Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som har haft problem med att reklamera?


Cafu_no2

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag undrar om det finns någon/några därute som haft följande eller liknande problem:

 

Finns det någon/några som vid köp av dator (hårdvara + mjukvara) och när det uppståt fel på datorn haft svårighet att reklamera?

 

 

Har Ni vid reklamationen även varit med om att säljare gör skillnad på om det är hårdvara kontra mjukvara?

 

 

Min uppfattning är att branschen verkar göra en märklig indelning i hårdvara och mjukvara, medan jag somkonsument inte gör det, utan ser datorn som en enda produkt, om man köper allt samtidigt. Problemet som uppstår om datorn krånglar/inte fungerar är att om det är mjukvarufel så vill säljaren ofta inte kännas vid felet utan hänvisar till sin säljare/tillverkare eller dess support. Jag har ju inte något avtal med tillverkaren, utan med säljaren i butiken. Dessutom är det ju svårt för mig som kund att avgöra vad som är mjukvarufel resp hårdvarufel.

 

Har ni haft samma eller liknande problem, eller är ni av en annan uppfattning?

 

Skriv !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med reklamering av mjukvara? Om det är något fel med mjukvaran i sig (buggar och dylikt) ligger naturligtvis inte ansvaret på försäljaren av datorn, även om mjukvaran medföljde.

Om detta vore fallet skulle alla världens datorförsäljare gå i konkurs med tanke på alla buggar som ex. Windows haft genom åren.

 

Utveckla gärna hur du resonerar kring detta. Även om du själv ser hårdvara+mjukvara som en helhet, som försäljaren borde vara ansvarig för, så betyder det inte alltid att det är så det juridiskt ser ut.

 

Om problem uppstår där mjukvaran i sig är undermålig eller buggig så krävs, för att säljaren skall vara ansvarig att hjälpa till med detta, att det uttryckligen står i avtalet att support ingår. Gör det inte det så gäller den vanliga konsumentlagen.

 

Handlar det dock om en felaktigt utförd installation, en som försäljaren själv gjort, så är det en annan sak, speciellt om det inte medföljer skivor med programmen så att du själv kan installera om dem. I detta fall borde nog reklamationsrätten också gälla.

 

Du kan ju även kontakta en konsumentvägledare i din kommun för att få en kvalificerad bedömning av sådana här gråzons-fall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det som du själv tycker att det borde vara eller är mjukvara verkligen undantagen och vilken mjukvara i så fall (OS, applikationer, drivrutiner, BIOS, FW, ...)? Vanligtvis ska säljaren hållas ansvarig för det man har köpt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Anjuna Moon

 

Självklart så grundar sig ansvaret på företaget som tillverkat mjukvaran och då ska inte försäljaren drabbas. Dock så är ju frågan varför man som konsument ska hänvisas vidare från försäljaren och varför inte försäljaren får ta den reklamationen vidare till producenten. Jag tycker inte att det är till konsumentens fördel att behöva vända sig till andra än försäljaren. Det är trots allt dom man avtalat om datorköpet med.

 

Hårdvara och mjukvara är ju beroende av varandra för att fungera. Om du har problem med en MP 3 spelare så tar försäljaren, vad jag vet, ingen hänsyn om det är fel på hård eller mjukvara utan då reklameras produkten som sådan. Varför är det då inte likadant med datorer?

 

Som jag förstår det så gäller inte Konsumentköplagen på mjukvaror då de är en immaterilarätt och då gäller iofs köplagen men inte många försäljare tar hänsyn till den samt att skyddet är mycket svagare som köpare (konsument).

 

Jag är intresserad av om detta är ett problem för fler än för mig!!??

 

Undrar lite vad det är som är skillnaden mellan datorer och exempelvis mp 3 eller andra produkter som har hårdvara och mjukvara men där man reklamerar produkten i sig??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till lizardkng

 

Jag tycker att datorn (hårdvara+mjukvara) ska ses som en produkt när man köper den. Alltså för windows och andra program som följer med vid köpet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det som du själv tycker att det borde vara eller är mjukvara verkligen undantagen och vilken mjukvara i så fall (OS, applikationer, drivrutiner, BIOS, FW, ...)? Vanligtvis ska säljaren hållas ansvarig för det man har köpt?

Jag är inte jurist, så om det verkligen är så vet jag inte, men jag tycker det verkar orimligt att en säljare skall kunna hållas ansvarig för alla buggar som kan ligga gömda i programvara. Jag menar, sådana buggar kan ju uppträda flera år i framtiden utan att de tidigare gett sig tillkänna hos användaren, hur länge skall då säljaren hållas ansvarig?

 

Jag tar ett exempel, som säkert representerar en mycket stor del av de problem användare har med nyinköpta datorer:

 

- Du köper en dator med grafikkortet Yadayada installerat samt en drivrutin installerad till detta kort, som var aktuellt vid tillfället för inköpet.

- Ett par veckor senare har grafikkortstillverkaren upptäckt ett par buggar i drivrutinen och därmed släppt en uppdatering till denna.

 

Anser du här att det är upp till försäljaren av datorn att ta tillbaka den och byta ut den mot en ny, där drivrutinerna har uppdaterats. Eller anser du som jag att användaren själv bör gå till tillverkarens sida och hämta hem uppdateringarna?

 

Hos mig råder det inget tvivel om hur det ligger till (eller borde ligga till) där.

 

Naturligtvis bör alla datorer man säljer med installerad programvara vara testade av försäljaren (eller deras återförsäljare) och går datorn inte ens att starta upp så bör ju förstås försäljaren ha ett visst ansvar att åtgärda detta. En sådan situation kan ju också uppstå vid felaktigt installerade drivrutiner, men här kan ju försäljaren upptäcka det på en gång vid teststart av datorn. Ett mjukvarurelaterat fel som uppstår efter en tids användande bero dock säkerligen på andra problem än en felaktig installation och då tycker jag man som komsument i första hand bör försöka hitta en lösning på problemet på egen hand (speciellt om supportavtal saknas), via Eforum förslagsvis ;)

 

Nu vet jag inte exakt vilka problem Cafu_no2 har, så med lite mer specifika detaljer kanske jag kan backa i detta fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar lite vad det är som är skillnaden mellan datorer och exempelvis mp 3 eller andra produkter som har hårdvara och mjukvara men där man reklamerar produkten i sig??

Det är en väldigt stor skillnad i mina ögon, eftersom mjukvaran i dessa produkter är statisk, dvs. det är inget man installerar eller kan kan uppdatera själv. Mjukvaran är här integrerad i hårdvaran på ett helt annat sätt än i en dator (på samma sätt som ex. ett datachip med tillhörande mjukvara är en del av vardagliga prylar, såsom kaffekokare, spisar osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar, sådana buggar kan ju uppträda flera år i framtiden utan att de tidigare gett sig tillkänna hos användaren, hur länge skall då säljaren hållas ansvarig?
Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen är tre år men den gäller endast fabrikationsfel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bygger datorer åt människor i "min omkrets". Garantierna ger jag bara för hårdvaran.

 

Garantier får du ge för hur lite eller hur mycket du vill. Reklamationsrätten däremot styrs av konsumentköplagen och den kan du inte påverka själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gäller för ursprungsfel, inte bara fabrikationsfel (om du med fabrikationsfel menar saker som gått fel vid själva tillverkningen). Men det kanske var så du menade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäljaren ska väl inte behöva vara ansvarig för alla buggar. Däremot tycker jag det är självklart att datorn ska gå att användas till det den är avsedd att användas till. Kan den inte det ja då är det fel i varan och då får säljaren fixa det.

 

Det finns ju alltid (oavsett vad man köpt) en gräns för vad man kan kräva att få åtgärdat. Köper du en ny bil finns det väl alltid nånting som inte är perfekt och som man inte kan få åtgärdat, samma sak med en dator.

 

Anser du här att det är upp till försäljaren av datorn att ta tillbaka den och byta ut den mot en ny, där drivrutinerna har uppdaterats. Eller anser du som jag att användaren själv bör gå till tillverkarens sida och hämta hem uppdateringarna?

 

Om det var så allvarliga fel i den drivrutinen som fanns vid köpet att datorn inte kan användas "på vanligt sätt", ja, då tycker jag säljaren vackert kan uppdatera den. Om det efter ett år upptäcks en liten "glitch" i renderingen i ett nytt spel så nej, då får köparen fixa det.

 

Nu vet jag inte exakt vilka problem Cafu_no2 har, så med lite mer specifika detaljer kanske jag kan backa i detta fall.

 

Jo, det blir lite väl allmännt snack nu :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till anjuna moon

 

Ok, är inte särskilt bra insatt i hur mjukvara-hårdvara fungerar i mp 3 spelare (eller egentligen inte överhuvudtaget), men du säger att mjukvaran är statisk i dessa fall. Kan du förklara lite mer om hur det fungerar då. Är det en helt annan uppbyggnad om mjukvara och hårdvara är integrerade alltså? Om det kallas statisk, vad kallas det då om det gäller datorer och när man själv lägger till mjukvara?

 

Sen tänkte jag om vi håller oss kvar vid mp3 problemet, en IPOD kan man ju uppdatera själv med hjälp av olika uppdateringar som kommer via nätet. Är den ändå att anse som en "statisk" vara? Vet att det nu förändrar läget vad det gäller konsumentköprätten men om jag får mer hum om hur det fungerar kan jag kanske förstå mer om varför det är som det är med datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite erfarenheter i denna frågan, eller snarare erfarenheter i fel på mjukvara.

 

Det var så att jag vid ett tillfälle köpte ett dataspel. Dataspelet fungerade väldigt dåligt, och buggarna bekräftades till och med av tillverkaren i deras supportforum. Till en början släppte tillverkaren patchar som rättade en del av felen, men efter ca ett år deklarerade man att man skulle upphöra med patcharna. Många av de kända felen var rättade i v2 av spelet som skulle släppas snart. Då lackade jag ur och kontaktade min konsumentvägledare.

 

Datorprogram innfattas precis som alla andra produkter av konsumentköplagen. Fel i programvara ska bedömmas efter hur pass allvarliga de är för kunden, precis som fel på andra produkter. Det är säljarens ansvar att åtgärda felen, erbjuda ersättningsprodukt etc.

 

I sverige har vi lagstadgad rätt att reklamera ursprungliga fel inom 3 år. Under de första 6 mån så är det upp till säljaren att bevisa att ett fel inte är ursprungligt. Efter 6 mån så är det upp till dig att bevisa att felet var ursprungligt. Den som har bevisbördan har det naturligtvis svårare. Ofta så erbjuder butiker garanti utöver den lagstadgade. Garantitiden fungerar som de första 6 mån enligt lagen. Med andra ord, om säljaren erbjuder 2 års garanti så är det upp till honom att bevisa att ett fel inte fanns från början om du reklamerar produkten under denna tid. Det är naturligtvis fritt för säljaren att lämna garanti på bara hårdvaran och hålla sig till lagen när det gäller mjukvaran. Men rätt att reklamera har man alltid.

 

Enligt detta så är det solklart att om du köper en komplett dator vid ett tillfälle så har du samma garantier och reklamationsrätt som för alla andra produkter. Det som bör hända om man reklamerar datorn inom den angivna tiden är att leverantören installerar om den. Om man säljer hemmabygda datorer så kan man tex lätt bränna en avbild av hela datorn innan leverans och återställa datorn med hjälp av denna vid fel. Gör man inte det så får man snällt stå sitt kast.

 

Till sist. Om du har problem att reklamera din dator så kontakta konsumentvägledaren på din ort. Det är mycket lättare att stå på sig om man är säker på att man har rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du säger att mjukvaran är statisk i dessa fall. Kan du förklara lite mer om hur det fungerar då. Är det en helt annan uppbyggnad om mjukvara och hårdvara är integrerade alltså?

Med mjukvara menas i vardagligt tal just program till datorer, inklusive operativsystem, men i princip kan all kod ner till mikrokod anses som mjukvara.

 

Med statisk menade jag som i "icke lätt, eller omöjligt, uppdaterbar" för användaren. Dvs. den programvara som styr din mp3-spelares låtlistor, bläddring, play, stop osv. är inget du själv kan uppdatera via internet (inte idag iallafall, dessa möjligheter kommer säkert komma i framtiden)

 

(Exempel på statisk mjukvara i dess egentliga betydelse är ex. gamla ROM-minnen, där mjukvaran var inbränt i kretsarna. Denna gick inte att uppdatera överhuvudtaget. Därefter kom sk. EPROM, där mjukvaran lades in via elektisk spänning och raderades med UV-ljus)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel. Vad Microsoft har att säga i frågan är helt ointressant.

Det är fel. Microsoft säljer inga produkter direkt till privatpersoner i sverige. Det är alltid säljaren som ansvarar för fel gentemot slutkunden. Mellan säljaren och Microsoft kan finnas vilket avtal som hellst. Är inte säljaren försäkrad bakåt så måste han själv stå smällen. Konsumentköplagen gäller endast för privatpersoner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kallas det då om det gäller datorer och när man själv lägger till mjukvara?

Ordet statisk var min benämning på det hela, det är nog inget vedertaget uttryck. Men motsatsen skulle isåfall vara dynamisk mjukvara.

 

en IPOD kan man ju uppdatera själv med hjälp av olika uppdateringar som kommer via nätet. Är den ändå att anse som en "statisk" vara?

Nej, då är den inte längre statisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorprogram innfattas precis som alla andra produkter av konsumentköplagen. Fel i programvara ska bedömmas efter hur pass allvarliga de är för kunden, precis som fel på andra produkter. Det är säljarens ansvar att åtgärda felen, erbjuda ersättningsprodukt etc.

Detta hör inte riktigt till ursprungsproblemet. Vi pratar inte om program inköpta separat, utan som en del av ett datorpaket och om felaktigheter i ett av de installerade programmen skall ge reklamationsrätt för hela datorn. (Skall programmen alltså ses som en del av datorn eller inte)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar ett program, så är det ett avtal som du ska godkänna innan du använder programmet.

 

Det avtalet är du och utvecklaren tvungna att följa. Konsumentköplagen ska "se till" att det följs.

 

Frågan är ju vad som står i det avtalet egentligen. Det är iofs ens eget ansvar att läsa igenom innan man klickar i godkänner men å andra sidan kan det ju vara så att de villkoren kan anses som oskäliga. Det kan ju stå att man i de avtalen godkänner att man ska vända sig till utvecklaren för reklamation. Det i sig kanske inte skulle ses som oskäligt tugnt... Men problemet kvarstår ju då om mjukvaran ses som immaterialrätt och köplagen gäller istället.

Fan blev jävligt invecklat det här

 

[inlägget ändrat 2008-09-25 15:07:40 av Cafu_no2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns någon konsument med i bilden är det rätt självklart att konsumentköplagen inte går att tillämpa. Nu har jag hela tiden pratat om relationen företag-konsument, om det inte varit tydligt så hoppas jag det är det nu.

 

Att Microsoft inte säljer direkt till konsument i Sverige visste jag inte.

 

Hur som helst så kan inte säljaren (i form av näringsidkare) påtvinga konsumenten ett avtal som är sämre än konsumentköplagen. Där får Microsoft tycka hur mycket de vill utan att det spelar roll.

 

Mellan företag och mella privatpersoner är det förstås helt annorlunda!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om avtalet inte fanns tillgängligt innan köpet så tror inte jag det gäller. En sak du som privatperson köper av ett företag ska gå att använda till det den är avsedd för. Vilken text som sedan flimrar förbi på skärmen när man sprättat kartongen och påbörjat installationen är jag rätt säker på att den är utan betydelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reklamationsrätt för hela datorn

 

Det är väl rätt naturligt att lämna in hela datorn till säljaren. Om sedan säljaren lagar den trasiga delen (uppdatering av mjukvara) så måste det ju räcka för köparen.

 

Men om säljaren inte kan fixa problemet och produkten som helhet i och med det inte går att använda som avsett, ja då tycker jag säljaren snällt får ta tillbaka rubbet. Jag ska inte behöva "lida" för att säljaren varit slarvig när denne komponerade ihop sitt datorpaket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...