Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SATA hårddisk krånglar


Roggah1

Rekommendera Poster

Ärligt... jag bor iofs i en Brf med +500 lägenheter men brukar utan vidare kunna plocka ihop nåt dussin fungerande datorer varje år att skänkas till bättre behövande av det folk slänger. Diskettstationer finns där varje vecka, jag har testat ut några som jag lägger undan för ev. nödbruk och ska dumpa tillbaka resten. Har man inte dito container där man bor brukar man kunna snacka snällt med personalen på närmsta återvinningsstation och få rota lite där under "lågsäsong". Jag kanske borde skämmas för det men jag har faen blivit beroende :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog dyrare med frakt än vad junket är värt :) Nämner det mer som ett exempel på att en liten datornörd kan göra gratisfynd i sin omgivning... testa att besöka din återvinningsstation och prata snällt med personalen vetja ;)

 

P.S.

Gjorde lumpen i Boden; har sällan känt nån längtan efter att återknyta bekanstskapen...

[inlägget ändrat 2008-11-23 19:21:18 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen..

 

Lämnade in datorn igår och fick igen den idag med en ny hårddisk på 320 GB istället för 250 GB.

 

Det konstiga vad jag tycker är att i uppstarten andra bilden som visas inte där den hittar hårddiskar och cd rom så står det ata 133 320 GB istället för SATA.. Vad beror det på? ska det stå ATA i uppstarten istället för SATA? Dom på affären kunde inte svara på det iaf. Hårddisken är inställd som IDE i Bios Nu ska jag installera resten av alla grejer.. Brydde mig inte om att göra någon egen felsökning då jag inte är "expert" på sånt. det får bli nästa gång då jag har valt att köpa floppyn istället :) CYA

 

[inlägget ändrat 2008-11-26 17:38:35 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror antingen på att du gjort just detta

Hårddisken är inställd som IDE i Bios
:)

 

Eller på att moderkortet har några år på nacken och inte har inbyggt sata-stöd utan löser det genom att köra dom i ata

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki.. hoppas det är rätt som du säger.. annars så tycker jag att moderkortet borde ha det när det går att göra vissa inställningar för sata i BIOS men där är det då bara IDE och RAID som går att ställa in. Borde det stå SATA i den listan också om den har stöd? eller står det någon annanstans på den sidan? alla moderkort som har sata portar borde väl ha sata stöd? :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha ok jag har bara 2 :( snyft synd om mig :(..

samma för mig gällande 1.5.. men det är ju redan sagt tidigare :)

 

Vad jag hörde tidigare av en jag känner så tyckte han att man inte ska ha samsung hårddiskar för att dom bara krånglar. På affären säger dom att dom är bland dom bästa märkena och att dom slåss för att vara bäst.

 

Hårddisken är en spinpoint

 

Vad säger ni?

 

[inlägget ändrat 2008-11-26 17:56:21 av Roggah1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du får väl kolla vad du har för moderkort och hårdvara på det. Har du inte en riktig AHCI-controller så får du inte fullt Sata-stöd; och det var nog ovanligt för 3-4 år sen att ha såna på ett standard-mobo.

 

Jag har blandade erfarenheter av Samsung, köpte ett par st för runt 2 år sen som tämligen omedelbart gav upp andan men efter att ha hämtat andan nåt år efter det köpte jag ett antal till och dom har fungerat prima (peppar, peppar...). Var aldrig ens minsta snack om snabb garantiretur, tog bara ett par dagar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade upp det nu .. och nope det har inte AHCI..

 

Dom på affären sa nu iaf att det är 3je hårddisken och att det inte blir någon fler om den också krånglar på så snabb tid som dom här hårddiskarna som jag har haft..

 

Kan dom neka mig om jag har garanti på den?

 

Styvmorsan säger att om garanti tiden fortfarande finns kvar så får man byta varan under den tiden om dom så har gått sönder 20 gånger och man inte har gjort någon fysisk åverkan på varan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sånt bör du prata med kommunens konsumentvägledare om, det är deras gebit. Själv har jag med tiden blivit alltmer övertygad om att mitt tidigare nätaggregat åtminstone var medskyldigt till en del av de diskhaverier jag haft genom åren. Får dock berömma min handlare och resp. tillverkare för deras tålamod med mina problem.

 

Slängde ett par hundralappar extra på ett nytt nätagg för en tid sen och sen dess verkar det vara lugnt *knackar i bordssskivan*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick inte att redigera så jag gör mitt tillägg här. Om dom har rätt att neka nytt garantibyte vet jag inte. Men jag kan ha viss förståelse för att dom misstänker att det inte är disken i sig som fallerat utan något annat problem med din dator som orsakar haveriet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe ok :) funkar än så länge men jag *knackar* väl jag också.. har funderat på ett nytt nätagg också men dom sa efter felsökningen att det inte var något problem alls och att dom även hade kolla agget. tror det är någonstans på 400 W. Kollade på sidan om nätagget men såg ingen info på det konstigt nog :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt "funkade" också men iaf kunde inte jag mäta det med last under längre tid. Och vad jag förstått av de sakkunniga här är det enorm skillnad mellan "no name" nätagg och ett av kvalitetsfabrikaten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...