte så snabbt.

 

Jag tror att det är bättre att låta de gamla trotjänarna använda ett äldre, mindre krävande system, exempelvis det system som levererades med datorn. Men det är min åsikt.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller lägg pengarna på en snabbare PC för en tredjedel av priset.. då har du över till en riktigt lyxig skärm eller en semesterresa i sommar.. ;)

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

MacOS X i formen av Public Beta är ca 4 ggr långsammare i det mesta jämfört med de senaste versionerna av operativet. I en del funktioner så är de nyaste betorna mycket snabbare än så.

 

För ett bra tag sedan så deltog jag i en utbildning för administratörer av OS X Server. Datorerna som denna utbildning genomfördes på var iMac 266 med 64 MBytes RAM. Alla delar i OS X Server med web-server, NetInfo, NetBoot, WebObjects mm installerades tillsammans med stödet för MacOS. Det stöd som då fanns för MacOS krävde mycket av datorn i form av processorcykler och minnesförbrukning. Det fanns heller ingen grafikacceleration för Mac-delen i dessa sammanhang. Trots detta upplevdes systemet som ungefär likvärdigt som ett OS 8.6-system och i en del sammanhang var det snabbare. Och detta på ett 64 MBytes-system.

 

Vad jag kan se med de senaste betorna är att minneskraven för Classic har gått ner, processorbelastningen för själva Classicmiljön har även den gått ner och numera så är hanteringen av grafiken mycket snabbare.

 

Du kommer att finna att systemprestandan även hos Classic-applikationer kommer att bli bättre och vissa fall mycket bättre eftersom både minneshantering, I/O och nätverkskommunikation kommer att hanteras av BSD/Mach. Och har du 192 MBytes minne installerat idag så har du ett mycket bra system.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Adolfsson

Jag erkänner, det är mest ett stort sug i "vill ha" tarmen. Men faktum är att den mac jag är i störst behov av finns inte. Miss av Apple. En iMac duger rent prestandamässigt men skärmen är ju alldeles för liten. Att få en mac med 17" skärm kostar betydligt mer...

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Du har faktiskt extra skärmutgång på iMacen så du kan tex koppla på en 17 tums skärm på den men då försvinner ju vitsen med att den inte tar upp så mycket utrymme.

 

OBS!

Billigaste modellen har ej extra skärmuppgång.

 

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

(°¿°)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med!

 

Det behövs en iMac med 17-tumsskärm. Trinitron (eller Diamondtron) så klart, inte skuggmask.

 

Själv har jag en blåvit G3 med 17-tummare, och det är den första dator jag ägt som jag är 100 procent nöjd med. Det är fortfarande en snabb och bra dator.

 

Men jag hävdar bestämt att det inte oftast är någon idé att uppgradera datorer förutom att peta in mer minne och större hårddisk (det gäller både Mac och pc) utan bättre att köpa nytt.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderar man en beige G3/233 eller 266 till G4/400 (el. 500) eller G3/500 och har 192 MB RAM får man en utmärkt maskin att köra OS X på.

 

En tre år gammal beige G3 betraktar jag fortfarande som modern, eftersom den har potential. Mina Quadror (610 och 650) känns också moderna (när man använder de för det de är byggda för).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte stött på en "snabbare PC" för det jag sysslar med. Tvärtom, snarare.

 

Det finns faktiskt andra Macar än G4/733, t.ex Cube 450 som kostar c:a 13.000 kronor eller iMac 350 för 9.200 (jag har sett Macar säljas nya för 6.000 kronor, dock).

 

PC är ingen dator för mig, den är alldeles för primitiv fortfarande. En bra Mac kostar inte skjortan och gör det möjligt att köpa en bra skärm och åka på semester med alla pengar man sparar i underhåll.

 

Att en PC skulle kosta en tredjedel av vad en Mac gör har jag aldrig varit med om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tre år gammal dator är inte modern oavsett om det är en pc eller en beige Power Mac G3. Den är dock fortfarande utmärkt till vissa arbetsuppgifter.

 

Jag struntar i om den tre år gamla datorn har potential eller om den går att bygga ut - det är fortfarande en gammal dator. Utvecklingen går blixtsnabbt både på pc- och Mac-sidan. Allt som är äldre än tre år är avskrivet.

 

Saker man bör fundera på är:

 

- Hur mycket kostar en processoruppgradering?

- Hur mycket kostar extra RAM, nytt bildskärmskort, ny hårddisk och eventuellt utbyggnadskort för ATA-hårddisk?

- Räkna med priset för Mac OS X.

 

Vad blir det totalt?

 

Jämför det med en ny Mac med avsevärt snabbare systembuss, betydligt bättre bildskärmskort, G4-processor på kanske 733 MHz, modernare och därmed snabbare RAM, snabbare och större hårddisk - plus att du får X på köpet.

 

Hur mycket kostar det och vad får du för pengarna?

 

Det är bättre tycker jag att köpa en helt ny dator med X i höst eller nästa vinter.

 

Man kan behålla den gamla beiga trotjänaren och låta den arbeta med sånt den är bra på. Den kan ha kvar Mac OS 8 eller 9 och använda alla Classic-program som man inveterat i.

 

På den nya datorn använder man enbart moderna Carbon- och Cocoa-program och Mac OS X utan Classic. Mac OS 8 och 9 är gamla grejor - låt oss gå vidare nu och blicka framåt!

 

Alternativt kan man förstås sälja de äldre grejorna till någon som inte har lika stora krav.

 

Quadra är en mycket, mycket gammal datorserie. Q 610 och 650 är möjligen intressanta som museiföremål eller som ordbehandlare.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

[inlägget ändrat 2001-02-11 16:06:09 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Att en PC skulle kosta en tredjedel av vad en Mac gör har jag aldrig varit med om.

 

Um.. om vi tar din Cube 450 som exempel för 13000 laxar (är det med eller utan moms?). Min gamla AMD-rigg på 700MHz, 256MB minne å ett GeForce2GTS lär vara ruskigt mycket snabbare och definitivt mer flexibel (för att inte tala om snygg)... jag gav 7400 för hela burken exkl. skärm. Så jag förstår inte din poäng.... ;)

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Håller med dig till viss del, t ex hastigheten på minnen, sytembusshastighet m m begänsar värdet av en uppgradering något.

Jag tror tricket är att uppgradera med måtta... T ex köpa en 450 MHz G3-processor till sin gamla burk för en billig penning, och inte den snabbaste G4-diton.

 

Dessutom, om man låter bli att haka på versionshysterin bland programmen, så kan man köra äldre datorer med stort utbyte.

Min erfarenhet säger mig att hastighetsökningen på datorerna mer eller mindre helt äts upp av programmens ökande storlek.

 

Dessutom så kan det ju vara ekonomiskt försvarbart med tanke på kringutrustning man äger, t ex SCSI-tillbehör, ADB-dito osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Passa dig, Matts-Erik, du vet väl att Weyland är en aggressiv herre i bl a datorkrig;-)

 

Cuben är nog inte så bra alternativ om man vill komma billigt undan, direkt. Den är mer av en designprodukt för receptionen på reklambyrån som har alldeles för mycket pengar över. Då är den snikigaste riktiga G4:an bättre. Den kan du dessutom bygga ut ordentligt oxå. Många rear ut gamla lager på förra versionen nu oxå, när de nya G4:orna kommit.

 

Eller så köper du helt enkelt en något år gammal G4 och ser till att pruta rejält.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Det är nog en bra idé att behålla den gamla burken och använda sina befintliga program och gamla utrustning med den.

 

Sedan köper man en ny burk och säljer allt det gamla eller behåller det som en reservrigg.

 

Att hålla på och dutta och patcha gamla grejor är oftast dyrare än det smakar.

 

Och har man en firma är ju grejorna avskrivna efter tre år i alla fall. Det är inget konstigt med det. Datorer är arbetsverktyg, nästan förbrukningsartiklar.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Ha-ha, försök inte. Hann få ditt inlägg mailvägen innan du redigerade det.

 

"å behåller sina diskar å andra tillbehör som fortfarande är up-to-date."

 

SCSI-/FW-problemet är väl iofs inte Macspecifikt. Förresten så levererades väl inte PC m SCSI som standard, vilket Macen gjort sedan Jura-perioden. Och nu sitter det FW i alla Macar, (utom Rugers) medan det är tillval för de flesta PC-burkar.

 

Standarden för tillbehör har ju ändrats från SCSI till FW i hela branschen. På det sättet är detta ett problem för alla, även PC-ägare som haft SCSI-kort i sina burkar.

 

De adapters som finns verkar ju funka "sådär".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...