Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program som inte KAN installera sig!


Monshi

Rekommendera Poster

Ja, sådana verkar det vara gott om. Program som inte har vettet att installera sig korrekt.

 

Installerat om datorn. Alltid en fröjd. Windows strular lite, men till slut installerat. Och då en jekla massa uppdateringar som tar tid att installera.

 

Och sedan alla program. Men förfanken, varför kan de inte installera sig korrekt?!

 

Jag kör givetvis som icke-admin. Poppar givetvis upp en dialog om admin-rättigheter vid installationen. Allt är frid och fröjd.

 

Sedan ska man bara leta reda på programmet i startmenyn, starta det och se att det fungerar. Men icke finns det där! nej nej, installeras bara för admin, för kontot som använts för installationen.

Kepass, Spotify, Trillian är tre program, hittills de, som varit jobbiga på det viset.

 

Spotify - har det problem? Hälften av mina spellistor laddas inte efter ominstallationen.

 

Nåja, tur att jag inte gör detta alltför ofta, dvs installerar om.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med..

Att installera om operativsystemet är den enkla, snabba, delen - i förhållande till allt annat.

Programmen.. jo, de kan ju också gå bra.. men sen alla inställningar, egna knappar osv..

 

min signatur säger en del om detta...

---

Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera om operativsystemet är den enkla, snabba, delen - i förhållande till allt annat.

Ja, att uppdatera och konfigurera tills man är nöjd tar ju veckor så en nyinstallation är en mardröm! :( Det hinner i princip gå flera år emellan mina ominstallationer av Windows. Men så finns det också några burkar för mig att sköta om... :P

 

P.S. Installationer bör man förstås göra med administratörsrättigheter (högerklicka och "kör som...").

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beslutade mig för att döda den RAID0 installation av Windows jag hade, kör nu på vanliga SATA. Samt att Windows inte var helt stabilt...

 

men det är förhoppningsvis historia nu, nu ska datorn fungera.

 

Givetvis installerar man som admin, ja alla program som ska installeras frågar efter admin-rättigheter och körs därmed där under. Behövs inget "Kör som", det fixar de själva.

 

Sedan i framtiden när jag någon gång loggar in på min admin-användare, då finner jag nog ett skrivbord översållat med programikoner jag inte lyckats klicka bort vid installation. Fast tyvärr bara där, inte i start-menyn på min begränsade användare. Nej då. Inte där. Inte kan en vanlig användare tänkas använda programmet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast tyvärr bara där, inte i start-menyn på min begränsade användare. Nej då. Inte där. Inte kan en vanlig användare tänkas använda programmet.
Dags att logga in som admin och flytta på placeringen av genvägarna i startmenyn från admin-delen till den gemensamma delen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beslutade mig för att döda den RAID0 installation av Windows jag hade, kör nu på vanliga SATA. Samt att Windows inte var helt stabilt...

Det var lite intressant. Vad har du RAID – råkar det vara en Intel-kontroller för vilken du använder Matrix Storage Manager? Varför jag frågar är för att version 8.9 funkar skit och skapar frysningar med mera. Man bör backa till 8.8...

 

Givetvis installerar man som admin, ja alla program som ska installeras frågar efter admin-rättigheter och körs därmed där under. Behövs inget "Kör som", det fixar de själva.

Beror nog på med vilken känslighet man ställt in UAC – se TweakUAC för att förstå vad jag menar:

http://www.tweak-uac.com/home/

(Vista... För Win7 funkar det ju lite annorlunda)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAID - AMD någonting...

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2722

Kan kolla exakt om du vill.

 

RAID integrerat i chipen på moderkortet. Dödade den dels för att kanske se om det är den som varit instabil samt ingen riktig poäng för mig att sitta med en RAID0.

Fast tappat lite hastighet på diskarna nu ska medges...

 

UAC - skiter jag i. Kör icke som admin och då tycker jag nog att admin-promptarna inte är irriterande utan vettiga. Som Admin däremot, då blir man ju tokig på UAC.

 

Nu bråkar dock datorn på lite mystiskt vis, den stannar upp en tid ibland samtidigt som den arbetar intensivt mot någon/båda hårddiskarna. Efter en minut eller så släpper det och allt man försökt göra sker då.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i Resursövervakaren vad det är för något som skriver/läser mot hårddiskarna? Nås t ex från Prestanda-fliken på Aktivitetshanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis försökt... men just när det sker får jag vänta gott på att aktivitetshanteraren ska dyka upp.

 

Framförallt har det skett i samband med nedladdning och installation av uppdatering. Uppdateringar finns det gott om kan jag säga. Första rundan var 70 st på cirka 300 MB. Andra var 20-talet till. Sedan var det någon enstaka. Sedan kom Sp2 ned och sedan var det några till...

 

Vi får se hur det artar sig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt har det skett i samband med nedladdning och installation av uppdatering.
Då kan det vara att det skapas en systemåterställningspunkt.

 

men just när det sker får jag vänta gott på att aktivitetshanteraren ska dyka upp.
Man får ju ta upp prestandaövervakaren i förväg ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, inte återställningspunkt. Inte i det skedet, de brukar skriva ut att det sker. Fast kan ju alltid testa att skapa en återställningspunkt och se om det stressar systemet så att det inte klarar av att multitaska.

 

Nåja, jag gissar att det är något hyfs med filer, kanske prestandajunk, som Vista håller på med. Med andra ord en barnsjukdom hos ett nyinstallerat system.

 

Något fel på diskarna är det ivartfall inte även om man aldrig kan vara helt säker på det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undras om det inte är VSS - shadow-copy som gör något...

 

ja, något sådant låg i topp i resurshanteraren när tiden stod still en stund.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betvivlar.

Fångat beteendet ett antal gånger till. Vad som sker är

* ingen diskaktivitet alls noteras i resurshanteraren.

* Alla applikationer som försöker nå disken stannar (timglas, skuggas, svarar inte)

* Hårddisklampan på datorn lyser konstant

* Allt jag försökt göra under "pausen" sker när pausen tar slut.

Exempelvis, hade ett videoklipp, webbklipp, igång vid en paus. Ljudet fortsatte men bilden stannade för att sedan snabbspolas i fas med ljudet.

 

Noterar mera

* Cirka 30% CPU-belastning vid filkopiering

* Når dock en hastighet mellan diskarna på 70 MB/s

* HD Tune säger UDMA Mode 7 supported men bara UDMA Mode 6 aktivt. Kan det ha något med det hela att göra? Eller en begränsning i SATA-kontrollern? Drivrutin som saknas?

 

Argh, sådana här problem brukar INTE jag stöta på! Dumma dator!

 

(som vanligt i mina trådar, de börjar med ett ämne och slutar med ett annat)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis har jag gjort det, känner du inte mig? ;)

Körde igenom båda diskarna med Samsungs ES-tool. Full genomgång, inga fel. Inga galna värden i SMART-statusen heller.

 

Två identiska diskar i datorn, två Samsung HD250HJ. Samma som för några dagar sedan skötte sig utmärkt i en RAID0 array i samma dator. Anslutna via SATA->AHCI.

 

UDMA 6/7 kanske inte spelar så stor roll. Diskarna ger de prestanda de ska men med för hög CPU-belastning, tycker jag. Det senare ska knappast bero på UDMA-nivån.

 

Samt vart tar CPU-kraften vägen? Ingen process som tar upp den. Ingen synlig process det ska sägas. Men kanske aktivitetshanteraren inte har full kontroll på allt?

 

Bild av aktivitetshanteraren vid kopiering av stor fil mellan de båda diskarna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2010-01-15 16:22:37 av Monshi]

1182175_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis har jag gjort det, känner du inte mig? ;)
Förlåt ;) att du hade kollat SMART antog jag.

 

Man kan ju se mer i Process Explorer än i Utforskaren om du vill fortsätta undersöka vad som händer vid en filkopiering. Jag har bara en intern hårddisk så jag har svårt att upprepa filkopieringen för en jämförelse. Men något knepigt är det väl när CPU-användningen nertill är 37%, men bara 27% enligt beräkningen 100-Systemets vänteprocess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10% Hardware interrupts. Något blir mättat och spottar ur sig interrupts.

Kanske UDMA-fel ändå?

 

Fast inte borde UDMA 6 drabbas av det?

 

Mmh. Jag har laddat ned och installerat det senaste från Gigabyte, tycker det borde räcka.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsdown:Verkar ju inte bra.

Någon skillnad i Process Explorer beroende på om du öppnar en stor fil på systemdisken eller den andra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar att öppna en avi-fil i Notepad. På vardera disk. Båda diskarna ger upphov till 20% interrupt-belastning vid denna operation.

 

Något gemensamt strul. Trodde SATA var befriat från skit som detta.

 

Nu ska vi se, delade IRQ (fast det ska väl inte vara något problem?)

IRQ 22 Standrad AHCI 1.0 SATA styrenhet och TI OCHI IEE 1394 Host controller (dvs Firewire, inget anslutet)

 

enda med SATA där.

mmh, ska testa att avinstallera en sak...

..en nätverkssak som givetvis inte gjorde någon skillnad.

Nu ska jag bara vänta på att datorn tar en paus och se att process explorer visar att CPUn jobbar till 100% med att hantera interrupts. Det har jag inte sett ännu men anar att det är det som sker.

Jag kan testa att koppla från den ena disken och se vad som sker. Eller flytta runt dem på SATA-kanalen. Koppla bort DVDn. Ändra till IDE-läge.

men det borde bara fungera kan jag tycka.

 

 

ed: så har jag fångat när datorn tar en paus ockå. Vad visar PE?

Inget, nada, nothing. System Idle Process 100%

 

kanske ska installera om med RAID-kontrollern som styrkrets för diskarna istället?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2010-01-15 20:41:18 av Monshi]

[inlägget ändrat 2010-01-15 20:44:49 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du? Ska jag flytta tråden till något annat forum?

Jag fick in en anmälan om att den borde flyttas eftersom det har blivit support av den i stället för en "avreagera sig"-tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, jag gissar att det är något hyfs med filer, kanske prestandajunk, som Vista håller på med. Med andra ord en barnsjukdom hos ett nyinstallerat system.

Har du lagt in SP 1 och 2? För utan som lägst SP 1 är det ingen idé att hålla på alls... In med SP 1 samt 2:an och utgå sen därifrån. (att "slipstreama" dem tar en halv dag så det förstår jag ifall du har inte gett nån tid för)

 

[inlägget ändrat 2010-01-16 11:04:30 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det räcker inte med bara tvåan. Det funkar inte som tidigare med XP:s servicepack vilka innehöll samtliga fixar, nya som gamla.

 

EDIT:

Kanske måste jag ta tillbaks det där!? Se bilden..!

 

Jag minns inte riktigt var jag har fått det från att bägge servicepacken behövs.?! Jaja, är man dum i huvudet så är man! ;-)

 

[bild bifogad 2010-01-16 12:00:26 av RN]

[inlägget ändrat 2010-01-16 12:05:32 av RN]

1182309_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...