Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rökförbud i hyreslägenheter ??


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Vem skulle i så fall se till att förbudet efterlevs ?Jag tror knappast att

polisen skulle lägga alltför stora resurser på att jaga hyresgäster

som röker i sina lägenheter,tror inte heller att fastighetsbolaget

skulle göra det.Är själv icke-rökare men tycker att folk som röker

skall få göra det i sina egna hem,vi har redan tillräckligt med

förbud och behöver inte ett till.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5858110.ab

 

[inlägget ändrat 2009-09-25 18:28:50 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tror det mest är icke rökare som aggressivt propagerar för så mycket rökförbud som möjligt. Det här att införa förbudet att röka i sitt eget hem är integritetskränkande, tycker jag.

 

Det är väl ändå jag som rökare som får ersätta en nedrökt lägenhet. Likaväl som jag får ersätta tapeter och allt annat som jag förstör.

 

Ok, att det är förbud att röka på uteställen, arbetsplatser och på andra offentliga platser, men i sitt eget hem tycker jag att man ska ha sin fristad och få göra vad man vill. Så länge det inte stör grannarna.

 

Men alla rökare kan andras ut tills vidare. Som lagen ser ut nu så finns det ingen möjlighet att förbjuda rökningen i lägenheter.

 

– Jag tror inte att det blir förbjudet i framtiden heller. Då måste man förbjuda rökning i hela samhället och det ser inte realistiskt ut, säger Martin Berg, vid hyresnämnden i Västerås, till tidningen.

 

Låter OK. När lagen har ändrats så har kanske jag lyckats sluta röka av egen vilja, och inte blivit tvångsstyrd av icke rökare att sluta.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att min granne ska hålla sig i sin lägenhet så mycket som möjligt när han röker. När han går ut på ballen och röker så spyr jag nästan om jag har fönstret öppet för då drar det rätt in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska man få röka i sitt eget hem om man har dåligt omdöme.

 

Problemet är ju inte hyresgästens, utan fastighetsägarens. (Fastigheten har dålig ventilation).

 

Själv röker jag inte, men har en del andra laster.. (Trycker på snooze-knappen på väckarklockan etc..) Detta tillhör mitt privatliv, som ingen annan ska lägga sig i. (Så länge jag håller tiden!)

 

När jag bodde i BRF så kände man tyvärr grannars röklukt och stekos genom ventilationen. Sedan flera år har jag egen villa och slipper sånt.

 

Kul grej/side topic:

Avgasreningen på bilarna har blivit såpass bra numera, att man i bilköerna kan reta upp sig på folk "längre fram i kön" som sitter inne i sin bil och röker!

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn har läst AB igen, what a shock ;)

Du borde läsa saker med mer substans än pappersversioner av TV3 o dylikt.

Småbrudarna som sitter och kräker ur sig artiklar i dessa kvällstidningar har inget mer att tillföra samhället än om de lade sig platt och särade på benen.

 

Vad gäller ämnet så är det väldigt enkelt. När du lämnar av ett hyreskontrakt så måste lägenheten vara i ett brukbart skick för nästkommande gäst. Inrökta väggar tenderar att påverka vissa överkänsliga allergiker men står det inget specifikt kring detta i kontraktet så får hyresvärden gnälla så mkt denne vill.

 

Alla ni som gnäller på rökare - varför hör man inget om överparfymerade brudar och kärringar på bussar och t-banor, blöta hundar eller idioter med pälsar på

sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta eländiga tjat om att förbjuda folk från att röka på olika ställen, offentliga som icke offentliga ställen.

Varför vågar ingen ta tag i "problemet" från den riktiga sidan, grundproblemet, som ju inte är att få folk att sluta röka utan att få tillverkarna att tillverka skiten. Där är det egentliga problemet, tillverkarna...

Men det lär nog inte gå, då blir ju ett antal personer arbetslösa, staten förlorar inkomster, och bla.bla.bla.

 

Och så ska man få tillverkarna att juridiskt erkänna att användandet av tobak är skadligt, på sikt dödande.

 

Fixar man detta, så är chansen mycket större att få bukt med resten av rökproblemen som finns i samhället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är det egentliga problemet, tillverkarna..

Det där är ett gammalt filosofiskt dilemma som alla ställer sig lite olika inför, i alla typer av företeelser som det kan appliceras på. Tillgång och efterfrågan, hönan och ägget osv. Men det är banalt, barnsligt och väldigt svenskt (läs: klassiskt rött) att skylla olika typer av problem på stora företag eller andra kanaler som tjänar pengar på andras beroenden eller misär.

Beteendemönster är inte så simpla att styra och förändra genom något så enkelt som att ex. strypa tillgång till något.

 

Som jag läser mellan raderna (jag kan ha fel förstås) av dina tankar //gästen så vill du ha ännu mer storebrorssamhälle än vi redan idag lider av, där den svaga stackars lilla hjälplösa människan, utsatt för hemska företags lockelser, måste skyddas till varje pris av en förbudspropagerande stat. Nej tack säger jag till sådana tankar. Låt människan, svag eller stark, stå för sitt eget beteende och ta straffet eller belöningen utefter sitt eget agerande.

 

Det är sundare att ta ett rejält ansvar för sitt liv än att skylla sina svagheter och tillkortakommanden på kapitalet eller annat irrelevant fenomen. Vad man än har för laster så lever man nog längre och gladare på det viset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag läser mellan raderna (jag kan ha fel förstås) av dina tankar //gästen så vill du ha ännu mer storebrorssamhälle än vi redan idag lider av, där den svaga stackars lilla hjälplösa människan, utsatt för hemska företags lockelser, måste skyddas till varje pris av en förbudspropagerande stat. Nej tack säger jag till sådana tankar. Låt människan, svag eller stark, stå för sitt eget beteende och ta straffet eller belöningen utefter sitt eget agerande.

Nej, vill inte ha något storebrorssamhälle som du antyder, men jag vet att det är svårt att bara sluta använda tobaksvaror, när tillverkarna gör allt dom kan för att beroendet ska kvarstå, dom vill ju naturligtvis tjäna pengar på sina produkter, som vilket företag som helst, men alla vet ju också om att dessa produkter faktiskt innehåller åtskilligt med olika beroendeframkallande gifter.

Visst vore det bättre kanske om varje individ kunde hjälpa sig själv, men det går ju inte.

Om tobakstillverkarna kunde sluta med att blanda i "allt onödigt", så kanske inte så många skulle ha svårt att bryta denna vana, att använda produkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hem och Hyra, som ägs av hyresgästföreningen kollar läget.

Hur skall man ställa sig till en fastighetsägare som vill förbjuda rökning i lägenheterna.

 

För det är ju inga problem om man blir överens (Fastighetsägare/Hyresgästföreningen) att

införa förbud mot rökning i lägenheterna i hyreskontrakten.

Inte svårare än förbjuda buller som stör grannarna.

Vilket kan leda till att fastighetsägaren säger upp kontraktet och man måste flytta.

Rökning kan bli ytterligare en orsak till vräkning.

 

Dessutom skulle det kunna leda till att hyresgästen får betala för "saneringen"

Precis som om tapeten är skadad när man flyttar, betala för tapetsering.

Tex om man röker på IBIS hotellrum idag (1000kr för "sanering")

Skillnaden är att det skulle bli betydligt mera därför det är förhållandevis lindrigt sanera ett rum efter någon natt på hotell, betydligt värre sanera en lägenhet efter flera års rökning.

 

Så jag gissar det är fastighetsägare som tagit upp detta vid förhandling med hyresgästföreningen.

Och Hem och Hyra kollar vad medlemmarna i Hyresgästföreningen tycker.

Och med det resultatet som presenteras i Hem och Hyra så kommer nog förbud mot rökning i lägenheterna i nya hyreskontrakt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis. vi behöver inte mer rökförbud i samhället!

 

När kommer varnings etiketter till alkoholen!

"Innehållet i flaskan kan ödelägga en hel barnfamilj på mindre en bråkdel av en sekund!"

eller

"de flesta pedofiler dricker sig först fulla innan övergreppet!"

 

Så bråkar staten om cigaretter. Suck. Det finns så mycket skevt i samhället så att jag blir mörkrädd!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tycker att rökare verkar väldigt egocentriska. De verkar tro att vi som stöder rökförbud bryr oss det allra minsta om rökarens kropp och hälsa men jag åtminstone skiter fullständigt i den. Däremot stör jag mig på att cigarettrök luktar för jävla illa när man måste dras med den i tid och otid: när man passerar entréer, väntar i busskurer eller har fönstret öppet på natten.

 

Räkare verkar ha väldigt svårt att förstå hur jävla äckligt vi icke-rökare tycker cigarettrök är!

 

Så jag säger: rök gärna i lägenheten, men stäng fönster och ventilation först!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni som är negativa till förbudet skulle ha hyresfastigheter där lägenheterna måste saneras, spärrmålas osv vid en avflyttning för att er hyresgäst rökt inne - skulle ni tycka det är ok då ? Skulle ni inte vilja att ni som ägare till fastigheten skulle få bestämma själva vad som man får och inte får ?

 

Jag är trött på rökare som tror att tobaksrökning är en mänsklig rättighet....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med eventuell sanering borde vara lättlöst:

Den som "röker sönder" sin lägenhet, får betala saneringen.

 

Det som stör mer/är allvarligare är väl om grannarna får in tobaksrök från rökarnas lägenheter...

 

Bara några tankar..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Att tobak inte förbjuds att säljas om det nu är så himla hemskt. Förvånar mig! Gör det olagligt helt enkelt, så slipper vi kanske den här klappjakten och tjatet.

 

I så fall kan alkohol gå samma väg. Folk som blir dyngraka och slår sönder en hel lägenhet i något vredesutbrott eller misshandlar sina familjemedlemmar. Av någon anledning hamnar det i skuggsidan för att folk bara ser rökning som pesten.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att ingen rökare vill betala för att flytta från sin lägenhet. De tycker att de har rätt att röka i sin lägenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansvarsfrågan är mycket enklare om någon slår sönder sin lägenhet i fyllan. Det är ett "slitage" som inte är normalt.

 

Däremot så blir frågan mycket mer komplicerad om skadorna i en lägenhet är en lukt och därmed ett obehag.

 

Det är inte jämförbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jumpen skrev:

Problemet är bara att ingen rökare vill betala för att flytta från sin lägenhet. De tycker att de har rätt att röka i sin lägenhet.

 

Förstör du något i din lägenhet får du betala när du flyttar därifrån. Oavsett om du vill eller inte. Det ska ersättas. Sen om det beror på rökning eller annat spelar ingen roll.

 

I normala fall får man städa sin lägenhet innan den lämnas över till nästa hyresgäst. Då ser denna rökaren till att betala för städning och sanering.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att ingen rökare vill betala för att flytta från sin lägenhe

Du lever ju med en så självförmäten åsikt om andra människor så det är sjukt. Vad kostar det att sanera ditt ego när du flyttar? Förklara nu hur du tänker eller var tyst.

[inlägget ändrat 2009-10-12 20:53:15 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är trött på rökare som tror att tobaksrökning är en mänsklig rättighet

Det uttalandet säger enbart en sak och det är att du anser dig ha rätt att begränsa min frihet. Självklart är det min mänskliga rättighet att göra allt som faller mig in. Min juridiska rättighet är att göra allt som faller mig in som är tillåtet enligt lag. Allt därefter reglerar var och en via egen empati och hänsyn. Vad du med din överhöghet som moralisk väktare missar är att du definitivt inte har någon rätt att begränsa min frihet baserad på dina fördomar.

Vad får dig att tro att alla rökare fullständigt skiter i sina medmänniskor och framförallt, vad får dig att tycka dig ha rätt att döma ut andra människor, vars intentioner du överhuvudtaget inte känner till, på detta sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lever ju med en så självförmäten åsikt om andra människor så det är sjukt. Vad kostar det att sanera ditt ego när du flyttar? Förklara nu hur du tänker eller var tyst.

 

Varför blir du så upprörd ? Har inte fastighetsägaren rätt att bestämma om hur dennes fastighet ska brukas. Vill fastighetsägaren inte att hyresgästerna ska röka inne i bostaden så tycker jag att det ska stå denne fritt att besluta om detta. Det är bara en reflektion och inte en åsikt.

 

I liknelsen med att man inte ska få dricka sprit i sin lägenhet så är det betydligt enklare för fastighetsägaren att kräva hyresgästen på ersättning om något blir förstört. Dvs man hamnar inte i en diskussion om normalt slitage i dessa fall. Det är bara ett konstaterade om hyresgästens ansvar och därmed skadeståndsskylldighet och inte en åsikt.

 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tror jag inte att rökarna inte är villiga att betala för saneringen efter sig. Detta då det inte är förbjudet att röka inne, det är någorlunda normalt att en rökare röker inne i sin lägenhet och att jag därför antar att hyresgästen hävdar att dennes tobaksrökning i lägenheten ska betraktas som normalt användande av lägenheten.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-12 21:32:20 av Jumpen]

[inlägget ändrat 2009-10-12 21:35:35 av Jumpen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det uttalandet säger enbart en sak och det är att du anser dig ha rätt att begränsa min frihet.

 

Skärp dig. Rökare är inte bara en sanitär olägenhet. De är dessutom en brandrisk och en stor börda för sjukvården.....

 

Din frihet bygger väl inte på rökat får jag hoppas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför blir du så upprörd ?

Inte av ursprungsfrågan så mycket som generaliserande uttalanden som

"Ingen rökare vill betala för att flytta från sin lägenhet. "

eller frihetsförtryckande uttalanden som

"Jag är trött på rökare som tror att tobaksrökning är en mänsklig rättighet..."

samt även ditt sista:

"Din frihet bygger väl inte på rökat får jag hoppas!"

 

Den första punkten av ovanstående är jag inte säker på om jag missförstod, men jag tolkade det iallafall som att du menade att inga rökare var villiga att ta saneringsansvar vid utflytt.

 

Den andra punkten - inget att säga, det är helt och hållet min mänskliga rättighet att röka och hur kan du ens påstå något annat?

 

Vad gäller ditt sista uttalande känns det lite förtryckande, eftersom du med det försöker pressa ned en av mina laster i min hals och förringa mina åsikter om frihet när jag nämner dem. Min totala frihet bygger inte bara på rökat nej, men det är en av alla friheter jag har rätt till.

 

Anjuna - Har inte du lovat att lämna forumet ?

Ett par gånger ja, men jag blir nog kvar ändå. Varför undrar du, jobbigt med någon som inte håller med?

 

Det jag vänder mig mest mot är den enkelspåriga åsikten att alla rökare är likadana. Jag tar illa vid mig eftersom jag faktiskt visar hänsyn och inte alls känner igen de generaliserande "anklagelserna". Jag avskyr hänsynslösa rökare lika mkt som en icke-rökare, på samma sätt som jag avskyr hänsynslösa parfymdränkta människor eller hundägare som inte tänker på allergiker. Dessa tycks dock vara mer förskonade för det allmänna hatet av någon anledning. Varför är det så då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par gånger ja, men jag blir nog kvar ändå. Varför undrar du, jobbigt med någon som inte håller med?

 

Inte alls. Du har varit till mycket hjälp många gånger och jag tycker att du har mycket genomtänkta åsikter även om jag kanske inte håller med dig i allt.

 

mänskliga rättighet att röka och hur kan du ens påstå något annat?

 

Ok, vi bor inte grannar. Det gör mig inget....Men jag håller så f_n inte med :)

 

hundägare som inte tänker på allergiker. Dessa tycks dock vara mer förskonade för det allmänna hatet av någon anledning.

 

I min morgontidning så är det dock vanligast med insändare om hundbajs som inte plockats upp. Inte rökare som stänger in sig i sina lägenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är någorlunda normalt att en rökare röker inne i sin lägenhet och att jag därför antar att hyresgästen hävdar att dennes tobaksrökning i lägenheten ska betraktas som normalt användande av lägenheten.

Det är också i dagens läge lika vanligt att en kommande hyresgäst kräver en fullreparation eller sanering av en sönderrökt lägenhet, jag skulle utan tvekan kräva detta, eller söka en annan lägenhet.

Finns målare, som vägrar tapetsera/måla om en sådan lägenhet, för dom vet hur mycket extra jobb det handlar om, visst får dom bra betalt kanske...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jumpen skrev:

I liknelsen med att man inte ska få dricka sprit i sin lägenhet så är det betydligt enklare för fastighetsägaren att kräva hyresgästen på ersättning om något blir förstört. Dvs man hamnar inte i en diskussion om normalt slitage i dessa fall. Det är bara ett konstaterade om hyresgästens ansvar och därmed skadeståndsskylldighet och inte en åsikt.

 

Alkoholen är minst lika farlig för både dig själv och din omgivning. Du kan supa bort allt du har runt omkring dig. Bara det att det sätter sig inte i tapeter och annat, så att nästa hyresgäst blir störd och nästan får bära syrgasmask. Verkar vara så du resonerar.

 

Jumpen skrev:

Ansvarsfrågan är mycket enklare om någon slår sönder sin lägenhet i fyllan. Det är ett "slitage" som inte är normalt.

 

Bara för att någon röker bär den inte något ansvar för sin lägenhet?

...spelar ingen roll vad man gör och inte gör. Ansvar bär var och en för sina handlingar.

 

Sist här skrev jag att när man flyttar städar den rökande hyresgästen lägenheten innan nästa hyresgäst tar över lägenheten. I det fallet är säkert röklukten borta om en städfirma anlitats. Dom brukar ha kunskap om hur sådana saker ska åtgärdas.

 

Ja, det är inte bara rökare som får städa innan flytt. Det är också icke rökare. Vet inte hur du har det där du bor? Ni flyttar kanske rakt in i den tidigare hyresgästens skit?

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

[inlägget ändrat 2009-10-13 16:04:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...