Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med val av systemkamera


kopparn

Rekommendera Poster

Jag kan inte tyda om det är samma objektiv på pccitys nikon D80 som tidigare länk, jag skickat o den här som netonet har, men visst är det likadan?

 

Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR fr netonnet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma objektiv och det är ett mycket bra objektiv.

 

Här kan du läsa mer om det på Nikons websidor:

 

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1523/overview.html

 

Det tog mig själv flera år att "växa ur" det objektiv jag fick med min D70 när jag köpte den. Det objektiv som följde med kameran har inga direkta nackdelar. Jämfört med profssvarianten för 15.000:- är det sämre men tillsammans med en D80 passar det perfekt!

 

Fotnot: Min sambo köpte en D50 för nåt år sedan och med det priset förväntar man sig inte mycket. Jag har jämfört det medföljande objektivet med ett "halvproffs" jag köpt själv och visst skiljer de sig åt inget snack om det. Men det som följde med D50 är förbluffande bra.

 

Det är något jag tycker Canon skulle ta tag i.

 

[inlägget ändrat 2008-10-11 00:30:33 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har läst om det, men hur är det objektivet, om man ska anv vidvinkel då?

Föresten tack för din tid att besvara mina frågor (dumma)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten tack för din tid att besvara mina frågor (dumma)

 

Inga frågor är dumma.

 

Tänk inte ens så.

 

Om du undrar en sak kan jag lova dig det finns minst tusen andra som undrar samma sak men som inte vågar fråga.

 

Vidvinkel då.

 

17 eller 18mm är vad man brukar få i standardlinserna vilket är bättre än man får typiskt med en kompakkamera, då brukar man stanna vid 35mm.

 

Men gör som jag gjort: Köp ett riktigt äckiligt vidvinkel, 10-20mm zoom. Då får du med nästan allt du ser själv med dina ögon. Inte riktigt men bra nära. Ett sånt objektiv kostar 5.000:-, typ-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dessa objektiv:

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557256

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5252114

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3827397

 

Glömde min favorit, trots kostnad tycker jag detta objektiv från Tamron förtjänar sin egen rad, det är verkligen så pass bra. Du kan ta närbilder på flugor, porträttbilder m m, jag tror det kan t om med vara det bästa som finns.

 

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3032560

 

En juvel i samlingen. Färger, bildkvalitet, jag har inte sett ett enda objektiv som matchar detta. T o m Nikkor 70-200 2.8 är inte lika bra (men det har förstås andra bra egenskaper).

 

 

Jag tror detta objetiv kommer att hamna bland de man kommer att prata om 10 år från nu. Exakt så bra är det! Sju år kvar, det har pratats en del om detta redan. Köp det!!!!!!

 

10mm är rätt extremt kan man tycka men jag använder den rätt ofta. Den ger rätt unika bilder.

 

"normalen"går ner till 2.8 och jag tycker om färgerna som Tamron ger. Ser att mitt absolut bästa objeltiv - 90mm Tamron Makro - ger ingefär samma färger i sin normalzoom.

 

Till vardags använder jag pftast 10-20mm Sigma. Har jag två kameror med mig har jag 17-50 zoom eller 70-200 zoom på det andra huset.

 

Det här är förstås överkurs nummer tre eller så. Men lita på mig, aptiten ökar när man ser hur bra bilderna blir.

 

[inlägget ändrat 2008-10-11 01:36:05 av lizardKng]

 

[inlägget ändrat 2008-10-11 01:48:22 av lizardKng]

 

[inlägget ändrat 2008-10-11 01:49:44 av lizardKng]

 

[inlägget ändrat 2008-10-11 01:53:34 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, menar du då att det är vidvinkel i det objektivet som följer med nikond80, eller måste jag köpa det extra till då som du skrev?

 

 

Olympus E-400 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6

Eftersom jag har små händer vad tycker du om denna som väger hälftan av nikons. Det är bara det att jag inte kan hitta nån som säljer den, kan du?;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nikon och Canon har relativt små kameror numera. Men Olymus har ännu mindre systemkameror. De vinner i storlek men förlorar i bildkvalitet.

 

Ett spännande vidvinkel är en sak du köper till din kamera, Canon, Nikon, Olymous, etc, samma sak.

 

Detta extra vidvinkel ska vara ett extra objektiv. På så vis kan man behålla bra kvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta konservativ så tycker jag du bör välja Nikon eller Canon... Då får du tillgång till en helt otrolig andrahandsmarknad på objektiv och grejer.

 

Till D80 följer oftast inget vidvinkelobjektiv, utan en "normalzoom".

18-55mm är ett vanligt kitobjektiv. 18mm är förvisso lite vidvinkel, men om du vill ha riktigt ordentlig vidvinkel så får du köpa till ett objektiv med lägre brännvidd. Sigmas 10-20 ligger runt 4000:- nytt och ger otroligt bra bilder. Jag har ett sånt och använder det mycket för landskapsbilder och en del arkitektur - köpte det för 3000:- begagnat.

 

Men för dagligt foto så tror jag du kommer hålla dig mellan 18-50mm nånstans. Så ett bra tips kanske kan vara en Nikon D80 + 16-85mm

Då har du en bra allaround-glugg som ger riktigt bra bilder och ett kvalitativt kamerahus.

 

De flesta brukar börja med en normalzoom, sedan skaffa sig ett teleobjektiv och ett vidvinkelobjektiv (eller i omvänd ordning).

 

Själv kör jag på en D80 med Sigma 10-20, Nikkor 55-200 och Nikkor 18-55.

Det sistnämnda objektivet använder jag knappt längre. Teleobjektivet ger riktigt bra porträttbilder!

 

Har en del bilder på deshi.se om du är intresserad av att se hur det blir med Nikons utrustning. Tror jag har ungefär samma prylar som lizardKng, men hans objektiv är mycket finare än mina.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag oftast ett 10-20mm objektiv på den kamera jag alltid tar med mig.

 

Som alternativ tar jag med mig en kamera extra med mitt 70-200 objektiv (som råkar vara det bäåsta Nikon har :) )

 

Till vardags tycker jag mest om riktig vidvinkel, typ 10mm. Det är min personliga stil.

 

[inlägget ändrat 2008-10-11 02:01:18 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tophe, det du skriver är väldigt bra.

 

Jag tycker om ditt tänkande, och ja, det stämmer förstås överens med mitt.

 

Nikon har riktigt bra "kitobjektiv". Det är nästan synd de kallar dem för "kitobjektiv", de platsar in som helt ordinara objektiv, de är inte dåliga alls.

 

Inte som Canon gör

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, nu snurrar det i huvet, men med andra ord är det lite vidvinkel i denna då som duger för mig som normalanvändare?

 

Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR fr netonnet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sigmas 10-20 ligger runt 4000:- nytt och ger otroligt bra bilder

 

Om du också har det kanske vi kan utbyta erfarenheter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

For me, going for Nikon, I can attach my flash to any camera.

 

Nikon just does it automatically to use a flash.

 

I usually have flash on my main unit and point it as coming from behind.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopparn: Ja, det paketet du nämnde kommer du riktigt långt på. 16mm är tillräcklig vidvinkel för nästan allt du fotar i vardagen. Just det objektivet är också väldigt bra optik i. Det är en helt annan klass än Nikons billigare 18-55mm.

 

Senare när du kanske blir sugen på mer extrem vidvinkel för att få en viss effekt, fota stora vyer, få med hela rum på en bild osv. så kan du skaffa dig ett objektiv som går ner till 10mm.

 

Men börja med en normalzoom och kör tills du börjar hitta din stil. Det brukar inte ta många veckor innan man upptäcker vilken typ av foto man brinner för.

 

Bättre att vänta med att skaffa de mer speciella objektiven, typ vidvinkel, makro, tele osv. tills ett riktigt behov uppstår. Annars finns det ju risk att man har objektiv för en massa tusenlappar som ligger oanvända, medan man suktar efter andra som man inte har råd med.

 

 

lizardKng:

Om du också har det kanske vi kan utbyta erfarenheter?

Jättegärna! Jag gjorde en snabb sökning på fotosidan.se efter ditt nick och hittade dig där. Jag kan skriva ett meddelande i din gästbok där. Alltid kul att se vad andra kan åstadkomma med samma prylar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mkt för alla råd alla som gett det. Jag har i stort sett bestämt mig nu, det blir en Nikon D80, har varit o tittat på en idag/ Emelie;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...