Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Infångad video blir svart-vit


avro

Rekommendera Poster

Jag tänkte konvertera gamla videofilmer till digitalt format och främst använda windows movie maker för detta. Jag har införskaffat en video capture box, Grandtec AV USB2.0, som ansluts till datorn via USB och där man kan koppla in en VHS eller videokamera via S-video eller komposit. Nu till mitt problem. Hur jag än gör så visas filmerna i svart-vitt på datorn. Jag har provat både S-video och komposit, men jag får bara bild via s-video. Jag har provat att använda antingen PAL eller NTSC i inställningarna i programmet, samt olika typer av konverteringsmetod RGB24, YUY2, I420 etc. Det verkar inte gå att välja vilken utsignal som ska sändas från videokameran utan den är förintsälld på PAL. Jag antar att den sänder PAL60 vilket jag har hört kan göra att bilden blir svart-vit. Finns det något jag kan göra??? Går det att lösa via någon inställning i datorn eller att installera någon codec?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjeena

 

 

förlåt för att jag är lite trög fattad med blir det svart vit när du konverterar om filmerna till ett annat format?'

 

 

 

// är det något du vill fråga eller veta så finns jag på

MSN: felix.toftler95@hotmail.com

mail: fille777@gmail.com

ICQ: 418-484-09

och på det här underbara forum!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du bör nog se efter om du har någon inställning i programmet för Videokortet för val mellan YC (S-Video) alterntivt sammansatt signal, finns den inställningen så måste den stämma överens med som du har kopplat kameran till datorn annars kan du få svart vit signal.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till "kalla mig fille": nej det är tidigare än så. Om jag t.ex. använder windows movie maker så dyker det ju upp en filmruta där man kan se det man tänkt "fånga" innan man börjar spela in det (preview). Även om jag provar att "spela in" så blir det svart-vitt.

 

svar till "Åke": jag kan testa, men tror du grafikkortet har något med detta att göra? Videosignalen går från videon/videokameran in i den där USB-dosan och sedan in i ett USB-uttag.

 

Verkligen frustrerande problem. Allting annat funkar; ljudet låter bra och filmen flyter i övrigt. Skumt också att det blir svart-vitt både när jag kör från videokameran och när jag kör från videon.

 

Supporten för själva produkten, Grandtec AV USB2.0, är i princip obefintlig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jmen tror du grafikkortet har något med detta att göra?

1. Möjligen, du kan ju se efter om inställningsalternativen enl. mitt förra inlägg finns i grafikkortet.

 

2. Jag Googlade på din beskrivna Videokonverterare och hittade nedanstående kopierade beskrivning, om det är rätt så kan kombinationen "MPEG / Movie Maker" skapa problemen. Åtgärd, går att prova genom att överföra med testversionen av redigeringsprogram som hanterar MPEG.

 

3. Enl. texten nedan överförs videon i NTSC, om det är så då kan det också skapa konflikt mellan sänd PAL och mottagen NTSC signal. Åtgärd, vet ej.

 

Inkopierad info från Internetsida:

GrandTec AV USB 2.0 - Video Capture -GAV-1000

 

Grand AV USB 2.0 is a plug-n-play video capture box. Watch Video/DVD sources in a window on the desktop or you can go "Full Screen". Grand TV USB 2.0 supports MPEG4, MPEG2 and MPEG1 recording in real-time from your Camcorder, VCR, DVD-Player or other video source.

 

Features

Manufacturer Grandtec USA

Interfaces/Ports 1 x Composite Video In External

1 x S-Video In External

1 x USB External

Host Interface USB

Manufacturer Part Number GAV-1000

Standard Warranty 1 Year(s) Limited Repair/Replace

Manufacturer Website Address www.grandtec.com

Graphics Resolution 320 x 240 NTSC MPEG-1PC

640 x 480 NTSC MPEG-2PC

352 x 240 NTSC MPEG-4PC

Product Name Grand AV USB 2.0

Packaged Quantity 1

Packing Box

Package Type Retail

Product Type Video Capturing Devic

 

[inlägget ändrat 2008-03-22 09:09:27 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Åke!

 

Svar 1: Jag kollade i inställningarna för grafikkortet under kontrollpanelen/bildskärm och sedan egenskaperna för grafikortet men jag fann inget specifikt för inställning av s-video eller komposit där. När jag kör videoredigeringsprogrammen windows movie maker eller programmet som följde med videofångaren, Ulead videostudio 6, så finns det samma valmöjlighet i båda programmen att välja PAL eller NTSC samt om det skall vara komposit eller s-video. Jag har provat runt med olika kombinationer men inget har hjälpt.

 

Svar 2 och 3: det kan ju vara ungefär som du säger, att den bara kan hantera äkta NTSC signal. Dock står det i specifikationerna i manualen att den ska kunna hantera så väl PAL, SECAM och NTSC. Jag köpte den från Kjell o company och på deras hemsida finns det en recension av produkten gjord av någon från en svensk dagstidning. Enligt deras recension verkar de inte haft några som helst problem med att bilden blir svart-vit. De hade dock problem med ljudet, vilket jag inte har haft. Har försökt nå personen bakom recensionen men har inte fått något svar. Hur menar du med "prova genom att överföra med testversionen av redigeringsprogram som hanterar MPEG"? Ska jag testa med andra redigeringsprogram än movie maker eller menar du något specifikt? Jag har provat lite med Dscaler, men det har hittils inte gett något bra resultat. Det blir även svart-vitt i Ulead 6.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lyckats få bilden i färg, fast det är inte helt som jag vill ha det. Dock kanske detta kan utesluta vissa andra orsaker till fel. Jag installerade ett till videofångarprogram, tillverkarens egna (Grand av usb2.0), och fick färg när jag använde komposit. Färgen blev dock lite blåaktig, men det kanske man kan ställa in. Kruxet är dock att dels var detta via komposit, som ger sämre kvalitet än s-video, och för det andra verkar det här programmet bara kunna spara filmen i MPEG4, vilket jag antar bara är 352x288. Med anledning av detta verkar ju "dosan" i alla fall kunna ta emot signalen rätt, men det vore ju toppen om det gick att använda s-video samt åtminstone 720x576...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med "prova genom att överföra med testversionen av redigeringsprogram som hanterar MPEG"?

 

Jag menar att prova för att säkert veta att din dator hanterar MPEG fullt ut, jag är tveksam till att Movie Maker gör det.

 

Ett program som är mycket lätthanterligt för nybörjare är Pinnacle Studio, testversionen av det programmet som ligger ute för gratis nerladdning är version 9, det fungerar gratis 30 dagar och innehåller DVD Encoder, encodern måste dock aktiveras men det är bara att följa anvisningarna.

 

Här hittar du testversionen: http://www.hemvideo.eu/huvud,s.htm

välj länken "Hämta Installera" så kommer du rätt.

 

Om problemet är MPEG formatet kan det hjälpa en bit på väg i alla fall men är problemet Pal / NTSC då hjälper nog inte den här åtgärden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt lite grejer...

 

Jag installerade Pinnacle Studio men när jag skulle aktivera encodern klagade programmet på att någon annan redan hade använt det serienummer jag har. Konstigt, jag hade ju själv tankat ner en testversion från deras hemsida, då borde jag väl fått ett eget serienummer?

 

Nu har jag fått tillgång till en annan video capture utrustning. Den här bygger också på USB överföring men ser lite annorlunda ut och är tillverkad av Deltaco. Till denna medföljde programmet GrabBee. Jag provade dock först i movie maker och det fungerade utmärkt, i alla fall när jag sände ifrån videokameran. Det blev färg direkt! Dock har jag fortfarande inte lyckats få färg med videobandspelaren. Videon är egentligen en kombinerad video/DVD-spelare. Den har en separat s-video utgång och när jag använder denna så blir det färg på datorn. Dock är denna s-video utgång endast för DVD-spelaren... När jag ska sända ut videosignalen så måste jag göra det via scartutgången och på det här sättet blir det alltså fortfarande svart-vitt. När man väljer egenskaper för videostandard i movie maker så står det för PAL_B: Identifierad signal: 1

Identifierade linjer: 625, då jag t.ex. har kopplat in videokameran och får färg. När jag kopplar in videon står det 0 på båda dessa och det blir svart-vitt. Ingen av videofångardosorna verkar kunna ta in signalen från videon. Verkar inte bättre än att jag får försöka med en annan videobandspelare, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, jag hade ju själv tankat ner en testversion från deras hemsida, då borde jag väl fått ett eget serienummer?

 

Skumt men tydligen har det blivit något fel på deras utlagda program, den här versionen har legat ute ett antal år, då är det ingen ide' att prova det här alternativet.

 

När jag kopplar in videon står det 0 på båda dessa och det blir svart-vitt. Ingen av videofångardosorna verkar kunna ta in signalen från videon.

 

Segt det här, men förstår jag dig rätt nu så är det bara överföring via Scart som inte fungerar, kan vara att inte scartkabeln är fullmatad. Kontrollera om alla 21 stift är anslutna, är dom inte det kan du prova att vända på kabeln.

Om inte det hjälper kan det vara ide' att prova en fullmatad kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är bara överföring från scart som inte funkar nu. Jag kan bara få ut videosignalen via scartutgången, så det verkar vara enda alternativet på den videobandspelaren. Nja, om jag räknar stiften så är det 20st (om jag inte räknar in metallavskärmningen runt omkring), men det finns inga lediga "luckor". Jag har en specialgjord scartkontakt med ett inlött motstånd mellan två stift. Detta ingrepp gjorde jag en gång i tiden då jag bara fick svart-vit bild på TV:n när jag sände signal från datorn. Det funkar utmärkt för det ändamålet, dock verkar det inte göra någon skillnad nu med avseende på det här problemet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om jag räknar stiften så är det 20st

 

Jag hade för mig 21 men det stämmer nog med 20. Du har räknat stiften men är alla anslutna med kabel, en del kontakter kan vara fullstiftade men inte kopplade.

 

Jag har en specialgjord scartkontakt med ett inlött motstånd mellan två stift. Detta ingrepp gjorde jag en gång i tiden då jag bara fick svart-vit bild på TV:n när jag sände signal från datorn.

 

Här sände du signal från datorn, nu sänder du åt andra hållet och det kan ha betydelse för din specialkabel, låna en fullmatad scartkabel och prova, en fullmatad ska garanterat fungera åt båda hållen.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-22 22:38:51 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att din videofångstbox tror att den ska få s-video men i själva verket bara får signal på den "svartvita" delen? Går det att tvinga till sig kompositvideo?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att din videofångstbox tror att den ska få s-video men i själva verket bara får signal på den "svartvita" delen?

 

Ja så kan det mycket väl vara, det är därför jag tjatar om en fullmatad Scart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där "hackade" kabeln ska nog bort i alla fall.

 

Men för kompositvideo räcker det med 3 tåtar anslutna: 1 för kompositvideo + 2 för ljudet. Mer än så finns det ju inte. Det borde även den "minst" kopplade kabeln klara av :)

 

(förutsatt att min teori stämmer, förstås)

[inlägget ändrat 2008-03-23 09:54:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där "hackade" kabeln ska nog bort i alla fall.

 

Ja den bör bytas ut.

 

 

Men för kompositvideo räcker det med 3 tåtar anslutna: 1 för kompositvideo + 2 för ljudet. Mer än så finns det ju inte. Det borde även den "minst" kopplade kabeln klara av :)

 

Det ser inte ut som den möjligheten finns enl. nedan !

 

 

Japp, det är bara överföring från scart som inte funkar nu. Jag kan bara få ut videosignalen via scartutgången, så det verkar vara enda alternativet på den videobandspelaren.

 

[inlägget ändrat 2008-03-23 10:03:02 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via scartutgången kommer ju videon ut men om "boxen" förväntar sig komponentvideo blir det förstås svartvitt. Om videon inte kan ge ens kompositvideo genom scartutgången skulle det inte bli nån bild alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inläggen!

 

Ok, here´s the shit:

 

*Jag har en scartadapter (scart i ena änden och svideo/komposit/ljud i den andra) som är pimpad med ett motstånd.

 

*Jag har en scartadapter som är likadan som ovan, men som är ren utan inlödda motstånd eller andra ingrepp.

 

*Jag har en scartsladd där det i andra änden är en gul komposit och en svart för ljud.

 

*Jag har en scartadapter med enbart monoljud och kompositutgång i andra änden. Alltså i princip som sladden ovan.

 

Jag har mest använt mig av scartadaptern enligt alt. 2 ovan. Har bara provat lite med den "pimpade". Jag vill ju helst kunna använda mig av s-video utgången och få en signal via denna. Nu får jag ju i och för sig inget bra resultat med kompositen heller.

 

Jag antar att ingen av de scartkontakter jag har är fullmatade så jag antar att jag måste försöka få tag på en sådan och testa med den.

 

Hur ska jag göra för att tvinga till mig kompositvideo? Man kan ju välja i programmet om man vill ta in s-video eller komposit. Jag har provat lite olika kombinationer där oavsett vilken kabel jag egentligen har använt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju välja i programmet om man vill ta in s-video eller komposit.

 

Det var precis det jag tänkte på.

 

Från en VHS-video får man kompositsignal. Inte ens en "fullmatad" scartsladd kommer att ändra på det.

 

Så sladdalternativ 2 + ställ in att du vill ta in kompositsignal, det skulle jag prova.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sladdalternativ 2 + ställ in att du vill ta in kompositsignal, det skulle jag prova.

 

Dessa sladdar brukar fungera endast åt ett håll, hoppas det är åt rätt håll, kan ju prova riktningen mellan videon och TVn om dessa anslutningar finns på TVn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt liknande sladd så här:

 

[videokälla] <-Scart ---- s-video/komposit/ljud -> [dator]

 

Det är nog så de är tänkta att användas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt liknande sladd så här:

[videokälla] <-Scart ---- s-video/komposit/ljud -> [dator]

Det är nog så de är tänkta att användas.

 

Det finns åt andra hållet också tex. med kamera som videokälla och scarten ansluten till en inspelare.

 

Men det finns även fullmatade adaptrar med riktningsväxlare, med en sådan i det här fallet att sätta i videon behövs bara sladd med Phonokontakter och en S-Video sladd.

 

Om det inte går att lösa med befintliga sladdar är det här ett alternativ, dessa adaptrar är väldigt användbara i många olika konstillationer och bra att ha tillgång till, att skaffa en sådan är sällan bortkastat dom kostar 70 Kr på Klas Olsson produkt nr: 32-2399.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just en sådan adapter som jag har (alternativ 2 i mitt inlägg ovan). Den har en switch så jag kan välja åt vilket håll signalen skall gå. Dock tror jag inte att någon av de adaptrar jag har är fullmatade. Den du refererar till Åke, är den verkligen fullmatad? Hur som helst, jag får väl kolla upp om adptern är fullmatad innan jag köper en och hoppas på att det verkligen stämmer.

 

Men då till påståendet: "Från en VHS-video får man kompositsignal. Inte ens en "fullmatad" scartsladd kommer att ändra på det."

 

Är det verkligen så? Jag vill ju inte gå och köpa en dyr fullmatad scartadapter om den ändå inte kommer ge någon skillnad. När jag använt kompositsladden har jag antingen inte fått någon bild alls eller har det blivit någon röd-grön sörja. Jag lyckades ju, enligt inlägg tidigare, att få färg med komposit, men detta var med MPEG4 och 352x288.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompressionsformatet på datorn påverkar inte vilken signal som kommer genom sladden.

 

En VHS-bandspelare ger en kompositsignal, en S-VHS-spelare ger en s-video-signal. Det kan naturligtvis finnas något obskyrt undantag.

 

Jag lyckades ju, enligt inlägg tidigare, att få färg med komposit, men detta var med MPEG4 och 352x288.

 

Hmm, jag har not tappat tråden här, vad är det som är problemet då? Det låter ju som om du lyckats få in video i färg med korrekt upplösning och allt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just en sådan adapter som jag har (alternativ 2 i mitt inlägg ovan). Den har en switch så jag kan välja åt vilket håll signalen skall gå. Dock tror jag inte att någon av de adaptrar jag har är fullmatade.

 

Jag missade att det var en adapter, med fullmatad menar jag signal åt båda hållen i signalvägarna S-Video (svart) Komposit (Gul) och Ljud (Vit och Röd), med en sådan kan allt som behövs föras över och man kan utesluta den typen av överföringsfel.

 

Jag lyckades ju, enligt inlägg tidigare, att få färg med komposit, men detta var med MPEG4 och 352x288.

 

Det låter ju som om du lyckats få in video i färg med korrekt upplösning och allt?

 

Jag skulle inte vilja kalla 352 X 288 för korrekt upplösning när DVD formatets upplösning är 720 X 576, särskilt om det är hemvideo från en videokamera som i det här fallet då behövs den högre upplösningen.

 

Hmm, jag har not tappat tråden här,

 

Jag håller med, tråden har blivit för rörig och man blandar ihop, det vore nog bäst om frågeställaren startade en ny tråd och beskrev nuvarande läge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...