Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med val av systemkamera


kopparn

Rekommendera Poster

 

Här är några kameror som jag kollat som verkar bra;

priset ska vara i den här klassen

 

Sony Alpha DSLR A300 eller A200

Pentax K10D

Pentax K200D

Canon 40D, 450D, 1000D eller Canon Eos 30D

Olympus E-400 eller Pentax K100D.

Samsung GX10

Olympus E-510

Nikon D40/60/80

"

 

De ska kännas bra i handen annars blir det inget kul i längden att äga kameran. "

Hoppas jag kan få tips av er, det blir min 1:a systemkamera.

Gärna vilken affär som har dom oxå, tack snälla på förhand/ Emelie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med all tid som jag lagt på hans sketna dator är han skyldig mig en gentjänst ;)

 

[inlägget ändrat 2008-10-10 01:24:19 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men tjänsten blir ju till mig, men tack. Jo fråga oxå om Nikon eller Canon vilken som är bäst av dom 2 prisklass ca: 4-5000:-

Förstår att jag måste börja med kitobjektiv som ingår då först, men som canon t.ex finns det väl lite objektiv att välja på senare? Likaså Nikon?

Olympus E 510 verkar bra oxå, men har inte hittat så mkt omdömen om den som till Nikon 40/60/80. och canon 450D t.ex. Svårt det här./E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han säger nåt i den här stilen:

 

Alla kameror i listan är bra men det skiljer en hel del i pris mellan dyraste och billigaste och du bör spika en budget först. Dom två fabrikat han kan mycket om Canon är Nikon och lite om dom andra men han läser

en hel del tester och de du anger är bara en fråga om mer eller mindrebra köp.

 

Canon 30D är en kompetent kamera som redan har får två efterföljare, 40D 50D, vilket gör att om den finns att köpa så är det nog till ett bra pris.

Den var när den var ny en kamera för duktiga amatörer så den skulle han nog titta på först.

 

Rent allmänt rekomenderar han Canon eller Nikon. Störst utbud av objektiv, lätt att sälja / köpa begagnat osv. I det billigare segmentet rekommenderar han nog generellt Canon då utbudet av objektiv är större än för Nikon i prisklassen

 

Canon 1000D är deras senaste instegskamera men enligt senaste testet så rekomenderade dom 450D istället. En riktigt bra kamera. Vill man ha Nikon så är 80 en mostvarighet till Canon 30D och en mycket kompetent kamera. Samma där, det har kommit efterföljare så kolla den först, annars Nikon D60.

 

Behöver jag säga att han själv har Canon och är mkt nöjd med den

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att fundera på är vad du tänker fotografera. Har du tänkt fota lite allt möjligt, en väldig blandning av motiv, miljöer osv eller är det något speciellt område som du är intresserad av? De olika tillverkarna är förstås bra på olika saker, när det gäller objektiv t ex.

 

Vad gäller utbud av objektiv är det ingen större skillnad mellan canon och nikon, 59 st mot 51 st hos en stor svensk handlare...dessutom finns det ju tredjepartstillverkare som gör bra objektiv till alla märken.

 

Av ditt namn drar jag slutsatsen att du är tjej =) Du har kanske små händer och canon och olympus gör lite mindre kameror, men det där får du ju gå till en butik å kika på.

 

Canon 450 är en liten och kompakt kamera som du nog kan få billigt, då kan du kanske skippa kit-objektivet och lägga lite mer pengar på ditt första objektiv istället, de som följer med är sällan roliga att fota med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur en kamera känns i just din hand finns det bara ett sätt att ta reda på - håll i den själv!

 

Alla händer är olika och jag tror knappast att det går att generalisera på den punkten.

 

Mina händer spyr galla över de Canon- och Pentaxkameror jag har testat men de älskar alla Nikonkameror. Märkligt kan tyckas men de har väl olika ideer om hur ett hus ska tillverkas. Andra tycker annorlunda så vad du tycker är omöjligt att gissa.

 

Kitobjektiv - Canon har fått en hel del "stryk" eftersom de alltför ofta har utrustat sina kameror med usla kitobjektiv. Nikon har gjort tvärtom och istället skruvat på riktigt bra objektiv som kitobjektiv som inte behöver bytas ut för att huset ska komma till sin rätta. Kan vara värt att tänka på/kolla upp!

 

Vill du ha en liten kamera blir det Olympus och deras "four-thirds". En lite mindre sensor än de andra använder och i och med det blir allt mindre och lättare.

 

Om du vill gå till en riktigt bra butik där personalen har ett gediget fotointresse och som dessutom har det mesta så man får "klämma" på dem kan jag rekommendra Scandinavianphoto på Kungsholmen (T Fridhemsplan). Butiken har samma priser som deras internetbutik så var du handlar spelar ingen roll.

 

http://scandinavianphoto.se/stockholm.aspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jo jag ska åka o känna på kamerorna, ingen ide att göra nåt förhastat, de två kamerorna jag fastnat mest för nu är:

Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS

och Nikon 60 eller 80 bägge att börja med kit som följer med. Har sett ovan att de kan duga asom 1:a kamera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt med tyskan, håller mig till sv sidor som är minst lika bra om man vill ha bästapris o omdomen t.ex. SåsomPricerunner. Vilka har du funderingar kring?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De översta på CHIPs lista.

Prisvärdast verkar Canon EOS40D

En fördel med Canon och Nikon är att det ju finns hur många objektiv som helst från många olika tillverkare.

 

Tror det finns mindre att välja på till Pentax, Sony, Samsung(=Pentax)

Och så har jag sett ett 24mm shiftobjektiv till Canon.

Bra för fotografering av höga byggnader.

Och berg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pratade av en slump i telefonen med honom nu. Om dom han rekommenderade i första hand är lite för dyra är EOS 450D enligt honoom ett suveränt val. Dessutom massor av optik från olika tillverkare som funkar och som man kan behålla om man vill byta kamerahus om ett par år :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår, men det lutar nog åt den med kit, så får jag byta senare när jag får råd. Tsm/Emelie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon är ökänd för att sälja kitobjektiv av riktigt dålig kvalitet.

 

Nikon däremot brukar skicka med objektiv som matchar det hus man köper.

 

Köper du en Canon ska du då se till att kalkylera in ett extra objektiv i affären, det behöver du inte göra med Nikon.

 

Ska du till proffsklass blir det annorlunda men det handlar väl inte tråden om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa då tex en Nikon D80 istället så får du ett bra objektiv på en gång, kanske t o m med bildstabilisering pa kopet.

 

Nikon ar dessutom kända för att göra kameror som är lättare att första sig på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eos40d är ju en relativt gammal kamera. Nikon D90 klår den väl på alla punkter, rätt rejält desutom? Hur kan då eos40 vara prisvärd?

 

Tiltobjektiv är hemskt dyra.

 

Nuförtiden har man tex Photoshop för att fixa perspektiv, inte tiltobjektiv.

 

Tiltobjektiv kan dock vara bra om man vill vinkla fokalplanet men det har varken med hus eller berg att göra.

 

Tänk dig att du ska ta en bild av mat som ligger upplagd på en tallrik. Att ta bilden rakt uppifrån blri inte bra. Tar du dne från sidan får du bara en del av maten i fokus. Med ett tiltobjektiv kan du luta skärpeplanet så det kommer mer eller mindre i linje med upplägget på tallriken. Detta kan du INTE trixa till i Photoshop annat än att ta en massa bilder med olika fokus och sedan blanda dem.

 

Både Nikon oxh Canon har tiltobjektiv av lite olika karaktär. Men numera används de mest för att t ex få skenbart större skärpedjup.

 

[inlägget ändrat 2008-10-10 23:41:53 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om jag kan köpa den för det priset som står:5990:- är det priset om jag åker till affären pccity el netonet eller gäller det bara att om jag köper via internetbutiken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut!

 

Det är ett riktigt bra objektiv som du kommer att kunna vara nöjd med under lång tid. Det har som synes också bildstabilisering inbyggd, d v s den tar hand om dina "darriga händer" :)

 

D80 är en s k "avancerad hobby"-kamera. Den är enkel att använda i autoamtikläge men har en hel del funktioner inbyggda som kommer väl till pass när man lär sig mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...