Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu vill jag kriga - Vista vs XP


Monshi

Rekommendera Poster

Dyker ju upp en hel del trådar här om folk som vill installera XP istället för Vista som följde med den nya datorn. De stöter på problem med drivrutiner och annat men ger inte upp, de ska ha en (legal?) kopia av XP på datorn.

 

Varför?

 

Som jag ser det, på en dator som klarar Vista, är Vista bättre än ack så gamla XP. Jag talar inte bara om lull lull och det grafiska, utan allmänt. Inte så mycket bättre som man skulle kunna hoppas men jämfört med Windows XP?

 

Ni som bytt till XP? Varför? Motivera! Förfanken, på Win Xp är man ju mer eller mindre tvungen att idiotiskt (säkerhetsmässigt) att vara Admin hela tiden. Bara det!

 

är det bara jag som är rätt nöjd med Vista? Känns nästan som så.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
är det bara jag som är rätt nöjd med Vista?

 

Jag sitter med Vista Home Premium 32-bitar som var förinstallerat på min bärbara Samsung R 510. Är faktiskt hur nöjd som helst med Vista, och kan heller inte förstå folks hat mot Vista. Rullar på hur fint som helst.

 

Kan hända att folk kör Vista på datorer med för klen hårdvara. Sedan är det ju enkelt att klanka ned på Vista att det är segt, suger och är skit rent allmänt.

 

I övrigt kommer XP säkert bli som Windows 2000.

 

Leva på övertid innan folk går över till Windows 7, som folk ställer stora förhoppningar på just nu. Redan betaversionerna sägs flyta på över förväntan. Inga större uppgraderingar av hårdvaran krävs för Windows 7. Rullar Vista på datorn nu lär den klara Windows 7 också.

 

Mellantiden där kommer säkert Vista att dyka upp. Tro mig, för att jag har en stark magkänsla av det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hear hear!!

 

Jag gillar vista också, men samtidigt är min gamla kärlek i XP inte riktigt slut än..

 

På min netbook (en Asus 904HD med 2GB RAM och 320 GB HDD) skulle jag inte drömma om att installera vista på.

 

Sen är det ju som så att alla grejer man har "inte är gjorda för vista"...

Kan ställa till med problem.

 

Jag var på rea igår, och köpte något helt onödigt, men kul:

Pinnacle Showcenter 200.

699:- Kopplade in den på en tjock-tv (den sista jag har), eftersom det kunde vara kul att accessa nätverkets alla mediafiler även därifrån.

 

Programvaran var endast XP-kompatibel. Det krävdes lite jobb (typ en halvtimme) att hitta en hårdvaruuppdatering (laddas ner till USB-pinne) som gjorde Pinnacles egna programvara helt obsolet, samt få mediaspelaren att funka med nätverket.

 

Men att microsoft har ändrat så mycket på "NT-konceptet" (XP) så att vista inte vill köra XP-program, är ju ganska tråkigt. Men som andra kloka tänkare redan sagt: Legacy kan man inte överdriva..

 

Kul i alla fall med Showcenter med 1080p samt stöd för alla möjliga format samt Wifi. 700 spänn! Det finns några kvar på Allum i partille....

(Ej HDMI. Analog HDTV-kontakt. Spelar inte någon roll egentligen..)

 

Klas olsson!

 

(Detta skriver jag för att någon annan ska köpa grejerna, så jag inte köper några till... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljs det fortfarande prylar som bara är kompatibla med XP? Har inte tillverkarna fixat till det än! Det som är kompatibelt med Vista ska ju även fungera dem Win7!

 

Och ja, på en liten klen netbook har Vista ingen rätt att vara. Knappast XP heller som man ska vara lite kritiskt. Ett skräddarsytt Linux är nog bäst där.

 

Ingen som är negativ till Vista här? Kanske ska ge det mer tid, kanske dyker upp någon.

 

Jag vill helt enkelt veta: Varför byta ner sig när man köpt en ny kraftfull dator?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista äger! Datorerna fungerar ju! Flyter på så där bara!

 

Det gick när vista kom en massa rykten om att vista skulle man ju aldrig ha för det bara krånglade. Med lite uppdateringar vad det led så fungerade ju vista. Fortfarande hör jag folk säga att vista är skit utan att kunna motivera det.

 

Xp känns ju bara så 1800-tal jämfört med vistas gränssnitt och stabilitet.

 

Dock kan jag inte köra in Sp2 på min ena dator men det kvittar egentligen för jag har alla uppdateringar som Sp2 innehåller tror jag.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Bosse-i-skogen skrev:

Dock kan jag inte köra in Sp2 på min ena dator men det kvittar egentligen för jag har alla uppdateringar som Sp2 innehåller tror jag.

 

Jag kan inte hitta SP2 överhuvudtaget på WindowsUpdate, och den fullständiga versionen som man kan tanka ned hos MS är ju inte på svenska. :(

 

På AlltomVista står det att den svenska versionen kan dröja, men har för mig artikeln är daterad precis i hugget när SP2 för Vista var rykande aktuell.

 

Kör Vista Home Premium 32-bit med SP1 förinstallerad. Vista följde med datorn. En OEM-version, eller vad det kallas för?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista Sp2 på svenska har funnits i knappt en månad nu, antar att Andreas (AlltomXP/Vista) har semester...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-07-31 09:08:23 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tackar man för! :)

 

Så vågar man slänga in SP2 nu då utan att hela systemet kraschar?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick när vista kom en massa rykten om att vista skulle man ju aldrig ha för det bara krånglade. Med lite uppdateringar vad det led så fungerade ju vista. Fortfarande hör jag folk säga att vista är skit utan att kunna motivera det.

 

Xp känns ju bara så 1800-tal jämfört med vistas gränssnitt och stabilitet.

Påminner mig om när XP kom, samma visa då, många som var totalt fientliga mot XP, jag tillhörde en av dom hehe, tog några år innan jag migrerade till XP, körde min Win98 och 2000 i ilskan några år, tills jag testade en maskin med XP, blev såld, så det vara bara att migrera resten av nätverket till XP också.

 

Tyvärr har jag ännu inte kört Vista någonting, utan hållit fast vid XP hittills.

Hoppar nog över Vista och satsar på 7:an istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängde in SP2 hos en Vista-ägare igår, via windows update, gick hur bra som helst, tog inte så lång tid heller, han har inte gnällt ännu, okej det har bara gått ett dygn ännu, så vi får se...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa över Vista, inget fel alls i det. Det jag undrar är över det som köpt dator med Vista och då installerat XP. Med massa strul med drivrutiner och annat men XP ska in. Varför?

 

jag har inte en tanke på att köpa Vista till min gamla dator men till en ny? Varför bekosta en extra licens för XP när Vista följer med?

 

SP2 för Vista, inga problem. Bara att installera.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar jannejanne ha semester från eforum, annars är väl han en utmärkt kandidat för "motståndarsidan" :)

 

Han har ju gnällt på och FUD:at om Vista i varje tråd han hittat.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar jannejanne ha semester från eforum, annars är väl han en utmärkt kandidat för "motståndarsidan" Skoj

Nja, han hade ett inlägg tidigt i morse, så han är nog still going...:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
//gästen skrev:

Slängde in SP2 hos en Vista-ägare igår, via windows update, gick hur bra som helst, tog inte så lång tid heller, han har inte gnällt ännu, okej det har bara gått ett dygn ännu, så vi får se...

 

Försåg mig med hängslen och livrem. Slängde in SP2. Hur det gick?

Jodå, det gick bra. Det tog lite mer än en timme att installera. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar är över det som köpt dator med Vista och då installerat XP. Med massa strul med drivrutiner och annat men XP ska in. Varför?

 

Många som har nätverk (läs företag) vill inte ha olika OS på sina burkar.

Mina jobbdatorer har allihopa en vistalicens påklistrad, men dom kör XP.

Därför att IT-avdelningen vill ha samma system på alla burkar.

 

Sen är det ju som så att XP går snabbare på samma hårdvara jämfört med vista. Så brukar det generellt vara med äldre OS.

 

Den som tycker att XP är "1800-tal": XP klarar allt vad vista klarar. Så varför skulle XP vara förlegat?

-Jo, för att ms vill det.

Rent tekniskt så är XP lika "modernt" som vista. "Aero" och en massa lull-lull, hade man kunnat implementera på XP också. Fast det var väl egentligen exakt detta microsoft gjorde.. XP+lullull=Vista.

 

XP fick skit för åtta år sedan att det drog systemresurser. Det var sant på den tidens hårdvara. Nu när hårdvaran äntligen kommit i kapp, och XP är snabbt, tja även vista på nyaste burkarna, så kommer det något nytt..

 

Windows 7 eller vad det heter.. Låter på reklamen som om microsft har återuppväckt "jesus", dvs. frälsaren.. Som den agnostiker jag är, så tror jag på det när jag får se det IRL.

 

Nytt OS är väl det först 2012??

;);)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen2 skrev:

Nytt OS är väl det först 2012??

IroniIroni

 

Nytt OS i den bemärkelsen tror inte jag att det kommer.

 

Windows 7 är väl det nyaste med lansering i oktober det här året, eller när det är? Tycker det mera är förbättringar och finputsning av det folk har klagat på när det gäller Vista. T ex lovas det snabbare uppstart med Windows 7.

 

Vista tar ju som sagt sin tid och frälsaren där är det här "ready boost". Jo, jag tackar. Har inte provat förstås, men det förkortar ett USB-minnes liv markant med ständiga läs och skrivande dit.

 

Vad händer om USB-minnet kastar in handduken?

 

Nä, nytt OS blir väl om Windows skrivs om från grunden och alla säkerhetshål som spacklas igen fortfarande är åtgärdade från grunden. Vore perfekt om Windows blir som Linux. I Linux kan användaren själva bygga upp systemet såsom denne vill.

 

Nu har ju MS fått stryk av EU när det gäller konkurrensen. MS har tagit åt sig och erbjuder nu användarna en möjlighet att välja webbläsare. Så ska också ske för oss som kör Vista och XP. Om jag kommer ihåg rätt. En uppdatering ska ge oss den möjligheten.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljs det fortfarande prylar som bara är kompatibla med XP? Har inte tillverkarna fixat till det än! Det som är kompatibelt med Vista ska ju även fungera dem Win7!

 

Javisst säljs det prylar vars mjukvara inte klarar vista. Speciellt på rea. Men oftast går det att hitta firmwareuppdateringar och liknande som gör dessa kompatibla. Pinnacle är ett litet "sorgebarn" när det gäller vista. Deras grejer skeppades väldigt "länge" som "Vista Capable", men drivrutinerna kom oerhört sent för hårdvaran. Pinnacle är annars ganska bra på TV-kort och liknande. Avid verkar ju äga Pinnacle nuförtiden, och om jag minns rätt var Avid ett företag som förr låg nära Apple-sfären. Kanske kan det vara därför det tar tid..

 

Och ja, på en liten klen netbook har Vista ingen rätt att vara. Knappast XP heller som man ska vara lite kritiskt. Ett skräddarsytt Linux är nog bäst där

 

Ja, Asus skeppade i början de flesta "nätböckerna" med linux. Linux går säkert ännu snabbare rent teoretiskt på en netbook.. I praktiken funkar linux lånsammare, eftersom gränssnittet i användarens skalle inte kör linux. ;)

 

Skämtsamt allvar: Är man van vid XP, jobbar man snabbare med XP..

-Då spelar inte 0,003 sekunder i OS någon roll om det tar 10 sekunder extra för användaren.. Fånga min drift!

 

Sen så är ju faktiskt netbooks såpass snabba idag att de uppfyller med råge systemkraven för XP. När jag kör sisoft sandra på min netbook idag, får den 500% mer "poäng" än min första stationära XP-dator från 2001.

 

Skillnaden är att netbooken väger 1 kilo, mot 15 kilo "gammal kraft"..

Palmtoppen använder jag inte längre!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, företag kan dra sig för att rulla ut Vista. Det finns många företag som har applikationer som de inte testa/inte fungerar under Vista och likaså blir hanteringen av uppdateringar av operativen och programvaror mer komplex med två olika operativsystem.

 

Men de som dyker upp här på eforum är väl knappast företag som vill gå tillbaka till XP utan snarare privatanvändare som vänder i dörren.

 

På företagen har man väl generellt även Xp Professional som har en bättre användarhantering än den usla som XP home har. För hemanvändare ser jag nästan att den bättre användarhanteringen i Vista räcker som skäl att ha Vista, det säger lite om hur usel jag tycker den är i XP.

 

Men visst, Virtuosen, XP kan allt vad Vista klarar av (i princip), det är sant. Vista gör en del saker bättre men kanske inte så det räcker att motivera en uppgradering.

men varför som privatperson satsa tid och pengar på att installera XP?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi har ju rätt på sätt och vis..

-Varför köra/installera XP hemma när man kan köra vista?

 

Grejer som talar för XP:

1) Hårdvaran går alltid snabbare med XP.

2) "Gammal" (XP) mjukvara, dvs. program funkar på XP, inte alltid på vista. Alla är inte roade av att köpa nya licenser för vista.

3) Även om vista och xp är väldigt lika i handhavande, kan jag villigt erkänna att det tog några veckor innan jag personligen var lika snabb i vista som jag var/är i XP. Eftersom jag är "ärligheten personifierad" kan jag ju erkänna att jag kör vista i "klassiskt läge".. ;)

 

Samt den stora grejen:

"Dont fix it if it ain´t broken"..

-Om något funkar, varför ska man "reparera"?

 

Det som i nuläget "verkligen" talar emot vista är windows7.

Folk som fortfarande kör XP till 100% kommer att hoppa över vista helt.

 

(Att jag köpte vista ett par år sen berodde på att jag byggde en HTPC, behövde vista premium därför..)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Hårdvaran går alltid snabbare med XP.

mmh, en del spel flyter enligt rapporter snabbare på Vista...

du har annars rätt i sak, Vista tar mer resurser i anspråk men på en dator köpt i dag lär man inte märka det.

 

2) Valid

 

3) och nu är jag helt lost, nästan, när jag klickar i XP...

helt borta när jag startar Ubuntu.

 

 

Folk som fortfarande kör XP till 100% kommer att hoppa över vista helt.

ja.

men som sagt köper man en dator idag...

och frågan är, XP-licensen , är den laglig?

Visst, en del datorer säljs med både XP och Vista licens.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju MS fått stryk av EU när det gäller konkurrensen. MS har tagit åt sig och erbjuder nu användarna en möjlighet att välja webbläsare. Så ska också ske för oss som kör Vista och XP. Om jag kommer ihåg rätt. En uppdatering ska ge oss den möjligheten.

Då får vi vid min gud hoppas på att Bill Gates och grabbarna har sett till så att man INTE behöver ha IE för att köra windows update, och liknande, för annars så spelar det ju ingen roll om dom gör en sådan ändring, för då är ju IE fortfarande ett krav för detta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE för att köra windows update

Vänd på kakan. :)

Har du ett Windows utan IE, kör Microsoft/Windows Update så hittas IE.

Kan inte bli bättre, om EU fullföljer sitt beslut att tvinga Microsoft marknadsföra Windows utan IE.

 

 

_______________________________________

 

The One and Only Browser Internet Explorer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill kunna köra update och Microsoft utan att behöva använda IE, ger inte mycket för IE oavsett version tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Update på Vista har ingen synlig koppling till IE.

 

[bild bifogad 2009-07-31 20:37:16 av Monshi]

1152312_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...