Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SATA hårddisk krånglar


Roggah1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har för någon dag sedan skaffat en sata hårddisk ställt in den i bios och installerat xp. en dag senare startade den om och tickade en gång när jag startade om datorn så jag kollade med chkdsk om det var något fel på hårddisken och det sa då att det inte var det men det tickade på 5te steget typ 10 gånger innan den fortsatte och efter att den hade startat om datorn så stod det att systemvolymen är felfri. Men ändå beter den sig konstigt . När jag gick tillbaka till affären som jag köpte den hos så kollade dom den och han sa att kabeln som man kopplar in till nätaggets strömkabel hade en pinne intryckt och jag fick då en ny. Men att hårddisken var ok .. vet ni något bra program som jag kan tanka hem som kollar hårdvaran i datorn efter fel? helst ett program som man kan bränna på cd .. har ingen floppy

eftersom det gick och ställa in i bios att det är en sata och att xp startar efter installation behöver jag ändå installera några sata drivare när jag ska installera xp? har en fil som heter VIA_VT8237_SATARAID_Floppy till moderkortet men det är ju till raid och det är väl bara om jag har mer än 1 sata disk?

[inlägget ändrat 2008-11-22 21:38:08 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att jag måste skaffa en diskettstation då.. har för mig att han på dator affären hade en cd skiva när kollade all hårdvara.. men kommer inte ihåg vad han sa att det hette.. kanske det var pc check men jag är osäker.. och behöver jag installera några drivrutiner genom att trycka F6 när jag ska installera xp när det går att ställa in att datorn använder en Sata i bios? för när jag startar datorn så står det ata när det visar hårddiskar och cd rom och sånt innan windows startar och kan det vara det problemet jag har när hårddisken beter sig konstigt?

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 00:06:18 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken hårddisktillverkare är det? För de flesta har testprogram som man lägger på en CD.

 

XP är ju installerat nu så även om det uppför sig konstigt så förstår jag inte hur det skulle hänga ihop med om installationsprogrammet behöver en diskett eller inte.

 

har en fil som heter VIA_VT8237_SATARAID_Floppy till moderkortet men det är ju till raid och det är väl bara om jag har mer än 1 sata disk?
Den är nog till för SATA-diskar och/eller Raid-kopplade hårddiskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är en samsung. ska ta hem ES-TOOL och testa.. tack för hjälpen :).. men konstigt iaf att den tickar och visar att den är ok när jag kör chkdsk tycker jag.. annars så har jag alltid upptäckt fel med det programmet

[inlägget ändrat 2008-11-23 01:32:57 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkdsk är inte en riktig test av hårddisken utan bara av Windows filsystem och att filerna verkar vara riktiga.

 

Apropå tickandet, på http://datacent.com/hard_drive_sounds.php kan du höra ljud på hur hårddiskar som är trasiga eller håller på och blir trasiga låter. Det händer att hårddiskar är felaktiga vid leverans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm nu är jag tillbaka igen ... kan SATA Power kabeln ha orsakat att det har blivit fel på hårddisken när den vita delen av kabeln fick en av dom 4 pinnarna intryckt när jag kopplade hårddiskens power kabel till nätaggregatets power kabel att den har fått fel ström och därefter inte fungerar som den ska efter att jag har fixat en ny kabel?

och sedan är det så att jag har redan bytt hårddisk efter att ha köpt en hårddisk för typ 3 månader sedan som började visa fel och hårddisken som felar nu verkade ha felet i början men dom på affären sa att dom misstänker att det är nått annat i datorn som orsakar att det blir fel på hårddisken.. hmm kan en annan hårdvara slå ut hårddiskar om det är fel på nått annat först? det tycker jag låter konstigt i så fall.. det är som att säga att det blir punktering på en bil för att vindrutetorkarna inte fungerar.. ehum.. ska man tro på att försäljaren vill sälja grejer istället kanske och inte vill ta på sig att det är fel på 2 hårddiskar? :S ja just d.. jag skrev ju om power kabeln och dess pinne före..

 

[bild raderad 2008-11-23 02:31:07 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 02:31:48 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 02:33:05 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 02:33:44 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 02:34:12 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 02:44:06 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 02:45:23 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 02:48:02 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sedan när jag bränt es-tools som finns på den här sidan http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html och startat om datorn så kommer det här upp.. vet du vad det beror på och hur jag kan fixa det?

 

Märker också att när jag startar datorn och kommer till bilden innan det visar Windows XP med den blåa grejen som far fram och tillbaka. så står det att den har hittat en ata istället för sata.. hmmm jag tycker då iaf att det verkar fel..

sedan så har jag stöd för SATA 1.5 Gb på mitt moderkort men inte 3.0 Gb.. om nu det kan ha någon betydelse

[bild bifogad 2008-11-23 03:15:44 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 03:34:03 av Roggah1]

1100795_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett dåligt nätaggregat kan säkert slå ut hårddiskar, stark misstanke om att det var skurken i flera av mina tidigare diskhaverier. Kör du ström till disken via de gamla 4-pinnars molexkontakterna? Varför inte via sata-kontakten (den avlånga bredvid data-kontakten)?

 

Förmodligen fungerar ditt moderkort så att det kör din sata-disk i ide-mode och då brukar du inte behöva installera extra drivare. Däremot kan man behöva bygla själva disken att gå i sata 1.5 för att aallt ska flyta smidigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och startat om datorn så kommer det här upp.. vet du vad det beror på och hur jag kan fixa det?
Nej, tyvärr. Har du flera CD/DVD-enheter så pröva med den andra.

 

Apropå bil-liknelsen så kan väl tänka sig annat i en bil som på verkar något annat, t ex om det är för lite olja så skär motorn eller något sådant, jag är inte bra på bilar så det blev kanske något fel med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo cecilia det har du f rätt i.. tänkte inte på det hehe..

 

2many2 alltså jag har ju 2 kablar till hårddisken en som går från sata porten som är på moderkortet in i hårddisken och en som går mellan hårddisken till nätaggregatet alltså en speciell kabel om man nu kan kalla den för adapterkabel eftersom hårddisken inte kan ha molexkontakt så måste molexkontakten göras om med adaptern. så det kan nog kanske vara pga molexkontakten som den gick sönder då om den har gjort det .. eftersom 1 av pinnarna i den hade blivit intryckt.. jag har ingen sata kontakt direkt från nätaggregatet om det nu finns sådana nätagg

 

det där om 1.5 och 3.0 så har jag skrivit till samsung för att det står i installationspappret att dom ska ha ett program som gör om hårddisken till 1.5 står inget i pappret om att göra en bygling fysiskt men jag hittar inte programmet på www.samsunghdd.com som det står i pappret att det programmet ska vara på..

jag har en samsung HD251KJ

 

jag tycker nu själv att jag har skrivit mycket här men om någon av er kan hitta det programmet på sidan åt mig så skulle det vara tacksamt för det tar väl flera dagar att få svar från samsung och här verkar det bara ta någon minut :)

sedan så tar jag det lungt med att skriva :)

 

och jo hårddisken går i ide-mode annars finns bara raid att välja i bios för mig

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 12:02:59 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 12:04:45 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack cecilia :) efter jag har gjort det ska jag sluta skriva om det här och gå till affären igen och i så fall köpa en ny för jag tror inte att dom byter ut den igen om det är att hårddisken har börjat krångla efter att en pinne i molexkontakten har blivit intryckt men det konstiga är att jag inte våldade in den kan ju hända att pinnen redan var lös på den ändan av sata kabeln eller vad den nu heter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna hur det går och vad affären säger om du pratar med dem osv. för det är alltid kul att få veta vad som händer med datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok jag gör väl det då . tänkte bara att det är jobbigt för er att svara hela tiden på ett och samma inlägg :) nu är det en grej till... jag har en annan cdläsare som jag har tagit från morsan efter att den krånglade lite.. den tar original skivor men f inte brända.. lustigt.. och kan det vara så att det där med bilden jag skickade tidigare när jag försökte använda felsökningsprogrammet att det beror på att jag i normala fall använder en extern dvd brännare? skickar bilden igen ..

 

Är det du cecilia som svarar på frågor på pc för alla ? :)

 

[bild bifogad 2008-11-23 14:13:16 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 14:15:18 av Roggah1]

1100895_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag hur du kopplat ström till disken, tvivlar dock att den dör bara pga kontaktproblem. Att det sen i allmänhet är skräp till kvalitet på sata- och molexkablar skriver jag gärna under på, mer än en gång man fått använda plattång för att dra fram stiften resp. milt våld för att tvinga tillbaka kablarna i själva kontakten... engångsskräp. Jag fick ju med högkvalitativa sådana med mitt nya nätaggregat så att det ska vara så svårt att köpa i "lösvikt" förstår jag inte ;)

 

Och om vi lessnar på tråden så slutar vi svara på den :) Men jag vill iaf höra hur det gick så småningom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo ser nu på datoraffärens hemsida att dom har nätaggregat med sata men jag har ett gammalt brukar bara köpa nya när dom lägger av.. men kanske borde köpa ett sånt snart då för det är väl när dom lägger av som övriga delar kan lägga av men jag antar att jag måste köpa en ny hårddisk samtidigt för click ljud verkar ju inte så friskt och jag tror inte att dom vill byta hårddisk en andra gång för att dom kommer nog inte att tro på att 2 hårddiskar har problem efter varandra på så kort tid. men säger iaf hur det blir med problemlösningen senare som cissi ville :)

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 15:14:49 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 15:19:44 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla moderna nätaggregat har sata-anslutningar; dom av lite högre kvalitet skickar också med extra kablage av god kvalitet om de som finns på aggregatet inte räcker. Mitt gamla nätagg har funnit nytt hem i elektronik-containern... det hade haft ett hårt liv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skratta du :) Men jag tror nätagg är en ofta förbisedd produkt i datorer. Som så ofta får man mindre problem och högre stabilitet och resurser att koppla in ny hårdvara om man lägger ett par hundralappar mer... även om man kan få nya diskar på garanti är det ändå inte kul om man förlorar en massa data på dom som ev. kan härledas till ett utmattat nätagg av tvivelaktig härkomst

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt bilden så är ju felmeddelandet "Can't open CD driver CD0001" så det är möjligt att den reagerar på att den inte körs från den första CD-enheten i datorn, eller i alla fall att den inte är ansluten internt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror jag har hittat lösningen till att starta hårddisk kollen och ställa om 3.0 till 1.5 nu .. det är det konventionella och utökade minnet som måste ställas om http://uk.freedos.net/freedos/help/common.html var så lääääänge sedan jag höll på med sånt.. typ 100 Mhz tiden på 90-talet :) hehe

hhmm det står : device=c:\dos\himem.sys

men betyder inte det då att jag måste ha riktiga dos installerat och inte bara "fusk dos"

 

Hmm nu skrev jag här innan jag märkte att det var på fel ställe jag kollade. men jag tror jag ändå hittade lösningen på den sidan..

 

tror lösningen är det här : You need to load a CD-ROM driver. If possible, get the one made for your CD-ROM drive, but if it's an IDE CD-ROM, almost any IDE driver will work. Install it in your CONFIG.SYS file according to the instructions that come with it. You'll also need to load the DOS CD-ROM extensions into your AUTOEXEC.BAT file in order to assign your CD-ROM a drive letter. For MS-DOS, it's MSCDEX.EXE. For FreeDOS, it's SHSUCDX.EXE . Then you should be able to use any standard format CD-ROMs.

 

Men det står IDE cd rom och jag har ingen jag har en usb

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 16:09:40 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 16:13:11 av Roggah1]

[inlägget ändrat 2008-11-23 16:16:22 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia jag såg inte tidigare när du skrev om "Can't open CD driver CD0001"

Jo så kanske det kan vara.. då måste jag bara skaffa pengar till en intern eller en diskettstation.. fattigt att vara arbetslös.. får skylla det på moderaterna :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...