Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög CPU (bläddring i fotoalbum, videoredigering, öppning av program m.m.)


Uhrjr

Rekommendera Poster

Siffran står på runt 5%, korrekt.

 

Tyvärr börjar ju allt balla ur så fort jag öpnnar ett klipp med vlc eller i Pinnacle.

 

Jag får väl tacka för eran hjälp hittils då! :) Hoppas ni kommer på någonting mer nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på system requirements Intel® Pentium® or AMD Athlon™ 1.8 GHz (2.4 GHz or higher recommended)

- Intel Core™ 2 or i7 2.4 GHz required for AVCHD* (2.66 GHz for AVCHD* 1920)

Alltså en dubbel eller 4-kärnig processor krävs för AVCHD.

 

Så om du redigerar i HD så är nog din processor P4 i underkant på prestanda.

Har du testat att ta in ett videoklipp som inte är i HD och högsta upplösning?

 

Du kan ju lyfta in vilket videoklipp som helst egentligen (har du inget så ladda ned en video snutt) och testa hur det blir då.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Tar jag ett vanligt .wmv klipp till exempel så är det faktist inga problem.

Det är alltså processorn som är problemet? Frågan jag har nu är om processor är samma sak som nätagg?

jag har nämligen inhandlat ett VX550W/VX450W Power Supply.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Tar jag ett vanligt .wmv klipp till exempel så är det faktist inga problem.

Det är alltså processorn som är problemet? Frågan jag har nu är om processor är samma sak som nätagg?

jag har nämligen inhandlat ett VX550W/VX450W Power Supply.

 

Nej. Processorn är vad man kan kalla datorns hjärna och i denna lilla fyrkantiga kapsel (3-5cm stor) och det brukar sitta en kylare med fläkt ovanpå, sker alla beräkningar och behandlingar av data som kommer in till den via en "databuss". Klockfrekvensen kan man nästan säga är hur snabbt den arbetar eller med hur många klockcykler den arbetar med. Ju fler desto mer hinner den med att beräkna/tidsenhet. Det finns många olika typer av processorer, en del har flera processorkärnor inbyggda och det finns olika tekniska lösningar av uppbyggnaden, samt givetvis av hur många "mikro transistorer" den är uppbyggd av. Allt detta bestämmer kapaciteten på processorn.

 

Nätaggratet=Power Supply är egentligen en spänningsomvandlare från 230V (växelspänning) som du har i vägguttaget ned till likspänning tex. 5V, 12V som behövs för att driva alla komponenter som ingår i ett datorsystem.

Däribland Processor, moderkortet i sig, grafikkort, fläktar, hårddiskar etc.

Om nätaggregatet är för klent tilltaget och man har stoppat in energikrävande prylar i datorn, så kan det bli spänningsfall och systemet får då inte tillräcklig spänning. Det brukar visa sig genom att datorn tex. inte startar eller kraschar osv.

 

Så det är skillnad som natt & dag mellan en processor och ett nätaggregat.

 

Mvh

 

[Edit] Korrigerat stavning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Processor och nätagg inte samma sak.

Det är en processor jag är ute efter. Någon vägledning till vad jag ska leta efter? Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du har en Intel P4 CPU=Central Processor Unit="Processor" idag så kanske det inte är värt att uppgradera bara den. Jag antar att datorn har några år på nacken?

P4:an slutade väl att tillverkas 2006 tror jag och moderkortet stöder kanske inte flerkärniga processorer som har en annan sockel=hållare på moderkortet som processorn monteras i?

 

På den tiden var det väl ingen vanlig dödlig som hade tillgång till en HD-videokamera. Redigera HD-film kräver ju en hel del processorkraft, som du nog märkt...

 

Hur är det med nya grafikkortet ASUS AH4650 är det ett med PCI-e eller den äldre AGP buss-kontakten?

Du kanske måste uppgradera både moderkort och processor (CPU)?

 

Men detta finns det andra här på forumet som kan svara mycket bättre på och vänta tills någon annan kommer in och kanske hjälper dig med detta.

 

Börja med att tala om vad datorn heter; fabrikat, modell osv. Jag har ju faktiskt ingen aning om hur gammal din dator är, eller vad det är för någon sort.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag tror det är enklast om jag lämnar ifrån mig datorn till en snubbe som jag har kontakt med genom jobbet. Det var han jag köpte datorn av så då får han fasen fixa den nu med, jag sa ju åt honom att jag skulle ha en "HD-ready" dator ;).

 

Så om jag inte stöter på någonting mer så får jag tacka så hemskt mycket Flyfish och ni andra! :)

 

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...