Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ahh Oblivion...

RN

Recommended Posts

Ett spel med titeln (Resident Hill) eller (Silent Evil) Som handlar om ett företag ICeA som genom ett experiment, råkar sprida ett virus som bara drabbar 40-talisterna. Viruset förvandlar dessa människor till zombies & din uppgift blir att jaga och låsa in dem i ett äldreboende.

Självklart, är din fiende staten som genom ett lagförslag höjt pensiongränsen till 90 år.

• 2 weeks later...

Laddar ner i skrivande stund! :-)

Avslutade för övrigt Sam & Max Season 1 idag, riktigt trevligt när man kom in i det. Varje avsnitt är lagom långt och inte alltför svårt, även fast jag fick ta lite hjälp av en walkthrough när jag inte tyckte att det var uppenbart, istället för att "tokkombinera". Och som de själva skriver i reklamen inför säsong 2, ett spel där man inte behöver kombinera inventarierna med varandra. Positivt!

Så nu kan jag nog börja ägna mig åt Fallout 3. :-) Tänkte nog även installera Windows 7-betan (som nu ligger här bredvid) som dual-boot och testa lite DX 10/10.1-spel inom en snar framtid. Ati har faktiskt släppt drivrutiner:

http://support.ati.com/ics/support/KBAnswer.asp?questionID=39069

Fast Fallout 3 hamnar under XP. Hur har det förresten gått med Shivering Isles?

[inlägget ändrat 2009-01-13 18:00:30 av Stålis]

Hur har det förresten gått med Shivering Isles?

Jag började ju om spelet som Assassin och håller på och bygger ny karaktär genom Thief guild samt Dark brotherhood. Är mera noggrann nu med hur man ökar i level eftersom det är så tillkrånglat i Oblivion. Har hittills nått level 21 bara av att beta av uppdragen ifrån dem plus småuppdragen här och där under resans gång. Huvuduppdraget struntar jag i denna gång – filmen behöver inte gå i repris – utan när jag är klar i Cyrodiil tar jag mig an SI igen från början... :)

Att spela som Assassin med dess egenskaper har gjort Oblivion roligare än första gången och lite grand som Splinter Cell i en medeltida fantasivärld. Och så gör såklart alla moddar sitt till för att öka spelupplevelsen. :) De gör att spelet, nu i 1920x1200, inte går att köra med högre kvalitetsinställningar än 2xAA (Narrow-tent 4x), Adaptive AA (Performance) inklusive 8xAF. Spelets egna inställningar är typ Ultra... Så fort den grundläggande AA:n ökas från 2x alternativt AF:n ökas till 16x så börjar ett evinnerligt disklagg som genast gör det helt ospelbart. Ladda, tugga, fastna, tugga fastna, ladda och ladda... Ge mig 1GB grafikminne NU!

Först hade jag faktiskt glömt att anpassa .ini-filen efter nydatorn från i somras – den var konfigurerad efter den förra Opteron 185 m m... Så efter lite pillande med den för att bättre passa nuvarande konfig försvann en del av lagget, men det är ändå mycket tydligt när grafikminnet drabbas av tvär förstoppning...

Vad använder du för minnesvärden? Mina är som följer, för 4GB RAM:

uInterior Cell Buffer=24 (standard 3)

uExterior Cell Buffer=288 (standard 36)

iPreloadSizeLimit=262144000 (standard 26214400 – alltså en nolla mindre)

även fast jag fick ta lite hjälp av en walkthrough när jag inte tyckte att det var uppenbart,

Vilket händer rätt ofta i Sam/Max-spelen, fast de är ju rätt underbara.

EDIT: Min yngsta syster lyckades faktiskt lösa vissa saker som jag inte överhuvudtaget kopplade när hon hade kvar sitt barnasinne. Många av problemen kändes det helt enkelt som att man behövde se verkligheten ur ett mer basalt eller barnlikt perspektiv för att se lösnngarna till. Det är väl kanske därför man uppskattar det så mycket när man blivit äldre.

[inlägget ändrat 2009-01-14 11:56:59 av Anjuna Moon]

Jag började ju om spelet som Assassin och håller på och bygger ny karaktär genom Thief guild samt Dark brotherhood. Är mera noggrann nu med hur man ökar i level eftersom det är så tillkrånglat i Oblivion.

Har funderat lite grann på just det där med karaktären man spelar och sådant, senast nu för att Eric Lindstrom skrev om det på Tombraiderforums. Han jobbade på Crystal Design, och var Creative Director och ansvarig för Tombraider Underworld.

Just var, för spelet sålde "bara" i 1.5 miljoner ex fram till 31/12 och det var inte nog för Eidos, och han var en av de 30 som sparkades från CD i fredags av dem. På Tombraiderforums har han svarat på frågor, både om TRU, berättelsen som han skrev etc. Och en av frågorna handlade om hur man ser sig själv i spelet, är man karaktären eller sympatiserar man bara med den person man spelar? Han hade en del synpunkter på det, och det finns en del olika skolor...

Det lilla jag har kört av Fallout 3 än så länge får mig att tro att där går det inte att "vara" karaktären lika mycket som i Oblivion, för alternativen i dialogen tvingar in dig i en mer låst position - de är mer personliga, och inte så generella som i Oblivion, och det är inte säkert att just "du" tycker att något av svaren är det du skulle vilja ge. Som Eric Limdstrom skriver, det var lättare förr, när karaktärerna var nedtonade; de hade ingen särskild historia, och var ganska anonyma i spelet, så att du själv kan fylla ut tomrummet. Det gäller t ex spel som Half-Life, för vem är egentligen Gordon Freeman? Sedan är det också frågan om en avatar eller inte, som det blir när man övergår till 3:e persons perspektiv, är du den personen eller hjälper du bara till att t ex styra avataren? Det finns ju många synvinklar...

När jag spelar ett spel där man kan vara både ond och god, med moraliska aspekter, vill jag nog helst vara god och göra "rätt" första gången - men det kan vara en frisk fläkt och belönande, fast också psykologiskt jobbigt, att då och då välja det "onda" alternativet. Det är faktiskt inte helt trivialt. Och även om jag i huvudsak är god i Oblivion är jag både Thief och Assassin - jag ville ju även utforska de möjligheterna, men inte starta ett nytt spel med en ny karaktär bara därför. Istället är jag nu tvungen att försöka leva med denna dubbelhet... Kanske gör det min karaktär mer mänsklig? :-)

Vad använder du för minnesvärden? Mina är som följer, för 4GB RAM:

Ooops... :-) Innan du påpekade det här hade jag faktiskt inte ändrat mina inställningar sedan jag spelade med X1900GT och 2 GB. Så mina låg kvar på inställningarna för 2 GB, dvs 12 och 144, och iPreLoadSize hade jag inte ändrat alls! Nu tror jag inte det här gjorde så mycket i SI. Qarls' texture pack påverkar ju bara Cyrodiil och nu har jag ändrat i ini-filen, till 24, 288 och 209715200. Bra att du påminde mig! Blir perfekt inför att ta itu med de återstående uppdragen i KoTN och lite andra lösa ändar, så att det inte blir alltför mycket förstoppning... :thumbsup:

Här är de inställningar som jag (kanske) har ändrat i Fallout.ini resp FalloutPrefs.ini. "Kanske" för att variablerna kanske ibland var inställda så från början. Det är iaf de som jag koncentrerat mig på:

[log]bUseWaterHiRes=1

bUseThreadedBlood=1

bUseThreadedMorpher=1

bUseThreadedTempEffects=1

bUseThreadedParticleSystem=1

bUseThreadedAI=1

bUseMultiThreadedFaceGen=1

bUseMultiThreadedTrees=1

iNumHavokThreads=5

bBackgroundLoadLipFiles=1

bLoadBackgroundFaceGen=1

bBackgroundCellLoads=1

bLoadHelmetsInBackground=1

iBackgroundLoadLoading=1

bBackgroundPathing=1

bBackgroundNavmeshUpdate=1

bCloneModelsInBackground=1

bUseBackgroundFileLoader=1

uInterior Cell Buffer=24

uExterior Cell Buffer=288

iPreloadSizeLimit=209715200

bForceFullLOD=1

bReflectExplosions=1

bForceHighDetailReflections=1

fTreeLoadDistance=160000.0000

fBlockLoadDistanceLow=200000.0000

uGridsToLoad=9[/log]

De tre sista är intressantast. fBlockLoadDistance ger mer detaljer längre bort, typ hus och byggnader längs horisonten, och uGridsToLoad ger markant mer struktur och detaljer stegvis bort från karaktären för varje ökning med 2 (från 5). Kan se om jag kan lyckas visa några bilder så småningom. Fast frågan är om det går att köra fullt ut med de här inställningarna, spelet kraschade datorn senast när jag avslutade... Dessutom lär det inte gå att ladda spel med en högre uGridsToLoad till ett spel med lägre. Work in progress! ;-)

[inlägget ändrat 2009-01-15 14:16:23 av Stålis]

Ibland är det bra med barnasinne! Tror nog också att alla vi som spelar spel har en hel del av det kvar. ;-)

Och det här med att använda en walkthrough skulle vara att fuska - ibland räcker tiden helt enkelt inte till för att hålla på och prova eller leta i all oändlighet. Minns t ex Gabriel Knight, Sins of the Father, där fastnade jag rejält... Provade och letade och undersökte varenda plats jag besökt och varenda pryl jag hittat, om och om igen. Till slut gav jag upp. Det visade sig att jag hade missat ett litet, litet ormfjäll som låg i gräset på en bild, och då hade jag redan känt att jag hade "scannat" av den bilden flera gånger, men ändå missat det.

Nu jag ger det ett par chanser, testar lite olika saker. Ser om det poppat upp något undermedvetet nästa gång jag spelar. Sedan finns ju alltid Max att fråga, ibland kan han ge en del nyttiga ledtrådar, även om man inte riktigt alltid fattar vad han pratar om... Fast han är charmig på sitt vis. :-)

Och även om jag i huvudsak är god i Oblivion är jag både Thief och Assassin - jag ville ju även utforska de möjligheterna, men inte starta ett nytt spel med en ny karaktär bara därför.

Jag brukar spara av spelen i tillgängliga fall och inte utforska varenda liten detalj i ett svep för då blir det till slut bara tråkigt och man tröttnar. Första varvet var således genom Mages guild, halva Fighters guild samt huvudnumret, KotN och in på halva SI... Och det var grymt kul så länge det varade innan jag helt enkelt blev less.

Nu är det så länge sen Oblivion påbörjades att jag knappt kommer ihåg nånting av de ofrånkomliga småuppdragen man stöter på överallt, så de känns ändå fräscha igen nu under varv två, och fräscht är det ju absolut med allt nytt i Thief guild o s v som aldrig har upplevts tidigare. Och jag spelar helst som svart eller vit och inte svart-vit eller Dr Jekyll & Mr Hide (fast med dessa ska det då vara vit-svart ;-))...

Och att inte bara spela som svart eller vit utan också helt olika karaktärsklasser gör ju också sitt till... Första varvet var som en Battlemage som hade nått maxtaket i exempelvis destruction magic medan nya varvet som sagt upplevs genom ögonen på en Assassin med pilbåge... :D

(he, svart eller vit förresten... får vi höra någon vrida till innebörden av detta till rasism – det är ju ändå skenheliga landet Sverige vi befinner oss i ;-))

Och så Fallout ja... Betyg av introlåten tack! :D Med dess stråkar och blåstutor... =) Och eftersom vi har varit inne litegrann på musik vill jag föreslå dig att inför KotN (snabbt kast till Oblivion igen) så inaktivera originallåtarna – understreck efter punkten i filnamnen – om du som jag har blivit kräkless på dem, och istället lägga in fräsch musik i respektive mapp av finske kompositören Matti Paalanen:

http://www.tesnexus.com/modules/members/index.php?id=120785

Fantastisk insats av honom!

[inlägget ändrat 2009-01-16 16:10:01 av RN]

Och så Fallout ja... Betyg av introlåten tack! :D Med dess stråkar och blåstutor... =)

Ok då! :-)

Hade faktiskt inte lyssnat på den så mycket att jag skulle kunna bilda mig en uppfattning tidigare, för jag har pysslat med att försöka komma in i känslan för spelet och även att se vad jag ska ha för inställningar. Det har mest blivit att komma in i spelet så snabbt som möjligt.

Kan säga att jag övergav uGridsToLoad=9 och satte det till 5 så länge (som det var från början), för jag upplevde en del krascher, och eftersom jag inte riktigt visste vad de berodde på och det inte heller går att ladda spel med ett högre värde på variabeln till lägre, kändes det säkrast att låta den vara på det lägre värdet tills vidare. Dessutom känns det som att detaljrikedomen det ger inte akut behövs i spelet - omgivningen växer ju fram på ett mjukare sätt än i Oblivion - men visst är det en markant skillnad på detaljerna man kan se i det "bortre" närområdet. Kolla t ex här med en uGridsToLoad på 19:

http://snipurl.com/ajegy [www_pcgameshardware_com]

Men även efter det kraschade spelet lite omotiverat eller frös till ibland - tills jag satte bMultiThreadAudio=0 igen. Den hade jag glömt att nämna tidigare. Efter det flöt det på bra, och jag trodde att allt var frid och fröjd - tills det plötsligt frös igen, efter ett par timmars spelande. :-) Det känns som att Fallout 3 har en hel del frysningar och krascher kvar att lösa upp i kommande patchar, för jag tror inte att de bara beror på inställningarna...

Men visst, det var ju intromusiken jag skulle skriva om! :-) Jo, jag tycker om den. Ödesmättat och kraftfullt, och den sätter den rätta episka tonen för spelet. En tung symfonisk känsla. Första lysningen av intromusiken gav mig också en känsla av "native american", du vet, naturfolk, indianer, tillbaks till det vilda - kanske just för de betonade rytmerna, och rollen som slagverket spelar. Inte helt olikt vad jag skulle kunna ha väntat mig av i en western av det slaget t ex. Men även ett stycke som både till klang och upplägg faktiskt gav mig flashbacks till en annan känd intro...:

Jämför:

http://se.youtube.com/watch?v=8No-skBteO0

http://se.youtube.com/watch?v=xsq1NnxZML4

Inte lika mycket tyngd i Far Cry såklart, men vad säger du? Upplägget med trummorna som driver upp tempot, de perkussionistiska insatserna, samma maffighet, även ackorden. De är iaf musikaliska kusiner med varandra. Far Crying out loud! (3)

[inlägget ändrat 2009-01-22 17:20:20 av Stålis]

He, rätt åt den där världsterroristen Bush! =P

Jag läste att skomodellen som användes i kastet fick sån efterfrågan att fabriken var tvungen att nyanställa folk..! ^^

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...