Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska jag använda kylpasta?


Chycky

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en boxad E8200 processor från Intel, men vet inte om jag behöver/bör köpa till kylpasta inför datorbygget? Vad säger ni?

 

[inlägget ändrat 2008-04-24 07:46:53 av Chycky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en boxad processor sitter det redan kylpasta på kylaren, oftast är den skyddad av en liten tejpbit som man drar bort innan man klämmer fast den på processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte ska överklocka och hålla på så är det absolut inga problem med den medföljande pastan.

Den medföljande kylaren och pastan är givetvis dimensionerad för att klara kylningen. Dessutom är det inte helt lätt att själv applicera pasta, sätter du bara lite för mycket eller för lite så får du sämre kylning än med orginalpastan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ingen kylpasta nu, utan kolla först CPU-tempen i BIOS eller med t ex HWMonitor:

 

http://www.cpuid.com/

 

Om tempen stiger efterhand kan du kanske få ned tempen 5-10 grader med bättre pasta, t ex Arctic Silver 5, och mängd av ett risgryns storlek. Kolla också vad som är normalt för den CPU:n på Intels sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt att med tiden överklocka datorn en del i alla fall. Apropå att vänta med extra pasta. Problemet är väl att få bort den gamla pastan i så fall när jag ska sätta dit ny? Därför är det kanske bättre att skippa fabrikspastan redan från start för att köra med mer effektiv och överklocksvänlig pasta?

 

[inlägget ändrat 2008-04-24 08:41:02 av Chycky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vet du med dig att du ska överklocka och kan dosera mängden kylpasta så är det ju bara köra på, pastan kostar väl inte mer än någon hundring?

Nu är det flera år sedan jag pysslade med sånt här, men jag kommer ihåg att det inte var särskild kul att skrapa bort gammal kylpasta, som iaf på den tiden satt ganska hårt fast på processorn :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan det vara att dosera egentligen, antingen en droppe mitt på eller en sträng som Artics guide visar, allvarligt alltså, hur svårt är det, verkar ju vara en baggis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du torkar bort gammal pasta med hushållspapper och tvättar sen med bensin, sprit eller aceton(akta plastdetaljer). Men om du ska överklocka inom kort tid är det naturligtvis bättre att starta direkt med bra kylpasta. Se bara till att fördela jämnt, och som sagt använd bara ungefär ett risgryns storlek. När du sen sätter kylaren på CPU:n, tryck försiktigt samtidigt som du vickar lite i sidled för att få så god kontakt som möjligt.

 

EDIT: Du ska alltså fördela jämnt över hela ytan på CPU:n. Ingen sträng eller klick alltså!

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:11:13 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det går bra att ta bort min egen ditsatta kylpasta på samma vis som fabrikspastan om något skulle gå snett, tex att jag överdoserar eller tvärtom? Om jag kör med egen pasta så ska jag först ta bort orginalpastan, har jag förstått det hela rätt?

 

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:11:40 av Chycky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du tar bort pastan på samma sätt oavsett fabrikat. Ju längre tid den har suttit, desto svårare att få bort.

 

Ja, du ska ta bort originalpastan om du ska ha egen pasta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningarna går ju isär när det gäller fördelning av pastan, på Artics hemsida finns en guide som visar hur man ska fördela pastan som en sträng, låter vettigt, eftersom dom visar en bild på hur processorn ser ut under huven så att säga. Där ser man att det område som avger värme på en Dual Core processor från Intel är avlångt, där vill dom man lägger en sträng av kylpasta.

 

Kolla själva på sidan 4 i guiden på Artics hemsida, obs guiden gäller Intel Dual Core processorer.

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel_dual_wcap.pdf

 

På Nordic Hardwares datorbyggarguide så lägger dom en klick mitt på processorn. Kolla filmen en bit ner på deras sida.

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=21&skrivelse=220

 

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:19:29 av Chycky]

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:20:06 av Chycky]

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:22:45 av Chycky]

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:23:08 av Chycky]

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:23:32 av Chycky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt, eftersom pastan ska få CPU och kylare att sitta så tätt ihop som möjligt. Pastan i sig transporterar inte värme lika bra som kylaren. Anledningen kan kanske vara att där det är som varmast får man absolut inte missa pastan. Blir det en luftficka stiger tempen direkt.

 

På tal om luftfickor, kolla också att lägga ihop CPU och kylare innan, samt luta en sida av CPU:n mot kylaren och dra över ytan (förstod du?) för att se om de är helt plana.

 

Men om du har lust kan du prova båda varianterna med sträng och jämn fördelning, och sen återkomma i denna tråd med resultatet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag fattade vad du menade med att luta processorn mot kylaren osv. Fast vad gör man om det är ojämt? Ska man lägga lite pasta där det så att säga glappar då eller? Jo, det hade varit intressant att testa båda, men vet ej katten om jag orkar det, då måste jag ju rengöra processorn mellan försöken, det vet jag inte om jag vill. Fast det hade ju varit intressant att testa vilken metod som ger bäst resultat.

 

Hur vet man egentligen att man har lyckats med kylpastan, jag menar om jga bygge ren dator så har jag ju inget referensvärde, eller ska man gå på vad som är normal temperatur i drift enligt manualen?

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:37:46 av Chycky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mycket ojämt kan du slipa processorn, se denna länk och länk inuti:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1036396#1037663

 

Är det lite, får du försöka att lägga på lite mer där det bli glapp.

 

Det går fort att ta bort ny pasta och lägga på ny, mycket fortare än att sitta här och spekulera;).

 

OBS, om du lossar kylaren från CPU:n, måste du torka bort och lägga på ny pasta även om den är ny!

 

Enda referens du kan få är att söka på nätet vad andra haft, men framförallt att prova med olika metoder att lägga på pastan. Tuben räcker till flera omgångar.

[inlägget ändrat 2008-04-24 09:52:27 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla råd. Jag ska i alla fall köpa en tub kylpasta. Jag följer nog Artics guide. Vi får se hur det går men eftersom jag tänkte överklocka så är det nog som någon sa lika bra att använda kylpasta istället för fabrikspastan. Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om man hade tid och ork för att greja med sånt här :)

Jag har själv en gammal P4 3.6Ghz med en kylare som håller ca 2-3 veckor sedan sätter det sig tillräckligt med damm mellan kylflänsarna så kylverkan blir så kass att datorn börjar pipa när BIOS varnar för för hög CPU temp. Då öppnar jag lådan och dammsuger lite sedan funkar den någon vecka till :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det gör jag varje gång, har brytit av en av clipsen som håller fast fläkten så den ska gå lätt och snabbt att få bort den så man kommer åt med dammsugaren. Troligen har kylpastan blivit förtunnad eller runnit bort, eller så har jag för dammig i huset :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om man hade tid och ork för att greja med sånt här

Men tid och ork att dammsuga var och varannan vecka finns det (utan att den här diskussionen nu nödvändigtvis måste gå in på nyttan/onyttan med att dammsuga inne i burken)? :)

 

Varför inte byta ut processorkylaren till en större sådan; mer yta för kylflänsarna att avge värme. Gärna en som har sina kylflänsar i ett mera värmeledande material (koppar går ju före aluminium) och som då också kan ha en större fläkt (långsammare varvtal; lägre ljudnivå).

 

En stor och långsamt roterande fläkt kan förstås flytta lika mycket luft som en mindre dito vilken kanske är tvungen att snurra dubbelt så snabbt, så det virvlar nog lika mycket damm ändå, men fördelen med stora kylflänsar är att det ofta är mycket glesare mellan själva flänsarna varmed damm och hårstrån inte har i närheten lika stor chans att fastna mellan dem.

 

Kan såklart kosta några hundralappar men skulle det inte vara värt det..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tid och ork att dammsuga var och varannan vecka finns det (utan att den här diskussionen nu nödvändigtvis måste gå in på nyttan/onyttan med att dammsuga inne i burken)?

 

Tro mig, varje gång jag står där med dammsugaren tänker jag att nu måste jag ta och beställa en ny kylare + fläkt, men sen tänker jag bara ähh, jag tar det nästa gång och så fortsätter det... :)

 

Och sen känns det som att ska man ändå dit och pilla så är det väl lika bra att uppgradera processorn till en C2D, och då blir det ännu dyrare och då blir jag snål.

 

Egentligen borde man göra det, kanske får jag tid och ork till sommaren, känns så omständigt när man måste lös med moderkort och allt. Sen är det ju kanske inte så smart att köra med damsugarmunstycket i datorn, vad jag vet så kan det alstra en hel del statisk elektricitet, och sånt gillas ju inte av processorer och andra delar i datorn men det är chanser man får ta när man är lat :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har datorn på golvet får du in mer damm än om den står en bit upp.

 

Tycker du åtminstone ska lägga på ny kylpasta. Då går varvtalet ner på fläkten, och det blir mindre damm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har beställt Arctic Cooling MX-2, läste lite varstans att det skulle vara tom bättre än Silver 5. Vi får väl se, men apropå damm i datorn, hur ska man rengöra inne i datorn om man inte kan använda dammsugare, jag menar det blir ju naturligt jäkligt dammigt med tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många säger att det är bättre att blåsa, t ex med luft på burk. Jag har dock aldrig haft problem med dammsugare. Munstycket bör inte vara elektriskt ledande, och sugförmågan nedställd på lägsta. Som alltid gäller att det är bäst att jobba på diskbänken som leder bort statisk elektricitet, samt att ha bomullskläder och vara utan skor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...