Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig oregelbundet


Frippe80

Rekommendera Poster

Nu sitter jag förvisso på Win XP SP2-installationen så i sådant fall så måste jag installera om med mitt OS (som har SP3). Men oavsett så ... SP2 utan uppdateringar och SP3 med uppdateringar ger ju samma resultat: frysningar.

 

Bra idé det där med grafikkortet. Testade tidigare idag att koppla in datorn i ett annat uttag för att kolla om det är fel på uttaget, det hjälpte inte. Kopplade ur skarvdosan och kör nu direkt in i uttaget för att se om skarvdosan kanske felade ... funkar inte det så prövar jag att installera äldre drivrutiner. Kan man fixa dem från NVIDIA's hemsida tro? Samt brukar inte roll-backs av grafikdrivrutiner kräva något extra program? Har för mig att enbart avinstallera inte är helt optimalt då man ska installera äldre drivrutiner till grafikkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, blandade ihop vad du hade i datorn nu och dina problembeskrivningar.

 

Ett program för att rensa bort rester av grafikkortsdrivrutiner är Driver Sweeper:

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)-download-1655.html

Läs där för att få anvisningar om exakt hur du ska göra.

 

Jo, det finns en arkivlänk någonstans där man laddar ner Nvidias drivrutiner och där finns äldre versioner, ta något ordentligt gammalt och inte bara två steg bakåt eller något sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att installera äldre drivrutiner (från i Maj) men det hjälpte inte. Nu har jag dock fått ett nytt fel ... nu startar datorn och jag hör att hårddisken jobbar, men jag ser ingen bild på min monitor ... jag hör att grafikkortets fläkt drar igång, men den arbetar i ett annorlunda tempo (den låter annorlunda) ... så antingen är kortet kört, eller så är det så att min PCI-Express-port har dött :/

 

Förhoppningsvis så har någon ett grafikkort liggandes någonstans så att jag kan ta reda på vad som eventuellt kommer behöva inköpas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ens BIOS-bilden fram?

För så tidigt är ju inte drivrutinerna inblandade.

 

Kolla att kablarna till bildskärmen sitter i ordentligt.

Har du möjlighet att flytta bildskärmen till en annan dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade ihop monitorn med en bärbar dator som jag har fått lånat av en vän, och monitorn fungerar hur bra som helst.

 

BIOS-inställningarna kommer inte fram. För att klargöra: när jag startar datorn nu så låter grafikkortets fläkt annorlunda (den låter mer och "mörkare"), samtidigt så hör jag hur hårddiskarna arbetar, vilket skulle kunna tyda på att Windows håller på att ladda.

 

Liknande "fel" har inträffat någon enstaka gång tidigare, men då behövde jag bara testa att starta om datorn så funkade allting. Jag drog detta till minnes tidigare då du nämnde nätagget.

 

Så det känns som att kopplingen mellan grafikkortet och moderkortet inte funkar som det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samtidigt så hör jag hur hårddiskarna arbetar, vilket skulle kunna tyda på att Windows håller på att ladda.
När BIOS kör så brukar lysdioderna på tangentbordet blinka till. Gör de det?

Windows brukar ha lite ljud för sig (spela en liten snutt) när det startar. Hör du det ljudet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, på mitt så är det numlock som brukar blinka till, vilket det också gör.

Start-up ljud? Det har jag avstängt. Däremot så känns det som att hårddisken arbetar precis så pass lång tid som det tar för mig att ta mig in i windows.

 

Hmm. Nu när jag lyssnar på fläkten så låter den inte mörkare som jag skrev tidigare, den låter bara mer (punkt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag köpte ett budget-grafikkort (spelar ändå aldrig nuförtiden) och ett moderkort (utifall byte av grafikkort inte skulle vara tillräckligt).

 

Bytte grafikkortet. Ingen framgång.

Bytte moderkortet ... yes, allting startar och fungerar *peppar* *peppar*

Vet inte vad som kan ha orsakat moderkortets död. Kanske något ström-avbrott som var begynnelsen till döden, eller det gigantiska 8800GTS-kortet som täckte över .. uhm, "sydbryggan"? (om det nu finns något som heter så).

 

Nåväl, det funkar som det ska nu i alla fall. Får se om jag säger samma sak om 1,5 vecka :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...