Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Infångad video blir svart-vit


avro

Rekommendera Poster

Jag skulle inte vilja kalla 352 X 288 för korrekt upplösning när DVD formatets upplösning är 720 X 576, särskilt om det är hemvideo från en videokamera som i det här fallet då behövs den högre upplösningen.

 

Var lite otydlig där.

 

Med tanke på kvaliteten på kompositvideo är det vanligt att använda den upplösningen när man fångar just kompositvideo. Att det blir den upplösningen indikerar att det är just kompositvideo man fångar vilket nog var syftet.

 

Oavsett vilken kvalitet/upplösning kameran har får man helt enkelt inte igenom hur bra bild som helst, bandbredden (kompositvideo) är för begränsad för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken kvalitet/upplösning kameran har får man helt enkelt inte igenom hur bra bild som helst, bandbredden (kompositvideo) är för begränsad för det.

 

Visst är det så men i slutänden ska filmen läggas på DVD och då är det 720 X 576 som är DVD standarden, det är alltså ide' att överföra en högre upplösning till datorn för kvalitetens skull om det går, 352 X 288 ligger tillomed något under VHS men jag minns inte den exakta VHS upplösningen.

 

Har det sagts i tråden om ursprunget (kameran) är VHS eller S-VHS, jag har en känsla av att det är S-VHS och då är den nämnda upplösningen alldeles för låg,

absolut ide' i så fall att försöka få det att fungera via S-anslutningar med högre upplösning.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första inlägget skrev avro "VHS" så då är det komposit som gäller.

 

VHS är ju ett analogt format, man brukar räkna med upplösningen 240 linjer. På andra ledden säger Wikipedia att "VHS is roughly equivalent to 320 pixels of horizontal resolution".

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Vhs

 

Sen får man förstås ha hur få eller många pixlar man vill, var och en har väl sina anledningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första inlägget skrev avro "VHS" så då är det komposit som gäller.

 

Nja, gjorde han det, han skrev i alla fall enl.nedan och att sändaren var en videokamera då bör det vara S-VHS eller Hi 8 som gäller och därmed en högre upplösning genom kabeln oavsett om det är kompocit eller S-Video.

 

Hur jag än gör så visas filmerna i svart-vitt på datorn. Jag har provat både S-video och komposit, men jag får bara bild via s-video.

 

I ett senare inlägg provar Avro en videobandspelare med Scart men allt tyder på att ursprungsmaterialet är S-Video, är Videon VHS då sänds givetvis den lägre upplösningen från den oavsett ursprungsformat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag kan hålla med om att jag rört till allt. Ska försöka klargöra hur det ligger till.

 

Det jag vill är att fånga film från dels en videokamera (analog, HI8) och dels från en videobandspelare (VHS) och i slutändan kunna bränna över det på DVD i så bra kvalitet som möjligt.

 

Från början hade jag en video capture box som hette Grandtec AV USB 2.0. Med denna fick jag bara svart-vit bild från både videon och videokameran.

 

Därefter skaffade jag en annan video capture box som heter Deltaco A/V grabber. Med denna fick jag in filmen från videokameran via s-video i färg och kunde alltså släppa det problemet. Dock återstod problemet med svart-vit bild vid överföring från videobandspelaren.

 

Jag har som sagt lyckats få färg från videobandspelaren en gång. Då använde jag komposit och filmen blev i MPEG4 352x288. Går det alltså inte att få bättre upplösning än så här vid överföring till digitalt format från VHS?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det tydligare men vi har nog alla bidragit till röran.

 

Tydligen är det både Hi 8 och VHS film du ska föra över och det kvarstående problemet är VHS från en VHS spelare.

 

Från VHS spelaren kan du nog inte få högre upplösning än nämnda 352 X 288, möjligen får du högre upplösning om du importerar VHS från en S-VHS spelare. Upplösningen från bandet är ju fortfarande inte högre men själva överföringen kan möjligen bli effektivare med högre upplösning i överföringen och mottagningen i grabbern men det här är hypotes.

 

Själv har jag fört över VHS video till DVD via datorn men då använde jag Digital 8 kameran som konverterare, VHS som spelats in från TV systemet blev faktiskt riktigt bra kvalitet på DVDn men det är känsligare med hemvideo och att digitalicera med en digital kamera är mycket effektivt, då får man in full upplösning i datorn direkt trots att ursprunget är den låga VHS upplösningen.

 

Jag hittade ett par länkar när jag googlade på "Deltaco grabber" som kan intressera dig:

 

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=6452

 

http://www.pchemma.com/forum/thread.jsp?f=21&t=2647&m=8249

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken upplösning du kan få bestäms av den box+program du använder. Det finns inget annat som säger att VHS ska vara begränsat till en viss upplösning när man digitaliserar det.

 

För övrigt har jag gjort på liknande vis som Åke.L - jag använde en DV-kamera som "digitaliserare" och fick då DV-AVI som resultat.

 

Istället för DV-kamera (långt ifrån alla kameror har den funktionen) kan man använda t ex en sån här:

 

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010069145

 

De dyrare modellerna har inbyggda funktioner fär att rensa upp bild i samband med konvertering. Äldre varianter (kanske även dessa) kunde "tricks" som att ta bort Macrovisionskydd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så egentligen hänger allt på den videofångarutrustning jag har? Alternativet med att köra via DV-kameran hade ju varit ett alternativ om jag hade haft en eller kunnat låna en. Har dock inga planer på att köpa mig en DV-kamera inom närtid. Hade ju helst kunnat fixa detta med någon av de capture boxar som jag har. Verkar ju dock som att jag får nöja mig med MPEG4 352x288, om jag ska använda den utrustning jag har nu?

 

Hur funkar det att föra över direkt från en video till en DVD-recorder? Visserligen kan man ju inte redigera så mycket med den här metoden, men kan ju i alla fall få över råmaterialet på DVD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så egentligen hänger allt på den videofångarutrustning jag har?

 

Exakt!

 

Verkar ju dock som att jag får nöja mig med MPEG4 352x288, om jag ska använda den utrustning jag har nu?

 

Ja det verkar så.

 

Hur funkar det att föra över direkt från en video till en DVD-recorder?

 

Jovars :)

 

Vill man inte redigera är det nog det enklaste sättet och det blir (på vår appaat i alla fall) mycket bra resultat. Vår apparat har hårddisk också så lite enkklare redigering går att utföra. Efter att man stängt skivan går det bra att ta in filmen i datorn om man så vill. Formatet blir i vår apparat alltid MPEG2 och med standardupplösning för DVD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...