Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ahh Oblivion...


RN

Rekommendera Poster

Efter att ha avslutat Fallout 3, som är så likt Oblivion, fick man ju sån lust att återvända till det igen. Spelade första gången som Battlemage, körde förutom huvudstoryn så även igenom alla uppdrag i Mages guild samt några i Fighters guild. Men ska under det här varvet köra en lite mörkare (roligare, hehe) spelstil som Assassin då jag först gick med i Thieves guild och sedan Dark brotherhood... :)

 

Nu är ju Oblivion inte precis vackert längre men tack vare alla underbara moddare kan man lätt få spelet att hålla dagens mått! :) Nedan följer moddarna som jag använder om någon skulle råka vara intresserad:

[log]Qarls Texture Pack 3

http://snipurl.com/26652

 

Qarls LOD Normal Maps

http://snipurl.com/2664x

 

Better Tiling

http://snipurl.com/2664r

 

Beautiful People

http://snipurl.com/26662

 

Atmospheric Weather System

http://snipurl.com/2669k

 

Natural Environments

http://snipurl.com/2669o

 

Illumination Within

http://snipurl.com/2669v

 

No More Annoying Messages

http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=1846

 

Francesco's leveled creatures/items mod

http://tinyurl.com/34p9an

 

Nedan efter tips från Stålis:

 

DarkUId DarN

http://snipurl.com/4h5cc

 

SpewBoys Cyrodiil Map

http://snipurl.com/4h5fb

 

SpewBoys Shivering Isles Map II

http://snipurl.com/4h5ew

 

Och sedan rekommenderas Oblivion Mod Manager för att få allting att funka smärtfritt:

http://snipurl.com/266a0[/log]

Av detta känns spelet mycket fräscht igen. :) Väldigt vackert och får HD4850 512MB Crossfire att gå på knä – om man t ex använder Landscape LODs for BTQ mod 4096x4096 istället för 2048x2048. Vid 4096 är nämligen texturerna 10.6MB stora medan vid 2048 är de inte större än 2.66MB. Så för 4096 hade mina stackars HD4850 behövt vara av modellen med 1024MB minne istället... :-/ Jag har naturligtvis ändå prövat de i 4096 men disken laddar konstant av dem, spelet laggar och fastnar till hela tiden, så in med 2048 istället eftersom de större texturerna helt enkelt inte fick plats i grafikminnet.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-21 10:07:04 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktig vad du vill ha hjälp med men. kör utan modden då så går inte ditt grafikminne på knäna. samt ladda ner nyaste drivisar till oblivion. samt får du se till att du inte får grafikkortet o skriva över spelets inställninar.

 

när jag körde på min förra dator som hade 8800 Ultra kort från Nvidia. så valde jag att grafikkortet skulle ställa sig över inställningarna i spelen. vilket fick oblivion att lagga för man kan max ha 8 ggr kantutjämning. jag valde 16X fick det o lagga. så jag valde att den inte ställer sig över o vips funka det.

 

Jag ändra det i Nvidia controlpanel. om ngn eller du undrar hur jag gjorde det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktig vad du vill ha hjälp med men.

Det var inte så mycket en fråga om hjälp som ett försök att starta en diskussion, samt förstås ge några nygamla förslag om hur man kan putsa upp denna åldrande pärla ordentligt, men man tackar föralldel ändå (det brukar diskuteras friskt här ibland och just Oblivion har blivit avhandlat väldigt mycket :-))! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du är redan klar med Fallout 3? Jag hra inte kommit längre än till första uppdraget vid radiostationen (fixa parabolantennen). Jag pendlar för mkt mellan olika spel just nu för att kunna koncentrera mig på Fallout. I julhelgen blir det nog meswt Far Cry 2, Quantum of Solace och BIA: Hells Highway.

 

Quantum har jag precis påbörjat, men för att vara ett spel baserat på en film så verkar den väldigt lovande (mycket tack vara CoD4-motorn förstås, men ändå).

FC2 verkar inte heller svika och det var det väl kanske ingen som trodde. Den flyter extremt mkt bättre än ettan tycker jag. Det och den fantastiska grafiken är väl det enda jag hunnit komma fram till än, nyss påbörjat den också. Man tackar också för att det här finns en Quicksave, vilket ju inte fanns i ettan (oj så frustrerande det var minns jag)

 

Ett annat roligt, rätt udda, spel jag testat på är Spore. Bra spel för barn, men den fungerar bra för mig också =) Rekommenderas för alla Civ-fans.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du är redan klar med Fallout 3?

Ja, livet har bestått av Fallout, iväg och göra så kallade plikter, Fallout, sova, Fallout igen enligt ett rotationsschema. ;) Men spelet är inte så långt som man kunde tro, speciellt som det till skillnad från Oblivion tar slut ifall man gör klart själva huvudstoryn. Jag hade faktiskt hunnit nästan klart första varvet, skulle det visa sig, innan sparningarna vart korrupta... Så det kändes lite snopet förstås. :-/ Slutet var iaf spektakulärt och fick mig att sitta med ett leende på läpparna. :)

 

Far Cry 2 hoppas jag faktiskt kommer med tomten på onsdag! :D Men under tiden kommer jag att ha god hållning av Oblivion...

 

Rekommenderas för alla Civ-fans.

Aha, kanske nåt för lillebrorsan som har spelat Civ sen Amigatiden. Påminner det på något sätt alls om The Sims också (sambons spel nr ett)?

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-21 17:11:14 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, livet har bestått av Fallout, iväg och göra så kallade plikter, Fallout, sova, Fallout igen enligt ett rotationsschema. ;)

 

Läste först fel och trodde att planeringen var enligt ett relationsschema - kanske inte bara behövs bland WoW-are utan mellan dig med Fallout och sambon med Sims? ;-)

 

Måste erkänna att jag föll till föga och inhandlade Fallout 3 för någon vecka sedan. Tänkte att den går nog inte ner mer i pris på ett tag, och då var det lika bra att slå till. Det är fortfarande ouppackat, och jag hoppas på att patchen som kom till PS 3 den 15/12 även ska hinna hitta ut till pc de närmaste dagarna.

 

Hur löste du förresten problemet med de korrupta filerna? Spelade du om alltihop från början...?

 

Min "planering" var att hinna klart Resident Evil 4 innan jul för att då greppa åtminstone Tombraider Underworld - nu med patch... :-) - och Fallout 3. Samt troligen även Sam & Max Season 1, som också trillade ner häromdagen. Ser verkligen fram emot att få uppleva liten galen humor som avkoppling bland alla våldsamheter!! Men RE 4 tar tid, iaf för mig, och om man siktar på att lyckas så bra och resurssnålt som möjligt. Det går ju att springa förbi de fientliga infekterade ibland, men det är roligare att ta kål på alla som det går att ta kål på. :-) Kan nog bli RE 5 så småningom, och såklart Dead Space också. Splat, splat.

 

Jag är iaf lite mer vän med Xbox 360 gamepaden nu, men inte går det upp mot att spela med tangentbord och mus inte...

 

Har ju även Mass Effect att ta till om det skulle knipa. :-) Men hur är det med DRM-eländet? Går det att installera ME valfritt antal gånger? Vet att de backade en del där angående den planerade återkommande webaktiveringen, men inte om det även gällde antalet installationer?

 

Och vad gäller Spore har jag sett åtskilliga varningar om att inte köpa det spelet, trots att det är bra, eftersom det bara går att installera 3 gånger och that's it. Vilket skulle vara helt horribelt om det stämmer...

 

Om man nu hinner spela bland alla sillar som ska läggas in, kakor som ska bakas, klappar som ska slås in och tomteskägg som ska vädras... :-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner det på något sätt alls om The Sims också (sambons spel nr ett)?

Har inte spelat Sims (kommer aldrig göra heller) men vad jag förstått av det så tror jag inte det liknar det alltför mycket. Än så länge har jag bara spelat stadie ett och två i utvecklingscykeln och där handlar det om att på "DNA"-nivå utveckla sin egen art, från ett fåcelligt djur till en medveten multipod på land. Jag har precis tagit mig i land och börjat utveckla samspel med andra arter, men längre fram i spelet verkar det som man kan avancera så långt som till att ta sig ut i rymden.

Ett skoj litet spel helt enkelt att leka med när man bara vill ha lite omväxling från pangandet, med en intressant twist på hela utvecklingscykeln som Civ och liknande spel lyckats med i så många många år.

 

Låter dock helt sjukt det Stålis säger om att bara kunna installera tre gånger. Vad händer sen? Smälter disken som i Mission Impossible? =)

 

Har man spelat klart alla andra WWII-spel och är besatt av dessa (som jag) så blir man inte besviken av att ge sig på nya Brothers in arms: Hells Highway, som jag trängt igenom ett par nivåer av nu under kvällen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste först fel och trodde att planeringen var enligt ett relationsschema -

Hehe, jo det förstås... :D

 

Hur löste du förresten problemet med de korrupta filerna? Spelade du om alltihop från början...?

Ja det fanns inget annat att välja så det var bara att starta om men det fanns faktiskt en fil som gick att ladda, en sparning direkt efter att man lämnat första Vault så jag slapp åtminstone upprepa första tutorialavsnittet inkl skapandet av karaktär.

 

Samt troligen även Sam & Max Season 1, som också trillade ner häromdagen.

Den har jag också installerad – köpt under sensommaren via Stem – men är inte ens klar med första avsnittet (kvoten ickefärdigspelade och/eller ospelade spel fylls bara på). Det måste vara rätt spelkänsla/gameplay (hihi, spelspela) för att jag ska sugas fast. :)

 

Dead space har jag också kikat på men blivit tveksam sen PC Gamer, trots bra betyg, hade att anmärka på styrningen – att konsolkonverteringen var tydlig där. Jag spelar helt enkelt inte ifall styrningen inte sitter som en keps – det raserar helt spelet/illusionen. För ett bra spel ska styrningen inte ens finnas i tankarna utan det ska flyta omedvetet.

 

Jag är iaf lite mer vän med Xbox 360 gamepaden nu, men inte går det upp mot att spela med tangentbord och mus inte...

Min är för det mesta oanvänd och det är endast vid bilspel och plattformspel (Tomb Raider, Prince of Persia o dyl) som den inte bara slår tangentbord/mus utan dessutom nästan är en förutsättning – Assassin's Creed är underbart med 360-kontrollen.

 

Om man nu hinner spela bland alla sillar som ska läggas in, kakor som ska bakas, klappar som ska slås in och tomteskägg som ska vädras... :-)

"Ät gröt!", som du sa för nån jul sen. :D

 

Förresten så du missar väl inte Fallout-moddarna sen (lägg dem under julgranen)? :)

http://www.fallout3nexus.com/downloads/categories.php

 

P.S. Hoppas du är förberedd sen på all amerikansk patriotism i Fallout 3... :) Det finns så mycket av den varan att det är komiskt, stundtals nästan äckligt, så man får utgå från att spelet egentligen (uteslutande) är riktat mot en amerikansk publik. För inte kan de väl vara megalomana, eller jo de kanske de kan..?

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-22 05:57:10 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte spelat Sims (kommer aldrig göra heller) men vad jag förstått av det så tror jag inte det liknar det alltför mycket.

Nej jag tänkte faktiskt på det sen att inte har väl Anjuna spelat Sims... =P

 

Låter dock helt sjukt det Stålis säger om att bara kunna installera tre gånger. Vad händer sen? Smälter disken som i Mission Impossible? =)

Har faktiskt inte tänkt på det men hoppas verkligen att så inte är fallet för då skulle jag känna mig helt blåst som köpte även det spelet. Jag tror helt ärligt att många som förut inte var pirater mer eller mindre har känt sig tvingade att bli det nu, för att inte bli blåst på pengarna spelet kostar. "This hårddisk will self-destruct within ten sekunder".

 

Har man spelat klart alla andra WWII-spel och är besatt av dessa (som jag) så blir man...

Själv kan jag nästan bara spy åt dem..! :D Däremot blir jag tydligen aldrig less på orcher och troll. Apropå dem så har du kikat på Sacred 2 (vill minnas att jag föreslog dig det nån gång)..? Riktigt vackert monsterhackande à la Titan Quest men med helt egen personlighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spore:

Hurra! Eller hurra?

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=11077&Itemid=1

 

Iaf ett lite bättre alternativ, men innan Valve fixat problemet med att sätta priserna i Euro och dollar som om det vore lika mycket värda är det väl ingen som köper till det överpris som begärs? Och vad händer med de som redan köpt spelen rent fysiskt? Får de fortfarande bara installera 5 gånger max? Trist (minst sagt) med den här inställningen som leverantörerna verka satsa på nu, att de som köper ett spel inte ska äga det utan enbart får köpa en licens att använda spelet ett par gånger. Allt för att dra in mer pengar. Det suger! Och leder till att folk piratkopierar. Med rätta.

 

Fallout 3:

Tack för tipset om moddarna! :-) Alltid kul med spel som sätter igång kreativiteten hos folk, lär väl bli som men Oblivion till slut. Har du sett någon sammanställning av bra moddar? Såg att det kom en sådan, "Fallout 3 High Definition Texture Pack", som en paket, har du testat den?

http://www.atomicgamer.com/file.php?id=73655

Verkar ungefär motsvara Qarl's texture pack, om jag fattat det rätt.

 

Såg även att det fanns en mod "Megaton Texture Pack" på Fallout Nexus som fått högt betyg. Får se vad det blir.

 

Jul:

Och man brukar ju säga bland tomtar och troll, men för dig blir det väl bland orcher och troll som gäller nu i jul. Så god jul så länge, till dig och alla andra på eforum! I morgon kommer julorchen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och leder till att folk piratkopierar. Med rätta.

Ja, jag förstår överhuvudtaget inte hur de tänker?! För om man sen vill kunna spela sitt ärligt köpta original fler antal gånger måste man ju hursomhelst byta till knäckta filer... Jag begriper inte syftet bakom licenstänkandet med 3 eller 5 installationer, det gör bara livet ännu djävligare för köpare av spelet medan piratversioner är desinfekterade från SecuROM eller motsvarande ohyra som lägger sig precis överallt i datorn.

 

När man avinstallerar Fallout 3 så avlägsnas samtidigt inte SecuROM bara för det (som man ju tycker att det borde göra!) utan ligger kvar på alla tänkbara och otänkbara ställen i datorn. Jag har prövat. Och sedan försökt hitta guider om att tvätta bort skiten från datorn men kan ju säga så mycket som att om man en gång fått in SecuROM i den så kommer det knappast sen att lyckas med försöken att ta bort det med mindre än att formatera disken! :thumbsdown: :thumbsdown:

 

Varför kunde de inte bara göra som med Oblivion som var, helt underbart, befriad från så kallade "kopieringsskydd"!? Man skulle ju kunna tro att dessa s k kopieringsskydd syftar till att förhindra kopiering och spridning av piratversioner men så är helt enkelt inte fallet. Utan syftet med dem är uppenbarligen något helt annat, men vad (förutom då att utvecklaren bakom "skydden" blåser spelutgivaren på pengar)?

 

Har du sett någon sammanställning av bra moddar?

Nej dessvärre inte och jag har väl inte varit så pigg på att undersöka saken heller då jag numera verkar som en Assassin i Oblivion! :D Och så kom faktiskt julorchen med Far Cry 2 så nu sitter man och vet inte vad man ska spela – det eller det spelet... :)

 

P.S. Vad använder du för drivare? Catalyst 8.12 är mycket bra och förmodligen den bästa Catalyst jag nånsin använt – klart märkbara prestandafixar. :thumbsup: Men det har inte varit helt problemfritt för folk att få in den ordentligt, speciellt för de med X2-kort eller Crossfire. Men här finns en hotfix man då kan pröva med:

http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&questionID=40671

 

AMD:s forum ATI Catalyst:

http://forums.amd.com/game/categories.cfm?catid=279

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för drivare?

Jodå, Catalyst 8.12 här med. :-)

 

Blev ju lite av ett drivrutinsrace inför 8.12 iom att Nvidia gjorde ett stort jippo av sin 180-drivrutin, och fick ett antal fälttågsliknande pr-tester lite väl okritiskt publicerade på några ställen, t ex på Fudzilla. The Inquirer ironiserade över det faktumet -"reviews off the peg, anyone?" - medan en mer erkänt oberoende sajt som Anandtech inte riktigt kunde bekräfta resultaten när de gjorde sina tester, även om prestandaökningarna såklart fanns där i vissa lägen - när väl Nvidia talade om hur de skulle testa. :-) Sweclockers berättade t ex att de fick sig tillsänd en särskild specialgjord demosekvens från Nvidia att testa med i Dead Space.

 

Det är alltid intressant när det kommer fram bakgrunder till hur testerna utförs. Det blir ju inte felaktiga resultat man presenterar, snarare väl utvalda. Fast i princip är det väl samma sak som när Beyond3D en gång i tiden testade Doom 3's högsta kvalitetsläge och inte kunde hitta någon anledning till att använda 512 MB-kort i det läget, för det gjorde ingen skillnad mot 256 MB - då skickade id en särskild demosekvens som visade just på ett av de fåtal ställen där det faktiskt gjorde skillnad. Och det är väl sedan (tyvärr?) pr-avdelningarnas sak att få ett resultat i ett enskilt test att framstå som allmängiltigt över hela linjen.

 

Men bättre är ju alltid bättre, och kul att det även kom en del prestandaförbättringar i Cat 8.12. Var tvungen att testa i Crysis, och testade utan att överklocka cpu:n (när jag spelade körde jag ju överklockat). Visst fanns det en del förbättringar som t ex att max- och medelfps i gpu-testen gick upp lite, men det som stod ut mest var att minvärdet i mitt test gick från 10,88 i Cat 8.11 till 14,23 med de nya drivrutinerna.

 

Enligt Ati utlovades bara upp till 25% i Crysis DX 10 i Cat 8.12, men jag fick alltså en "performance gain in Crysis DX 9"" på nästan 31% med de nya drivrutinerna!!!! Om jag nu som sagt ska använda samma terminologi som Ati och Nvidia och lyfta fram ett speciellt värde, men kan de kan väl jag också... ;-) Och faktiskt - inte helt irrelevant, eftersom minvärdet kan vara det som egentligen berättar hur spelbart ett spel är.

 

Snart får jag väl även prova det utlovade "Fallout 3 – performance gains of up to 15% for Single card mode" också. Bara den där också utlovade patchen kommer snart...

[inlägget ändrat 2008-12-30 01:31:14 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att testa i Crysis, och testade utan att överklocka cpu:n (när jag spelade körde jag ju överklockat).

Ja och en bra skriven drivrutin kan otvivelaktigt göra större nytta än överklockning... :)

 

Snart får jag väl även prova det utlovade "Fallout 3 – performance gains of up to 15% for Single card mode" också.

Det blev en märkbar förbättring åtminstone vid Crossfire i det spelet, och för Clear Sky så fick redan 8.11 klart märkbara förbättringar... De utlovade prestandafixarna för Far Cry 2 kan jag inte avgöra då jag bara har känt på detta spel med 8.12 men klart är att det faktiskt flyter bättre än Oblivion (inkl grafikmoddarna) fastän det är snyggare och använder DX 10.1 istället för 9.0c (men ett av syftena med DX 10.1 var väl också att det skulle medföra/tillåta bättre flyt?).

 

Eller som svågern sa "varför kan man inte anpassa spelen efter grafikkorten istället för tvärtom!"... Och det kan man tycka, med rätta, även om detta iofs också görs – åtminstone i efterhand genom patchar, t ex för Crysis som flöt väldigt illa i början. Eller så försämrar utgivaren spelet istället – mot betalning förmodar jag – och plockar bort visst stöd som det var fallet med Assassin's Creed som ju blev av med DX10.1 i och med patch 1.2 (då endast Ati men inte Nvidia stöder det). :-P

 

Men på tal om Fallout 3 så borde du, trumpetare som du väl är, faktiskt älska intromusiken i spelet – melodin är inget annat än mäktig! Och jag kom ofta på mig själv med att bara sitta och lyssna igenom hela melodin innan jag laddade in nån sparning, vilket aldrig har hänt förut med nåt spel. :) Ofta är musiken mest bara irriterande som de där löjliga elgitarrerna i Doom 3... ;)

 

[inlägget ändrat 2008-12-30 07:33:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och en bra skriven drivrutin kan otvivelaktigt göra större nytta än överklockning... :)

Aha, dags för lite siffertuggande! :-) Nä, kanske inte så mycket, men jag testade ju Crysis lite innan jag spelade, i hotfixen av Cat 8.10. Då gav ca 25,6% överklockning av FSB i gputesten:

 

Minvärdet + 83,2% (!), medelvärdet + 12,7%, maxvärdet +15,9%

 

Slutsatsen var att trots betoningen på grafiken i testet verkar det inte vara grafikkortet som begränsar mest neråt, utan processorn. Och det kan väl handla om att mata data, kanske?

 

Eller som svågern sa "varför kan man inte anpassa spelen efter grafikkorten istället för tvärtom!"...
Det där får jag återkomma till... ;-)

 

Men på tal om Fallout 3 så borde du, trumpetare som du väl är, faktiskt älska intromusiken i spelet – melodin är inget annat än mäktig!
Det ska bli intressant! Jag brukar faktiskt oftast försöka lyssna klart på intromusiken, om det nu går, och inte blir avbrutet av någon demo som går igång eller så. En liten vana jag lade mig till med ända sedan det första Tombraiderspelet. Även Oblivion hade ju mäktig musik i introscenen, så jag antar att Bethesda har smak för mäktiga saker. Och jag kommer väl att återvända till Oblivion snart jag med, för jag har ju inte spelat klart KotN än...

 

Jag tycker att hårdrock och liknande oftast känns ganska malplacerad utanför sin egen genre. När man stoppar in det i filmer eller spel blir det oftast istället patetiskt, fel och rentutav löjligt. Det var väl ok i Doom 3, men det hade varit bättre med något annat, speciellt som ljudmiljöerna i Doom 3 var bland det bästa jag öht dittills hade hört, och som imponerade mycket på mig. På något vis känns hårdrocksteman i andra media som en trist pubertal flirt med att vara tuff, att desperat säga ”Titta, titta, visst är jag häftig!”, när det istället får motsatt effekt, eller blir tröttsamt som i PoP 2: Warrior within. Vad som helst annat (nästan) passar bättre, faktiskt.

 

Just nu är det väl det här pampiga Tombraiderarrangemanget jag hör mest:

http://www.youtube.com/watch?v=2qnDtL4-9S0

 

Ett spel som intromusiken överraskade mig positivt i var faktiskt Battlefield 2's expansion Armored Fury, vars banor också utspelas på amerikansk mark. Temat till Battlefield 2-serien, som jag då var ganska trött på, hade arrangerats om till att låta mer som amerikansk patriotisk musik. Du vet, trumpet i melodin, känsla av kavalleri, doft av vilda västern och vidderna. En liten överraskning som gladde mig. :-)

 

Kan väl säga att det här är annars vad jag kallar amerikansk musik:

http://www.youtube.com/watch?v=Xzf0rvQa4Mc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är det väl det här pampiga Tombraiderarrangemanget jag hör mest:

http://www.youtube.com/watch?v=2qnDtL4-9S0

Klart godkänt, men lite för glatt och glittrigt för min dystra uppsyn. ;) Fåglarna kvittrar och människorna plockar blommor till varann. Nån omfamnar sin gamla farmor i solnedgången. Men positivt är åtminstone att en vacker donna (10000kr-frågan får bli "vem"?) kliver upp på stranden och, ja... inte börjar steppa i alla fall. :)

 

Du vet, trumpet i melodin, känsla av kavalleri, doft av vilda västern och vidderna. En liten överraskning som gladde mig. :-)

Jag hade förväntat mig det där klagande brölet à la Medal of Honor-spelen. Men tack och lov slapp hörseln skadas ytterligare – en positiv överraskning. ;)

 

Kan väl säga att det här är annars vad jag kallar amerikansk musik:

http://www.youtube.com/watch?v=Xzf0rvQa4Mc

Nej skona mig jag kräks! =P Jag kan verkligen inte med dessa sega och utdragna amerikanskpatriotiska hyllningsmelodierna eller vad de nu ska föreställa. Man riktigt ser de amerikanska fanorna vaja i vinden, de blänkande värjorna, vita handskarna och den amerikanska självbelåtenheten framför sig. "Patriotism" åtminstone som den framställs av Hollywood. Och tyvärr är Fallout 3 nästan som en orgie i USA-hyllning så detta tramsande hittar även till spelen verkar det som – vid nåt dialogval blev man som spelare t o m tvungen att ta ställning för eller emot den amerikanska "presidenten"! Av nån outgrundlig anledning så fattades svarsalternativet "han kan dra ända åt h-e!". ;-)

 

Hittills slår i alla fall ingen inledningssekvensen i Fallout, dessa allvarsamma men fartfyllda och mäktiga toner!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tyvärr är Fallout 3 nästan som en orgie i USA-hyllning så detta tramsande hittar även till spelen verkar det som

Jag är ju den sista att stödja någon som helst hyllning till den amerikanska drömmen, men jag tycker ändå att man kan ta det i spel som Fallout. Jag tror inte ett sådant spel hade haft någon genomslagskraft om det handlat om ett post-apokalyptiskt Tensta, med ett gäng ICA-kassörskor "turned zombies" =)

 

På tal om Fallout, under julen skulle jag spela vidare på min karaktär tillsammans med yngsta syrran och när jag gick in fanns inte Continue kvar. Var tvungen att starta om skiten. Är detta något relaterat till de problem du hade RN? Blev skitförbannad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju den sista att stödja någon som helst hyllning till den amerikanska drömmen, men jag tycker ändå att man kan ta det i spel som Fallout.

Ja det går ju om man tar det för vad det är – (tragi)komiskt. ;) "Den amerikanska drömmen", för drömmer är precis vad de verkar göra där borta. Det är detta med det ständiga bedyrandet över sin stolthet över USA som är verkligt patetiskt, i diktens och farsens – drömmens – värld ska ju allting med landet vara så fantastiskt medan om man vaknar upp ur drömmen så inser att det är planetens största utövare av ren terror. Okej att de har sitt Hollywood som pumpar ut och indoktrinerar en kollektiv självbelåtenhet (jag ser förresten hellre brittiska, svenska eller franska filmer)... Men att som en spelare sitta och bedyra sin lojalitet till deras "president", HA!! Det är så att man häpnar, det borde ha stått på spelfodralet "for north americans only".

 

...när jag gick in fanns inte Continue kvar.

Det var så det blev för mig också och risken finns ju nu förstås att din quick- och/eller autosave har blivit korrupt. Men med lite tur går det kanske att backa till nån äldre sparning (om sådan finns) som förhoppningsvis inte är korrupt. Det är tydligen iaf ett problem som har hängt med från Oblivion som ju hade samma motor.

 

Edit:

De frekventa krascherna som jag klagade på verkar förresten uppstå efter att man klarat av ett visst moment i huvudstoryn, så var åtminstone fallet på min dator under både första och andra varvet (och detta blev ju inte tydligt förrän man hade spelat dit igen). Det är alltså frågan om: spela 10 sek, krasch, spela 7 sek, krasch, spela 21 sek krasch, och inte att man sitter en timme eller två innan kraschen kommer... Jo, så måste det vara för det var mellan precis två delmoment i huvudstoryn som det höll på sådär (då även sparningarna vart korrupta under första varvet).

 

Men låt er inte skrämmas iväg från Fallout bara för min surmulenhet över den amerikanska fanan/svastikan... Det kommer en som jag tyckte mycket rolig tvist angående den amerikanska "presidenten" (det är inte för inte som jag har använt mig att citattecken ;-)). Och om man inte är surpuppa som jag kan man lika gärna se spelet som en enda parodi över "drömmarnas land"... :)

 

[inlägget ändrat 2008-12-31 09:24:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är detta med det ständiga bedyrandet över sin stolthet över USA som är verkligt patetiskt, i diktens och farsens – drömmens – värld ska ju allting med landet vara så fantastiskt medan om man vaknar upp ur drömmen så inser att det är planetens största utövare av ren terror.

Stoltheten har jag inget problem med, man skall vara stolt över sitt land, annars bör man ju göra något åt det eller lämna det.

Att sedan de politiska korridorerna i USA är extremt korrupta är förstås en helt annan sak men faktum är att människor i USA är långt mer alerta om och aktiva i strid emot detta än vi är i Sverige, där vi slappt låter skiten fortgå och hoppas på att någon annan löser det. Detta är något ingen kan bortse ifrån, vare sig älskare eller hatare av USA.

 

Okej att de har sitt Hollywood som pumpar ut och indoktrinerar en kollektiv självbelåtenhet

Kan bara hålla med, men där är vi i Sverige förmodligen ännu värre, eftersom många här på samma gång anser sig vara bättre än så, men samtidigt ges dessa filmer nästan uteslutande all reklam från de svenska filmdistributörerna och får de högsta besökssiffrorna på biograferna. Ännu en svensk dubbelmoralism som inte går att bortse från.

 

Det var så det blev för mig också och risken finns ju nu förstås att din quick- och/eller autosave har blivit korrupt.

Jo, och jag har ju börjat om så nu är det ju helt borta. Jobbigt. Man skulle ju kunna skaffa sig någon savegame från nätet, men då tappar man ju hela poängen med sin specialbyggda karaktär. Nå, det är väl bara att bita ihop och upprepa allt igen. Men händer det igen åker skiten ut =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag borde har refreshat sidan innan jag postade min "edit" bara minuten efter ditt inlägg... :)

 

Edit:

Stoltheten har jag inget problem med, man skall vara stolt över sitt land,

Jovisst men jag kanske inte når fram med precis vad jag menar... Om jag vore amerikan och sitter i USA och spelar "Ramla ut" så varför skulle jag då ha någon behållning av att sitta och bedyra min trohet till den svenske statsministern? :-)

 

USA är så fantastiskt att inte bara amerikaner utan även hela (väst)världen sitter med tindrande ljus i ögonen och bara älskar allt som har med detta land att göra. ;-)

 

[inlägget ändrat 2008-12-31 09:36:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer en som jag tyckte mycket rolig tvist angående den amerikanska "presidenten"

Apropå det så tyckte jag faktiskt att de redan från början, när man lyssnade på radiosignalerna från "presidenten" att spelmakarna faktiskt har en ganska avståndstagande och cynisk syn på den amerikanska politkens retorik. Talen som hölls i radion var ju suveränt träffsäkra som en sula i arslet på hur det låter från Washington. Eftersom detta kom så tidigt i spelet så såg jag aldrig det andra ur någon annan synvinkel än som just en cynisk syn på allt det som kan verka överpatriotisk i spelet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore amerikan och sitter i USA och spelar "Ramla ut" så varför skulle jag då ha någon behållning av att sitta och bedyra min trohet till den svenske statsministern? ;-)

Fast det var lite av min poäng, att den amerikanska patriotismen inte enbart handlar om att slå handen för hjärtat och bedyra sin trohet till presidenten. Man är väldigt självkritiska i USA, problemet är bara att dessa röster ignoreras av resten av världen. Man väljer att fokusera på republikanska högerkristna rednecks i mellanvästern och deras raljerande, men dessa är ju inte ensamma om att bo och rösta i staterna (vilket vi trevligt nog nu fått uppleva)

 

EDIT: Jag missförstod dig nog nu ser jag. Var din liknelse att vi andra som inte bor i USA inte har något utbyte av den amerikanska patriotismen i Fallout så kan jag iofs se din poäng. Men samma resonemang skulle man ju då behöva föra oavsett i vilket land man iscensatte spelet.

 

Vi har ju gott om svenska spelföretag, så det står ju dem öppet att förlägga spelen till svensk miljö, men det har de ganska konsekvent undvikit. Det skulle ju helt enkelt inte sälja att göra ett spel där man springer runt i Härjedalen och skjuter renar =D

[inlägget ändrat 2008-12-31 09:45:54 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej du har nog rätt! :-) Det finns väl miljarder synvinklar att välja bland och vilken väljer jag själv, jo den allvarsamma och sura, hehe..! =P Tach för att du tinar upp mitt djupfrysta plyte! :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju gott om svenska spelföretag, så det står ju dem öppet att förlägga spelen till svensk miljö, men det har de ganska konsekvent undvikit.

Det är väl egentligen mera förläggaren som styr detta och som i sin tur styrs av marknadsundersökningar etc. Och för att ett spel ska sälja i USA, som självfallet utgör en stor och viktig kundbas, måste man nog stryka dem lite medhårs – in med några fanor i spelen så blir de nöjda, slår sig för bröstet och öppnar plånboken. :)

 

Det skulle ju helt enkelt inte sälja att göra ett spel där man springer runt i Härjedalen och skjuter renar =D

Det vore ett mycket roligare spel om man istället red omkring på renarna i jakt efter renägare att skjuta! ;) Fast så får man inte skämta i skenheliga landet Sverige för då är man rasist.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast så får man inte skämta i skenheliga landet Sverige för då är man rasist.

Sverige må ha behandlat samerna riktigt illa genom tiderna, men som deras renar får driva omkring och skapa trafikolyckor kan de nog få tåla lite skit tycker jag.

 

Ett par svenska spelidéer att plocka upp kanske:

 

Bilspel:

Det vore trevligt med ett GTA-liknande spel försatt i svenska stadsmiljöer. Igenkänningsfaktorn skulle vara rätt häftig tror jag. Dessutom kan man ta ut sin ilska på jobbiga dörrvakter, snorkiga butiksföreståndare och skitstövlar till väktare i en virtuell miljö utan risk för fängelse =)

 

Båtspel:

Tja, jaga icke-befintliga ubåtar i Hårsfjärden, vad mer behöver man säga

 

RTS:

Karl XII:s vilda lekar utomlands är väl en utmärkt grund för ett bra strategispel eller t o m ett rollspel.

 

Guitar Hero:

Byt ut gitarrkontrollen mot en mic, en flaska vodka och en riktigt ful kostym så har vi nästa hit - Dansbandshjälten

 

Äventyr:

I rollen som spanare med obegränsad budget, helt fria tyglar och bortslarvade eller förstörda bevis skall man lösa Palmemordet. I uppföljaren till spelet får man rätta till alla misstag man gjorde i del 1.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå svenska spel, fast kanske utan ironi, :-) , här är ett som iaf har potential att innehålla svenska miljöer:

http://ve3d.ign.com/videos/40447/PC/The-Hunter/Trailer/Extended-Trailer

 

Jakt är kontroversiellt även i spelform, kommentarerna på VE var roliga att läsa. Ex vis "sick american game", fick svaret" Avalanche Studios is a Swedish company, dude". Andra kommentarer:

"What the hell, no one bats an eye when the game involves slaughtering countless people and doing other horrible things, but the moment it involves hunting deer it catches flak?"

"Yea, man, put some palm trees in there and replace the deers with North Korean soldiers... oh, wait."

"That deer is a fascist militant. Better?"

 

Men händer det igen åker skiten ut =)

Känner igen känslan! :-) Jag tror jag gör bäst i att vänta med att installera Fallout 3 tills patchen kommer, den där buggen verkar dessvärre inte ovanlig. TRU är inte heller det fritt från buggar, trots en första patch. Troligen är många relaterade till kollisionshanteringen, som ju blir svårare ju mer avancerade spelen blir, och som också ledde till en del irritation när jag spelade. Som tur var råkade jag inte ut för några allvarligare fel under första spelgenomgången, en krasch dock. Fellista för TRU:

http://www.tombraiderforums.com/showthread.php?t=139555

[inlägget ändrat 2009-01-03 07:22:25 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...