Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som har haft problem med att reklamera?


Cafu_no2

Rekommendera Poster

Jag ska inte behöva "lida" för att säljaren varit slarvig när denne komponerade ihop sitt datorpaket.

Som jag skrev för ett par inlägg sedan så ansåg även jag att installationsmisstag som göra att datorn inte ens går att använda är en annan sak och där håller jag mig till ert "läger" =)

Men har jag fått Word installerat i förväg och en bugg i Word sedan visar sitt fula ansikt så anser jag att situationen är ganska annorlunda vad gäller ansvar.

 

Jag håller fast vid, oavsettt vad som står i konsumentlagen, att det är orimligt att hålla en säljare ansvarig för minsta bugg i ett datorprogram.

 

Självklart skall programmet gå att använda, men det existerar inga felfria program så enligt er ståndpunkt bör man lämna tillbaka sitt datorpaket i samma sekund man köper det, eftersom det alltid finns fel i det. Sug på den karamellen ett tag ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen säger inte att alla fel måste åtgärdas. Om felet är av betydelse för kunden ska det åtgärdas. Det viktiga är att om ett program har ett sådant fel att det inte går att använda som du tänkt så har du rätt reklamera det. Det är ju förutsatt att programmet har den funktion som du efterfrågar så att den verkligen är trasig och inte bara saknas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hör inte riktigt till ursprungsproblemet. Vi pratar inte om program inköpta separat, utan som en del av ett datorpaket och om felaktigheter i ett av de installerade programmen skall ge reklamationsrätt för hela datorn. (Skall programmen alltså ses som en del av datorn eller inte)

Helt klart ska den det om den är köpt som ett paket. Om jag köper en dator med Office i syfte att använda den till att skapa kalkylblad i Excel och Excel inte funkar, vad ska jag då med datorn till? Omvänt, om datorn har så stora problem att den inte går att laga och kunden väljer att få pengarna tillbaka. Ska han då bara få tillbaka pengarna för hårdvaran? Naturligtvis ska han även få pengarna tillbaka för de program som var förinstallerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart ska den det om den är köpt som ett paket. Om jag köper en dator med Office i syfte att använda den till att skapa kalkylblad i Excel och Excel inte funkar, vad ska jag då med datorn till?

Vad man själv har för syfte med datorn är väl oväsentligt ur juridisk synpunkt eller? Jag kanske tänkt använda den för att staga upp en motorbåt. Ska jag kunna reklamera den för att chassit inte håller? =)

 

De avsedda syftena måste ju vara rimliga. Om mitt syfte är att använda Excel, visst då bör ju Excel fungera rent generellt, men till vilken grad skall den fungera? Om mitt syfte är att använda en enda funktion i Excel och just denna funktion råkar innehålla en bugg, skall detta syfte då räcka för reklamation?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De avsedda syftena måste ju vara rimliga. Om mitt syfte är att använda Excel, visst då bör ju Excel fungera rent generellt, men till vilken grad skall den fungera? Om mitt syfte är att använda en enda funktion i Excel och just denna funktion råkar innehålla en bugg, skall detta syfte då räcka för reklamation?

Ja, varför inte? Det blir lite navelskåderi av det här, eftersom det ofta finns flera sätt att lösa saker på i Excel. Sedan måste det ju vara så att datorn man köpt verkligen klarar det man tänkt, dvs att funktionaliteten finns.

 

Man måste ju också vara på det klara med att datorprogram innehåller buggar. I teorin kan man ju reklamera varenda liten bugg, men det kommer ju bara att göra att man till slut står utan datorstöd eftersom man aldrig kan hitta ett program utan buggar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart ska den det om den är köpt som ett paket. Om jag köper en dator med Office i syfte att använda den till att skapa kalkylblad i Excel och Excel inte funkar, vad ska jag då med datorn till?

 

Vad man själv har för syfte med datorn är väl oväsentligt ur juridisk synpunkt eller? Jag kanske tänkt använda den för att staga upp en motorbåt. Ska jag kunna reklamera den för att chassit inte håller? =)

 

Jag skulle våga säga att om du köper något, en dator och får med excel och det är därför du köper datorn, för att använda dig av excel, så motsvarar inte köpet dina förväntningar om excel inte fungerar och uppfyller inte syftet med köpet...(lång mening, trött och jävlig) Då spelar det ingen roll om det är en del i programmet som fungerar som du knappt använder eller ingen del i programmet förutom en sak som du använder dig mest av som inte fungerar. Felet finns ju ändå där.

 

Frågan är sen om du ska behöva vända dig till utvecklaren av programmet eller om det egentligen ska räcka med att vända sig till säljaren(vilket jag tycker)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller om det egentligen ska räcka med att vända sig till säljaren(vilket jag tycker)

Och vad skall säljaren sen göra? Byta till en ny dator med Excel, som givetvis innehåller samma bugg? Felen i programmen förändras ju inte för att du plockar dem från olika boxar, hmmm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har förstått det så anger konsumentköplagen att det är säljarens ansvar att åtgärda ursprungsfelet, genom reparation, utbyte, ge pengarna tillbaka etc. Däremot så om det gäller reparation så sägs det inget om att det skulle vara förbjudet för säljaren att säga åk till den verkstaden så fixar de felet åt dig eller kontakta den supporten för avhjälpande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fast vid, oavsettt vad som står i konsumentlagen, att det är orimligt att hålla en säljare ansvarig för minsta bugg i ett datorprogram.

 

Där håller jag med dig fullständigt (vilket jag redan skrivit). Det blir alltid en bedömningsfråga vid en reklamation.

 

installationsmisstag

 

Det kan ju också vara "kompositionsmisstag", delar som inte passar ihop och gör att en bugg i Windows manifesterar sig själv som en blå skärm alldeles för ofta. Visst, buggen är i Windows men det struntar jag som konsument i, helheten är oanvändbar.

 

Jag kanske tänkt använda den för att staga upp en motorbåt. Ska jag kunna reklamera den för att chassit inte håller? =)

 

Eller kanske reklamera motorbåten för att den inte kan stagas upp på en dator? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad skall säljaren sen göra? Byta till en ny dator med Excel, som givetvis innehåller samma bugg? Felen i programmen förändras ju inte för att du plockar dem från olika boxar, hmmm.

 

Nej felen förändras inte för att man plockar dom ur olika boxar.

 

Jag vill att det ska räcka med att vända sig till ett ställe.Om felet inte är av den art att jag som konsument enkelt kan fixa det så skiter jag i hur säljaren gör det bara det blir gjort!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så vitt jag har förstått det så anger konsumentköplagen att det är säljarens ansvar att åtgärda ursprungsfelet, genom reparation, utbyte, ge pengarna tillbaka etc. Däremot så om det gäller reparation så sägs det inget om att det skulle vara förbjudet för säljaren att säga åk till den verkstaden så fixar de felet åt dig eller kontakta den supporten för avhjälpande.

 

Precis det är säljarens ansvar, men om de då skickar dig vidare för avhjälpning av felet har de då tagit sitt ansvar?

 

Måste väl erkänna att det om det inte handlar om någon större möda att ta sig till stället för rep alternativt ringa för support så gör det inget. Det känns bara som stt det skulle underlätta för konsumenten att bara behöva vända sig till ett ställe vid problem som har med fel i vara att göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill att det ska räcka med att vända sig till ett ställe.Om felet inte är av den art att jag som konsument enkelt kan fixa det så skiter jag i hur säljaren gör det bara det blir gjort!!!

Jovisst, i den ultimata av världar skulle ju detta vara bekvämt för människan, men man måste även försöka klara av att hjälpa sig själv ibland och inte slappt förlita sig på att varje litet fel skall lösas av andra. Men som lizardKng sa så blir ju hela den här diskussion rätt generell tills du berättar exakt vad som inte fungerar i just ditt fall (även om en generell diskussion har sitt eget intressevärde)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...