Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rökförbud i hyreslägenheter ??


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Finns målare, som vägrar tapetsera/måla om en sådan lägenhet, för dom vet hur mycket extra jobb det handlar om, visst får dom bra betalt kanske...

 

För att få bort lukt måste man oftast använda lösningsmedelsbaserad färg ("patentfärg"). Dvs de vattenlösninga duger inte då den släpper igenom lukt. Dessa färger vill målare inte använda vad jag förstår. Vi har säkert någon målare här som kan säga sin mening.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en svåger som är målare, han skulle tapetsera om ett rum för många år sedan, som var ordentligt inrökt, men efter en kontroll, så vägrade han, rummet fick saneras först innan han gjorde jobbet, så vidrigt inrökt var rummet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanering av stank är inte så svårt/dyrt som det låter.

Tvätta bara väggarna med ättikssprit (6%-lösning), svamp duger bra.

 

Kostar inte många kronor, och efter två-tre dagar är lukten av rök (samt ättika) borta. Kostnad: 100:- för en femlitersdunk ättikssprit, några spänn för tvättsvampen +arbete. Arbete noll kronor om man gör det själv.

 

Fast alla är ju inte händiga..

(Metoden funkar bra även i bilar).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanering av stank är inte så svårt/dyrt som det låter.

Mycket möjligt att det blivit lättare idag, men då ansåg han att det skulle ta minst 1-2 dagar att få bort allt, det satt nämligen inte bara i tapeterna utan hade satt sig även i väggarna, den målare som sedan gjorde jobbet, fick bl.a måla taket fyra ggr innan det blev godkänt.

Två ggr ganska tjockt och två ggr mera normalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkohol blev olagligt i USA på 20-talet.

Det enda som hände var att maffian föddes...

 

Förbud leder inte till något bra. Regleringar funkar däremot hyfsat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärp dig. Rökare är inte bara en sanitär olägenhet

 

men supandet då? Hur mycket ställer supandet till! Trafikolyckor, våld, barnmissahandel, barnprostition, pedofileri mm. Och inte f... får vi några etiketter på flaskorna för det!! Nu ska staten införa bilder på rökskadade organ och klistara dessa etiketter på ciggpaketen. Blir så fruktansvärd sne på sånt.

 

Jag kan inte röka, för jag tål inte att dra halsbloss så jag säger till min fru att gärna blåsa på mig när hon tar ett bloss! Rök är gutt. Kan du röka så rök! Vi ska alla dö. Slutar du röka så dör du av fettma. Och röker du så dör du av lugn cancer. Super du så dör alla omkring dig och du också!

 

Jag slutade snusa för några år sedan men det var p.g.a priset. Så nu lever jag på tuggummi istället. Och det dör man väl av med eftersom du kan kvävas av det.

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men supandet då?

eller för den delen alla pc-idioter. Vem sanerar efterverkningarna och de kostnader som veganaktivister och anarikister lämnar efter sig? Skall vi lägga kostnaderna på barnen, föräldrarna,anstiftarna?

 

Eller skiten som miljöaktivisterna lämnar efter sig i sin kamp.Vem plockar upp betongblocken från havsbottnarna som dessa idioter dumpar som i det långa loppet skapar radikalare förändringar i bottenmiljön än trålarna gör, då materialet är helt främmande i miljön.

 

Parfymkärringar har jag redan tidigare tagit upp, men tål att upprepas. Sätt er långt från alla andra ni idioter som tror att ni blir attraktivare av att bada i alkohol och luktämnen. Ni med blöta hundar ska också ni hålla er borta.

 

Vad mer kan man irritera sig på, kom igen nu svenskar - ni är världsledande på detta - bygg på!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den målare som sedan gjorde jobbet, fick bl.a måla taket fyra ggr innan det blev godkänt.

Självklart var det målaren själv som föreslog att det var nödvändigt. Haha!

 

Jag har nog bott i fler än tio lägenheter genom åren, aldrig har någon krävt saneringar. Jag tror det bara är enstaka köpare som sitter och gnäller och för varje gnällspik med låtsasallergier idag finns det hundra andra intressenter.

 

[inlägget ändrat 2009-10-23 00:23:22 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägenheten skulle ha tvättats med ättika INNAN målerijobben!

-Funkar klockrent!

??, ehh, jaha det är såå man gör ;) ;), målaren trodde säkert att man gjorde allt jobb, och sedan tvättade rent med ättika, han har bara varit målare i trettio år, han har antagligen för lite praktik?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart var det målaren själv som föreslog att det var nödvändigt. Haha!

Nä, det var sotaren ;) ;)

 

Jag tror det bara är enstaka köpare som sitter och gnäller och för varje gnällspik med låtsasallergier idag finns det hundra andra intressenter.

Tycker det är äckligt när man kommer in någonstans där det stinker rök, och man ser tjäran lyser i tapeterna och på väggar och tak.

Sedan kan man tycka vad som helst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. Kanske ett fredagsnattinlägg av Moon?

 

Strunt samma: Visst ska folk ha rätt att röka hemma i sina lägenheter. Om dom så vill. Blir däremot lägenheten inpyrd av rök, måste den ju antagligen saneras innan nästa hyresgäst tar över. Kostnaden för sanering ska ju den som skitat ner betala.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| tranquility |
Jag har nog bott i fler än tio lägenheter genom åren, aldrig har någon krävt saneringar. Jag tror det bara är enstaka köpare som sitter och gnäller och för varje gnällspik med låtsasallergier idag finns det hundra andra intressenter.

 

Då kan ingen av dessa lägenheter varit bebodd av en storrökare som rökt inomhus varje dag i 5 - 10 år. Alternativt är du storrökare själv eller ha ett obefintligt luktsinne samt syn. För en nerrökt (hyres)lägenhet finns det nog inte hundratals intressenter till om inte sanering görs först, i alla fall inte om hyresvärden vill göra vinst på att hyra ut den. En nerrökt BRF går alltid att sälja, men man får vara beredd att gå ner kraftigt i pris.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går nog att "sälja" en nerrökt hyreslägenhet också.. Om den ligger centralt i Sthlm/Gbg..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...