Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur snabbt?


Mats Adolfsson

Rekommendera Poster

>Ha-ha, försök inte. Hann få ditt inlägg mailvägen innan du redigerade det.

 

Heh.. såpass.. tänkte att jag inte skulle störa i en såpass välartad diskussion juh, därför tog jag bort det (skulle väl flyttat till datorkrig kanske ;)

 

Faktum är väl att det är dags att byta till nya firewirekontrollers inom ett år när den nya versionen lanseras så jag inser inte fördelen med Mac i den frågan. SCSI är juh iaf inte passé utan kommer att hålla ett bra tag till, likaså ATA - det jag föll för var hävdandet att minne å hd är det enda som bör uppgraderas, annars köper man nytt.. verkade som ett obotligt slösigt och onödigt tänkande ;)

 

Men jag vill inte starta nå't härinne =D

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"jag inser inte fördelen med Mac i den frågan"

 

Nej, det har du ju rätt i. När man byter interfacestandard så får alla problem, oavsett plattform. Man sitter på en massa SCSI-grejor och måste ta upp en PCI-plats i datorn bara för stoppa i ett adapterkort. Känns rätt onödigt.

 

Om man jobbar med musik, som jag gör bland annat, så kan man dessutom konstatera att exempelvis Logic (såvitt jag vet) inte har godkänt FW som interfacelösning för hårddiskar. (ingen support) Då åker man på att slänga i ett SCSI-kort för att kunna köra programmet.

 

Ett problem med äldre datorer(Mac i detta fallet) är att SCSI blir mer och mer ovanligt, (samt dyrare) som interface för exempelvis scannrar m m.

 

Ytterligare nackdel med gamla burkar är att minnespriserna stiger på gamla minnen, och sjunker på nyare. Ett 128 MB till en 9600 kostar t ex 2300:- + moms och samma storlek till en ny G4 ca 700:- + moms. Då blir det dyrt att köra OSX...

 

[inlägget ändrat 2001-02-11 21:50:51 av vovven]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scsi är döende. Det har redan i stort sett försvunnit på Mac-sidan och har ersatts av Firewire. Kolla i annonserna från Mac-återförsäljarna, exempelvis Macoteket, MacData eller Core Computer.

 

Och på pc-sidan har scsi aldrig blivit riktigt accepterat eftersom ytterst få pc-maskiner har haft scsi som standard utan bara en gammal sunkig parallellport. (Vilka fick usb först, förresten? Macarna så klart.)

 

Jag talar om den breda marknaden nu, inte proffsmaskiner från Apple och pc-tillverkarna. Där hänger scsi med ett litet tag till. Kanske.

 

Men FW är så mycket bättre, så varför skulle man hålla kvar vid scsi som är en gammal, rätt så krånglig teknik?

 

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

 

Steve Jobs i Robert X. Cringelys Triumph of the Nerds, en tv-dokumentär för amerikanska PBS.

 

[inlägget ändrat 2001-02-11 21:57:03 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat bildredigering på 550 och 800 Mhz PC-maskiner och de har varit långsammare än min 400 Mhz G4.

 

Det är ju också trevligt att man minsann kan få en nonamemaskin för 7400 kronor exkl. skärm med specifikationerna. Jag skulle dock inte köpa den, det hjälper inte med bra specar till misstänkt låga priser, när Macen sköter mina arbetsuppgifter effektivare.

 

Det där med ruskigt mycket snabbare kan jag som sagt inte hålla med om. Jag har inte en ändå gång upplevt detta och då stöter jag ofta på PC-maskiner. Har du provat en Mac någongång, eftersom du är så tvärsäker att det minsann blir snabbare med 700 Mhz och GeForce. Nu finns ju GeForce till Macen, vilket gör att den isåfall blir lika snabb, minst (om man mäter á la PC).

 

Förresten, vilket märke var det? Var det en hemmabyggd maskin kan jag förstå att den är billigare. Dock köper jag inte maskiner som är "billiga" eller har häftiga siffror, snabb processor (G4) och god driftsäkerhet, samt ett bra OS (Mac OS X) väger tyngre.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>det hjälper inte med bra specar till misstänkt låga priser, när Macen sköter

 

Öh? Vi pratar märkesprylar, endast högsta klass av allting. Ja, självklart ett hemmabygge, men nästan alla inköpsställen monterar ihop dina valda delar och fintrimmar drivrutiner åt dig till en för macnissar oansenlig summa pengar. Jag kan inte tänka mig att köpa en burk som jag inte har koll på ner till minsta krets vad det är för nå't och därmed inte vet om den uppfyller mina krav...

 

>Har du provat en Mac någongång,

 

JA! Jag har dessutom alldeles nyligen testkört PM G4 733:an och jag har kört Mac ända sedan "Amigatiden".

 

>Nu finns ju GeForce till Macen,

 

Nej, bara den bantade budgetkretsen MX finns till Mac (har ni nå'ra drivrutiner än förresten)? Kom inte å jämför en budgetkrets för 1000 pix med ett fullvärdigt GTS-kort eller Quadra-baserat kort för 3000-13000 pix - det är juh absurt.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Kan som kuriosum nämna att usb utvecklades av bl.a Intel och introducerades under andra halvan 1996. Tror att usb fanns på pc innan den dök up på macarna, fast usb fick nog sitt egentliga genombrott när Apple introducerade usb-portar på sina datorer.

När det gäller scsi så vette 17 ifall den är utdöende, eftersom Wide Ultra3 scsi erbjuder högre hastigheter en ex.vis IEEE-1394 (Firewire) i dagsläget. Sen finns ju även FC-AL Fiber Channel som är ännu snabbare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På *proffssidan* kommer SCSI att leva ett tag till. Men inte bland DV-entusiaster och inte på hemanvändarsidan. Där regerar Firewire.

 

Inga nya Macar har SCSI som standard längre. Det blir billigare att köpa Firewire-utrustning än att investera i ett Wide Ultra3-kort och SCSI-enheter.

 

Enklast är att helt enkelt köpa Firewire-grejor och plugga in dem. Man kan ansluta 63 enheter i en kedja.

 

Varför hålla fast vid en döende standard när Firewire är så mycket bättre?

 

Kolla http://www.apple.com/firewire/

 

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

 

Steve Jobs i Robert X. Cringelys Triumph of the Nerds, en tv-dokumentär för amerikanska PBS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Varför hålla fast vid en döende

>standard när Firewire är så mycket

>bättre?

 

Jag tror firewire kommer att stanna inom den datorlösa sektorn, i de prylar som den är gjord för.. kameror, decks osv.. däremot tvivlar jag starkt på användningsområde som datalagring med hårddiskar osv då kommande ATA-standard (serialATA) kommer att få betydligt större spridning ganska omgående.

 

För att inte tala om att det inte finns nå'ra äkta firewire-hårddiskar idag. Det finns knappt någon som skulle våga tillverka en sådan best. Jag tror på ATA/IDE. Om de sedan ansluts direkt via ATA eller via konverteringskretsar med firewire eller usb2 emellan så är det fortfarande AIA/IDE juh. SCSI är inte döende, det är ett omotiverat uttalande. Däremot är det inte prismässigt vettigt att använda på skrivbordet längre.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilka externa höghastighetsenheter som det säljs mest av: Firewire, usb eller scsi!

 

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

 

Steve Jobs i Robert X. Cringelys Triumph of the Nerds, en tv-dokumentär för amerikanska PBS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firewire fungerar och är etablerat *idag* - serial ata och usb 2 finns på ritbordet.

 

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

 

Steve Jobs i Robert X. Cringelys Triumph of the Nerds, en tv-dokumentär för amerikanska PBS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Firewire fungerar och är etablerat

>*idag* - serial ata och usb 2 finns på

>ritbordet.

 

Ser du en firewirehårddisk nå'nstans? Nej precis, det är och förblir en standard som nästan uteslutande används för att tanka data mellan andra pryttlar än dator-dator/dator-datorpryttel..

 

USB2 kommer att suga stenhårt iofs, maken till korkade specs har jag då aldrig sett... har dock en känsla av att det kommer ta över pga elak marketing. Jag vill gärna tro på firewire då det är en underbar standard, men idag har den en nästan obefintlig praktisk spridning utanför dv-decks å dv-kameror..

 

/Weyland

 

>Kolla vilka externa

>höghastighetsenheter som det säljs

>mest av: Firewire, usb eller scsi!

 

SCSI konstigt nog.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad ansluter du digitalvideokameror och dv-bandspelare till om inte datorer?

 

Det finns väl inga tv-apparater med Firewire än - eller?

 

På Mac-sidan är Firewire redan större än scsi. Kolla på www.macoteket.se, www.macdata.se eller www.macwarehouse.se.

 

Det säljs massor av Firewire-brännare idag. Däremot kanske inte så många externa hårddiskar som använder FW.

 

Det finns program som gör att du kan bygga TCP/IP-nätverk med Firewire-kablar.

 

Och som sagt: FW är etablerat medan usb inte riktigt kommit på banan än.

 

Scsi har aldrig lyckats etablera sig på pc-sidan utom i proffssammanhang. På Mac har det fungerat bra sedan Mac Plus (1986) men nu är det banne mig dags att byta.

 

Det syns också tydligt på försäljningssiffrorna och i annonserna från datorpryttelåterförsäljarna.

 

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

 

Steve Jobs i Robert X. Cringelys Triumph of the Nerds, en tv-dokumentär för amerikanska PBS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ritbordet? Nä, det är ju inte sant. USB kommer att fortsätta dominera när det gäller tillbehör med låga bandbreddskrav, usb2 kan iofs utöka användandet en aning, t.ex snabbare externa cdrw osv. FW är redan etablerat på videosidan, ingen diskussion, men dra inte in det i scsi/ata debatten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Vi diskuterar väl externa enheter, inte interna?

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

 

Steve Jobs i Robert X. Cringelys Triumph of the Nerds, en tv-dokumentär för amerikanska PBS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad ansluter du digitalvideokameror och dv-bandspelare till om inte datorer?

 

De ansluts TILL VARANDRA eftersom firewire är en så trevlig standard att den inte kräver en dator, till skillnad mot plågoriset usb2 exempelvis. Att det går att ansluta dv-produkter till en dator också gör inte det till dess primära användningsområde då det är lika vanligt att använda firewire mellan olika dv-decks.. (ja, inte i hemmet för guds skull)

 

Det finns program som gör att du kan bygga TCP/IP-nätverk med Firewire-kablar.

 

Ja, om du har datorerna i samma etta *lol* - får vänta till "firewire2" för det..

 

Det säljs massor av Firewire-brännare idag. Däremot kanske inte så många externa hårddiskar som använder FW.

 

Vilket du grundar på vad?

 

...nej precis, och inte ens brännarna är firewirebrännare - de är IDE/ATA-brännare och därmed säljer DE mest idag.. att de gå att få med anslutning av usb/fw/parallell är juh en annan sak - det gör dem inte till firewire-enheter.

 

SerialATA kommer att tillåta bra mkt längre kablar än vanlig ATA, samt att de såklart är små och runda (och söta) vilket bådar för en uppsjö av externa enheter som dessutom redan massproduceras för internt bruk och därmed inte kräver en fetomläggning av produktionen som ex. en hårddisk med firewiregränssnitt skulle göra.

 

På Mac-sidan är Firewire redan större än scsi. Kolla på www.macoteket.se, www.macdata.se eller www.macwarehouse.se

 

Kan juh bero på att det 1. är svårare att ordna SCSI-gränssnitt på en ny Mac 2. Macar inte används i stor utsträckning som tyngre arbetsstationer (jag menar ARBETSSTATION i dess usprungliga bemärkelsa) eller servrar och inte kräver SCSI-bandbredd pga det 3. Mac är i stark minoritet och kan inte användas för att avgöra en eventuell standards säljsiffror 4. det är en inne-trend hos macföretag, se punkt 3.

 

/Weyland

 

PS. Den enda nischen utöver dv-hamrande jag kommer på där firewire har en klar fördel (idag) är bärbara burkar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää!

Det var Entrega som utvecklade de första USB specarna!

Intel är en av medlemmarna i en större grupp, USB-IF, som vidareutvecklar det hela!

 

i övrigt håller jag med dig.

det finns plats för så väl ata, scsi som för fc på disk sidan!

 

 

 

 

 

Petter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesper Bylund

Weyland skriver: inte ens brännarna är firewirebrännare - de är IDE/ATA-brännare och därmed säljer DE mest idag.. att de gå att få med anslutning av usb/fw/parallell är juh en annan sak - det gör dem inte till firewire-enheter.

 

...Men gör det något? Även med en IDE/ATA disk som kopplas till datorn med FireWire-sladd kommer man ju (som jag förstått det) upp i tillräcklig hastighet för t ex DV-redigering.

 

Ju enklare kabel externt, destå bättre, tycker jag. Därför gillar jag FireWire bättre än SCSI. Vad som sen körs inne i den lilla burken på skrivbordet är skit samma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Men gör det något? Även med en IDE/ATA disk som kopplas till datorn med FireWire-sladd kommer man ju (som jag förstått det) upp i tillräcklig hastighet för t ex DV-redigering.

 

Nej, det beror på ditt syfte. Att den klarar en DV-ström behöver inte vara tillräckligt - det är juh trots allt jäkligt långsamt och nyttan av snabbare enheter är uppenbar vid redigering av video. Att firewire sedan klarar av en stadig ström DV för att trycka ut färdigt material till en dv-kamera är inte riktigt samma sak som att hantera en disk med materialet på som ska redigeras.

 

Dessutom är det dyrt med dessa konverteringskretsar för externa enheter. På Amigatiden (igen ;) var externa cd-rom i scsi-boxar den kommerciella lösningen - detta var dock så dyrt så alla drog en IDE-flatkabel ut genom chassit och hookade upp en vanlig stenbillig atapi-cd istället för likvärdig prestanda.

 

Jag anser att firewire kommer att vara nischat till dv-produkter då snabbare och billigare (men inte nödvändigtvis bekvämare) gränssnitt kommer att ta över - där enheterna kan prata direkt med kontrollern på moderkortet.

 

/Weyland - söndagsmöte, argh..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Scussi är dött eller döende. Firewire är det som gäller nu. Spelar ingen roll om det är ATA internt.

 

Scsi var standard internt och externt på alla Macar från och med 1986, men det är gammalt nu.

 

Ursäkta stavningen. Är en aning vimmelkantig efter den här hårda helgen...

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...