Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför blir datorn seg med tiden?


Ky

Rekommendera Poster

Vad är det som gör att datorn blir seg med tiden?

 

Min laptop var jätte seg. På grund av ett annat fel så gjorde jag en återställning. Då blev den som ny igen. Allt startade jättesnabbt.

Nu är den precis lika seg igen!

Den tar evigheter att bara starta upp sig. Sen när man ska öppna e-posten eller internet så tar det också evigheter. Sen efter ca en halvtimme så går den att använda utan problem!

Jag har bara den till att surfa och svara på e-post. Jag har nästan inget sparat. Bara några word- och exceldokument. Inga bilder, inga filmer. Knappt några program är installerade. Bara officepaketet och dom prgram som följde med när jag köpte den.

 

Har läst en massa artiklar i datortidningar om att man kan rensa bort program som startar i bakgrunden och slöar ner uppstarten. Men jag har ju ingen aning om vilka program jag ska ta bort? Jag vet inte vilka som behövs och vilka som bara har lagt till sig. På varje program som jag inte installerat och vet vad det är, står det ju bara några bokstäver och .exe , vilket jag då inte vet vad det programet gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej , de kan vara rätt mycket som segar ner:

 

Registret börjar få massa onödiga nycklar och ingångar.

Alla saker på hårddisken ligger utspritt.

För mycket filer i temp och cache.

Om du har mycket saker på skrivbordet så kan det sega uppstarten.

finns även massa mer som kan sega ner.

 

men skulle vilja att du säger vad du har för windows och vad för laptop du har :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej , de kan vara rätt mycket som segar ner:

 

Registret börjar få massa onödiga nycklar och ingångar.

Alla saker på hårddisken ligger utspritt.

För mycket filer i temp och cache.

Om du har mycket saker på skrivbordet så kan det sega uppstarten.

finns även massa mer som kan sega ner.

 

men skulle vilja att du säger vad du har för windows och vad för laptop du har :)

 

Windows XP Home, service pack 3

Acer Aspire 3000

Mobil AMD Sempron Processor 3100+

792 MHz 448 RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

448 RAM
Det är för lite RAM-minne för att XP med Service Pack 3 och ett modernt antivirusprogram ska fungera bra. Om du stoppar i mer RAM-minne bör datorn fungera betydligt bättre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner tar inte bort några filer,den städar datorn väldigt varsamt och tar

bara bort sånt som behöver tas bort,det görs automatiskt så du behöver inte

ta bort något manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner tar inte bort några filer,den städar datorn väldigt varsamt och tar

bara bort sånt som behöver tas bort,det görs automatiskt så du behöver inte

ta bort något manuellt.

? Visst tar CCleaner bort filer om man kör filstädning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

? Visst tar CCleaner bort filer om man kör filstädning.

 

Men du får alltid en varning först, CCleaner tar aldrig bort något direkt utan att du godkänner detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej , de kan vara rätt mycket som segar ner:

 

Registret börjar få massa onödiga nycklar och ingångar.

Alla saker på hårddisken ligger utspritt.

För mycket filer i temp och cache.

Om du har mycket saker på skrivbordet så kan det sega uppstarten.

finns även massa mer som kan sega ner.

 

men skulle vilja att du säger vad du har för windows och vad för laptop du har :)

Mycket intressant tråd!!

 

Har läst detta med skrivbordet ett fler tal gånger men det nämns aldrig varför datorn blir segare utav det.

Fattar inte varför blir den segare av att jag placerar saker där än ex. mina dokument.

Snälla kan nån förklara tror nog att det är fler än jag som funderar på samma sak.

 

Sedan till detta med registret.

Finns väll program för att städa detta med, fast har läst någonstans att det ger så lite att ta bort onödig saker ur registret, fast fundersam blir man ju :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att visa en ikon på skrivbordet måste Windows ta reda på vad det är för fil. Om dessutom ikonen ska vara en miniatyr av t ex bild så måste ju Windows öppna filen och köra ett program för att visa ikonen. Sådant tar lite tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först som Cecilia sa, så är inte 500 mb ram mycket att komma med i dagens läge.

 

men kan du lista upp vilka program du använder (antivirus,brandvägg,usb eller mus program, bluetooth etc). Vet du vilka program du installera innan den blev segare?

 

 

och om att man inte ska ha många saker på skrivbordet är som cecilia med sa, att för varje extra fil du har på skrivbordet så måste windows läsa in den för att göra den tillgänglig för visning,flyttning etc, har du då lite filer så behöver inte datorn lägga ner mycket tid och resurs för att visa dem, men har du massa stora saker med flera mappar och iconer så kommer de ta längre tid.

 

Det är lite som samma princip som när du ska öppna din inbox för att visa alla dina mail, har du då bara några få mail i inboxen så öppnas den nästan direkt men har du flera hundra mail så kommer det troligtvis ta längre tid för inboxen att öppnas och kunna visa alla mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för lite RAM-minne för att XP med Service Pack 3 och ett modernt antivirusprogram ska fungera bra. Om du stoppar i mer RAM-minne bör datorn fungera betydligt bättre.

 

Jamen den fungerade innan! Trots lite RAM minne!

Jag har inte lagt till några program, utan den har bara blivit segare och segare.

 

Vid återställningen så installerade jag Office paketet och F-secure virusprogram och aktiverade Windows brandvägg. Sen efter det så har jag inte lagt in något!

Den har varit helt OK i säkert ett halvår, sen började den bli segare och segare.

Det är det jag tycker är konstigt! Något måste lägga till sig själv och gör att det blir segt, eller?

 

(Innan återställningen var den ochså lika seg, men jag kan ju inte hålla på och återställa hela tiden, det tar för mycket tid! Men då hade jag en massa program installerade och annat sparat.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men då kan du börja med att rensa lite temp och cache filer :)

 

först så går du in i internet explorer eller vad du nu använder, och sen vertyg och internet alternativ , och sen så tar du och rensar historiken.

 

sen så kan du använda windows egna Diskrensare och rensa ur allt onödigt.

 

Sen så kan du använda och diskdefragmenteraren och analysera hårddisken och se om den behöver defragmenteras det säger programet till om efter analysen om de behövs eller ej.

 

båda dessa finns inne på startmenyn -> Allaprogram -> Tillbehör -> systemvertyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du provat något annat antivirusprogram?

 

F-Secure är kanske inte direkt känd för att suga musten ur datorer, men att byta och prova något gratisalternativ är aldrig fel. Vill du hellre köra betalversionerna brukar tillverkarna ha 30 dagars testversioner att ladda ned och prova.

 

Sen vet jag inte hur hej du är på datorer, men att experimentera lite med bakomvarande tjänster är aldrig fel det heller. För många och onödiga tjänster i bakgrunden kan också göra datorn seg. Det går att stänga (inaktivera) dom. Prova en i taget eller ett par stycken. Provkör att allt fungerar innan du fortsätter.

 

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer Aspire 3000

Mobil AMD Sempron Processor 3100+

792 MHz 448 RAM

 

 

Bara en fråga Processorn har en max frekvens på 1,8 GHz .Vad är 792 MHz.

Jag frågar därför att man kan råka ut för att processorn ej varvar upp vid behov.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men då kan du börja med att rensa lite temp och cache filer :)

 

först så går du in i internet explorer eller vad du nu använder, och sen vertyg och internet alternativ , och sen så tar du och rensar historiken.

 

sen så kan du använda windows egna Diskrensare och rensa ur allt onödigt.

 

Sen så kan du använda och diskdefragmenteraren och analysera hårddisken och se om den behöver defragmenteras det säger programet till om efter analysen om de behövs eller ej.

 

båda dessa finns inne på startmenyn -> Allaprogram -> Tillbehör -> systemvertyg.

 

TACK! Ditt tips verkar hjälpa med diskrensningen. Nu har jag startat den 2 gånger och den går igång direkt. Jag rensade dock för mycket och blev av med E-ikonen! Rättare sagt jag blev av med Internet Explorer! Jag hittar inte programet någonstans, men jag kan öppna det genom att använda en länk från ett mail.Så det finns någonstans, men var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer Aspire 3000

Mobil AMD Sempron Processor 3100+

792 MHz 448 RAM

 

 

Bara en fråga Processorn har en max frekvens på 1,8 GHz .Vad är 792 MHz.

Jag frågar därför att man kan råka ut för att processorn ej varvar upp vid behov.

 

LARSAS

 

ja den är på 1,8 mhz och 792 mhz är snabbheten på minnena :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK! Ditt tips verkar hjälpa med diskrensningen. Nu har jag startat den 2 gånger och den går igång direkt. Jag rensade dock för mycket och blev av med E-ikonen! Rättare sagt jag blev av med Internet Explorer! Jag hittar inte programet någonstans, men jag kan öppna det genom att använda en länk från ett mail.Så det finns någonstans, men var?

 

jasså?:o men vi får hoppas att det bara är genvägen som försvann, gå in på "den här datorn" och lokal Disk C: och sen Program och sen Internet explorer och om du hittar den så gör du bara en ny kopia :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jasså?:o men vi får hoppas att det bara är genvägen som försvann, gå in på "den här datorn" och lokal Disk C: och sen Program och sen Internet explorer och om du hittar den så gör du bara en ny kopia :)

 

Det finns där du sa, men inget att ta kopia på! Massor med filer men ingen exe-fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns där du sa, men inget att ta kopia på! Massor med filer men ingen exe-fil?

okej :/ har ingen xp dator här så kan ej kolla , men hade du bara en genväg på skrivbordet? eller var försvann den ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hängde inte riktigt med på vad det var som försvann, men vill du ha en genväg till IE så ser det ut så här i min XP maskin.

 

ie-1281738188.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja den är på 1,8 mhz och 792 mhz är snabbheten på minnena smile.gif

 

 

792MHz Kan det verkligen höra ihop med minnesfrekvens.I den här datorn sitter ju PC2100,2700 eller 3200.

 

Jag gissar att det är processorfrekvensen angiven i SYSTEM i kontrollpanelen.Det kan indikera att processorn ej varvar upp

 

Med ett minimerat PCWizard2010 kan man på skärmens hörn lätt följa frekvensen allt efter datorns belastning.

 

För att få tillbaksIE ikon :Programlista --InternetExporer-Högerklick-Skicka till--Skapa genväg skrivbord.

 

Övrigt:Gör rent alla ventöppningar med tryckluftpå burk

 

Filstädning och registerstädning med CCleaner.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hängde inte riktigt med på vad det var som försvann, men vill du ha en genväg till IE så ser det ut så här i min XP maskin.ie-1281738188.jpg

 

Jo men han har vart inne och kollat och han hittar inte .exe filen.

 

 

792MHz Kan det verkligen höra ihop med minnesfrekvens.I den här datorn sitter ju PC2100,2700 eller 3200.Jag gissar att det är processorfrekvensen angiven i SYSTEM i kontrollpanelen.Det kan indikera att processorn ej varvar uppMed ett minimerat PCWizard2010 kan man på skärmens hörn lätt följa frekvensen allt efter datorns belastning.För att få tillbaksIE ikon :Programlista --InternetExporer-Högerklick-Skicka till--Skapa genväg skrivbord.Övrigt:Gör rent alla ventöppningar med tryckluftpå burk Filstädning och registerstädning med CCleaner.LARSAS

 

Jag har ingen Xp maskin här så kan ej kolla vad det visar, men Yellow dog vad visas inne på ditt system?

 

Och de där med att processorn inte varvar upp har ja aldrig hört talas om , men ja vet att vissa processorer sänker sin "Multiplier" när det inte behövs, alltså deras Frekvens går ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...