Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Styra annan dator i hemmanätverk.


svewik

Rekommendera Poster

Jag vill använda min gamla dator till att spela musik men vill helst bara ha en uppsättning tangentbord mus + skärm. Datorerna är sammankopplade med hemmanätverk.

Jag har försökt med NetMeeting men lyckas inte få kontakt.

Någon som är hemma på det här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns det inte som lite overkill att gå via internet om datorn finns 1 medter bort. Båda datornerna är anslutna till samma router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga: Jag vill alltså styra båda datorerna med samma tangentbor och datorskärm. Det innebär ju att det måste finnas något program som startar atuomatiskt som tillåter fjärrstyrning. (annars måste jag ju i alla fall ha skärm och tangentbord på den dator som skall styras).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det. Remote Administrator

 

Och gå via internet? Varför det?

 

Ladda hem & testa. Radmin Server

http://www.radmin.com/download/rserv33.exe

på den du vill styra,

Radmin Viewer

http://www.radmin.com/download/rview33.exe

på den du styr med.

 

[inlägget ändrat 2009-02-23 15:44:49 av Mikael63]

[bild bifogad 2009-02-23 15:48:57 av Mikael63]

1124961_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite som overkill att gå via internet om datorn finns 1 meter bort?

Måste finnas möjlihet att gå enbart via routern !?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael63 för det tipset. Poletten trillade ned så småningom. Dina länkar och din skärmdump hjälpte.

Och tack Cecilia för din hårdvarulösning. Den kände jag inte till (även om jag anade att den skulle finnas). Det får nog bli den eftersom mjukvarulösningen känns en aning trög.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer man en mjukvara som man måste betala så är det nog så, i ditt fall, att man bättre lägger pengarna på en kvm-switch.

Mjukvarulösningen ska inte behöva vara trög på samma LAN men kan vara otroligt seg mellan två maskiner anslutna till varsin ADSL.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-25 12:09:51 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara detta:

Jag ångrade mig för att min dotterdotter brukar använda den gamla datorn för spel. Så jag kopplade in bildskärmen igen, men jag får ingen signal. "Måste vara Radmin server" tänkte jag eftersom den startar automatiskt. Jag kunde se genom Radmin viewer att datorn startat up OK. Ändrade inställning på servern med hjälp av viewern och startar om datorn. Uppstart ok, men efter xp-loggan - svart.

MEN NU FÅR JAG JU INTE KONTAKT MED VIEWERN. Servern måste ju startas manuellt !!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bild.

 

RadminServer gör inget som helst med din skärm osv.

Den dator som har servern kan köras precis som vanligt, samtidigt med en som fjärrsstyr den.

Kul att retas med ex. musmarkören:)

[inlägget ändrat 2009-02-25 12:08:45 av Mikael63]

1125394_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. det verkar ju vettigt. Men det verkar ju misstänkt att felet skall inträffa just nu.

Dessutom: Har försökt starta datorn med en annan skärm -> samma sak. Xp-loggga , svart.

Kanske fel på grafikkort. Men nej , boottexterna visas, xp-logga med förloppsbild visas.

Radmin server måste ju läsa bildminnet... Har något hänt där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har märkt på både jobbet & hemma att om man tagit loss skärmkabeln så växlar skärmen läge och söker "input" på dess andra ingång och förblir kvar där. Har du plattskärm med dubbla ingångar - testa byt plats/byt input

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det. Men jag ändrade inställningen med Radmin viewer. Vilket gör att jag inte kan använda viewer längre utan att ställa om manuellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en automatöversatt sida...

 

menar du att du inte ser bild enl. steg 2 om du upprepade gånger trycker F8 innan steg 1?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klickat runt lite och inte hittat något som skulle tyda på att Radmin Server ställer till det med grafiken. Det ska tydligen gå att släcka skärmen på fjärrdatorn när man ansluter till den (för att bli ensam om den) men inte ens det har jag hittat.

 

Jag har i min klient 19 st fjärrdatorer. Borde ha uppmärksammat detta fenomen på någon av dessa om det skulle kunna vara så..

 

Edit: 20 nu..

[inlägget ändrat 2009-02-25 14:31:49 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...