Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta ett virus?!


018anders

Rekommendera Poster

OK, först rensar jag bort verktygen och sen konverterar jag C: och D: till NTFS enligt länken till Microsoft. Är det rätt uppfattat?

 

Vilket program ska man ha för att upptäcka skit som detta? Kan man ha Hijcack eller annat program? Jag har Ad-Aware på datorn som jag använder för spionprogram. Finns det andra som är bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej! Ja det är rätt uppfattat!

 

Se till att uppgradera tiil F-Secures senaste programversion vilket jag ser att du inte har!

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supportsakerhet/supportsakersurf/?sl=teliase_kservice_support_internet_sakerhet_sakersurf

behåll sen Malwarebytes och skanna med den med jämna mellanrum,Hijackthis har du inte så mycket nytta av om du inte kan läsa loggarna från den(Men behåll den gärna i datorn för framtiden ändå) och Ad-Aware har inte längre förmågan att hitta och åtgärda otygen idag enl min mening!( Hittar mest Tracking Cookies)

Mvh Laston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är på G att göra det sista med datorn. Nu ser den normal ut och verkar vara frisk från buggs.

 

Innan jag konverterar diskarna undrar jag:

Finns det nån anledning att behålla FAT formatet? Datorn är en gammal Compaq Presario 1 Ghz som är 6-9 år gammal. Sonen använder till att surfa på nätet och (törs man säga det!?) ladda hem musik. Och så tjattra med kompisarna på MSN förståss (där han fick senaste skitet från :thumbsdown:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!Nej jag kan inte se att det finns nån anledning till att behålla FAT32,ska inte vara allt för tidskrävande eller besvärligt att konvertera :)

Men det bestämmer du givetvis själv,skönt att vi fick bort det som skapade problem bara!! Bra jobbat och tack för alla poäng än en gång:thumbsup::)

Mvh Laston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag kan konvertera, datorn klagar på att det bara finns 182Mb ledigt på C: och jag har tidigare jobbat hårt på att flytta till D:. Men nu har jag kommit till en punkt där jag inte kan flytta nåt längre ...

D: har >5 Gb ledigt

 

Eftersom datorn är en före detta företagsleasing maskin har jag inga orginalprogram, bara en recoveryskiva och då får jag Millenium2000 installerad. OK, har en XP licens som jag kan byta till och även office paketet. Men allt hamnar ju på C: ......

 

Nåt bra tips på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm enl loggan från ComboFix så ska du har mer ledigt!

Efter genomsökningen: 1,321,689,088 byte ledigt

Annars kanske det då inte är värt att krångla med detta,jag har iallafall inga tips tyvärr!

Mvh Laston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer och jag blev jätteglad, men sen började uppdateringsprogrammet att tugga och så var den dan förstörd ....

Funderar på att ta bort Office paketet och sen lägga tillbaka enbart word senare. Tror det är det enda program han använder sig av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar datorn igen.

Office är borta, lägger på det igen om det behöva.

F-secure uppdaterat så nu återstår bara NTFS konverteringen. Men det tar vi imorgon.

 

Finns det inget sätt att utöka volymen på C: och ta det från D: ?

 

Antar att om man skulle sätta in en ny, större HD så skulle inte recoveryskivan funka. Stämmer det?

 

Tack för all din hjälp Laston! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...