Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig oregelbundet


Frippe80

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har problem med att min dator hänger sig oavsett belastning och oavsett tid som datorn har använts. Senast så hände det bara 1 minut efter uppstart men det kan gå flera timmar innan något händer. Vad som händer:

* Jag får fortfarande bild

* Om något ljud körs då datorn hänger sig så kan ljudet eventuellt fortsätta i ngn sekund (men långt ifrån alltid) innan den sätts i en loop.

* Jag ser att musens optiska sökare fortfarande lyser och dosan till mitt trådlösa tangentbord lyser fortfarande men jag får ingen respons då jag försöker med något.

 

Vad jag har försökt göra för att åtgärda problemet än så länge:

* Blåst bort damm (det var en del ändå) med en sådan där "luft-burk"

* Installerat de senaste säkerhetsuppdateringarna till XP

* Kontrollerat via SpeedFan om processorn är onödigt varm (bifogar bild) men det verkar enbart vara grafikkortet (ett GeForce 8800 GTS) som går varmt - vilket det enligt spec ska vara. Lite osäker på vad "System"-taggen innebär.

 

Jag har en AMD DualCore 3800+

4 GB RAM

2 SAMSUNG hårddiskar

 

[bild bifogad 2008-12-20 14:31:22 av Frippe80]

1108544_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Den XP-installationen som jag har är relativt ny och jag försökte komma på om det var något som skiljde sig från förr. Jag använder COMODO som både Firewall och Antivirus (till skillnad mot förr då COMODO enbart agerade Firewall) så jag avinstallerade programmet och installerade om det med enbart firewall-delen aktiv.

 

Tittade även runt på andra trådar på forumet och fann ett tips om programmet "Malwarebytes" och körde en full scan där programmet fann tre "Registry Data" som var infekterade:

 

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced\Start_ShowHelp (Hijack.StartMenu) -> Bad: (0) Good: (1) -> No action taken.

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced\Start_ShowMyDocs (Hijack.StartMenu) -> Bad: (0) Good: (1) -> No action taken.

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\StartMenuLogOff (Hijack.StartMenu) -> Bad: (1) Good: (0) -> No action taken.

 

Får se om det hjälper efter att jag har tagit bort de infekterade filerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som MBAM hittade är inga skadliga filer utan 3 inställningar som det är vanligt att skadliga program ändrar, det gäller om det på startmenyn ska finnas Hjälp och Support, Mina dokument och Logga ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så falska förhoppningar från min sida med andra ord.

Jag vet fortfarande inte om COMODO-förändringen gjorde något eftersom jag inte vet vad det är som kan tänkas trigga datorn till att frysa, och därmed så kan jag inte heller "stressa fram" syndromet.

 

Några idéer på program som man kan köra för att få fram hur datorn "mår"? Jag har kollat på Event Viewer efter de senaste två frysningarna, men ingen logg har skapats vid något av tillfällerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag inte vet vad det är som kan tänkas trigga datorn till att frysa
Det är mycket som kan få sådant resultat, ofta så är det väl något fel i ett drivrutin. Har det varit så här sedan du installerade om XP?

Är det något mer än Comodo som är annorlunda? Drivrutiner av andra versioner t ex?

Det här Comodopaketet är ju nytt så det kan ju mycket väl tänkas att det finns felaktigheter i det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ominstallerade XP och diverse program/drivrutiner den 9:e december (tack Facebook) och problemen började först för några dagar sedan.

 

En av dagarna så hade jag väldigt hög processoranvändning reserverad till en .exe-fil relaterad till COMODO (cmdagent.exe). Läste att COMODO's auto-uppdatering ibland kan hamna i en loop om den misslyckats att få hem en uppdatering så jag tog bort auto-uppdateringen och slapp CPU-belastningen ... men det är ju fullt möjligt att något fel hade inträffat redan innan och att det är det som startade mina frysningar?

 

Detta kan ju ha åtgärdats efter att jag avinstallerade och sedan installerade på nytt. Nåväl. Jag avvaktar och ser om något händer på nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, felet fortsätter att komma.

Jag testade att dra ut ett av mina ljudkort (har ett för studioinspelning och ett för spel) och avinstallerade kortets drivrutiner utifall någon hårdvarukonflikt inträffat. Ingen framgång. Testat olika kombinationer av minnen utan framgång.

 

Senaste gången så tog det mig tre gånger att starta igång Windows XP (!). Att den fryser under start-up är helt nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara problem med strömförsörjningen i datorn, att nätaggregatet inte riktigt orkar med när det behövs som mest ström. Hur gammal är datorn? Har du uppgraderat grafikkort eller stoppat in mer kort under tiden?

Är det en märkesdator, som Dell eller HP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett "ihop-plock" i den meningen att man kunde välja komponenter som - enligt de anställda på Komplett.se - skulle fungera väl till varandra. Denna köpte jag i februari 2007.

 

I September 2007 köpte jag ett nytt grafikkort:

XFX GeForece 8800GTS, och om jag tittar inuti datorn nu så antar jag att jag köpte ett nytt nätaggregat i samma veva (jag minns att jag läste att grafikkortet krävde en del kraft, så det låter rimligt). Nätagget är en 550W.

 

Jag minns att jag hade problem med ett nätagg runt 2005/2006 men att då var det att datorn inte startade igång alls och jag var tvungen att köpa ett nytt. Men nu när jag tänker på det så har jag haft problem under uppstarten två gånger ... jag hör att fläktarna går igång, men inget händer. Kanske har slaktat ett till nätaggregat? :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slaktat är väl att ta i, men nätaggregat blir svagare med tiden. Vad är det för tillverkare av nätaggregatet?

På en klisterlapp på nätaggregatet ska det stå hur mycket ström (A) som den kan ge ifrån sig på 12V. Kan du hitta den informationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altis A-550DX heter det.

 

Under DC Output så hittar jag två värden för +12V:

+12V1 (Max A: 20A) +12V2 (Max A: 20A)

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-21 00:06:08 av Frippe80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en annan med datorproblem som har samma nätaggregat och ungefär samma grafikkort:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1035286

Det ligger nog en del i jannejannes andra svar där.

 

Eftersom grafikkortet verkar behöva upp till 26 A så hoppas jag att det är kopplat så att strömmen till grafikkortet kommer från både 12V1 och 12V2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju kunna vara så. Jag tror jag har haft tre (denna inkluderad) rejäla fel med datorer under årens lopp och alla tre har varit relaterade till nätagg :)

Får väl se om man kan lyckas smyga in en sen julklapp ... :)

 

Tack så mycket för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara följa upp.

Jag köpte ett nytt nätaggregat (ett Corsair VX550W - fanns i listan över rekommenderade nätaggregat). Jag kan inte med 100% säkerhet säga att problemet är löst ... det märker jag först om jag kan gå en hel dag utan att datorn hänger sig :)

 

Först så blev jag överraskad när SpeedFan visade att GPU'n gick ned till 50 grader, men den har sakta men säkert åkt upp till 70 igen (nåväl, kortet ska vara varmt).

 

Anyhooo. Jag hör av mig igen om datorn verkar ha blivit stabil eller om problemet kvarstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör av mig igen om datorn verkar ha blivit stabil eller om problemet kvarstår.
Ja, gör det. Det är alltid kul att höra hur det går.

Jag håller tummarna. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja. Väntade ett tag så att jag inte tog ut segern i förskott :)

Allt fungerar som det ska. Tack så mycket och God Jul!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt. :thumbsdown:

 

Mitt förslag är att du avinstallerar Comodo och använder Windows-brandväggen ett tag och ser om det löser problemet. Du får förstås vara mycket försiktig vid datorn då med vad du gör så att du inte får in skadliga program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det löste inte problemet. Däremot så installerade jag ju (dum som jag är) MSN igen ... och jag minns inte om jag hade installerat det strax innan senaste frysningen och hur det var när det hela började ... så jag har avinstallerat det och avbockat messenger från msconfig (av någon anledning så låg start-up kommandot kvar där).

 

Så, på nytt får jag snällt vänta och se :)

 

Anyhoo. Gott nytt år så hörs vi säkert igen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

* Installerade om Windows XP med service pack 3 utan att installera de senaste uppdateringarna. Upplevde BSOD vid oregelbundna tillfällen med följande information: STOP: 0x0000007F (inom parantesen så var det bara nollor), vilket - enligt Microsoft - innebär att jag har problem med antingen hårdvara, minne eller mjukvara (tackar).

 

* Laddade ned de senaste uppdateringarna, och fick då istället samma gamla problem med att datorn frös sig när som helst.

 

* Läste om att tidigare version av Service Pack 3 fick AMD-datorer att hänga sig, så jag lånade en tidigare version av XP (med Service Pack 2) och installerade det, men efter en dag så kom frysningarna.

 

* Körde memtest86 i 7,5 timme utan att programmet hittade några problem med mina minnen.

 

Så med överhettning och spänning ur bilden så har jag då moderkortet och hårddiskarna kvar, eller finns det något mer som jag har missat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Laddade ned de senaste uppdateringarna, och fick då istället samma gamla problem med att datorn frös sig när som helst.
Då verkar det ju ha något samband med de uppdateringarna. Var det bara uppdateringar av Windows eller var det uppdateringar av drivrutiner? Om det även gällde drivrutiner, varifrån hämtade du dem, Windows Update eller tillverkarnas webbplatser?

Vad har du för brandvägg nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringar till Windows hämtas från Microsofts hemsida, drivrutiner till enskilda enheter hämtar jag alltid från tillverkarnas hemsida (NVIDIA, Logitech, M-audio).

 

Det specifika fallet då det gick från BSOD till frysningar så var det enbart windows uppdateringar. Men det vore underligt om uppdateringarna skulle få datorn att frysa då en nyinstallation av Windows XP med Service Pack 2 fryser sig - utan att jag uppdaterade något.

 

Just nu kör jag med Comodo, men jag testade även med Windows Firewall ett tag och även med Zone Alarm, alla med samma resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull så kan du avinstallera uppdateringar från Windows Update och se om det då går tillbaks till BSOD. I Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program så bocka i rutan högst upp så ser du uppdateringarna.

 

Om man t ex har ett grafikkort som är några år gammalt så kan en drivrutin som är några år gammal fungera bättre än en alldeles ny drivrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...