Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög CPU (bläddring i fotoalbum, videoredigering, öppning av program m.m.)


Uhrjr

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kanske ska börja med info om vad jag har för hårdvara respektive mjukvara.

 

Operating System Windows XP Professional Service Pack 3 (build 2600)

Install Language: Svenska

System Locale: Svenska Processor a 2,67 gigahertz Intel Pentium 4

8 kilobyte primary memory cache

512 kilobyte secondary memory cache

Not hyper-threaded Drives 537,70 Gigabytes Usable Hard Drive Capacity

495,39 Gigabytes Hard Drive Free Space

Mitt problem började så fort jag startade upp datorn för första gången ungefär ett halvår sedan. Det första jag gjorde var att installera Pinnacle studio 14 HD, som är ett videoredigeringsprogram. Det som händer är att programmet går hemskt segt, och när man försöket förhandsvisa ett klipp i programmet så hänger sig klippet titt som tätt, plus att ljudet inte hänger med.

 

1019213_fequ8o.jpg

 

 

Jag trodde jag kunde råda bott på problemet genom att uppgradera mig till ett fetare grafikkort.

Jag gick till en lokal datorbutik och sa att jag minsann skulle ha ett grafikkort som fixade HD osv osv.

Pluggade in allt och installerade enligt konstens alla regler.

 

Behöver jag säga att det inte blev någon skillnad utom en massa tuffa möjligheter såsom att rotera skärmen 90 grader osv osv...

 

Det tog flera veckor innan jag insåg att minnet i datorn var smäckfullt. Inte så konstigt iom att det bara var på 35gb...

 

Jag fixade då fram en hårdisk på 465gb. Gjorde allt som behövde göras för att få den användbar. flyttade till och med över 90% av filerna från den lilla hårddisken till den stora.

 

Fortfarande ingen förändring, och jag börjar bli smått deprimerad.

 

Det kommer snart upp en kort film som visar beteendet.

 

Hjälp mig snälla! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vilket grafikkort har du?

Har du laddat hem och installerat senaste grafikkorts-drivrutinerna?

Har du laddat hem och installerat senaste ljudkorts-drivrutinerna?

Har du defragmenterat hårdisken (vilket är viktigt vid import och rendering)?

 

För redigering av AVCHD-video krävs minst 256Mb grafikkortsminne och 2GB internminne.

Klarar datorn övriga krav, speciellt CPU för AVCHD-redigering? Se denna system requirements

 

Har du aktiverat Hårdvaru-acceleration i Pinnacle Studio, annars drar den inte nytta av grafikkortet under redigering/rendering?

Finns uppe under en av menyknapparnas "dropdown meny".

 

Har du en USB mikrofon inkopplad, så testa att koppla ur den.

Dessutom så kör inga andra program i bakgrunden samtidigt som PS14.

 

Använder du Red Giant: Particular plugin så kan den dra ned på prestandan rejält.

Här är en länk till Dropping frames in Studio 14

 

Sedan bör du ställa in PS-14 så att hjälpfilerna för varje projekt, skapas på en fysiskt annan hårddisk (helst en snabb sådan) än där du har dina videofiler. Det gör man i ""Skapa film" menyn (3). Det kan bli riktigt stora filmappar.

Det finns en inställning till också, men kommer inte ihåg detta nu.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

 

Grafikkortet är ASUS AH4650 Series och jag har laddat ner de senaste drivrutinerna.

Hårddiskarna är defragmenterade alldeles nyligen utan resultat.

Datorn klarar nu mera Pinnacles alla krav.

 

Nope, ingen USB mic.

Jag kör aldrig några andra program samtidigt som Pinnacle.

 

Nej, jag använder inte Red Giant.

 

Det där med hjälpfilerna har jag inte sett över. Ska titta på det genast!

Så länge kan du få spåna över detta: http://www.youtube.com/watch?v=2CefTgoBZmM

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var avstängd, men har varit påslagen förut och är det NU. Blir ändå ingen skillnad. Hjälpfilerna hamnar numera på den stora hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på filmen och den var som du säger inget vidare.

Kanske det är problem med importen?

 

I vilket format är "raw-filmen, är det .AVI?

Prova att öppna upp filmen med tex.VLC-media Player och kolla hur den ser ut där? Alltså raw-filmen, innan du redigerat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att stoppa i mer minne, 512 MB är alldeles för lite, även för mpeg2-redigering/rendering. Alltså, in med minst 2GB som Flyfisherman skriver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna heter .mts och jar har prövat att öppna råmaterialet med vlc. Det beter sig likadant. Så problemet ligger nog inte i Pinnacle. CPUn skjuter ju som sagt i taket när man öppnar ett sådant här klipp, eller scrollar genom fotoalbum osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tror du alltså att du har något annat problem som inte har med Pinnacle Studio att göra?

 

Drar CPU iväg onormalt (ja den ökar dramatiskt när man öppnar och tittar på en sådan stor film) annars när du gör något?

 

Öppna aktivetetshanteraren och kolla längst ned på hur mycket totalt CPU som används.

Hur många processer är det igång och är det någon process som verkar dra onormalt mycket CPU-kraft?

 

[Edit] Det är riktigt som flora50 säger - i med mer minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger såhär.. Bara när jag scrollar upp och ner på den här sidan fort, så står CPUn på 100%.

37 totala processer står det, om det var det du var ute efter.

 

iexplore drar mest vid nästan 84 000kb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en skärmdump av aktivitetshanteraren, så att vi får se alla processerna listade och deras CPU-användning. Klistra in bilden här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för minne vi talar om?

 

Grafikkortsminnet förstår jag det som nu.

Menar ni att jag blivit lurade av ******* på datorbutiken? Ursäkta språket men jag börjar bli smått förbannad.

 

Brott mot regel 2 borttaget.

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast du skall ställa dig i Processfliken (klicka på Processer) och dra ut rutan så att alla processer kommer med.

 

När du har aktivitetshanteraren som det aktiva fönstret > klicka på [Alt] [Prnt Scrn] tangenterna, så kopierar den endast det fönstret till urklipp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för minne vi talar om?

RAM-minne

 

Jag har inte fått min gamla Pinnacle Studio 11 Plus att fungera med mindre än 1 GB på mpeg2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för minne vi talar om?

 

Grafikkortsminnet förstår jag det som nu.

Menar ni att jag blivit lurade av **** på datorbutiken? Ursäkta språket men jag börjar bli smått förbannad.

 

Nej språket ursäktas inte.

 

Det är skillnad på grafikminne och datorns internminne.

Det är datorns internminne som sitter monterad direkt på moderkortet i sk. minnesmoduler, ganska nära processorn som vi talar om.

Har man för lite av det interna minnet, så får systemet arbeta hårdare med att skyffla data mellan det minnet och den sk. växlingsfilen som finns på hårddisken. Eftersom växlingsfilen finns på hårddisken, som i sin tur är bra mycket långsammare än internminnet, så får man prestanda förluster.

 

Försöker man sig då på med något avancerat tex. redigering av video, så skall data skyfflas mellan växlingsfilen och internminnet och detta samtidigt som redigeringsprogrammet skall både läsa och skriva till hårddisken.

Det blir väntetider och därmed långsam dator och kasst resultat.

 

Mvh

 

[Edit] Tagit bort ett ord ur citatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minnet är ju enligt Systemegenskaper på 2.50gb.

 

Och tack för svaren, jag förstår bättre och bättre för varje inlägg som görs!

Här kommer bilden som efterfrågades.

 

1019286_k3u9rs.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Och om du stänger ned VLC och väntar en kort stund, vad visar CPU-användningen längst ned då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar ungefär 3 sekunder tills den visar 70%, för att se kliva ner på 5% och sedan dala mellan allt från 5% till 23%.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl i stort sett normalt, kan jag tro. Det brukar alltid fladdra lite upp o ner.

Om du klickar på CPU-fliken i det fönstret, så kommer CPU-kolumnen att väljas och då kommer dom mest CPU-intensiva processerna att visas i ordning.

Är det då någon speciell process som drar onödigt mycket?

Eller ännu bättre, gör som jag beskrev nyss och skicka upp en ny skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, minnet bör räcka (läste fel i första inlägget).

 

Bäst resultat fås om datorn är nystartad före redigering, helst också före rendering, om man ligger på marginalen med prestanda. Starta heller inga andra program om möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om ni läst fel i ursprungsinlägget, men jag kan inte se någonstans att systemet bara skulle ha 512MB internminne (således kan kanske minnesbrist avskrivas)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som ens drar något är Systemets vänteprocess (~95%), taskmgr.exe (~3%), jgs.exe (~2%) och svchost.exe (~2%). De två sista kommer och går. (Tog ingen skärmdump det det är så inkonsekvent att ena sekunden så visar den en sak, och den andra en helt annan..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är helt normalt. Systemets vänteprocess är precis som det låter - en vänteprocess och står den högst upp till c:a 95% då finns det inga andra processer som drar.

Längst ned i Aktivitetshanteraren, på CPU-användning borde det samtidigt stå en liten siffra kanske runt 5 %.

 

taskmgr.exe är just aktivitetshanteraren som du tittar på och den drar nån % när den skall uppdatera listade processer. Helt normalt.

 

Ja nu har jag slut på idéer, får nog sova på saken.

Kanske någon annan på forumet har något?

 

[Edit] Det är när det ser så bra ut på CPU-användningen som det är läge att Video-redigera.

[Edit2] Ändrat Processanvändning > CPU-användning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...