Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med CPU kylning!


alowendahl

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har sedan inköp haft problem med att min dator väsnas likt en gräsklippare och har nu bestämt mig för att ta itu med problemet. Med hjälp av SpeedFan har jag kommit fram till att det är CPU kylaren som är den absolut största boven i dramat och vill nu investera i en ny.

Vad är det man behöver tänka på när man köper ny kylare? Observera att jag inte kan NÅGONTING om detta, så var gärna så grundliga som möjligt!

 

Tack på förhand!

 

/Andrée

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första måste du veta VAD du har för sockel på din dator, sockeln är anslutningen mellan datorns processor och moderkort.

 

Kolla med detta program http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Vad du har för processor samt moderkort, det står bland all information där, om du inte vet vilken info du ska kolla efter så bifoga en bild! så tar jag en titt.

 

Då vet du sockeln och kan sedan leta en kylare som passar denna sockel.

 

( Det man bör tänka på är att vissa kylare ändå inte passar i datorn om man tillexempel har ett litet chassi och kylaren är väldigt stor, så kolla upp måtten! )

 

 

När du köpt kylare så tar du av den gamla kylaren, torkar bort den gamla kylpastan som sitter kvar på processorn och sätter dit ny kylpasta om denna inte sitter på den nya kylaren redan.

 

Du ska applicera en mängd som ungefär ett litet riskorn på processorn, dvs inte särskilt mycket!

 

Sen kollar du att allt sitter fast, att FLÄKTKABELN sitter i och inga sladdar ligger i vägen för fläktar mm.

 

Startar datorn och kollar temperaturer, så allt står rätt till.

 

Detta kan du göra med coretemp eller realtemp (googla så finner du)

 

Om temperaturen är för hög (något gott snett!) så får du göra om appliceringen, torka bort all kylpasta, och försöka på nytt igen...

 

[inlägget ändrat 2009-10-09 21:18:11 av Gustav Ost]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i en fläkt i fronten bakom hårddiskarna och en i bak under nätaggregatet, båda så stora som möjligt. Då får CPU-fläkten kallare luft och går ner i varvtal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen Gurre G:thumbsup:

 

Jag har fått flera datorer tystare genom att montera in fler fläktar. Ett märke jag kan rekommendera är Noctua. Extremt tysta, speciellt modellerna med motstånd man kan koppla in för att sänka varvtalet, U.L.N.A. Dock flyttar fläkten mindre luftmängd då, men detta räcker om man inte har extremt varmt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag tackar så mycket för hjälpen! Jag köpte nyligen en ny chassifläkt från Noctua som jag är väldigt nöjd med, så jag satsar nog på en sådan. Om man har två olika fläktar med samma varvtal, kan man då förutsätta att luftflödet från dem är någorlunda lika också?

Angående tempen, hur pålitligt är SpeedFan jämfört med CoreTemp eller RealTemp?

 

/Andrée

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har två olika fläktar med samma varvtal, kan man då förutsätta att luftflödet från dem är någorlunda lika också?
Om diametern är lika är det troligt, men det beror också på fläktskovlarnas vinkel. Bäst är att kolla databladen för fläktarna.

 

Angående tempen, hur pålitligt är SpeedFan jämfört med CoreTemp eller RealTemp?
Har bara provat SpeedFan, men tycker att HWMonitor är bättre:

 

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du verkligen försökt att analysera varför fläkten hela tiden? går på fullvarv.

 

Man kan inte utesluta att om en CPU fläkt arbetar hårt men ändå inte får ner CPU temperatur något är fel.

 

Kylaren ej rätt monterad att något av fästena är trasigt o.s.v.Kylaren skall ligga helt plant mot processorn med ett TUNT lager värmeledande pasta.

 

Om temperaturen hålls nere men fläkten fortsätter i högfart att styrningen av den ej är rätt konfigurerad-

.

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-10-11 07:13:49 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det inte sagts vad för processor men kan säga, av egen erfarenhet, att AMDs originalkylare bytes lämpligen ut mot tystare/effektivare kylare.

 

Original låter helt enkelt för mycket.

 

Dock kanske ska sägas, kan nog variera med modell av CPU. Den kylare som följde med min Athlon X2 flög ut efter cirka en månad.

Till förmån för denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228242

som är tystare och svalare än original. Mycket tystare och markant svalare än original.

 

Det har heller inte sagts vad för dator, vem som byggt den eller liknande. Att datafirma ska misslyckas med att montera en kylare tror jag inte. Det är inte svårt att montera och de ska givetvis testköra datorn och se att kylningen fungerar som den ska. Men visst, om man funderar på att köpa ny kylare till processorn kan man alltid för köpa en tub med kylpasta och montera om den man har för att se om det blir bättre. En tub kostar inte så mycket och räcker till ganska många försök...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja min tanke var att man borde kunna analysera m.h.a ex HWmonitor eller PCWizard om kylningen av PCUn fungerar korrekt med originalkylaren eller inte.

 

Det finns nog alltid effektivare och tystare kylare att köpa men det gäller att få plats med dom då en tystare men effektiv kan ta stor plats.

 

LARSAS

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska erkänna att den jag köpte var i största laget, finns mindre som fungerar bra...

 

Inte alltid helt enkelt att få till en tillräckligt tyst dator.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om temperaturen hålls nere men fläkten fortsätter i högfart att styrningen av den ej är rätt konfigurerad

 

Fläkten går på mer eller mindre samma varvtal hela tiden, men tempen är inget problem. Jag hade igång HWmonitor och belastade CPU:n lite och då varierade varvtalet från 4440 RPM till 4787 RPM och tempen (core) varierade mellan 42 och 53 grader C.

Alltså verkar väl konfigureringen vara felaktig som sagt, hur kan jag gå till väga med det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har heller inte sagts vad för dator, vem som byggt den eller liknande.

 

Det rör sig om en AMD Athlon 64 3200+ och jag köpte datorn färdigmonterad från butik (datorbutiken.com eller något liknande). Fläkten ger dessutom ifrån sig en del biljud ibland vid uppstart, typ skrapljud - tyder det på en dålig montering eller dålig fläkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för processor? vad för dator?

 

Moderkort? Vem har byggt den?

och ja, en CPU kan vanligen säkert arbeta upp till 60-65 grader. Över 60 grader ska man helst undvika men den klarar det. Ju svalare desto bättre är visserligen sant.

 

Ganska liten variation i varvtal, nästan inom ramen för mätfel...

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om CPU-kylaren är igensatt av damm ökar varvtalet på fläkten. Försök i så fall att dammsuga försiktigt utan att vidröra datordelarna med dammsugarmunstycket. Använd en målarpensel för att borsta samtidigt. Bäst resultat fås om man skruvar loss fläkten från kylaren (lossa inte kylaren från CPU:n).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja det verkar ju inte vara något fel på monteringen av processorns kylare .Med Speedfan 4.39 finns,åtminstone på en dator här, möjlighet att minska fläktens maxhastighet

 

Flik Readíngs speed 01 speed02 där kan man skriva in med hur många % två styrda fläktar skall arbeta.Men Speedfan visar hela tiden samma hastighet oavsett verklig.(troligen något märkvarvtal).

 

På något sätt verkar det ändå vettigt att skaffa en tystare men effektiv fläkt som du också var inne på.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-11 16:57:11 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Speedfan 4.39 finns,åtminstone på en dator här, möjlighet att minska fläktens maxhastighet

Jag har använt speedFan, men det enda jag lyckas åstadkomma är att slå av fläkten. Sänker jag procentsatsen händer inget förrän vid 0% då fläkten stängs av helt och jag kan njuta av (i det närmsta) total tystnad. Fläkten har låtit så här ända sen jag köpte den, så jag antar att ny kylare är det enda rimliga..?

 

/Andrée

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för processor? vad för dator?

 

Moderkort? Vem har byggt den?

Det är en AMD Athlon 64 3200+ processor och moderkortet heter MSIs VIA K8T800. Den är monterad i butik (datorbutiken.com eller liknande). Kylaren har ALLTID låtit så här mycket - bara att byta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en dator med just AMD Athlon 64 3200+. Kommer ihåg att den lät mycket innan jag bytte kylare, så det kan definitivt bli bättre med en annan kylare. Satte också in fler fläktar, vilket också sänkte ljudet en del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om man med fler fläktar skall kunna reducera varvtalet på CPU fläkten så måste programvaran för detta också vara installerad.Här verkar det inte finnas någon sådan funktion.Fläkten vrålar på Speedfan kan ej heller reglera.

 

Det är möjligt att man kan få igång funktionen.Studera moderkortsmanualen, uppdatering ,leta i BIOS .fläkten felkopplad eller ansluten till fel kontakt.

 

 

 

LARSAS

 

VIA K8T800 är inte benämningen på moderkortet utan gäller något chipset knutet till Athlon processorer.

Exempelvis PCWizard2009 borde kunna lämna uppgift om moderkortets hela benämning.

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-12 07:26:08 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Den kan nog vara värd att testa för frågeställaren den reducerarar väl även processorns hastighet vid låg belastning om jag förstått det rätt

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade denna när jag började ta tag i problemet, så den är redan installerad utan någon märkbar skillnad dessvärre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är MSI MS-6702 som sitter i...

Jag har kikat runt och fått span på MSI Core Center - det kan vara rätt användbart i sammanhanget va?

 

/Andrée

 

[inlägget ändrat 2009-10-12 17:34:57 av alowendahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du drivrutiner till moderkortet K8T Neo-FIS2R:

 

http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=565

 

Ladda ner och installera chipsetdrivrutiner för Windows 9X/Me/2000/XP 32bit, antar att du har Windows XP 32bit. Här finns även en äldre version av Cool'N'Quiet. Det är dock inte säkert att du får ner CPU-varvtalet, men det skadar inte med nya chipsetdrivrutiner.

 

Jag funderar på om CPU-fläkten är ansluten till rätt uttag på moderkortet? Den ska sitta i CFAN1, se manualen sida 1-4:

 

http://eu.msi.com/index.php?func=downloadfile&dno=3751&type=manual

 

I manualen kan du även läsa hur du aktiverar Cool'N'Quiet på sidan 1-8.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...